open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 453/841/16-а
Моніторити
Постанова /05.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /05.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /10.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /10.05.2017/ Сколівський районний суд Львівської області Ухвала суду /07.07.2016/ Сколівський районний суд Львівської області
emblem
Справа № 453/841/16-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /05.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /10.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /10.05.2017/ Сколівський районний суд Львівської області Ухвала суду /07.07.2016/ Сколівський районний суд Львівської області

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 червня 2018 року

Київ

справа №453/841/16-а

адміністративне провадження №К/9901/2974/17, К/9901/2980/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження касаційні скарги Стрийського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області та Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Теплобуд - 230" на постанову Сколівського районного суду Львівської області в складі судді Ясінського Ю.Є. від 10.05.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Гулида Р.М., Кузьмича С.М., Улицького В.З. від 24.10.2017 у справі №453/841/16-а за позовом ОСОБА_2 до Стрийського об"єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю фірми "Теплобуд - 230" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,,

УСТАНОВИВ:

В червні 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Сколівському районі Львівської області (далі - УПФУ в Сколівському районі) від 12.05.2016 року про відмову в призначені пенсії за віком на пільгових умовах та зобов'язати відповідача призначити йому пенсію на пільгових умовах відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 30.12.2015 року.

Постановою Сколівського районного суду Львівської області від 10 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року, позов задоволено. Визнано протиправним рішення УПФУ в Сколівському районі щодо відмови у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах. Зобов'язано Стрийське об'єднане управління Пенсійного фонду України Львівської області (далі - Стрийське ОУПФУ) призначити ОСОБА_2 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 30.12.2015 року.

В касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги відповідач вказує, що наказ № 20-А від 02.06.1994 року про проведення атестації робочих місць, який надано позивачем на підтвердження пільгового стажу роботи за період після 21 серпня 1992 року, не може братись до уваги, оскільки не є належним доказом, не містить відомостей про первісне проведення атестації робочих місць на підприємстві та про незмінність характеру і умов праці позивача як вогнетривника після проведення такої атестації.

У запереченні на касаційну скаргу позивач просить касаційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

В касаційній скарзі третя особа, посилаючись на порушення судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги третя особа вказує, що суди не врахували, що атестація робочих місць на підприємстві, де працював позивач не проводилась.

Заслухавши суддю - доповідача, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що згідно записів трудової книжки позивача він працював:

з 14.04.1982 року по 11.09.1984 року у Стрийській нафтогазорозвідувальній експедиції глибокого буріння ВГО «Західукргеологія» помічником бурильника експлуатаційного і розвідувального буріння свердловин на нафту і газ;

з 29.01.1985 року по 01.10.1997 року на Львівській ділянці №2 Київського спеціалізованого правління «Теплобуд №230», яке з 01.09.1990 року перейменоване на Орендне підприємство Київське спеціалізоване управління «Теплобуд 230», - вогнетривником;

з 01.10.1997 року по 29.12.1999 року в ТзОВ фірма «Теплобуд- 30» (яке є правонаступником орендного підприємства Київське спеціалізоване управління Теплобуд 230») вогнетривником.

Стрийська нафтогазорозвідувальна експедиція за запитом позивача видала уточнюючу довідку від 13 січня 2015 року №9-1 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній за формою Додатку 5 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.

ТОВ Фірма «Теплобуд-230» (яке є правонаступником орендного підприємства Київське спеціалізоване управління «Теплобуд 230») відмовилось видавати позивачу за його заявами уточнюючу довідку за період роботи вогнетривником з 29.01.1985 року по 29.12.1999 року, довідку про заробітну плату для призначення пенсії за період з 01.01.1986 року по 31.12.1993 року і копії наказів по підприємству щодо проведення та результатів атестації робочих місць з посиланням на те, що атестація робочих місць в ТОВ Фірма «Теплобуд-230» як до, так і після 31.12.1991 року не проводилась, документи про підтвердження пільгового характеру роботи позивача не збереглись, згідно особових рахунків позивач відпрацював вогнетривником лише 122 місяці. Крім того, вказано, що наказ №20-А від 02.06.1994 року щодо атестації робочих місць за підписом начальника КСУ «Теплобуд» №230 Мартинюк В.В. чи його копія відсутні.

Позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення".

Листом від 16.05.2016 року № 2661/03-44 УПФУ в Сколівському районі Львівської області повідомило позивача про відсутність підстав для призначення пенсії на пільгових умовах з посиланням на те, що записи трудової книжки позивача не містять відомостей, які б стверджували зайнятість його на посаді вогнетривника з 29.01.1985 року по 29.12.1999 року протягом повного робочого дня; а стаж роботи за період після 21.08.1992 року не підтверджений результатами атестації робочих місць по підприємству.

Не погоджуючись з такою відмовою, ОСОБА_2 звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що записами трудової книжки позивача та наказом по орендованому підприємству Київське спеціалізоване управління "Теплобуд №230" від 02.06.1994 року № 20-А про проведення атестації робочих місць та визначення переліку посад, які дають право на пільгову пенсію, підтверджується стаж роботи ОСОБА_2, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», а тому відмова відповідача в призначенні пільгової пенсії є протиправною.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць зокрема чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років 6 місяців (у період з 01.04.2015р. по 31.03.2016р.), з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах. Чоловікам, які мають не менше половини стажу із шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі - Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно пунктом 20 вищенаведеного Порядку у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

В період роботи позивача вогнетривником на Львівській ділянці №2 Київського спеціалізованого управління «Теплобуд №230», яке 01.09.1990р. було перейменоване на Орендне підприємство Київське спеціалізоване управління «Теплобуд 230» з 29.01.1985р. по 01.10.1997р., та в період роботи вогнетривником в ТзОВ Фірма «Теплобуд-230» (яке є правонаступником орендного підприємства Київське спеціалізоване управління «Теплобуд 230») з 01.10.1997р. по 29.12.1999р. були чинні Списки робіт, виробництв, професій, посад, показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зокрема: Список № 2 виробництв, цехів, професій і посад, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільговому розмірі, затверджений постановою ОСОБА_5 Міністрів СССР №1173 від 22.08.1956р., де в розділі XXIX, пункті а) Робітники - зазначено посаду «огнеупорщики» (вогнетривники); Список №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими і тяжкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію по віку (по старості) на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів СССР №10 від 26.01.1991р., де в розділі 22900000 XXVII, пункті а) Робітники за №2290000а-15416 - зазначено посаду «огнеупорщики» (вогнетривники); Список № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими та важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №162 від 11.03.1994р., де в розділі 22900000 XXVII, пункті а) Робітники за №2290000а-15416 зазначено посаду «вогнетривники».

Підставою для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є передусім наявність професії та виробництва в зазначених списках та підтвердження шкідливих умов праці працівника безпосередньо на робочому місці результатами атестації робочих місць, проведення якої передбачено Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 № 442 (далі - Порядок № 442), за умови зайнятості працівника на вищеназваних роботах не менш як 80% робочого часу, встановленого для відповідного виробництва. Відсутність хоча б однієї з цих умов не дає права працівникові на пенсію за віком на пільгових умовах.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком № 442 та розробленими Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі - Мінпраці) від 1 вересня 1992 року № 41 (далі - Методичні рекомендації).

Відповідно до зазначених нормативних актів основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 442 та підпунктом 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.

Атестація робочих місць відповідно до Порядку та Методичних рекомендацій передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії зі шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад із пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.

Пунктами 8, 9 Порядку № 442 передбачено, що відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров'я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Аналіз наведених норм права дають підстави для висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту «б» статті 13 Закону № 1788-ХІІ є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списках № 2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Отже, відсутність підтвердження вказаних обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеної зокрема у постановах від 10 березня 2015 року у справі № 21-51а15, від 17 березня 2015 року у справі № 21-585а14 року, від 17 листопада 2015 року у справі № 21-3287а15 та від 12 квітня 2016 року № 21-6501а15, а також практикою Верховного Суду, зокрема, у постанові від 30 січня 2018 року у справі № 506/384/17.

У справі, яка розглядається суди встановили, що у позивача наявний пільговий стаж вогнетривника, який достатній для призначення йому пенсії на пільгових умовах по Списку № 2. При цьому судами встановлено, що атестація робочих місць за умовами праці на підприємстві, де працював позивач, проводилась, що знайшло своє підтвердження у матеріалах справи, зокрема, наказ про проведення атестації від 02 червня 1994 року.

Що стосується доводів третьої особи щодо наказу від 15 червня 1994 року, то на думку колегій суддів, суд апеляційної інстанції правомірно відхилив цей доказ, оскільки походження цього наказу невідоме.

За таких обставин, на думку колегії суддів, правильними є висновок судів першої та апеляційної інстанцій про обґрунтованість позовних вимог у цій справі.

Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст.ст. 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги Стрийського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області та Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Теплобуд-230" залишити без задоволення, а постанову Сколівського районного суду Львівської області від 10 травня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року - без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон

Л.Л. Мороз ,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 74488327
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку