open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 822/732/18
Моніторити
Ухвала суду /18.08.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /27.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.05.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Рішення /19.03.2018/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.02.2018/ Хмельницький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 822/732/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /18.08.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /27.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.05.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Рішення /19.03.2018/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.02.2018/ Хмельницький окружний адміністративний суд

Копія

Справа № 822/732/18

РІШЕННЯ

іменем України

20 березня 2018 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д.,

за участі:секретаря судового засідання Троян О.А. позивача - ОСОБА_1 представника позивача - Оскоми О. М. представників відповідачів - Войтюка С. С., Рудчука В. П., Стеценко О. А. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військової частини НОМЕР_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 (далі по тексту - ОСОБА_1 ) звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військової частини НОМЕР_1 , в якому просить суд:

1) визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо не внесення у довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, щомісячної додаткової грошової винагороди встановленої військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;

2) визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невнесення у довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, щомісячної додаткової грошової винагороди встановленої військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;

3) зобов`язати військову частину НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 скласти довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, яка містить щомісячну додаткову грошову винагороду встановлену військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію та одноразову грошову допомогу при звільненні із зазначенням про сплату або про відсутність сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

4) зобов`язати військову частину НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, яка містить щомісячну додаткову грошову винагороду встановлену військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію та одноразову грошову допомогу при звільненні;

5) визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років без врахування при її обчисленні щомісячної додаткової грошової винагороди встановленої військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;

6) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 пенсію за вислугу років, починаючи з 02 листопада 2017 року, з урахуванням при обчисленні розміру пенсії щомісячну додаткову грошову винагороду встановлену військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію та одноразову грошову допомогу при звільненні, із врахуванням раніше виплачених сум.

Свій позов позивач мотивує тим, що проходив службу в Збройних Силах України, був звільнений в запас відповідно до ч.6 ст.26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

При обчисленні та призначенні пенсії Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області не враховано щомісячної додаткової грошової винагороди, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні.

Вважає, що оскільки під час проходження військової служби отримував на постійній основі щомісячну додаткову грошову винагороду військовослужбовця, з якої нараховані і сплачені страхові внески, то вона повинна бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.

05.03.2018 до суду надійшов відзив ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог в частині, що його стосуються. Зазначає, що не наділений повноваженнями щодо складення довідки про додаткові види грошового забезпечення, які позивач отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби чи внесенням у неї змін.

07.03.2018 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що ст.43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсія за цим законом обчислюється виходячи з грошового забезпечення, до якого включаються тільки постійні виплати, а одноразові додаткові виплати, про які зазначає позивач, не входять до складу грошового забезпечення для обчислення пенсії. Зауважив, що одноразова грошова допомога не повинна взагалі враховуватися, тому що виплачується після звільнення. Також вважає, що звернені до нього позовні вимоги є передчасними, оскільки зазначена довідка з включенням додаткових видів грошового забезпечення до Управління не надходила.

13.03.2018 до суду надійшов відзив Військової частини НОМЕР_1 , в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначили, що не є належним відповідачем по справі, оскільки згідно п.3.1 наказу Міністерства оборони України від 14.08.2014 №530 "Про затвердження Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсії військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей", на обласні військові комісаріати покладено обов`язок оформляти та подавати до органів Пенсійного фонду України документи для призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, а також визначати розмір грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям.

15.03.2018 до суду надійшла відповідь позивача на відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області. Позивач вказав, що предметом даного спору є визнання дій відповідачів протиправними в частині первинного призначення позивачу пенсії без врахування усіх видів грошового забезпечення, які позивач отримував за останні 24 місяці проходження військової служби та з яких здійснював відрахування єдиного внеску. Тому помилковим є посилання на рішення Конституційного Суду України від 13.05.2015 у справі №1-9/2015.

У судовому засіданні 20.03.2018 позивач та його представник заявлені позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Представники відповідачів у судовому засіданні 20.03.2018 просили відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, зазначених у поданих ними відзивах.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19.02.2018 відкрито провадження в даній адміністративній справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження. Призначено судове засідання на 20.03.2018.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_1 проходив службу в Збройних Силах України.

Наказом командувача повітряних сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 06.10.2017 №398 майор ОСОБА_1 , офіцер відділення морально-психологічного забезпечення, був звільнений з військової служби у запас, відповідно до пункту "а" (у зв`язку із закінченням строку контракту) ч.6 ст.26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу". Вислуга років у Збройних Силах 27 років 02 місяці.

Наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 01.11.2017 №102 позивача з 01.11.2017 виключено зі списків особового складу частини та усіх видів забезпечення у зв`язку з звільненням. Військова частина НОМЕР_1 видала позивачу довідку про грошове забезпечення для призначення пенсії.

13.11.2017 позивач подав заяву про призначення йому пенсії за вислугу років.

Хмельницький обласний військовий комісаріат підготував подання про призначення пенсії №ХС-55671 від 28.11.2017 та направив його з необхідними документами до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Відповідно до повідомлення про призначення пенсії від 30.01.2018 №348/03 (пенсійна справа №2201012604) ОСОБА_1 , відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", з 02.11.2017 призначена пенсія за вислугу років. При обчисленні пенсії враховано грошове забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, у тому числі надбавку за кваліфікацію, роботу з таємними виробами, носіями, документами, надбавку за особливо важливі завдання, премія.

Згідно листа військової частини НОМЕР_1 №984 від 27.12.2017 ОСОБА_1 здійснювалось нарахування єдиного соціального внеску на щомісячну додаткову грошову винагороду, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань, індексацію, щомісячну грошову премію, а на одноразову грошову допомогу при звільненні не здійснювалося.

Позивач, вважаючи, що пенсія повинна виплачуватися із розрахунку, в який мали б бути включені також щомісячна додаткова грошова винагорода, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомоги при звільненні, звернувся до суду з даним позовом.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон №2262-XII).

Відповідно до ч.3 ст.43 Закону №2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів:

відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Відповідно до п.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402 (далі Порядок №3-1), заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).

Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

Згідно п.7 Порядку №3-1 для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються такі документи: заява про призначення пенсії; грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.

Пунктом 12 Порядку №3-1 передбачено, що уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії, ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Відповідно до пунктів 3.1, 3.3 Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 №530, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.2014 за №1294/26071 (далі Положення №530), оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та пенсій в разі втрати годувальника членам сімей померлих військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби) відповідно до Закону, а також визначення розміру грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій колишнім військовослужбовцям (крім колишніх військовослужбовців строкової військової служби), здійснюються уповноваженими органами Міністерства оборони України - обласними військовими комісаріатами згідно з постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (далі - Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій).

Для оформлення документів щодо призначення пенсії за вислугу років або по інвалідності подаються зокрема заява; грошовий атестат (розрахункова книжка) і довідка про додаткові види грошового забезпечення.

Пунктом 3.8. Положення №530 передбачено, що обласний військовий комісаріат у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії приймає від заявника необхідні документи, донараховує вислугу років до дня звільнення військовослужбовця з військової служби та оформлює подання про призначення пенсії за формою, встановленою додатком 2 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій; ознайомлює з поданням особу, якій оформлюється пенсія; передає перший примірник подання та документи, зазначені в пунктах 3.3 - 3.6 цього розділу, до головного управління Пенсійного фонду України за місцем реєстрації особи.

Наведені норми свідчать, що визначення розміру грошового забезпечення, що враховується при обчисленні пенсій особам, звільненим з військової служби, а також оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення таких пенсій здійснюються уповноваженими органами Міністерства оборони України - обласними військовими комісаріатами.

Разом з тим, обласні військові комісаріати при оформленні документів щодо призначення пенсії використовуються матеріали, надані військовими частинами. Таким чином, і військова частина НОМЕР_1 , і Хмельницький обласний військовий комісаріат повинні вчинити активні дії щодо визначення розміру грошового забезпечення.

Згідно довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії №1943 від 07.11.2017, складеної військовою частиною НОМЕР_1 , до складу грошового забезпечення не включено виплати додаткових видів грошового забезпечення, з приводу яких подано даний позов.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі Закон №2011-XII).

Частиною 1 ст.9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до ч.2 ст.9 Закону №2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно з ч.3 ст.9 Закону №2011-XII грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Пунктами 3, 5 Інструкції про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 24.10.2016 №550, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.11.2016 за №1470/29600, до місячного грошового забезпечення, з якого визначається винагорода, включаються посадовий оклад, оклад за військовим званням та щомісячні додаткові види грошового забезпечення (крім винагород та морського грошового забезпечення), на які військовослужбовець має право за займаною ним штатною посадою (посадою, до тимчасового виконання обов`язків за якою він допущений).

Винагорода виплачується військовослужбовцям за місцем штатної служби одночасно з виплатою грошового забезпечення на підставі наказу командира (начальника) військової частини (установи, організації); командирам (начальникам) військових частин (установ, організацій) - на підставі наказів вищих командирів (начальників).

Згідно ст.41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.

Відповідно до абз.7 п.1 ч.1 ст.4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI (далі Закон №2464-VI) платниками єдиного внеску є підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства для таких осіб військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Згідно з абз.2 п.1 ч.1 ст.7 Закон №2464-VI єдиний внесок нараховується: для платників, зазначених в абзаці 7 пункту 1 частини 1статті 4 цього Закону, - на суму грошового забезпечення кожної застрахованої особи, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами; допомоги або компенсації відповідно до законодавства.

Отже, щомісячна додаткова грошова винагорода військовослужбовця, яку він отримував під час проходження служби, з якої нараховані і сплачені страхові внески, має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.

Аналогічний висновок міститься в постанові Верховного Суду України від 20.10.2015 у справі №559/3342/14-а.

Матеріали справи свідчать, що під час проходження військової служби та упродовж останніх 24 місяців підряд перед звільненням позивач у складі грошового забезпечення отримував щомісячну додаткову грошову винагороду, з якої сплачувався єдиний внесок.

Таким чином, ІНФОРМАЦІЯ_2 та Військова частина НОМЕР_1 , не включивши щомісячну додаткову грошову винагороду до довідки про додаткові види грошового забезпечення та премії для обчислення пенсії, порушили ч.3 ст.43 Закону №2262-XII.

Частиною 1 ст.10-1 Закону №2011-XII гарантовано право військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби, на щорічну основну відпустку із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.

Порядок та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, ліцеїстам та вихованцям військових оркестрів, а також порядок виплати військовослужбовцям Збройних Сил України одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби визначені Інструкцією про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженої наказом Міністра оборони України від 11.06.2008 №260, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.07.2008 за №638/15329 (далі Інструкція №260).

Пунктами 30.1, 30.3 розділу ХХХ Інструкції №260 визначено, що особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом та набули право на щорічну основну відпустку, один раз на рік надається грошова допомога для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення. Розмір грошової допомоги для оздоровлення визначається виходячи з посадових окладів, окладів за військовими званнями та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім винагород та морського грошового забезпечення), на які військовослужбовець має право за займаною ним штатною посадою згідно з законодавством України на день підписання наказу про надання цієї допомоги.

Згідно п.33.1 розділу ХХХІІІ Інструкції №260 особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять службу за контрактом, для вирішення соціально-побутових питань один раз на рік надається матеріальна допомога в розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення.

Отже, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до ч.2 ст.9 Закону №2011-ХІІ відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців.

Згідно з абз.2 ч.3 ст.9 Закону №2011-XII грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначаються Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-XII (далі Закон №1282-XII).

Відповідно до ст.1 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Тобто, індексація є частиною державної системи соціального захисту громадян, спрямованою на підтримання їх купівельної спроможності.

Відповідно до абз.4 ч.1 ст.2 Закону №1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, серед них - грошове забезпечення.

Аналіз зазначених норм матеріального права дає підстави вважати, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація грошового забезпечення, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду України від 10.03.2015 у справі №21-70а15, постанові Верховного Суду від 06.02.2018 К/9901/3762/18 (№761/28228/15-а).

Згідно ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, ці види додаткового грошового забезпечення повинні бути включені до довідки про додаткові види грошового забезпечення для нарахування пенсії.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

У справах "Пайн Велі Девелопмент ЛТД та інші проти Ірландії" від 29.11.1991 заява № 12742/87 (Pine Valley Developments Ltd and Others v. Ireland) та "Федоренко проти України" від 01.06.2006 заява № 25921/02 Європейський суд з прав людини констатував, що відповідно до прецедентного права органів, які діють на підставі Конвенції, право власності може бути "наявним майном", або коштами, уключаючи позови, для задоволення їх позивач може обґрунтувати їх принаймі "виправданими очікуваннями" щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

У межах вироблених Європейським судом з прав людини підходів до тлумачення поняття "майно", а саме в контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, це поняття охоплює як "наявне майно", так і активи включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймі законні очікування стосовно ефективного здійснення свого "права власності" (пункт 74 рішення Європейського суду з прав людини "Фон Мальтцан та інші проти Німеччини" від 02.03.2005 заяви № 71916/01, 71917/01 та 10260/02 ("Von Maltzan and Others v. Germany"). Суд робить висновок, що певні законні очікування заявників підлягають правовому захисту, та формує позицію для інтерпретації вимоги як такої, що вона може вважатися "активом": вона повинна мати обґрунтовану законну підставу, якою, зокрема є чинна норма закону, тобто встановлена законом норма щодо виплат (пенсійних, заробітної плати, винагороди, допомоги) на момент дії цієї норми є "активом", на який може розраховувати громадянин як на свою власність.

Всупереч цьому, Хмельницьким обласним військовим комісаріатом та Військовою частиною НОМЕР_1 не включено їх до довідки, що призвело до неврахування їх при обчисленні пенсії позивача за вислугу років, чим порушено право власності позивача.

Разом з тим, щодо одноразової грошової допомоги при звільненні суд зазначає таке.

Одноразова грошова допомога при звільненні передбачена ст.15 Закону №2011-XII, ст.9 Закону №2262-XII, п.10 постанови №393, п.38.1 розділу XXXVIII Інструкції №260.

Згідно з цими нормами військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, у разі звільнення зі служби у зв`язку з закінченням строку контракту, за наявності вислуги 10 років і більше виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.

Суд вважає, що хоча вказана виплата й підпадає під ознаки одноразової допомоги, але має інше правове призначення, оскільки не пов`язана з виконанням позивачем своїх службових обов`язків та отриманням за це винагороди, а пов`язана саме з фактом звільнення зі служби.

Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду від 06.02.2018 К/9901/3762/18 (№761/28228/15-а).

На одноразову допомогу військовослужбовцям при звільненні з військової служби не нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування згіднопостанови Кабінету Міністрів України від 22.12.2010 року №1170 "Про затвердження переліку видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", тому вона не підлягає врахуванню при обчисленні пенсії.

Отже, одноразова грошова допомога при звільненні не входить до додаткових видів грошового забезпечення, які повинні враховуватися при нарахуванні пенсії, оскільки відноситься до разових платежів і має характер окремих гарантій держави щодо соціального захисту громадян, зокрема військовослужбовців, а на неї не нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду України від 12.09.2017 у справі №21-1115а16.

Відповідно до п. 10 Положення про військові комісаріати, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 №389, обласні військові комісаріати забезпечують оформлення та подання документів органам Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсій особам, звільненим з військової служби, і членам їх сімей відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Згідно з абзацами 2, 4, 5 пункту 2.8 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міноборони від 31.12.2014 року №937, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 22.01.2015 за №73/26518, на обласні військові комісаріати покладаються:

- оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби;

- визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону,постанов Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей"(зі змінами) та від 13.02.2008 р. № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", га внесення змін допостанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393"(зі змінами) і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"(зі змінами), затвердженогопостановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (зі змінами) (далі - Порядок подання документів для призначення пенсій). У разі якщо розмір грошового забезпечення на день призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей змінився, обласний військовий комісаріат складає довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою;

- складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення пенсіонерів із числа осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей під час перерахунків пенсій.

Відповідно до пунктів 3.13, 3.14 Положення №530 усі документи, що надійшли до обласного військового комісаріату після призначення пенсії та стосуються уточнення грошового забезпечення або вислуги років, а також матеріали листування з цих питань долучаються до особової справи військовослужбовця, звільненого з військової служби. За запитом органів Пенсійного фонду України обласний військовий комісаріат (у межах своєї компетенції) доопрацьовує подані документи для призначення пенсії, а також надсилає додаткові документи (або їх завірені копії), які впливають на розмір пенсії.

Отже, визнаючи протиправними дії військової частини НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не врахування у довідці про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, щомісячної додаткової грошової винагороди, встановленої військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, суд вважає, що способом захисту порушеного права позивача має бути зобов`язання зазначених осіб скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області довідку із зазначеними складовими грошового забезпечення.

Щодо позовних вимог, звернутих до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області суд зазначає наступне.

Частиною 1ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 4 ч.1ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Отже, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.

Суд вважає, що права позивача Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області не порушено, оскільки пенсія обчислювалася з розміру грошового забезпечення за наявними у пенсійній справі документами, які не містили відомостей про зазначені вище виплати. Як наслідок, позовні вимоги, звернуті до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області є передчасними.

Відмова Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, оформлена листом від 27.02.2018 не може бути взята до уваги судом, оскільки вона вчинена після звернення позивача до суду з даним позовом і не була предметом розгляду в даній справі.

При цьому, суд критично оцінює посилання Головного управління Пенсійного фонду України на рішення Конституційного Суду України від 13.05.2015 №1-9/2015 як на підставу неврахування видів грошового забезпечення, про які просить позивач, оскільки надане тлумачення положень ч.3 ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" стосується перерахунку пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

У даній справі оскаржується неправомірність дій пенсійного органу при призначені пенсії щодо неврахування всіх складових грошового утримання, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Тлумачення переліку нових після призначення пенсії щомісячних додаткових видів грошового забезпечення не є тлумаченням додаткових видів грошового забезпечення взагалі.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити частково.

Відповідно до ч.3ст.139 Кодексу адміністративного судочинства Українипри частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29000, м. Хмельницький, вул. Володимирська, 49, код ЄДРПОУ 21318350), ІНФОРМАЦІЯ_1 ( 29000, м. Хмельницький, вул. Героїв Майдану , 64, код ЄДРПОУ 08202826), Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не врахування у довідці про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, щомісячної додаткової грошової винагороди, встановленої військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення.

Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, яка містить щомісячну додаткову грошову винагороду, встановлену військовослужбовцям Збройних Сил України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію грошового забезпечення.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 704 (сімсот чотири) 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань військової частини НОМЕР_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 704 (сімсот чотири) 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницького обласного військового комісаріату.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 26 березня 2018 року

Головуючий суддя Д.Д. Гнап

Джерело: ЄДРСР 73014066
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку