open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 823/1363/17

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 червня 2018 року

Київ

справа №823/1363/17

адміністративне провадження №К/9901/47355/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року (суддя Гаврилюк В.О.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року (судді: Глущенко Я.Б. (головуючий), Кузьмишина О.М., Пилипенко О.Є.) у справі № 823/1363/17 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області, третя особа: ОСОБА_5 про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 (далі - позивач, ФОП ОСОБА_4.) звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області (далі - відповідач, контролюючий орган, ГУ ДФС у Черкаській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.08.2017 № 0001034057.

В обґрунтування позовних вимог ФОП ОСОБА_4 посилався на те, що кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1» є закладом ресторанного господарства, тому, за наявності відповідної ліцензії, він має цілком законне право здійснювати роздрібну торгівлю алкогольними напоями на розлив для споживання на місці. Таким чином, оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 18.08.2017 № 0001034057, яким на позивача накладено штрафні санкції за порушення п. 11 ч. 1 ст. 153 Закону України від 19 грудня 1995 року № 482/95-ВP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Закон № 482/95-ВP) є протиправним.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року, позов задоволено повністю.

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивоване тим, що кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1» є закладом ресторанного господарства у розумінні чинного законодавства України, а тому ФОП ОСОБА_4 має право здійснювати в ньому продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці за наявності відповідної ліцензії.

Не погодившись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Черкаській області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ФОП ОСОБА_4 відмовити повністю.

У касаційній скарзі Головне управління Державної фіскальної служби у Черкаській області посилається на необґрунтованість спірних судових рішень, необ'єктивний аналіз обставин справи, не врахування судами першої та апеляційної інстанцій положень законодавства України щодо порядку узгодження відкриття закладу (підприємства) ресторанного господарства з органами місцевого самоврядування, установами державної санітарно-епідеміологічної служби, а також на те, що судами невірно оцінено подані докази, що у своїй сукупності призвело до порушень судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.

Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що зазначена касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних мотивів.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач 21 серпня 2014 року зареєстрований як фізична особа підприємець. Згідно витягу з реєстру платників єдиного податку № 44/23-13-17-016 від 06.01.2015 вид діяльності ФОП ОСОБА_4 визначено - КВЕД 56.10 «Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування». Уповноваженими особами ГУ ДФС у Черкаській області 10 серпня 2017 року проведена перевірка в кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1» (адреса: АДРЕСА_1.), в якому здійснює господарську діяльність ФОП ОСОБА_4, щодо додержання позивачем вимог, встановлених законодавством України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами.

Посадовими особами контролюючого органу за результатами перевірки складено акт № 55/23-00-40-043/НОМЕР_2, згідно якого під час проведення перевірки встановлено порушення позивачем вимог статті 153 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», а саме: виявлено факт продажу коняку 0,1 л Вірменський на розлив для споживання на місці в скляний посуд по 0,05 л в кожен, розлито із пляшки об'ємом 0,5 л із вмістом спирту 40%, згідно фіскального чеку № 1507 від 08.08.2017 по ціні 21 грн 50 коп, на загальну суму 43,00 грн. На підставі зазначеного акту ГУ ДФС у Черкаській області винесене податкове повідомлення-рішення № 0001034057 від 18.08.2017 про застосування до ФОП ОСОБА_4 штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 6 800,00 грн.

Згідно з положеннями абз. 14 ст. 1 Закону № 481/95-ВР (у редакції Закону, що діяв на момент виникнення спірних правовідносин) місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Відповідно до ст. 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.

Відповідно до ст. 153 Закону № 481/95-ВР цього продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки суб'єктам господарювання громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус суб'єктів господарювання громадського харчування, суб'єктів господарювання з універсальним асортиментом товарів.

Згідно з положеннями пункту 2 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.1996 року № 854 (далі - Правила № 854) роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснюється через спеціалізовані підприємства, в тому числі фірмові, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом продовольчих товарів, а також заклади ресторанного господарства.

Згідно з пунктом 22 Правил № 854 продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці здійснюється тільки закладами ресторанного господарства та спеціалізованими відділами підприємств, що мають статус закладів ресторанного господарства, підприємств з універсальним асортиментом товарів.

Відповідно до пунктів 2.2 та 2.4 розділу ІІ Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 24.10.2005 № 327, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 8 листопада 2005 року за № 1350/11630, ресторанне господарство це вид економічної діяльності суб'єктів господарювання щодо надання послуг із задоволення потреб споживачів у харчуванні з організацією дозвілля або без нього в закладах (об'єктах) ресторанного господарства. Об'єкт (заклад) ресторанного господарства - місцева одиниця (структурний підрозділ) суб'єкта господарювання, яка розміщується в окремій будівлі або приміщенні, має, як правило, обладнаний столами та стільцями для споживання їжі зал і необхідні виробничі та побутові приміщення в якій здійснюється продаж продукції власного виготовлення і купованих товарів, переважно для споживання на місці.

Основні вимоги щодо роботи суб'єктів господарської діяльності (закладів, підприємств) усіх форм власності, що здійснюють діяльність на території України у сфері ресторанного господарства, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України Про затвердження Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства від 24.07.2002 № 219, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2002 року за № 680/6968 (далі - Наказ № 219).

Згідно з положеннями пунктів 1.3, 1.5, 1.6 Наказу № 219 заклад ресторанного господарства - організаційно-структурна одиниця у сфері ресторанного господарства, яка здійснює виробничо-торговельну діяльність: виробляє і (або) доготовляє, продає і організовує споживання продукції власного виробництва і закупних товарів, може організовувати дозвілля споживачів. заклади (підприємства) ресторанного господарства поділяються за типами: фабрики-кухні, фабрики-заготівельні, ресторани, бари, кафе, їдальні, закусочні, буфети, магазини кулінарних виробів, кафетерії, а ресторани та бари - також на класи (перший, вищий, люкс). Відкриття закладу (підприємства) ресторанного господарства узгоджується з органами місцевого самоврядування, установами державної санітарно-епідеміологічної служби в установленому законодавством порядку.

Тобто, здійснювати продаж алкогольних напоїв на розлив має право виключно заклад (підприємство) ресторанного господарства або спеціалізований відділ, що має статус підприємства з універсальним асортиментом товарів за умови наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ФОП ОСОБА_4 орендує кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1» відповідно до наданого ним договору оренди нежитлового приміщення від 1 листопада 2015 року, та здійснює свою господарську діяльність, в тому числі роздрібну торгівлю алкогольними напоями, на підставі ліцензії № НОМЕР_3 від 08.09.2016, яка була чинна на момент проведення фактичної перевірки. Згідно з КВЕД видом діяльності ФОП ОСОБА_4 є «діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування».

На підтвердження належності вказаного кафе до закладу ресторанного господарства позивачем було надано до суду першої інстанції: рішення виконавчого комітету Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області № 32 від 25.03.2016, яким надано дозвіл Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_4 на торгівлю продуктами харчування, включаючи торгівлю горілчаними виробами в кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1»; рішення виконавчого комітету Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області № 71-10 від 31.10.2016, яким погоджено та встановлено режим роботи в кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1» цілодобово; асортимент харчових продуктів, які реалізуються в кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1», яке погоджене управлінням Держпродспоживслужби в Золотоніському районі Черкаської області 21 вересня 2016 року.

Крім того, позивачем до суду апеляційної інстанції було надано копію акта Управління Держпродспоживслужби в Золотоніському районі №11 від 28.09.2016, відповідно до якого кафе за АДРЕСА_1 є закладом громадського харчування. Згідно з положеннями наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 39 від 10 лютого 2016 року «Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб'єктам» кафе зареєстровано та присвоєно реєстраційний номер r-UA-23-05-74 від 01.08.2016. Діяльність закладу пов'язана з наданням послуг з громадського харчування (кафе - стаціонарна потужність).

Таким чином, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованих висновків, що кафе «ІНФОРМАЦІЯ_1» (адреса: АДРЕСА_1 в якому здійснює господарську діяльність ФОП ОСОБА_4, є закладом ресторанного господарства у розумінні статті 153 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» та пунктів 2, 22 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.1996 року № 854, тому ФОП ОСОБА_4 має право здійснювати в ньому продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці, враховуючи наявність у нього відповідної ліцензії № НОМЕР_3 від 08.09.2016.

Враховуючи зазначене та встановлені обставини справи, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що Головним управлінням Державної фіскальної служби у Черкаській області всупереч та не у відповідності до наданих йому законодавством України повноважень, було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0001034057 від 18.08.2017 про застосування до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 6 800,00 грн.

Відповідно до пункту 1 частини першої статі 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статі 350 Кодексу адміністративного судочинства України).

З огляду на зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, а тому касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року слід залишити без задоволення.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області залишити без задоволення, а постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року у справі № 823/1363/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

І.Я.Олендер

І.А. Гончарова

Р.Ф. Ханова ,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 74768837
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку