open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 812/1074/17

ПОСТАНОВА

Іменем України

03 травня 2018 року

Київ

справа №812/1074/17

провадження №К/9901/6712/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М. ., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" на постанову Луганського окружного адміністративного суду у складі судді Свергун І.О. від 3 жовтня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Гайдара А.В., Компанієць І.Д., Ястребової Л.В. від 12 грудня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2017 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд", у якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12 листопада 2009 року № 5042.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року, позов задоволено. Припинено Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12 листопада 2009 року № 5042.

3. Судові рішення мотивовані тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" звернулось із касаційною скаргою, в якій просить її скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" на підставі наказу від 10 липня 2013 року № 351 Державною службою геології та надр України видано спеціального дозволу на користування надрами від 12 листопада 2009 року № 5042 (внесено зміни), яким надано право на видобування кам'яного вугілля на шахтоділянці у межах закритої шахти «Бежанівська», пласт k5 (Луганська область, Слов'яносербський район), площею 3,45 м2, до глибини 200 м, строком на 20 років.

Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме: виконання рекомендацій ДКЗ України (протокол від 27 вересня 2012 року № 2741); виконання умов: Луганської обласної ради (рішення від 27 листопада 2008 року № 25/72), Мінвуглепрому (від 02 жовтня 2009 року № 864/01/05-01), Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Луганській області (від 28 грудня 2007 року № 9806 (екологічна карта б/н)), Держгірпромнагляду (від 02 вересня 2009 року № 01/04-07.04.1/5884); подавати щорічну звітність перед Державним науково-виробничим підприємством «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр; своєчасно і в повному обсязі сплачувати обов'язкові платежі до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 02 вересня 2013 року № 5042, укладеної між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд". Згідно з пунктом 7.2 розділу 7 Угоди надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

У листах Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 та від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 міститься перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема, серед яких є Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд", інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2014 та 2015 роки не надходила.

19 травня 2015 року Державна служба геології та надр України прийняла наказ № 122 «Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами», яким на підставі пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з невиконанням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» щодо руху запасів за формами № 5-гр, 60-гр, 7-гр, за 2014 рік та враховуючи пропозиції робочої групи, вирішено зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, зокрема, спеціального дозволу на користування надрами від 12 листопада 2009 року № 5042, виданого відповідачу, строком 30 календарних днів для усунення порушень.

Згідно витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122) Державна служба геології та надр України на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинила дію дозволу від 12 листопада 2009 року № 5042, виданого ТОВ «Будівельно бурове підприємство «Спецбуд», у зв'язку з порушенням пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень.

У зв'язку з тим, що УДППЗ «Укрпошта» не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, у зв'язку з проведенням антитерористичної операції, Державною службою геології та надр України подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур'єр» (від 09 червня 2015 року № 101) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щодо руху запасів за 2014 рік.

16 серпня 2016 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 257 «Про встановлення термінів для усунення порушень», яким на підставі пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з невиконанням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» щодо руху запасів за формами № 5-гр, 60-гр, 7-гр, за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" встановлено термін 10 календарних днів для усунення порушень законодавства про надра.

Згідно витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 16 серпня 2016 року № 257), Державною службою геології та надр України в зв'язку з порушенням Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" вимог пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра останньому надано 10 календарних днів для усунення порушень.

10 січня 2017 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 1 «Про встановлення термінів для усунення порушень», яким на підставі пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з невиконанням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» щодо руху запасів за формами № 5-гр, 60-гр, 7-гр, за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" встановлено термін до 01 березня 2017 року для усунення порушень законодавства про надра.

Згідно витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 10 січня 2017 року № 1), Державною службою геології та надр України в зв'язку з порушенням Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра останньому надано термін для усунення порушень до 01 березня 2017 року.

Після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.

16 травня 2017 року в офіційному виданні «Урядовий кур'єр» № 88 Державна служба геології та надр України оприлюднила оголошення з проханням повідомити Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

6. Касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" обґрунтована тим, що повідомляючи інформацію щодо неподання ним звітності, Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» у відповідності до вимог Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, повинно було провести планову/позапланову перевірку його діяльності та скласти відповідні документи за результатом її проведення. Відсутні докази про вручення йому наказів Державної служби геології та надр України, а тому була відсутня можливість їх виконати. Офіційне друковане видання «Урядовий кур'єр», у якому опубліковано оголошення про необхідність надання ним відповідної інформації, не розповсюджується на тимчасово непідконтрольну українській владі територію, на якій воно розміщено. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 972-р «Про друковані засоби масової інформації загальнодержавної та місцевої сфери розповсюдження, в яких у 2017 році розміщуються оголошення про виклик до суду відповідача, третіх осіб, свідків, місце фактичного проживання (перебування) яких невідоме, повістки про виклик підозрюваного, обвинуваченого та інформація про процесуальні документи» друкованим засобом масової інформації місцевої сфери розповсюдження в Луганській області є «Вісті Луганщини». Зазначає, що відсутність будь-яких відомостей від товариства на розміщене оголошення не може бути визнана як незгода з припиненням права користування надрами, а тому вказує на відсутність підстав для припинення цього права.

7. У відзиві на касаційну скаргу Державна служба геології та надр України, посилаючись а законність рішень судів попередніх інстанцій, просить залишити їх без змін.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

8. Відповідно до пунктів 2, 4 чинного на час спірних правовідносин Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року, державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами.

Органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

9. Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України «Про надра» користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

10. Відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України «Про надра» право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

11. За змістом частини другої статті 26 Кодексу України «Про надра» право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

12. Згідно з підпунктом 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

13. У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .

14. Згідно з частиною другою статті 1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02 вересня 2014 року № 1669-VII територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

15. Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» від 07 листопада 2014 року № 1085-р місто Первомайськ Луганської області віднесено до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

16. Судами попередніх інстанцій встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" не виконало перед Державним науково-виробничим підприємством «Геоінформ України» обов'язку звітувати за 2014 - 2015 роки про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр, про необхідність подання яких визначено у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами від 12 листопада 2009 року № 5042 та в Угоді про умови користування надрами від 02 вересня 2013 року № 5042, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу.

17. Не вжито також відповідачем заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу.

18. Докази, які б свідчили про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" повідомило позивача про згоду або незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами, у матеріалах справи відсутні.

19. За таких обставин суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, яка є самостійною підставою для припинення права користування ними.

20. Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України «Про надра», лише за наявності згоди на це користувача надрами.

21. З огляду на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельно бурове підприємство «Спецбуд» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

22. Не обґрунтованими є доводи відповідача, викладені у касаційній скарзі, про відсутність доказів на наявність його незгоди як користувача надрами з припиненням права користування ними, оскільки до Державної служби геології та надр України не надходила будь-яка інформація відносно вказаного питання, зокрема, заперечень проти припинення цього права.

23. В свою чергу Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні «Урядовий кур'єр» оприлюднене відповідне оголошення.

24. Що стосується доводів відповідача про те, що передумовою вчинення позивачем будь-яких дій відносно вирішення питання щодо припинення дії спеціального дозволу, мала б бути проведена Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» перевірка його діяльності, слід зазначити, що надана вказаним органом інформація відносно статистичної звітності ґрунтується на перевірці позивача як надрокористувача щодо дотримання вимог, обов'язок виконання яких безпосередньої визначено у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами № 5042 від 12 листопада 2009 року, а тому проведення перевірки не вимагається.

25. Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельно бурове підприємство «Спецбуд» у касаційній скарзі посилається на те, що відповідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 972-р «Про друковані засоби масової інформації загальнодержавної та місцевої сфери розповсюдження, в яких у 2017 році розміщуються оголошення про виклик до суду відповідача, третіх осіб, свідків, місце фактичного проживання (перебування) яких невідоме, повістки про виклик підозрюваного, обвинуваченого та інформація про процесуальні документи» друкованим засобом масової інформації місцевої сфери розповсюдження в Луганській області є «Вісті Луганщини», у якій мало б бути розміщено оголошення. Оскільки вказане розпорядження набрало чинності 14 грудня 2016 року, до вказаних правовідносин воно не підлягає застосуванню. Крім того, ним регулюється порядок, зокрема, виклику учасників процесу до суду у 2017 році.

26. Зважаючи на те, що Державна служба геології та надр України була позбавлена можливості належним чином повідомити відповідача про необхідність надання ним відповідної інформації, у офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» опубліковано оголошення, що не суперечить вимогам чинного законодавства.

27. На твердження Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельно бурове підприємство «Спецбуд» про те, що воно знаходиться у населеному пункті, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, а тому на ній не розповсюджується видання «Урядовий кур'єр», слід зазначити, що усі оголошення вказаного видання а також накази Державної служби геології та надр України розміщуються на їх офіційних сайтах, що не позбавляло відповідача можливості ознайомитись з ними.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

28. Суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про наявність правових підстав для припинення Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12 листопада 2009 року № 5042.

29. Колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки судів є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

30. З огляду на відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку із переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельно бурове підприємство "Спецбуд" залишити без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року - без змін.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Суддя Я. О. Берназюк

Суддя М. І. Гриців

Джерело: ЄДРСР 73763593
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку