open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
53 Справа № 816/1618/17
Моніторити
Постанова /06.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /31.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /27.11.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 816/1618/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /06.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /31.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2017/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /27.11.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Полтавський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 червня 2018 року

м. Київ

справа №816/1618/17

адміністративне провадження №К/9901/26064/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кравчука В.М.,

суддів: Коваленко Н.В., Стародуба О.П.,

за участю секретаря судового засідання Вишняка О.М.

представника позивача Близнюка І.В.,

представника відповідача Касумова О.О.,

розглянув в судовому засіданні справу №816/1618/17 за касаційною скаргою Приватного сільськогосподарського підприємства «Оболонь» на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 (суддя Кукоба О.О) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018 (колегія у складі суддів Бондара В.О., Калитки О.М., Кононенко З.О.) у справі №816/1618/17 за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Оболонь» до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, за участю третьої особи - Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області про скасування державної реєстрації земельної ділянки, зобов'язання вчинити певні дії.

І. ПРОЦЕДУРА

1. Приватне сільськогосподарське підприємство "Оболонь" (надалі - ПСП "Оболонь", позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (надалі також відповідач), третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Оболонська сільська рада Семенівського району Полтавської області, у якому позивач просив:

- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області виключити з Державного земельного кадастру запис щодо державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області.

2. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.11.2017, залишеною без змін, постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018, .в задоволенні позову було відмовлено.

3. 20.02.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Позивача на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018.

4. У касаційній скарзі Позивач із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права просив скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018 і ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

5. Ухвалою Верховного Суду від 02.03.2018 відкрито провадження у справі. 29.03.2018 надійшов відзив від Відповідача.

6. Позивачем було заявлено клопотання про розгляд справи за його участі.

7. Крім того, Позивачем було заявлено клопотання про зупинення виконання оскаржуваних рішень, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 02.03.2018.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПСП "Оболонь" у встановленому законом порядку зареєстроване як юридична особа. Позивач є правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства "Оболонське".

9. Рішенням Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 27.12.1995 №6 КСП "Оболонське" передано у колективну власність 3760,1 га земель, про що видано Державний акт на право колективної власності на землю серії НОМЕР_2.

10. Згідно рекомендацій Регіональної програми захисту ґрунтів від водної та вітрової ерозії, інших видів деградації земель на території Полтавської області 1995 року малопродуктивні ґрунти: лучно-чорноземні середньо і сильно солонцюваті солончакові легкосуглинкові ґрунти площею 185,1 га не підлягають паюванню як природоохоронні землі.

11. Відповідна технічна документація розроблена Полтавською філією Інституту землеустрою Української академії аграрних наук у 2001 році за замовленням ПСП "Оболонь".

12. Рішенням шістнадцятої сесії двадцять третього скликання Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 06.03.2001 "Про затвердження технічної документації по розробці схеми організації території земельних часток (паїв) ПСП "Оболонь" земельні ділянки, розташовані на малопродуктивних лучно-чорноземних ґрунтах слабосолонцюватих солончакових в комплексі з солонцями (10-30%) площею 185,1 га обліковано землями природоохоронного призначення без розподілу для паювання. Доказів скасування даного рішення сільської ради суду не було надано.

13. Рішенням дев'ятнадцятої позачергової сесії сьомого скликання Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 11.07.2017 №1 "Про затвердження земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, на яку може бути продано право оренди на земельних торгах" погоджено земельну ділянку сільськогосподарського призначення (пасовища) державної власності площею 86,0 га кадастровий номер НОМЕР_1 за межами села Оболонь, на яку може бути продано право оренди на земельних торгах.

14. Формування земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 здійснено на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_3 для сінокосіння і випасання худоби.

15. Зі змісту листа Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.03.2017 вих. №3176/6-17 гр. ОСОБА_3 помер. При цьому померлий ОСОБА_3 не набув права користування спірною земельною ділянкою, оскільки проект землеустрою не затверджений у встановленому законом порядку та не проведено державну реєстрацію права користування.

16. Водночас, у Державному земельному кадастрі міститься запис про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області із зазначенням її належності до державної власності.

17. Посилаючись на те, що земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1 входить до масиву земель, переданих КСП "Оболонське" у колективну власність, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

18. Позивач вважає, що спірна земельна ділянка належить на праві колективної власності ПСП "Оболонь", і не було законних підстав для припинення цього права. Землі колективної власності ПСП «Оболонь» не поверталися до державної чи комунальної власності і право власності на них підтверджується державним актом. Відтак, у Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області були відсутні підстави щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 з зазначенням державної форми власності.

19. Відповідач вважає, що відповідно до Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ землі в Україні перебувають виключно у державній, комунальній або приватній власності; право колективної власності законом не визначено.

20. Представник третьої особи - Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області зазначив, що рішенням шістнадцятої сесії двадцять третього скликання Сільської ради від 06.03.2001 "Про затвердження технічної документації по розробці схеми організації території земельних часток (паїв) ПСП "Оболонь" земельні ділянки, розташовані на малопродуктивних лучно-чорноземних ґрунтах слабосолонцюватих солончакових в комплексі з солонцями (10-30%) площею 185,1 га виключено із паювання та обліковано землями природоохоронного призначення.

Звертав увагу на те, що спірна земельна ділянка входить до згаданого масиву земель, а тому вважав, що у позивача відсутнє право власності на неї. Наголошував на тому, що ПСП "Оболонь" не сплачує земельний податок за згадану земельну ділянку.

З урахування наведеного, просив справу розглядати без його участі та ухвалити рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

21. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з відсутності у спірних відносинах порушення прав позивача фактом реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

22. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, оскільки як вбачається зі змісту Проекту роздержавлення і приватизації земель КСП "Оболонське", до земель колективної власності площею 3760,1 га віднесені угіддя площею 3594,0 га, з яких: рілля - 3084,9 га, сіножаті - 301,3 га, пасовища - 207,8 га. При цьому відповідні угіддя позначені як землі, що підлягають приватизації. Надані КСП "Оболонське" на підставі рішення Оболонської сільської Ради народних депутатів від 27.12.1995 №6 у колективну власність угіддя загальною площею 3594,0 га для ведення колективного сільського господарства підлягали паюванню відповідно до вимог Указу Президента України від 08.08.1995 №720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям". Судом встановлено, що паювання пасовищ площею 207,8 га не проведено.

23. Як підтверджено наданою Оболонською сільською радою Семенівського району Полтавської області копією Технічної документації по розробці схеми організації території земельних часток (паїв) в межах розпайованих земель КСП "Оболонське", загальна кількість громадян, які мають право на земельну частку (пай) становила 770 осіб, між якими розподілено 2899,80 га ріллі. У той же час, як зазначено у згаданій технічній документації, згідно рекомендацій Регіональної програми захисту ґрунтів від водної та вітрової ерозії, інших видів деградації земель на території Полтавської області 1995 року малопродуктивні ґрунти: лучно-чорноземні середньо і сильно солонцюваті солончакові легкосуглинкові ґрунти площею 185,1 га не підлягають паюванню як природоохоронні землі.

Відповідна технічна документація розроблена Полтавською філією Інституту землеустрою Української академії аграрних наук у 2001 році за замовленням ПСП "Оболонь". Рішенням шістнадцятої сесії двадцять третього скликання Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 06.03.2001 "Про затвердження технічної документації по розробці схеми організації території земельних часток (паїв) ПСП "Оболонь" земельні ділянки, розташовані на малопродуктивних лучно-чорноземних ґрунтах слабосолонцюватих солончакових в комплексі з солонцями (10-30%) площею 185,1 га обліковано землями природоохоронного призначення без розподілу для паювання. Доказів скасування даного рішення сільської ради суду не надано.

24. Як встановлено судом, представники позивача не заперечували, що земельна ділянка площею 86,0 га входить до масиву площею 185,1 га, який виключений із паювання на підставі зазначеного вище рішення третьої особи.

25. Відповідно до ст. 22 Земельного кодексу України від 18.12.1990 право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Однак, позивачем не надано ні до суду першої ні до суду апеляційної інстанції доказів виконання наведених вище вимог закону.

26. Згідно з пп."а" п. 1 Указу Президента України від 03.12.1999 №1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" визначено необхідність реформування протягом грудня 1999 - квітня 2000 року колективних сільськогосподарських підприємств на засадах приватної власності на землю та майно. З урахуванням наведеного, належні КСП "Оболонське" землі мали бути передані у приватну власність ПСП "Оболонь".

27. Законом України від 05.03.2009 №1066-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об'єднання земельних ділянок" ст. 125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 викладено у новій редакції, відповідно до якої право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Позивач доказів проведення державної реєстрації права власності на спірну земельну ділянку не надав.

28. Посилання позивача на державний акт на право колективної власності на землю серії НОМЕР_2, як на обґрунтування наявності у нього прав на спірну земельну ділянку, на думку суду апеляційної інстанції, є безпідставними, оскільки відповідно до частини третьої статті 78 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Наразі в Україні не передбачено існування такої форми власності на землю як колективна.

29. Враховуючи встановлене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що у позивача відсутні будь-які набуті у встановленому законом порядку права на спірну земельну ділянку.

30. Згідно з ч. 1 ст. 791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. За змістом ч.2 цієї статті, формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Відповідно до абзацу другого ч. 1 ст. 22 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених ст. 791 Земельного кодексу України, при їх формуванні.

31. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що за відсутності у спірних відносинах зареєстрованого права користування спірною земельною ділянкою, можливо стверджувати про відсутність між позивачем та третьою особою спору про право щодо володіння, користування та розпорядження такою земельною ділянкою.

32. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції, що зважаючи на відсутність у позивача будь-яких прав щодо володіння, користування чи розпорядження спірною земельною ділянкою немає підстав для задоволення позовних вимог.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

33. У касаційній скарзі Позивач не погоджується з рішенням судів першої та апеляційної інстанції з таких підстав:

А) Судами не було застосовано п. 7 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, за яким «громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки».

Позивач зберігає право колективної власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1), що входить в склад земельної ділянки, що належить Позивачу на праві колективної власності, у відповідності до державного акту на право колективної власності на землю серії НОМЕР_2, який є чинним та ніким не скасований.

Таким чином, зміни, що відбулися в земельному законодавстві після видачі Позивачу державного акту на право колективної власності на землю серії НОМЕР_2, не можуть бути підставою для припинення колективної власності на землю, тому висновки суду, що «у Позивача відсутні будь-які набуті у встановленому законом порядку права на спірну земельну ділянку» не відповідають обставинам справи;

Б) Судами не було застосовано положень ст. 28 Земельного кодексу України від 18.12.1990, які передбачають підстави припинення права власності на земельну ділянку. Факт припинення діяльності КСП «Оболонь» як юридичної особи шляхом перетворення в ПСП «Оболонь» не є підставою для припинення права колективної власності на землю.

В) Судами не було застосовано положень ч.ч. 3, 4 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», за якими речові права на нерухоме майно, що виникли до 01.01.2013 визнаються дійсними, якщо на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Г) Відповідачем не було надано доказів прийняття рішення щодо передачі земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) до земель державної власності.

34. У відзиві Відповідач вважає касаційну скаргу необґрунтованою, безпідставною та такою, що не підлягає задоволенню. Доводи Відповідача співпадають з мотивами рішень суду першої та апеляційної інстанції.

VI. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

35. Оцінюючи наведені сторонами аргументи, матеріали справи та встановлені судами попередніх інстанцій фактичні обставини, Суд погоджується з доводами касаційної скарги та вважає, що судами першої та апеляційної інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення.

36. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, їх рівність перед законом, соціальну спрямованість економіки (частина четверта статті 13 Конституції України). Основний Закон України гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону (стаття 41).

37. Відповідно до статті 23 Земельного кодексу України від 18.12.1990 право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян.

38. КСП «Оболонське» отримало Державний акт на право колективної власності на землю (до яких входили і 185,1 га земель природоохоронного призначення) НОМЕР_2.

39. Підстави припинення права власності на земельну ділянку визначені у ст. 28 Земельного кодексу України від 18.12.1990 та у ст. 140 Земельного кодексу України від 25.10.2001. Ці підстави є вичерпні.

40. Документів, які б підтверджували підстави припинення права власності Позивача на 185,1 га земель природоохоронного призначення (до яких входить земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1) у справі немає.

41. Рішення шістнадцятої сесії двадцять третього скликання Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області від 06.03.2001 не може вважатися таким, що припинило право власності Позивача на 185,1 га земель природоохоронного призначення справ. У зазначеному рішенні не йшлося про припинення права власності на спірну земельну ділянку, а стосувалося воно затвердження технічної документації по розробці схеми організації території земельних часток (паїв) ПСП «Оболонь», що свідчить про перебування земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) у власності Позивача.

42. Суд погоджується з доводами касаційної скарги у тій частині, що судами не було застосовано п. 7 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України від 25.10.2001, за яким «громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки».

43. Позивач мав належним чином оформлений державний акт серії НОМЕР_2 про право колективної власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1). Тому він зберіг це право і після зміни законодавства.

44. Таким чином, зміни, що відбулися в земельному законодавстві після видачі Позивачу державного акту на право колективної власності на землю серії НОМЕР_2, відсутність у новому законодавстві колективної форми власності, не можуть бути підставою для припинення колективної власності на землю, тому висновки суду, що «у Позивача відсутні будь-які набуті у встановленому законом порядку права на спірну земельну ділянку» є помилковими.

45. Враховуючи наведене, Суд погоджується із твердженням Позивача, що Відповідачем не було надано доказів припинення права колективної власності на земельну ділянку у КСП «Оболонське» (ПСП «Оболонь») та прийняття рішення щодо передачі земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) до земель державної власності

46. З огляду на це, не було законних підстав для формування та державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, яка входить до земель, які належать ПСП «Оболонь» на праві колективної власності.

47. Порядок державної реєстрації земельної ділянки у 2017 році було визначено Законом України «Про державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI. У статті 24 цього Закону передбачено:

1. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

2. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

3. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:

особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;

органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

4. Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;

оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;

документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

48. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей у складі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальних органів здійснюються державними кадастровими реєстраторами. Повноваження державного кадастрового реєстратора визначено п. 4 у статті 9 цього Закону.

4. Державний кадастровий реєстратор:

здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей;

перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства;

формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;

здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;

присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;

надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;

здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;

передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

49. Здійснюючи державну реєстрацію земельної ділянки, державний кадастровий реєстратор не перевірив відповідність поданих документів вимогам законодавства, зокрема не встановив, що земельна ділянка перебуває у колективній власності ПСП «Оболонь», хоча міг і повинен був це виявити.

50. Відповідно до ст. 3 Закону «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр базується, зокрема, на таких основних принципах:

- обов'язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об'єкти;

- єдності методології ведення Державного земельного кадастру;

- об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі;

- внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

51. Формування земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га відбулося не на підставі закону. Відомості про належність земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га до державної власності є недостовірними.

Враховуючи наведене, з метою забезпечення об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі Суд вважає за необхідне зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області виключити з Державного земельного кадастру запис щодо державної реєстрації зазначеної земельної ділянки.

52. Суд звертає увагу, що позивач, захищаючи своє право власності на земельну ділянку, оскаржує державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, яка входить до меж його земельної ділянки, як таку, що здійснена відповідачем без передбачених законом підстав.

ОСОБА_3, за зверненням якого відбулась реєстрація, і який претендував на отримання цієї земельної ділянки в оренду, помер. У інших осіб не виникло права власності, права користування або законного інтересу щодо цієї земельної ділянки. На час звернення до суду спору щодо права ПСП «Оболонь» на цю земельну ділянку не було. Однак внаслідок незаконної державної реєстрації у Державному кадастрі міститься запис, який не відповідає фактичним правовідносинам.

Відтак, спір виник щодо законності формування земельної ділянки та її державної реєстрації відповідачем, а отже спір є публічно-правовим і розглядається в порядку адміністративного судочинства.

53. Відповідно до ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

54. Враховуючи те, що суди встановили фактичні обставини, але неправильно застосували норми матеріального права, Суд дійшов висновку про необхідність скасування судових рішень та ухвалення нового - про задоволення позову.

55. Позивачем сплачено судовий змір у розмірі 10408 гривень.

56. Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст. 139, 343, 349, 351, 355, 356, 359 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства «Оболонь» задовольнити.

2. Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018 у справі №816/1618/17 скасувати.

3. Ухвалити нове рішення, яким позов Приватного сільськогосподарського підприємства «Оболонь» до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, за участю третьої особи - Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, про скасування державної реєстрації земельної ділянки, зобов'язання вчинити певні дії, задовольнити повністю.

4. Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області;

5. Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області виключити з Державного земельного кадастру запис щодо державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 86,00 га, розташованої на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області.

6. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м.Полтава, 36038, код ЄДРПОУ 39767930) на користь Приватного сільськогосподарського підприємства «Оболонь» (вул. Позерна, 42, с. Оболонь, Семенівський р-н, Полтавська обл., 38230, код ЄДРПОУ 03770129 ) судовий збір в сумі 10408 (десять тисяч чотириста вісім) гривень.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

Повний текст постанови складено 07.06.2018.

Суддя-доповідач В.М. Кравчук

Суддя Н.В. Коваленко

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 74550313
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку