open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 березня 2018 року

Київ

справа №826/11136/14

провадження №К/9901/1585/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стрелець Т.Г.,

суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/11136/14

за позовом Комуністичної партії України, ОСОБА_2 до Апарату Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України Турчинова Олександра Валентиновича про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Комуністичної партії України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва (прийняту у складі головуючого судді - Добрянської Я.І.) від 16 грудня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду (постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді - Мацедонської В.Е., суддів: Грищенко Т.М., Лічевецького І.О.) від 17 лютого 2015 року,

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Комуністична партія України та ОСОБА_2 звернулися до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Апарату Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України Турчинова Олександра Валентиновича, в якому просили:

1.1. визнати протиправними дії Апарату Верховної Ради України, які полягають у анулюванні реєстрації депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України сьомого скликання на підставі положень частини 4 статті 60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в редакції даного Закону від 22.07.2014 р. № 1599-VII;

1.2. зобов'язати Апарат Верховної Ради України відновити реєстрацію депутатської фракції Комуністичної парті України у Верховній Раді України сьомого скликання;

1.3. визнати протиправними дії Голови Верховної Ради України Турчинова Олександра Валентиновича, які полягають в оголошенні під час пленарного засідання Верховної Ради України 24 липня 2014 року розпуску депутатської фракції Комуністичної парті України у Верховній Раді України сьомого скликання;

1.4. зобов'язати Голову Верховної Ради України Турчинова Олександра Валентиновича на наступному пленарному засіданні Верховної Ради України після набрання чинності законним рішенням суду оголосити про помилковість застосування норм ч. 4 ст. 60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в редакції даного Закону від 22.07.2014 р. № 1599-VII про розпуск фракції політичної партії до депутатської фракції Комуністичної партії України та зобов'язати його оголосити про відновлення існування даної депутатської фракції.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24 липня 2014 року під час пленарного засідання Верховної Ради України сьомого скликання Головою Верховної Ради України Турчиновим О.В. було незаконно оголошено про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України із посиланням на частину 4 статті 60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», в редакції Закону від 22 липня 2014 року №1599-VII, у зв'язку із скороченням з 33 народних депутатів до 23 народних депутатів України депутатської фракції Комуністичної партії України, що значно менше, ніж мінімальна кількість фракції.

Враховуючи, що попередня редакція ч.4 ст.60 Регламенту поширювала свою дію тільки на депутатські групи, в якій було зазначено, що депутатська група, склад якої стає меншим від необхідності кількості народних депутатів, визначеної ч.4 ст.59 Регламенту, через 15 днів після дня настання такого факту оголошується Головою Верховної Ради України розпущеною, позивачі вважають дії Апарату Верховної Ради України з анулювання реєстрації депутатської фракції Комуністичної партії України та дії Голови Верховної Ради України Турчинова О.В. щодо оголошення розпуску депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України незаконними, з огляду на положення ст.58 Конституції України, дія якої, за твердженням позивачів, поширюється й на ситуацію з набуттям чинності Законом України №1599-VII від 22 липня 2014 року, з огляду на те, що депутатська фракція і депутатська група являють собою об'єднання депутатів, тобто є об'єднанням фізичних осіб.

Позивачі стверджують, що Закон від 22 липня 2014 року порушує права та свободи громадян як членів депутатської фракції - народних депутатів України, так і виборців, які голосували за обрання депутатів від КПУ.

Вказують, що станом на 22 липня 2014 року ні Конституцією України, ні Законом України «Про Регламент Верховної Ради України», ні будь якім-іншим Законом України не передбачалися процедури скасування реєстрації, припинення діяльності чи формування депутатської фракції, а тому зміни, які внесені Законом України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо кількісного складу та припинення діяльності депутатських фракцій (депутатських груп)» від 22 липня 2014 року №1599-VII, можуть поширювати свою дію лише на майбутнє, тобто на період, коли буде працювати Верховна Рада України нового скликання та в ній будуть формуватися нові парламентські фракції.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 16 грудня 2014 року Окружний адміністративний суд міста Києва вирішив:

3.1. В адміністративному позові відмовити.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що Головою Верховної Ради України Турчиновим О.В. під час пленарного засідання Верховної Ради України 24 липня 2014 року було обґрунтовано та правомірно застосовано до депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України сьомого скликання чинні норми ч.4 ст.60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», в редакції Закону від 22 липня 2014 року №1599-VII, яка передбачає, що депутатська фракція (депутатська група), склад якої став меншим від мінімальної кількості народних депутатів, визначеної ч.4 ст.59 Регламенту, через 15 днів після настання дня такого факту оголошується Головою Верховної Ради України розпущеною, та оголошено про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України сьомого скликання, зважаючи на пряму норму Закону, яка не була та не є скасованою на даний час. А в діях Апарату Верховної Ради України відсутня будь-яка вина, оскільки Апарат Верховної Ради не здійснює процедуру анулювання реєстрації депутатської фракції, а лише технічно формує матеріал і надає інформацію про дату створення і дату розпуску.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 17 лютого 2015 року Київський апеляційний адміністративний суд вирішив:

5.1. Апеляційну скаргу Комуністичної партії України, ОСОБА_2 залишити без задоволення. Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 16 грудня 2014 року - залишити без змін.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, а тому відсутні підстави для зміни або скасування постанови суду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 03 березня 2015 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Комуністичної партії України.

8. У касаційній скарзі позивач просить:

8.1. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 грудня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2015 року у справі №826/11136/14 скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

9. У березні 2015 року представник Голови Верховної Ради України та Апарату Верховної Ради України подав заперечення на касаційну скаргу.

10. 04 січня 2018 року вказана касаційна скарга Комуністичної партії України надійшла до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (позивача у справі)

11. Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню. Стверджував, що Голова Верховної Ради України Турчинов О. В., оголошуючи про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України на пленарному засіданні Верховної Ради України 24 липня 2014 року, неправомірно застосував норми ч.4 ст.60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в редакції Закону від 22 липня 2014 року №1599-VII, що призвело до порушення прав та свобод громадян, як членів депутатської фракції - народних депутатів України, так і виборців, які голосували за обрання депутатів Комуністичної Партії України.

Б. Доводи відповідачів у справі

12. У запереченнях на касаційну скаргу представник відповідачів просить касаційну скаргу Комуністичної партії України залишити без задоволення, а судові рішення - без змін. Вказує, що доводи касаційної скарги є необґрунтованими та не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанції.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 22 липня 2014 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України №1599-VII «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо кількісного складу та припинення діяльності депутатських фракцій (депутатських груп)», згідно положень якого ч.4 ст.60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» було викладено у наступній редакції: «Депутатська фракція (депутатська група), склад якої став меншим від мінімальної кількості народних депутатів, визначеної ч.4 ст.59 цього Регламенту, через 15 днів після настання такого факту оголошується Головою Верховної Ради України розпущеною».

14. 24 липня 2014 року під час шістдесят шостого пленарного засідання Верховної Ради України VII скликання Головою Верховної Ради України Турчиновим О.В. було оголошено про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України у зв'язку із скороченням кількості народних депутатів депутатської фракції Комуністичної партії України з 33 народних депутатів до 23 народних депутатів із посиланням на ч.4 ст. 60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в редакції Закону від 22 липня 2014 року №1599-VII, яка передбачає, що депутатська фракція (депутатська група), склад якої став меншим від мінімальної кількості народних депутатів, визначеної ч.4 ст.59 Регламенту, через 15 днів після настання такого факту оголошується Головою Верховної Ради України розпущеною.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

15. Конституція України

15.1. Частина 2 статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15.2. Стаття 75. Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.

15.3. Стаття 76. Конституційний склад Верховної Ради України - чотириста п'ятдесят народних депутатів України, які обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років.

16. Закон України «Про Регламент Верховної Ради України» від 10.02.2010 року №1861-VI

16.1. Частина 2 статті 1. Регламент встановлює порядок підготовки і проведення сесій Верховної Ради, її засідань, формування державних органів, визначає законодавчу процедуру, процедуру розгляду інших питань, віднесених до її повноважень, та порядок здійснення контрольних функцій Верховної Ради.

16.2. Пункт 12 частини 1 статті 27. Головуючий на пленарному засіданні Верховної Ради організовує розгляд питань відповідно до норм цього Регламенту.

16.3. Стаття 57. Депутатські фракції формуються на першій сесії Верховної Ради нового скликання до розгляду питань про обрання Голови Верховної Ради України, створення органів Верховної Ради. Якщо цього не відбулося, головуючий на пленарному засіданні оголошує перерву для їх формування. Перед наступним пленарним засіданням Апарат Верховної Ради надає народним депутатам інформаційні матеріали, які були подані до Апарату Верховної Ради за день до початку зазначеного пленарного засідання, про сформовані відповідно до вимог цього Регламенту депутатські фракції.

16.4. Стаття 58. Депутатські фракції формуються із числа народних депутатів, обраних за виборчими списками політичних партій та народних депутатів, які були висунуті політичною партією в одномандатних округах. При формуванні депутатської фракції до її складу також за умови додержання засад діяльності такої фракції можуть увійти народні депутати, обрані в одномандатних округах, які реєструвалися кандидатами у народні депутати шляхом самовисування, або народні депутати, які були висунуті політичною партією, що за результатами виборів не взяла участь у розподілі депутатських мандатів.

Політична партія має право формувати у Верховній Раді лише одну депутатську фракцію.

Принципи функціонування депутатської фракції повинні бути демократичними і не суперечити вимогам Конституції України, Закону України "Про статус народного депутата України" та цього Регламенту.

16.5. Стаття 59. Народний депутат може входити до складу лише однієї депутатської фракції (депутатської групи).

Голова Верховної Ради України, Перший заступник та заступник Голови Верховної Ради України не входять до складу депутатської фракції (депутатської групи).

Народний депутат, який не увійшов до складу депутатської фракції, якого виключено чи який вийшов із складу депутатської фракції, є позафракційним.

Позафракційні народні депутати можуть входити до складу депутатських фракцій або об'єднуватися у депутатську групу народних депутатів (далі - депутатська група). Кількість осіб у депутатській групі не може бути меншою, ніж кількість осіб у найменшій фракції, що сформована протягом першої сесії.

Депутатська група реєструється в Апараті Верховної Ради в порядку, встановленому статтею 60 цього Регламенту.

Зареєстрована депутатська група має права депутатської фракції.

17. Стаття 60. Кожна депутатська фракція (депутатська група) реєструється в Апараті Верховної Ради. Умовою реєстрації є надходження до Апарату Верховної Ради підписаного особисто кожним народним депутатом, який увійшов до складу депутатської фракції (депутатської групи), письмового повідомлення про сформування депутатської фракції (депутатської групи). У письмовому повідомленні зазначаються повна (та, за наявності, скорочена) назва депутатської фракції (депутатської групи), її персональний склад та партійна належність членів депутатської фракції (депутатської групи), а також прізвища голови депутатської фракції (депутатської групи) та заступників голови депутатської фракції (депутатської групи) з розрахунку не більше одного на 15 членів депутатської фракції (депутатської групи). Повна та скорочена назва депутатської фракції має збігатися з назвою відповідної політичної партії. Повна та скорочена назва депутатської групи не повинна співпадати з назвами зареєстрованих депутатських фракцій (депутатських груп).

Після відповідного оформлення матеріалів про утворення депутатської фракції (депутатської групи) головуючий на пленарному засіданні інформує народних депутатів про реєстрацію такої депутатської фракції (депутатської групи), її кількісний склад, голову депутатської фракції (депутатської групи) та заступників голови депутатської фракції (депутатської групи). Інформаційні матеріали про депутатську фракцію (депутатську групу) після її реєстрації надаються народним депутатам. У такому ж порядку повідомляється про зміни в складі депутатської фракції (депутатської групи).

Про вступ, вихід зі складу зареєстрованої депутатської фракції (депутатської групи) народний депутат повідомляє письмово головуючого на пленарному засіданні. Письмове повідомлення народного депутата про входження до складу тієї чи іншої депутатської фракції (депутатської групи) погоджується з головою цієї депутатської фракції (депутатської групи). Повідомлення про виключення із складу депутатської фракції (депутатської групи) робить головуючий на пленарному засіданні за поданням голови депутатської фракції (депутатської групи).

Депутатська фракція (депутатська група), склад якої став меншим від мінімальної кількості народних депутатів, визначеної частиною четвертою статті 59 цього Регламенту, через 15 днів після дня настання такого факту оголошується Головою Верховної Ради України розпущеною.

18. Закон України «Про статус народного депутата України» від 17.11.1992 року №2790-ХІІ

18.1. Стаття 1. Народний депутат України є обраний відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України" представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та законами України.

18.2. Стаття 13. Народні депутати мають право об'єднуватися в депутатські фракції та депутатські групи.

Депутатські фракції (групи) утворюються, реєструються, діють, а також припиняють свою діяльність відповідно до закону про регламент Верховної Ради України та інших законів України.

19. Положення про Апарат Верховної Ради України, затверджене Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 25 серпня 2011 року №769

19.1. Пункт 1. Апарат Верховної Ради України (далі - Апарат) є органом, який здійснює правове, наукове, організаційне, документальне, інформаційне, кадрове, фінансово-господарське, матеріально-технічне, соціально-побутове та інше забезпечення діяльності Верховної Ради України, народних депутатів України.

19.2. Пункт 8. На Апарат покладаються такі завдання у сфері організаційного забезпечення:

організаційне забезпечення реалізації Верховною Радою України своїх конституційних повноважень;

реєстрація законопроектів, поданих на розгляд Верховної Ради України суб'єктами права законодавчої ініціативи, ведення бази даних та контроль за їх проходженням у комітетах Верховної Ради України і Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації;

підготовка за пропозиціями суб'єктів права законодавчої ініціативи та комітетів Верховної Ради України і Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації проектів перспективних і поточних планів законопроектної роботи Верховної Ради України, проектів порядку денного сесії та розкладу пленарних засідань сесії Верховної Ради України, аналітичних матеріалів про стан їх реалізації;

забезпечення діяльності комітетів Верховної Ради України і Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації та надання їм організаційно-інформаційної і консультативно-методичної допомоги в процесі розробки та опрацювання поданих на розгляд законопроектів, оформленні прийнятих Верховною Радою України актів, а також забезпечення взаємодії комітетів Верховної Ради України в процесі законотворення;

організаційно-методичне забезпечення роботи зареєстрованих у Верховній Раді України депутатських фракцій (депутатських-груп);

сприяння налагодженню взаємодії з питань законопроектної роботи комітетів Верховної Ради України, депутатських фракцій (депутатських груп) з Адміністрацією Президента України, Секретаріатом Кабінету Міністрів України, Національним банком України, міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, науковими і громадськими організаціями, органами місцевого самоврядування;

надання консультативної та організаційної допомоги народним депутатам України, комітетам Верховної Ради України і Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації у виконанні планів законопроектної роботи, доопрацюванні законопроектів;

методичне і організаційне забезпечення підготовки та проведення пленарних засідань Верховної Ради України, засідань комітетів Верховної Ради України і Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації;

забезпечення народних депутатів України законопроектами та інформаційними матеріалами з питань, що вносяться на розгляд Верховної Ради України;

облік та узагальнення пропозицій і зауважень, висловлених при обговоренні законопроектів та інших питань на засіданнях Верховної Ради України, а також пропозицій і зауважень, що надходять до проектів актів, опублікованих для всенародного обговорення;

забезпечення спільно з відповідними комітетами, депутатськими фракціями підготовки "години запитань до Уряду" та парламентських слухань у Верховній Раді України;

організація системи навчання і стажування народних депутатів України, забезпечення взаємодії депутатських фракцій з комітетами у цих питаннях;

здійснення взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування у підготовці питань, що вносяться на розгляд Верховної Ради України, її комітетів і Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації;

надання організаційно-методичної допомоги місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування у здійсненні заходів щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України і виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, референдумів; підготовка та узагальнення інформації про хід виборчих кампаній, підсумки виборів та місцевих референдумів;

підготовка матеріалів, пов'язаних з вирішенням питань адміністративно-територіального устрою України, ведення автоматизованої системи "Адміністративно-територіальний устрій України";

організація обліку даних про кількість і склад територіальних громад та органів місцевого самоврядування, надання їм методичної допомоги;

підготовка відповідних аналітичних матеріалів про стан виконання доручень, що містяться в актах Верховної Ради України та її органів;

організація контролю за додержанням термінів розгляду запитів народних депутатів України та виконання доручень, що містяться в актах Верховної Ради України, а також даних на її засіданнях комітетам Верховної Ради України і Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації, Кабінету Міністрів України, міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади;

організаційне забезпечення проведення у Верховній Раді України нарад, зустрічей та інших заходів;

організація прийому громадян, розгляд їх пропозицій, заяв і скарг, що надходять до Верховної Ради України та її органів, вивчення і узагальнення питань, які порушуються громадянами у зверненнях, внесення пропозицій щодо їх вирішення;

організаційне забезпечення виконання Закону України "Про доступ до публічної інформації";

організаційне забезпечення планування та проведення мобілізаційної підготовки у Верховній Раді України на особливий період та на випадок стихійного лиха, аварій та катастроф у мирний час;

організація та здійснення роботи з кадрового обслуговування народних депутатів України, їх помічників-консультантів, працівників Апарату, забезпечення виконання положень Закону України "Про державну службу"; підготовка інформаційно-аналітичних матеріалів з кадрових питань.

20. Пункт 9. На Апарат покладаються такі завдання у сфері документального забезпечення:

документальне обслуговування Верховної Ради України, її комітетів і комісій, депутатських фракцій (депутатських груп);

оформлення законодавчих актів, прийнятих Верховною Радою України, передача їх на підпис Голові Верховної Ради України та Президенту України, розсилка в установленому порядку підписаних актів Верховної Ради України;

забезпечення опублікування зазначених актів Верховної Ради України та інших офіційних матеріалів та надання інформації щодо проходження підписаних законодавчих актів Управлінню комп'ютеризованих систем Апарату, занесення цієї інформації на веб-сайт Верховної Ради України;

складання протоколів засідань Верховної Ради України та засідань Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп);

забезпечення організаційно-технічної підготовки засідань Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп) та стенографування пленарних засідань Верховної Ради України, засідань Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп), а також за дорученням керівництва Апарату нарад, прес-конференцій та інших заходів;

оформлення в установленому порядку та забезпечення своєчасного проходження документів в Апараті; приймання і експедиційна обробка документів, аналіз, опрацювання та доставка службової кореспонденції адресатам; впровадження наукової організації роботи з документами в Апараті;

друкування і тиражування матеріалів та документів, пов'язаних з діяльністю Верховної Ради України;

організація підготовки до видання документів Верховної Ради України; підготовка стенографічних матеріалів засідань Верховної Ради України;

організація ведення діловодства в Апараті, облік, зберігання та забезпечення користування документами Верховної Ради України, її органів; комплектування архіву, підготовка документів та архівних справ для передачі їх у встановленому порядку на постійне зберігання.

V. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

22. Аргументи скаржника щодо протиправності дій Голови Верховної Ради України Турчинова Олександра Валентиновича, які полягають в оголошенні під час пленарного засідання Верховної Ради України 24 липня 2014 року розпуску депутатської фракції Комуністичної парті України у Верховній Раді України сьомого скликання є необґрунтованими, враховуючи наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, з травня 2014 року по липень 2014 року на ім'я Голови Верховної Ради України Турчинова О.В. поступили заяви від народних депутатів України про вихід зі складу зареєстрованої фракції Комуністичної партії України (ОСОБА_6, реєстраційний номер 99414 від 21 травня 2014 року; ОСОБА_7, ОСОБА_8 від 19 червня 2014 року, ОСОБА_9, реєстраційний №128393 від 01 липня 2014 року; ОСОБА_10, реєстраційний №128398 від 01 липня 2014 року; ОСОБА_11, реєстраційний №128399 від 01 липня 2014 року; ОСОБА_12, реєстраційний №128402 від 01 липня 2014 року; ОСОБА_13, реєстраційний №128403 від 01 липня 2014 року; ОСОБА_14, реєстраційний №128406 від 01 липня 2014 року; ОСОБА_15, реєстраційний №130661 від 03 липня 2014 року).

Витягом із стенограми пленарного засідання Верховної Ради України від 29 травня 2014 року, від 19 червня 2014 року, від 01 липня 2014 року, від 04 липня 2014 року підтверджується факт оголошення головуючим на пленарному засіданні парламенту про вихід народних депутатів ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_14, ОСОБА_13, ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_9, ОСОБА_15, зі складу депутатської фракції Комуністичної партії України.

Витягом із стенограми пленарного засідання Верховної Ради України підтверджується, що 24 липня 2014 року, в присутності народних депутатів України, (зареєстровано 332 народних депутата), голова Верховної Ради України Турчинов О.В. оголосив про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України у зв'язку із скороченням її до 23 народних депутатів.

Право оголосити про розпуск депутатської фракції у Верховній Раді України надано Голові Верховної Ради України згідно норм ч.4 ст.60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в редакції Закону від 22 липня 2014 року №1599-VII.

Таким чином, суд погоджується з висновками судів попередніх інстанції, що Головою Верховної Ради України Турчиновим О.В. під час пленарного засідання Верховної Ради України 24 липня 2014 року було обґрунтовано та правомірно застосовано до депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України сьомого скликання чинні норми ч.4 ст.60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», в редакції Закону від 22 липня 2014 року №1599-VII, та оголошено про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України у Верховній Раді України сьомого скликання.

23. Доводи скаржника про те, що Закон України №1599-VII від 22 липня 2014 року порушує права та свободи громадян як членів депутатської фракції - народних депутатів України, так і виборців, які голосували за обрання депутатів від КПУ, суд вважає необґрунтованими, оскільки оголошення про розпуск депутатської фракції Комуністичної партії України не тягне за собою наслідки особисто для кожного депутата окремо, і не порушує їх права та свободи як членів депутатської фракції - народних депутатів України, так і виборців, які голосували за обрання депутатів Комуністичної партії України, адже кожен з обраних народних депутатів, що входили до фракції, продовжує протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та Законами України.

24. Крім того, суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що Апарат Верховної Ради України не має статусу самостійного органу державної влади, а є лише необхідною допоміжною структурою, яка забезпечує функціонування парламенту як єдиного органу законодавчої влади, що також закріплено в Законі України «Про Регламент Верховної Ради України», а тому в діях Апарату Верховної Ради України відсутня будь-яка протиправність, оскільки останній не здійснює процедуру анулювання реєстрації депутатської фракції, а лише технічно формує матеріал і надає інформацію про дату створення і дату розпуску.

Доводи скаржника таких висновків судів попередніх інстанцій не спростовують.

25. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції у справі.

26. Відповідно до частин першої - третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

27. Згідно статті 350 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

28. З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

29. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Комуністичної партії України - залишити без задоволення.

2. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 грудня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2015 року у справі за позовом Комуністичної партії України, ОСОБА_2 до Апарату Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України Турчинова Олександра Валентиновича про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Г. Стрелець

Судді О. В. Білоус

І. Л. Желтобрюх

Джерело: ЄДРСР 72745266
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку