open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

22 травня 2018 року

Київ

справа №308/5434/17

провадження №К/9901/17627/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до Ужгородського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Ужгородського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області на постанову Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області у складі судді Монич О.В. від 3 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі суддів Носа С.П., Кухтея Р.В., Яворського І.О., від 14 вересня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2017 року ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив:

- визнати неправомірними дії Ужгородського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області щодо відмови у виплаті грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій;

- зобов'язати зарахувати до стажу, який дає право на призначення пенсії за вислугу років, період роботи в Ужгородському торговельно-економічному коледжі Київського національного торговельно-економічного університету на посаді завідувача відділенням з 1 вересня 2008 року по 13 квітня 2009 року та з 15 квітня 2009 року по день призначення пенсії за віком;

- зобов'язати нарахувати і виплатити грошову допомогу у розмірі десяти мінімальних пенсій станом на день призначення пенсії за віком.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 3 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року, позов задоволено. Визнано неправомірними дії Ужгородського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області щодо відмови у виплаті позивачу грошової допомоги. Зобов'язано Ужгородське об'єднане управління Пенсійного фонду України Закарпатської області зарахувати ОСОБА_2 до стажу, який дає право на призначення пенсії за вислугу років, період роботи на посаді завідувача відділенням Ужгородського торговельно-економічного коледжу Київського національного торговельно-економічного університету. Зобов'язано Ужгородське об'єднане управління Пенсійного фонду України Закарпатської області нарахувати та виплатити ОСОБА_2 грошову допомогу, яка не підлягає оподаткуванню, передбачену пунктом 7-1 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у розмірі десяти місячних пенсій станом на день призначення пенсії за віком.

3. Задовольняючи позов, суди виходили з того, що період роботи позивача на посаді завідувача відділенням навчального закладу підлягає зарахуванню до стажу, що дає право на призначення пенсії за вислугу років, а тому він має право на отримання грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Ужгородське об'єднане управління Пенсійного фонду України Закарпатської області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 3 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року і прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами встановлено, що ОСОБА_2 з 8 серпня 1979 року по 3 жовтня 1988 року працював вчителем середньої школи №11 м. Ужгорода, з 3 жовтня 1988 року по 7 березня 2003 року - директором ЗОШ № 8 м. Ужгорода, з 11 березня 2003 року по 28 січня 2008 року - директором гімназії м. Ужгорода, з 29 січня 2008 року по 28 серпня 2008 року - вчителем математики гімназії м. Ужгорода, з 1 вересня 2008 року по 13 квітня 2009 року - завідувачем відділення Ужгородського технікуму, з 14 квітня 2009 року по 14 квітня 2009 року - директором гімназії м. Ужгорода, з 15 квітня 2009 року по теперішній час - завідувачем відділення Ужгородського технікуму, який 1 квітня 2013 року перейменовано на Ужгородський торговельно-економічний коледж КНТЕУ.

У лютому 2017 року Ужгородське об'єднане управління Пенсійного фонду України Закарпатської області призначило позивачу пенсію за віком відповідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Інших пенсій позивач раніше не отримував.

Після призначення пенсії ОСОБА_2 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив роз'яснити причини невиплати йому грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій, на яку він має право у зв'язку з наявністю необхідного страхового стажу.

Листом від 7 квітня 2017 року відповідач відмовив позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій з тих підстав, що посада завідувача відділенням Ужгородського торговельно-економічного коледжу Київського національного торговельно-економічного університету, яку позивач обіймав з 1 вересня 2008 року по 13 квітня 2009 року та обіймає з 15 квітня 2009 року по час призначення пенсії за віком, не входить до переліку закладів і установ освіти та посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугою років, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 року № 909.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що у переліку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 року № 909, немає посади завідуючого відділенням, як і відсутня вказівка про поширення дії переліку на визначене коло посад педагогічних працівників. Спеціальний стаж позивача на педагогічних посадах становить 29 років, що є недостатнім для виплати грошової допомоги.

7. Заперечення на касаційну скаргу від позивача не надходили.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

8. Відповідно до пункту 7-1 розділу XV Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.

Виплата зазначеної грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Порядок обчислення стажу, який дає право на призначення грошової допомоги, та механізм виплати цієї допомоги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

9. Такий Порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1191.

10. Пунктом 2 цього Порядку встановлено, що до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» і «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», що передбачені, зокрема, переліком закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 року №909.

11. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 року № 909 до переліку посад, які дають право на пенсію за вислугою років, віднесено роботу у вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації, професійно-технічних навчальних закладах на таких посадах: директори, їх заступники з навчально-виховної (навчальної, виховної, навчально-виробничої) роботи, старші майстри виробничого навчання, майстри виробничого навчання, викладачі, педагоги професійного навчання, практичні психологи, соціальні педагоги, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи.

12. Відповідно до статті 28 Закону України «Про вищу освіту» в Україні діють заклади вищої освіти таких типів: 1) університет, 2) академія, інститут, 3) коледж.

Коледж - заклад вищої освіти або структурний підрозділ університету, академії чи інституту, що провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям ступеня бакалавра та/або молодшого бакалавра, проводить прикладні наукові дослідження та/або творчу мистецьку діяльність. Коледж також має право відповідно до ліцензії (ліцензій) забезпечувати здобуття профільної середньої, професійної (професійно-технічної) та/або фахової передвищої освіти.

13. Статтею 53 Закону України «Про вищу освіту» визначено, що педагогічні працівники - це особи, які за основним місцем роботи у вищих навчальних закладах провадять навчальну, методичну та організаційну діяльність.

14. Згідно зі статтею 55 Закону України «Про вищу освіту» повний перелік посад науково-педагогічних і педагогічних працівників вищих навчальних закладів установлюється Кабінетом Міністрів України.

15. Так, у Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року №963, посада завідувача відділенням навчального закладу відносить до педагогічних.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції.

16. Виплата грошової допомоги здійснюється, зокрема, за умови, що особа працювала на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років, за наявності відповідного страхового стажу на таких посадах.

17. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року № 963 посада завідувача відділенням навчального закладу (Ужгородського комерційного технікуму), яку позивач обіймав з 1 вересня 2008 року по 13 квітня 2009 року і яку обіймає з 15 квітня 2009 року по теперішній час, є педагогічною.

18. Судами також встановлено з наявних у справі доказів, що крім обов'язків завідувача відділенням позивач викладає математику та вищу математику, і періодично проходить атестацію педагогічних працівників.

19. Так, згідно з атестаційними листами від 7 квітня 2011 року, 14 квітня 2016 року та від 20 березня 2017 року позивачу присвоєно кваліфікаційну категорію - «спеціаліст вищої категорії» та педагогічне звання - «викладач - методист».

20. Отже, період роботи позивача на посаді завідувача відділенням навчального закладу підлягає зарахуванню до його стажу роботи.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

21. Оскільки на день призначення пенсії за віком позивач досяг пенсійного віку, раніше будь-яких пенсій не отримував та мав страховий стаж (стаж роботи, який дає право на пенсію за вислугу років) понад 35 років, а тому при призначенні пенсії за віком мав право на отримання грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

22. Такий висновок, сформульований судами, спростовує доводи відповідача про те, що позивач мав страховий стаж на посадах педагогічних працівників лише 29 років, а відтак про відсутність правових підстав для виплати йому відповідної грошової допомоги.

23. Колегія суддів приходить до висновку про те, що прийняті у справі судові рішення є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки судів є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Ужгородського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області залишити без задоволення, а постанову Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 3 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Суддя Я. О. Берназюк

Суддя М. І. Гриців

Джерело: ЄДРСР 74173395
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку