open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Дата документу Справа №

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЄУН 328/905/17

Провадження №22ц/778/264/18

Головуючий у 1 інстанції: Андрущенко О.Ю.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2018 року місто Запоріжжя

Апеляційний суд Запорізької області у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:

головуючого

, судді-доповідача

Кухаря С.В.

суддів:

Полякова О.З.

Гончар М.С.

секретар

Бурима В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_5 на рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 03 серпня 2017 року у справі за позовом комунального підприємства «Токмак Теплоенергія» Токмацької міської ради до ОСОБА_5 про стягнення заборгованості за послуги з централізованого опалення місць загального користування,

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2017 року КП «Токмак Теплоенергія» звернулося до суду з вказаним позовом, посилаючись на те, що відповідно до рішення Токмацької міської ради №151 від 31.06.2013 року «Про визначення КП «Токмак теплоенергія» Токмацької міської ради виконавцем послуг з централізованого опалення», виконавцем послуг з централізованого опалення в м. Токмак Запорізької області визначено Комунальне підприємство «Токмак теплоенергія» Токмацької міської ради. Комунальне підприємство «Токмак теплоенергія» Токмацької міської ради є єдиним виробником послуг з централізованого опалення в м. Токмак. Послуга з теплопостачання віднесена до житлово-комунальних послуг.

Відповідач проживає в квартирі за адресою: АДРЕСА_1. За вказаною адресою відповідачем у 2006 році були виконанні роботи з відключення квартири від мереж централізованої системи опалення та встановлено індивідуальне (автономне) опалення.

Правовідносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (виконавець), і фізичною та юридичною особою (споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (послуги) регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води, затвердженими Постановою КМУ №630 від 21.07.2005 року.

Згідно з п. 28 Правил, споживачі, які відмовились від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, оплачують послуги з централізованого опалення місць загального користування будинку, відповідно до Методики розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних домів та визначенням плати за їх опалення.

Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України 31.10.2006 р. №359 була затверджена Методика розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків та визначенням плати за їх опалення, якою встановлено порядок визначення витрат теплової енергії на опалення місць загального користування (надалі - МЗК) у багатоквартирних житлових будинках для встановлення розміру плати за неї споживачами (п.1.2 Методики).

У зв'язку з неналежним виконанням відповідачем обов'язків і затриманням оплати за період з грудня 2010 року по лютий 2017 року виникла заборгованість в сумі 750, 43 грн., яку вони просили стягнути з відповідача на їх користь.

Рішенням Токмацького районного суду Запорізької області від 03 серпня 2017 року позов задоволено частково. Стягнуто з ОСОБА_5, на користь комунального підприємства «Токмак Теплоенергія» Токмацької міської ради, заборгованість за послуги з централізованого опалення місць загального користування в сумі 469 грн. 12 коп. Стягнуто з ОСОБА_5, на користь комунального підприємства «Токмак Теплоенергія» Токмацької міської ради, сплачений судовий збір пропорційної до розміру задоволених позовних вимог в сумі 1000 (одна тисяча) грн. 16 коп.. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду, ОСОБА_5 подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

В частині відмови в задоволенні позову рішення суду першої інстанції позивачем в апеляційному порядку не оскаржене, а тому у відповідності до ч. 1 ст. 367 ЦПК України та роз'яснень п. 15 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 12 від 24 жовтня 2008 року "Про судову практику розгляду цивільних справ в апеляційному порядку" апеляційним судом не перевіряється.

Заслухавши у засіданні апеляційного суду суддю - доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги і вимог, заявлених в суді першої інстанції, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без зміни, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до довідки ПП «Чайка» № 404 від 16 листопада 2011 року, ОСОБА_5 зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1, заборгованість по квартплаті станом на 01.11.2011 року відсутня.

16.08.2013 року позивачу видані ліцензії Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг на виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії, що підтверджується копіями ліцензій.

Відповідно до договору про відступлення права вимоги від 31.05.2013 року, ТОВ «Токмак теплоенергія» передало позивачу право вимоги дебіторської заборгованості по населенню в сумі 3546504,09 грн., що підтверджується копією договору з додатками.

Рішенням виконавчого комітету Токмацької міської ради від 27.12.2010 №404 «Про погодження тарифів на послуги з централізованого опалення ТОВ «Токмак теплоенергія», погоджений наступний тариф: в опалювальний період - абонплата за 1кв.м. опалювальної площі - 1,43 грн., плата за 1кв.м. опалювальної площі - 5,22 грн., всього за 1кв.м. опалювальної площі - 6,65 грн.; в не опалювальний період - абонплата за 1 кв.м. опалювальної площі - 1,43 грн.

Рішенням виконавчого комітету Токмацької міської ради від 31.05.2013 №151 «Про визначення КП «Токмак теплоенергія» Токмацької міської ради виконавцем послуг з централізованого опалення», позивач з 01.06.2013 року визначене виконавцем послуг з централізованого опалення на території м. Токмак. П.2 зазначеного рішенням, виконавцем послуг з централізованого опалення», позивачу дозволено до затвердження нових тарифів, користуватися тарифами на послуги з централізованого опалення, затвердженими рішенням виконавчого комітету Токмацької міської ради від 27.12.2010 № 404 «Про погодження тарифів на послуги з централізованого опалення ТОВ «Токмак теплоенергія».

Рішеннями виконавчого комітету Токмацької міської ради від 07.10.2010 №303, від 14.04.2011 №102 визначена тривалість опалювального періоду 2010-2011 років, який розпочався 08.10.2010 року та закінчився 15.04.2011 року.

Рішеннями виконавчого комітету Токмацької міської ради від 17.10.2011 №287, від 09.04.2012 №107 визначена тривалість опалювального періоду 2011-2012 років, який розпочався 17.10.2011 року та закінчився 09.04.2012 року.

Рішеннями виконавчого комітету Токмацької міської ради від 26.10.2012 №303, від 03.04.2013 №92 визначена тривалість опалювального періоду 2012-2013 років, який розпочався 26.10.2012 року та закінчився 03.04.2013 року.

Рішеннями виконавчого комітету Токмацької міської ради від 03.10.2013 №255, від 10.04.2014 №80 визначена тривалість опалювального періоду 2013-2014 років, який розпочався 03.10.2013 року та закінчився 10.04.2014 року.

Рішеннями виконавчого комітету Токмацької міської ради від 22.10.2014 №192, від 14.04.2015 №83 визначена тривалість опалювального періоду 2014-2015 років, який розпочався 23.10.2014 року та закінчився 14.04.2015 року.

29.07.2006 року відповідачка ОСОБА_5 відповідно до пунктів 24-28 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (далі - Правил), Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 №4 (далі - Порядку) (в редакції чинній станом на 30.07.2006 року), відключила квартиру за адресою: АДРЕСА_1, від внутрішньо будинкової системи централізованого опалення, що підтверджується актами про відключення та сторонами не оспорюється.

22.10.2009 року представниками ТОВ «Токмак теплоенергія» проведено обстеження і заміри фактичних довжин і діаметрів розподільчих трубопроводів опалення в підвальних приміщеннях житлового будинку по АДРЕСА_1, що підтверджується актом.

Пунктом 1 частини 1 ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» послуги з централізованого опалення віднесені до житлово-комунальних послуг.

Правовідносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (виконавець), і фізичною та юридичною особою (споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (послуги) регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630.

Згідно з п. 28 Правил, споживачі, які відмовились від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, оплачують послуги з централізованого опалення місць загального користування будинку відповідно до Методики розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків та визначення плати за їх опалення.

Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 31.10.2006 № 359 затверджена Методика розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків та визначення плати за їх опалення (далі - Методика), якою встановлений порядок визначення витрат теплової енергії на опалення місць загального користування у багатоквартирних житлових будинках для встановлення розміру плати за неї споживачами (п.1.2. Методики).

Згідно з п.2.1.4 Методики загальна кількість теплової енергії на опалення МЗК складається з двох показників, які підсумовуються між собою, а саме: з кількості теплової енергії на опалення кожного окремого приміщення МЗК та утрат теплової енергії розподільчими трубопроводами опалення будинку, прокладеними у підвалі або на горищі. При ненаданні послуги з опалення МЗК залишається друга частина формули, згідно якої здійснюється нарахування за втрати теплової енергії розподільчими трубопроводами опалення будинку, прокладеними в підвалі або на горищі. Тобто, якщо один з показників дорівнює нулю, то нарахована платня складається з другого показника.

Як передбачено шостим розділом «Посібника та доповнення до Норм та вказівок по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд…» КТМ 204 Україна 244-94, затвердженим Наказом Держбуду України № 82 від 30.02.2001 року, втрати теплової енергії на ділянці мережі від межі розподілу до місця установки опалювальних приладів відноситься до втрат абонента (споживача). Тому співвласники квартир повинні брати участь у витратах на утримання будинку пропорційно займаній площі житла, а відключення від мереж ЦО та ГВП не є підставою для звільнення мешканців від такої участі.

Рішенням адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21.09.2011 №55-рш встановлено, що ТОВ «Токмак теплоенергія» у періоді з січня 2010 року по серпень 2011 року неправильно здійснювало нарахування власникам квартир з індивідуальним опаленням плати за опалення МЗК у необґрунтовано завищеному розмірі, оскільки виставляло до оплати втрати теплової енергії неізольованими тепломережами, розміщеними у підвалах будинків, в той час як згідно з Додатком 12 СНіП 2.04.05-91, розмір втрат теплоти в прямій та зворотній магістралях, що проходять в неопалювальних приміщеннях, розраховується виходячи з того, що ці трубопроводи є теплоізольованими. В той же час, Антимонопольний комітет визнав обґрунтованим нарахування відключеним від мереж ЦО та ГВП власникам квартир втрат теплової енергії трубопроводами у підвалах та горищах будинків у випадках відсутності опалення у МЗК.

З наданого представником позивача деталізованого розрахунку вбачається, що за період з грудня 2010 року по квітень 2011 року втрати теплової енергії розподільчими трубопроводами проводилися на фактично ізольовані та неізольовані трубопроводи, а з жовтня 2011 року - на ізольовані трубопроводи.

Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 вказаного Закону відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

В той же час, згідно з ч. 3 ст. 20 Закону споживач зобов'язаний укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору та оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Статтею 19 Закону України «Про теплопостачання» передбачено, що споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Отже , як зазначив суд першої інстанції, незважаючи на укладення чи не укладення споживачем договору на теплопостачання місць загального користування за умови отримання ним відповідних послуг він несе обов'язок щодо оплати отриманої теплової енергії.

Відповідно до п.18 Правил розрахунковим періодом для оплати послуг є календарний місяць. Плата за послуги вноситься не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, якщо договором не встановлено інший строк.

Відповідно до ч. 2 ст. 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Внутрішньобудинкові мережі централізованого опалення належать до інженерного (технічного) обладнання житлового будинку і є його невід'ємною частиною.

Відповідачці , як і всім іншим мешканцям будинку, які відключені від систем централізованого опалення, нараховувалась оплата за опалення місць загального користування будинку, які остання з грудня 2010 року не сплачує.

Згідно наданого розрахунку заборгованість відповідачки за послуги з централізованого опалення місць загального користування з грудня 2010 року по лютий 2017 року складає 750 грн. 43 коп.

З приводу посилання відповідачки на рішення Токмацької міської ради від 21.07.2016 року № 2 та від 18.05.2017 року № 1 якими заборонено КП «Токмак теплоенергія» нараховувати плату за опалення МЗК у будинках, де не встановлені опалювальні прилади на сходових клітинах, а також за опалення підвалів суд попередньої інстанції зазначив наступне.

Згідно ст. 1 Закону України «Про теплопостачання» постачання теплової енергії (теплопостачання) - господарська діяльність, пов'язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору.

До повноважень Кабінету Міністрів України у сфері теплопостачання належить розробка та реалізація державної політики у сфері теплопостачання.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України на виконання повноважень, визначених ст. 11 Закону України «Про теплопостачання», затверджено Методику розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, та визначення плати за їх опалення.

Таким чином, визначення правил та умов надання послуг з теплопостачання, методики розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, та визначення плати за їх опалення відноситься до державного регулювання та не є повноваженням органів місцевого самоврядування, повноваження яких у сфері теплопостачання закріплено ст. 13 Закону України «Про теплопостачання».

Підсумовуючи викладене, суд попередньої інстанції прийшов до висновку, що позовні вимоги з приводу обв'язку відповідачки оплачувати послуги з опалення місця загального користування є обґрунтованими в межах строку позовної давності.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції.

Розглядаючи спір, який виник між сторонами у справі, суд правильно визначився з характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, повно та всебічно дослідив наявні у справі докази і надав їм належну оцінку, правильно встановив обставини справи, в результаті чого ухвалив законне й обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам матеріального та процесуального права.

Доводи скарги про те, що позивачем не надано достовірних розрахунків щодо розміру те6плової енергії за яку повинна сплачувати відповідач, спростовується наявними у справі розрахунками які відповідач не спростувала і своїх розрахунків при цьому не надала.

Доводи апеляційної скарги про відсутність в будинку опалення місць загального користування, про неправильне застосування судом нормативного акту, про неповідомлення відповідача про наявну заборгованість, про підписання акту неповноважною особою, про ґрунтування рішення на припущеннях, про відсутність між сторонами будь-яких правовідносин зводяться лише до незгоди з рішенням суду першої інстанції, ґрунтуються фактично на тих же доводах, на які посилався апелянт в суді першої інстанції, вони фактично оцінені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні і його висновків не спростовують.

Таким чином, при розгляді справи апеляційним судом встановлено, що рішення суду першої інстанції постановлено з додержанням вимог матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують його висновків.

Немає передбачених законом підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 381, 382, 384 ЦПК України, апеляційний суд у складі колегії суддів,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_5 залишити без задоволення, а рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 03 серпня 2017 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

Повна постанова складена 16 травня 2018 року.

Головуючий , суддя-доповідач

судді :

Джерело: ЄДРСР 74000945
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку