open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

20 березня 2018 року

Київ

справа № 607/5731/17

адміністративне провадження № К/9901/3509/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області у складі судді Ромазана В.В. від 9 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Яворського І.О., Кухтея Р.В., Носа С.П. від 5 жовтня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, в якому, з урахуванням уточнень, просив:

- визнати протиправними дії Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області та скасувати рішення про відмову у призначенні пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу»;

- зобов'язати Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області призначити ОСОБА_2 з 25 січня 2017 року пенсію державного службовця із заробітної плати в сумі 8525,25 грн на день звернення за призначенням пенсії в розмірі 60 відсотків та відшкодувати недоотримані кошти (заподіяну шкоду) з часу звернення.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 9 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.

Визнано неправомірними дії Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови ОСОБА_2 у переведенні з одного виду пенсії на інший - пенсію за віком, відповідно до Закону України «Про державну службу» з 25 січня 2017 року.

Зобов'язано Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області перевести ОСОБА_2 з 25 січня 2017 року на інший вид пенсії - пенсію державного службовця у розмірі 60 відсотків, відповідно до Закону України «Про державну службу» виходячи із розміру заробітної плати 8 525,75 грн, зазначеної у додатку до довідки від 24 січня 2017 року № 4-01, виданої Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що згідно довідки від 24 січня 2017 року № 4-01, виданої Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, ОСОБА_2 дійсно працював в Контрольно ревізійному управлінні в Тернопільській області, правонаступником якого є Управління Західному офісу Держаудитслужби в Тернопільській області на посаді начальника Контрольно-ревізійного відділу в м. Тернополі. Заробітна плата за прирівняною посадою, станом на 20 січня 2017 року становила - 8 525,75 грн. Вказана довідка видана за результатами прирівняння рівнозначних посад керівника відділу до реорганізації і після неї, віднесених до шостої категорії посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII, що відповідає абзацу 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 та рівнозначних посад згідно Переліку посад та Схеми посадових окладів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року № 15 на виконання статті 51 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ, які згідно цих нормативних актів віднесено до шостої групи оплати праці.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області звернулося із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 9 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 працював на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, у період роботи з 1 серпня 1975 року по 30 жовтня 1975 року в Мукачевському міському фінвідділі, з 13 листопада 1979 року по 2 квітня 1984 року в Тернопільському міському фінвідділі, 3 квітня 1984 року по 21 червня 2011 року в Контрольно-ревізійному управлінні України в Тернопільській області, правонаступником якого є Західний офіс Держаудитслужби.

25 січня 2017 року ОСОБА_2 звернувся до Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області із заявою про переведення його на інший вид пенсії - пенсію державного службовця відповідно до Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII.

Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області листом від 25 квітня 2017 року № 14/01 повідомив ОСОБА_2 про відмову у переведенні на інший вид пенсії з посиланням на те, що відповідно до пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб», у разі перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою. На час звернення позивача із заявою про переведення на інший вид пенсії порядок видачі довідок про заробітну плату у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби не затверджений.

6. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що остання займана посада, на якій працював ОСОБА_2 - начальник контрольно-ревізійного відділу в м. Тернополі, в штатному розписі на 2016 рік по Західному офісу Держаудитслужби відсутня. Відповідно до пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» у разі перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.

8. Відзиву на касаційну скаргу Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 9 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року ОСОБА_2 не подано.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

9. Закон України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII

Стаття 25. Класифікація посад

Основними критеріями класифікації посад державних службовців є організаційно-правовий рівень органу, який приймає їх на роботу, обсяг і характер компетенції на конкретній посаді, роль і місце посади в структурі державного органу.

Установлюються такі категорії посад державних службовців:

шоста категорія - посади керівників управлінь, відділів, служб районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, спеціалісти управлінь, відділів, служб обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інші прирівняні до них посади;

10. Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII

Стаття 51. Групи оплати праці та схема посадових окладів державних службовців

1. Посади державної служби з метою встановлення розмірів посадових окладів поділяються на такі групи оплати праці:

до групи 6 належать посади керівників підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів державних органів, їх заступників і прирівняні до них посади;

Прирівняння посад державної служби проводиться Кабінетом Міністрів України під час затвердження схеми посадових окладів на посадах державної служби за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері трудових відносин, погодженим із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

Розділ XI Прикінцеві та перехідні положення

10. Державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

12. Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

11. Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб»

1. Пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

2. Згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року « 889-VIII на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII мають право особи, які на день набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII:

мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України;

займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України.

3. Право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням стажу державної служби, передбаченого пунктом 2 цього Порядку, якщо до набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII не призначалася пенсія відповідно до Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII, мають:

чоловіки, які досягли віку 62 роки. До досягнення зазначеного віку право на призначення пенсії мають чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку:

61 рік - які народилися по 31 грудня 1954 року;

61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 року по 31 грудня 1955 року;

жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

4. Пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. При цьому:

посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);

розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;

у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 року, середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 року на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 року як за повний місяць;

матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.

За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п'ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.

5. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.

6. У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

12. Виходячи з аналізу пункту 6 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб довідка про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою у разі ліквідації підприємства за відсутності його правонаступника, відсутності відповідних посад державної служби у Переліку посад, Схемі посадових окладів, класифікації посад.

13. Пункт 6 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб регулює порядок надання довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою у разі ліквідації підприємства за відсутності його правонаступника, відсутності відповідних посад державної служби у Переліку посад, Схемі посадових окладів, класифікації посад і не поширюється на відсутність посади у державному органі.

14. Довідка Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, яке є правонаступником Контрольно-ревізійного управління України в Тернопільській області, від 24 січня 2017 року № 4-01 видана за результатами прирівняння рівнозначних посад керівника відділу до реорганізації і після неї, віднесених до шостої категорії посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року, що відповідає Переліку посад та Схемі посадових окладів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року № 15 на виконання статті 51 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ, які згідно цих нормативних актів віднесено до шостої групи оплати праці.

15. Довідка Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області від 24 січня 2017 року № 4-01 за формою та змістом відповідає вимогам формі довідки про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг, або кваліфікаційні класи, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавка (винагорода) за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», затверджену постановою Пенсійного фонду України від 4 вересня 2013 року № 15-1 «Про виконання рішень Окружного адміністративного суду міста Києва по справах № 2а-8893/12/2670, № 2а-4753/09/2670».

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

16. Враховуючи вищезазначені обставини, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку визнавши неправомірними дії Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови ОСОБА_2 у переведенні з одного виду пенсії на інший - пенсію за віком, відповідно до Закону України «Про державну службу» з 25 січня 2017 року; зобов'язавши Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області перевести ОСОБА_2 з 25 січня 2017 року на інший вид пенсії - пенсію державного службовця у розмірі 60 відсотків, відповідно до Закону України «Про державну службу» виходячи із розміру заробітної плати 8 525,75 грн, зазначеної у додатку до довідки від 24 січня 2017 року № 4-01, виданої Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області.

17. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновок суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги його не спростовують.

18. З огляду на відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області залишити без задоволення, а постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 9 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Судді: Я. О. Берназюк М. І. Гриців

Джерело: ЄДРСР 72867011
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку