open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
23 Справа № 151/155/16-а
Моніторити
Постанова /27.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /28.10.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /28.09.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /17.05.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Постанова /17.05.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /20.04.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /22.03.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /16.03.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /23.02.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області
emblem
Справа № 151/155/16-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /27.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /28.10.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /28.09.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2016/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /17.05.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Постанова /17.05.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /20.04.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /22.03.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /16.03.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області Ухвала суду /23.02.2016/ Чечельницький районний суд Вінницької областіЧечельницький районний суд Вінницької області

ПОСТАНОВА

Іменем України

27 березня 2018 року

Київ

справа №151/155/16-а

адміністративне провадження №К/9901/12519/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Гриціва М.І.,

суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В., -

розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу Бершадського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області (далі - управління ПФУ) на постанову Чечельницького районного суду Вінницької області від 17 травня 2016 року (суддя Моцний В.С.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2016 року (судді Боровицький О.В., Матохнюк Д.Б., Сапальова Т.В.) в адміністративній справі № 151/155/16-а за позовом ОСОБА_1 до управління ПФУ про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії, -

встановив:

У лютому 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому просила визнати протиправним рішення управління ПФУ щодо відмови у перерахунку пенсії у зв'язку зі збільшенням з 01 грудня 2015 року заробітної плати державним службовцям; провести перерахунок та виплатити пенсію відповідно до поданої довідки про заробітну плату згідно з початковими умовами обчислення пенсії.

Чечельницький районний суд Вінницької області постановою від 17 травня 2016 року позов задовольнив повністю. Зобов'язав управління ПФУ провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії державного службовця, виходячи із збільшеного посадового окладу, у розмірі 90 % заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі на підставі довідки, виданої Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Вінницькій області 05 листопада 2015 року № 4-35/1079, згідно зі статтею 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі - Закон № 3723-ХІІ) з 08 грудня 2015 року і по день припинення такого права, та виплатити недоотримані кошти у зв'язку з проведеним перерахунком.

Зобов'язав управління ПФУ провести перерахунок пенсії державного службовця, виходячи із збільшеного посадового окладу, у розмірі 90 % заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі та з урахуванням інших виплат на підставі довідки, виданої Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Вінницькій області 29 лютого 2016 року № 4-35/563, починаючи з 16 березня 2016 року і по день припинення такого права та виплатити недоотримані кошти у зв'язку з проведеним перерахунком.

Зобов'язав управління ПФУ провести перерахунок ОСОБА_1 пенсії державного службовця відповідно до Закону № 3723-ХІІ в розмірі 90 % від заробітної плати, з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, грошової винагороди державного службовця та індексації заробітної плати згідно з довідкою Територіального управління Державної судової адміністрації в Вінницькій області від 01 березня 2016 року № 4-35/610 з 16 березня 2016 року та виплатити недоотримані кошти, у зв'язку з проведеним перерахунком.

Рішення обґрунтував тим, що положення пункту 5 розділу III Прикінцевих положень Закону України від 02 березня 2015 року № 213-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» (далі - Закон № 213-VIII) фактично не скасовують вимог статті 371 Закону № 3723-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» (у редакції, чинній до 15 грудня 2015 року; далі - постанова № 865) і стосуються реалізації права на пенсійне забезпечення та не зачіпають порядку проведення перерахунку вже призначених пенсій.

Вінницький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 28 вересня 2016 року це рішення залишив без змін.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог. Стверджує, що після набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу» (набрав чинності 1 травня 2016 року; далі - Закон № 889-VIII) пенсії, призначені за статтею 37 Закону № 3723-ХІІ, не підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючих державних службовців.

Верховний Суд переглянув судові рішення судів попередніх інстанцій у межах касаційної скарги, з'ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про таке.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні ПФУ та отримує пенсію відповідно до Закону № 3723-ХІІ.

07 грудня 2015 року та 16 березня 2016 року позивач звернулася до управління ПФУ із заявою про перерахунок пенсії з підстав зростання заробітної плати працюючих державних службовців відповідно до постанови № 1013.

Листами від 16 грудня 2015 року та 25 березня 2016 року управління ПФУ відмовило позивачу в перерахунку пенсії на підставі того, що згідно з розділом III Прикінцевих положень Закону № 213-VIII з 01 червня 2015 року пенсії призначені в порядку, визначеному Законом № 3723-ХІІ, перерахунку не підлягають.

Відповідно до частин другої та п'ятої статті 37 Закону № 3723-XII (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» від 16 січня 2003 року № 432-IV) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати, без обмеження граничного розміру пенсії.

Така редакція статті 37 Закону № 3723-XII (чинного станом на дату призначення пенсії) існувала після визнання неконституційними Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 змін, внесених підпунктами «а» та «б» підпункту 2 пункту 37 розділу II Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Відповідно до статті 371 Закону № 3723-XII (в редакції, чинній до 01 січня 2015 року) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

Пунктами 4 та 5 постанови № 865 було передбачено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) після набрання чинності Законом України від 16 січня 2003 року № 432-IV «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України «Про державну службу», визначається в такому порядку: 1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку; 2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

Перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

Отже, станом на дату призначення позивачу пенсії державного службовця чинне на той час законодавство передбачало умови і порядок перерахунку її розміру у зв'язку з підвищенням заробітної плати за відповідною посадою.

Проте надалі законодавче регулювання цих відносин зазнало змін.

Законом України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (набрав чинності з 01 січня 2015 року) статтю 371 Закону № 3723-XII викладено у новій редакції, а саме встановлено, що «умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України».

Отож, станом на дату звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії положення статті 371 Закону № 3723-XII, які встановлювали право особи на перерахунок призначеної пенсії у зв'язку з підвищенням заробітної плати за відповідною посадою, та визначали порядок і умови для такого перерахунку, скасовано. Водночас питання щодо перерахунку пенсій державних службовців віднесено до відання Кабінету Міністрів України, який ще не бачить підстав стосовно настання умов та встановлення порядку перерахунку пенсій державним службовцям.

Порядок перерахунку пенсій державних службовців у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України було передбачено згаданою вище постановою № 865.

Проте з набранням чинності постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» (з 15 грудня 2015 року, але підлягає застосуванню з 01 грудня 2015 року; далі - постанова № 1013) з постанови № 865 виключено пункт 4 (щодо умов перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом № 3723-XII), а пункт 5 цієї постанови (щодо форми довідки для перерахунку) змінено.

Таким чином, з 01 грудня 2015 року - початку застосування постанови № 1013, якою пункт 4 постанови № 865 виключено, а її пункт 5 викладено в іншій редакції, та у зв'язку з набранням у подальшому чинності Законом № 889-VIII, який інакше врегульовує правовідносини, пов'язані із пенсійним забезпеченням державних службовців, пенсії, призначені за статтею 37 Закону № 3723-XII, не підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням розміру заробітку працюючих державних службовців.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У Рішенні Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 цей Суд зазначив, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Оскільки законодавством, чинним на час звернення ОСОБА_1 за перерахунком розміру пенсії, не було передбачено можливість її перерахунку у зв'язку з підвищенням розміру заробітку працюючих державних службовців, у відповідача не було правових підстав для здійснення такого перерахунку.

Аналогічний підхід застосування означених норм права висловлений Верховним Судом України у постанові від 07 листопада 2017 року у справі № 398/4332/16-а, Верховним Судом у постановах від 23 січня 2018 року у справі № 745/458/16-а, від 13 лютого 2018 року у справі № 697/2282/17 та від 21 лютого 2018 року у справі № 638/19513/16-а.

Відповідно до частин першої - третьої статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Суди першої та апеляційної інстанцій правильно встановили фактичні обставини, однак помилково застосували норми матеріального права - статтю 37 Закону № 3723-XII в поєднанні з іншими нормативно-правовими актами, щодо розглядуваних правовідносин. Обставини справи не потребують додаткового дослідження доказів. Підставами для втручання в судові рішення є неправильне розуміння і порушення норм матеріального права, які є достатніми для того, що їх скасувати та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

постановив:

Касаційну скаргу Бершадського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області задовольнити.

Постанову Чечельницького районного суду Вінницької області від 17 травня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2016 року у справі № 151/155/16-а скасувати.

Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Бершадського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий М.І. Гриців

Судді : Я.О. Берназюк

Н.В. Коваленко

Джерело: ЄДРСР 73021659
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку