open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 лютого 2018 р.

м.Одеса

Справа № 815/4345/17

Категорія: 5.1

Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н. В. Час і місце ухвалення: 02.10.2017р. о 12:10, м.Одеса Дата виготовлення повного тексту: 02.10.2017р.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді : Бойка А.В.,

суддів : Осіпова Ю.В.,

Скрипченка В.О.,

за участю секретаря: Шепель О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «РОМСТАЛ Україна» на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «РОМСТАЛ Україна» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

22.08.2017 року товариство з обмеженою відповідальністю «РОМСТАЛ Україна» звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафних санкцій №32 від 11.07.2017 року, якою, за порушення п.2 ч.2 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», на позивача накладено штраф у розмірі 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 25 500 грн.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 02.10.2017 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням суду першої інстанції, ТОВ «РОМСТАЛ Україна» 29.11.2017 року подало апеляційну скаргу на вказану постанову суду.

В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Апелянт наголошує, що штрафні санкції є неправомірними та невмотивованими, оскільки продукція DAB PUMPS S.р.А та нанесення знаку відповідності цілком відповідає технічним регламентам України, які на неї поширюються, про що зазначено в деклараціях виробника. Крім того, апелянт зазначає про порушення посадовими особами відповідача порядку проведення перевірки.

У зв'язку з викладеним, в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування постанови Одеського окружного адміністративного суду від 02.10.2017 року та прийняття нової - про задоволення позовних вимог ТОВ «РОМСТАЛ Україна».

Заслухавши суддю - доповідача, учасників справи, розглянувши матеріали справи та перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що подана скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, на підставі направлення на проведення перевірки №111 від 08.06.2017 року, відповідно до Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та наказу №207 від 08.06.2017 року працівникам ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області (начальнику відділу Рафальській Н.І., заступнику начальника відділу Лукічовій І.Г. та головним спеціалістам Бойко Н.В., Ремінній Є.О. та Просекову О.С.) доручено здійснити перевірку характеристик продукції у формі планової виїзної перевірки у суб'єкта господарювання ТОВ «РОМСТАЛ Україна» (місцезнаходження суб'єкта господарювання: м.Київ, вул. Новокостянтинівська, 4а; фактична адреса розповсюдження: м.Одеса, вул.Балківська, 139-а). Строк проведення перевірки з 22.06.2017 року по 23.06.2017 року.

Предметом перевірки були прилади, що працюють на газоподібному паливі, водогрійні котли, що працюють на рідкому чи газоподібному паливі; електричне та електронне обладнання; електричні лампи; освітлювальна апаратура.

За наслідками перевірки ТОВ «РОМСТАЛ Україна» відповідачем складено акт перевірки характеристик продукції від 23.06.2017 року №76, в якому зафіксовано виявлені порушення, а саме: пунктів 19, 20, 41, 42, 43 Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання (Постанова КМУ від 16.12.2015р. №1067); пунктів 25, 44, 45 Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання (постанова КМУ від 16.12.2015р. №1077); пункту 3 Правил та умов нанесення знака відповідності технічним регламентам, затверджених Постановою КМУ №1184 від 30.12.2015р. - введення в обіг продукції (насос циркуляційний DAB PUMP PERFORMANS VA65/180; N 4.16.03 Cod60112985 ш/к 8019203377330 Виробник: Італія «DAB PUMPS S.р.А», Vіа М роlо, 14-35035 Меstrino(РD)), яка не відповідає встановленим вимогам, а саме: на електрообладнанні, його пакуванні чи в документах, що супроводжують електрообладнання не зазначено найменування та контактну поштову адресу імпортера згідно з вимогами закону про порядок застосування мов; неналежно застосований знак відповідності технічним регламентам - на електрообладнанні та пакуванні нанесено знак відповідності без ідентифікаційного номера призначеного органу з оцінки відповідності, - але в наданих деклараціях зазначено, що на етапі контролю виробництва був залучений орган з оцінки відповідності ТОВ «Промтест» № UА.ТR.034.

Щодо ТОВ «РОМСТАЛ Україна» прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №84 від 26.06.2017 року, а саме: обмежено надання продукції на ринку до усунення формальної невідповідності.

Встановлено строк виконання вказаного рішення до 24.07.2017 року.

21.07.2017 року за вхід. №4904/26 на адресу ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області надійшов лист від ТОВ «РОМСТАЛ Україна», в якому повідомлялося, що ним проводяться усі необхідні дії для приведення продукції у відповідність до вимог законодавства, проте встановленого строку для виконання вимог недостатньо. Товариство просило продовжити строк для виконання умов рішення до 15.08.2017 року.

Рішенням від 24.07.2017 року №91 внесено зміни до рішення про обмеження надання продукції на ринку до усунення формальної невідповідності №84 від 26.06.2017 року шляхом продовження терміну його виконання до 15.08.2017 року.

15.08.2017 року на адресу ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області надійшло повідомлення про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. Позивачем зазначено, що у зв'язку з неможливістю отримання дозволу на домаркування, товар розукомплектовано, списано з балансу компанії та передано на утилізацію.

Рішенням від 15.08.2017 року №105 встановлено повне та результативне виконання рішення, в результаті чого скасовано рішення про обмеження надання продукції на ринку до усунення формальної невідповідності №84 від 26.06.2017 року.

Судом першої інстанції, також, встановлено, що за наслідками проведення планової перевірки ТОВ «РОМСТАЛ Україна» ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області 05.07.2017 року складено протокол №32 по виявлені порушення, що полягають у введені в обіг продукції, що не відповідає встановленим вимогам, а саме: на електрообладнанні, його пакуванні чи в документах, що супроводжують електрообладнання не зазначено найменування та контактну поштову адресу імпортера; неналежно застосовано знак відповідності технічним регламентам. За виявлене порушення передбачається відповідальність згідно п.2 ч.2 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Постановою про накладення штрафних санкцій №32 від 11.07.2017 року, за порушення вимог п.2 ч.2 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», до ТОВ «РОМСТАЛ Україна» застосовано штрафні санкції у розмірі 25 500 грн.

Вказану постанову отримано представником ТОВ «РОМСТАЛ Україна» 01.08.2017 року.

Позивач, оскаржуючи зазначену постанову до суду першої інстанції, наголошував, що вона прийнята в порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», оскільки продукція DAB PUMPS S.р.А та нанесення знаку відповідності відповідає технічним регламентам України, які на неї поширюються, що казано у деклараціях виробника. Для захисту прав споживача в момент продажу товару видається офіційний гарантійний талон з координатами імпортера, який заповнюється в момент продажу українською мовою. Форма знаку відповідності відповідає формі опису згідно постанови КМУ №1184 «Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення».

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходив з того, що відповідачем належним чином обґрунтовано правомірність прийняття постанови про накладення штрафних санкцій №32 від 11.07.2017 року.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ч.3 ст.29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 2 грудня 2010 року №2735-VI (далі - Закон №2735-VI) орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб'єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність: знак відповідності технічним регламентам було нанесено з порушенням вимог, визначених у відповідному технічному регламенті; не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом; не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність не супроводжує продукцію, якщо її складення чи супроводження нею продукції передбачено відповідним технічним регламентом; декларацію про відповідність було складено з порушенням вимог; органу ринкового нагляду не надано доступу до технічної документації або вона є неповною; вчинено інші порушення встановлених вимог, визначених у відповідному технічному регламенті як формальна невідповідність.

Згідно п.2 ч.2 ст.44 Закону №2735-VI до особи, яка ввела продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, застосовуються штрафні санкції у разі введення в обіг продукції, яка не відповідає встановленим вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 цього Закону), у тому числі нанесення знака відповідності технічним регламентам на продукцію, що не відповідає вимогам технічних регламентів, - у розмірі від п'ятисот до тисячі п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до положень ст.28 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» у випадках, визначених у технічних регламентах, якими передбачене застосування процедур оцінки відповідності, виробник або уповноважений представник (від імені та під відповідальність виробника) повинен складати декларацію про відповідність. У декларації про відповідність заявляється про те, що виконання вимог, які застосовуються до продукції та визначені у відповідних технічних регламентах, було доведено. Декларація про відповідність складається згідно з вимогами до її змісту, примірною структурою чи формою, що встановлюються відповідними технічними регламентами. У випадках та відповідно до вимог, визначених у певних технічних регламентах, продукція при наданні на ринку або введенні в експлуатацію (експлуатації) повинна супроводжуватися декларацією про відповідність, її копією чи спрощеною декларацією про відповідність. Декларація про відповідність повинна бути складена державною мовою, а в разі якщо вона була складена іншою мовою - перекладена на державну мову. Якщо технічним регламентом вимагається супроводження продукції при наданні на ринку або введенні в експлуатацію (експлуатації) декларацією про відповідність, її копією чи спрощеною декларацією про відповідність, така декларація повинна бути складена або перекладена згідно з вимогами закону про порядок застосування мов. Окремими технічними регламентами можуть бути встановлені вимоги щодо додаткового застосування в декларації про відповідність або її копії інших мов. Виробник шляхом складання декларації про відповідність бере на себе відповідальність за відповідність продукції вимогам, визначеним у відповідних технічних регламентах. Технічними регламентами, якими передбачене застосування процедур оцінки відповідності, можуть передбачатися інші, крім складення декларації про відповідність, випадки декларування відповідності вимогам технічних регламентів.

Згідно ч.1 ст.29 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» у випадках, визначених у технічних регламентах, які передбачають застосування процедур оцінки відповідності, на продукцію та/або на інші об'єкти, що визначені такими технічними регламентами (табличку з технічними даними, пакування, супровідні документи тощо), повинен наноситися знак відповідності технічним регламентам. Нанесенням знака відповідності технічним регламентам на продукцію вважається також нанесення цього знака на будь-який інший, ніж сама продукція, об'єкт, який визначений у відповідному технічному регламенті.

Відповідно до ч.1 ст.30 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» знак відповідності технічним регламентам повинен наноситися лише виробником або його уповноваженим представником.

Згідно п.42 Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1067, знак відповідності технічним регламентам наноситься на електрообладнання або на його табличку з технічними даними таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі коли це є неможливим або невиправданим через характер електрообладнання, знак відповідності технічним регламентам наноситься на пакування та на супровідні документи.

Відповідно до Правил та умов нанесення знака відповідності технічним регламентам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року №1184, знак відповідності технічним регламентам (далі - знак відповідності) наноситься на продукцію або на її табличку з технічними даними таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі коли це є неможливим або невиправданим через характер продукції, знак відповідності наноситься на пакування та на супровідні документи, якщо такі документи передбачені відповідним технічним регламентом. Знак відповідності наноситься перед уведенням продукції в обіг. Знак відповідності може супроводжуватися піктограмою або будь-яким іншим знаком, що вказує на особливий ризик або використання. Знак відповідності супроводжується ідентифікаційним номером призначеного органу з оцінки відповідності, якщо такий орган був залучений на етапі контролю виробництва. Ідентифікаційний номер призначеного органу з оцінки відповідності наноситься самим органом або за його вказівкою виробником чи уповноваженим представником.

Згідно п.16 та п.17 Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1067, виробник може на підставі письмового доручення визначити уповноваженого представника. Обов'язки, встановлені у пункті 7 цього Технічного регламенту, та обов'язок щодо складення технічної документації, встановлений у пункті 8 цього Технічного регламенту, не включаються до предмета доручення, одержаного уповноваженим представником. Уповноважений представник виконує завдання, визначені в дорученні, одержаному від виробника. Доручення повинно давати змогу уповноваженому представнику виконувати як мінімум такі обов'язки: зберігати декларацію про відповідність і технічну документацію для надання їх на запити органів державного ринкового нагляду протягом 10 років після введення електрообладнання в обіг; на обґрунтований запит органу державного ринкового нагляду надавати такому органу інформацію та документацію, необхідну для демонстрування відповідності електрообладнання вимогам цього Технічного регламенту; на вимогу органу державного ринкового нагляду співпрацювати з ним стосовно будь-яких заходів, які вживаються для усунення ризиків, що становить електрообладнання, на яке поширюється дія доручення, одержаного уповноваженим представником.

Відповідно до п.19 постанови КМУ №1067 перед введенням електрообладнання в обіг імпортери пересвідчуються в тому, що виробник провів відповідну процедуру оцінки відповідності та склав технічну документацію, на це електрообладнання нанесено знак відповідності технічним регламентам, воно супроводжується необхідними документами, а також що виробник виконав вимоги, визначені у пунктах 11 і 12 цього Технічного регламенту.

Якщо імпортер вважає або має підстави вважати, що електрообладнання не відповідає цілям, пов'язаним з безпечністю, він не вводить таке електрообладнання в обіг до приведення його у відповідність з цими цілями. Якщо зазначене електрообладнання становить ризик, імпортер повідомляє про це виробнику та відповідному органу державного ринкового нагляду.

Пунктом 20 постанови КМУ №1067 передбачено, що імпортери зазначають своє найменування, зареєстроване комерційне найменування чи зареєстровану торговельну марку (знак для товарів і послуг) та контактну поштову адресу на електрообладнанні, а якщо це неможливо, - на його пакуванні чи в документі, що супроводжує таке електрообладнання. Контактні дані наводяться згідно з вимогами закону щодо порядку застосування мов.

Відповідно до п. 41 постанови КМУ №1067 знак відповідності технічним регламентам застосовується згідно із загальними принципами маркування зазначеним знаком, установленими законом.

Згідно п.42 постанови КМУ №1067 знак відповідності технічним регламентам наноситься на електрообладнання або на його табличку з технічними даними таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі коли це є неможливим або невиправданим через характер електрообладнання, знак відповідності технічним регламентам наноситься на пакування та на супровідні документи.

Пункт 43 постанови КМУ №1067 передбачає, що знак відповідності технічним регламентам наноситься перед введенням електрообладнання в обіг.

Технічний регламент з електромагнітної сумісності обладнання визначає постанова КМУ від 16.12.2015р. № 1077.

Відповідно до п.25 постанови КМУ №1077 імпортери зазначають своє найменування, зареєстроване комерційне найменування чи зареєстровану торговельну марку (знак для товарів і послуг) та контактну поштову адресу на апаратурі, а у разі, коли нанесення відповідної інформації неможливе, - на її пакуванні чи в документі, що супроводжує таку апаратуру. Контактні дані наводяться згідно з вимогами закону про порядок застосування мов.

Згідно п.45 знак відповідності технічним регламентам наноситься на апаратуру або на її табличку з технічними даними таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі неможливості або невиправданості через характер апаратури нанесення знака відповідності технічним регламентам він наноситься на пакування та супровідні документи.

Правила та умови застосування знака відповідності технічним регламентам, затверджені постановою КМУ №1184 від 30.12.2017р.

Ідентифікаційний номер призначеного органу з оцінки відповідності наноситься самим органом або за його вказівкою виробником чи уповноваженим представником.

Судом першої інстанції правильно встановлено, а апелянтом не спростовано введення в обіг насосу циркуляційного DAB PUMP PERFORMANS VA65/180; N 4.16.03 Cod60112985 ш/к 8019203377330 Виробник: Італія «DAB PUMPS S.р.А», Vіа М роlо, 14-35035 Меstrino(РD), на якому нанесено знак відповідності без ідентифікаційного номера призначеного органу з оцінки відповідності, в той час як в наданих деклараціях зазначено, що на етапі контролю виробництва був залучений орган з оцінки відповідності ТОВ «Промтест» № UА.ТR.034.

Варто зазначити, що прийняття ТОВ «РОМСТАЛ Україна», на виконання рішення ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №84 від 26.06.2017 року, рішення про списання з балансу товариства вказаного вище товару та передачі його на утилізацію, свідчить про визнання товариством порушень щодо його маркування.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на незаконність проведення перевірки, як на підставу задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції, оскільки посадові особи Держпродспоживслужби були допущені до її проведення.

Також, апелянтом зазначено, що відповідачем помилково кваліфіковано порушення за п.2 ч.2 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», оскільки до позивача має бути застосовано п.2 ч.4 ст.44 вказаного Закону. Колегія суддів вважає вказане твердження апелянта хибним з огляду на різну правову природу правопорушень, відповідальність за які передбачена ч.2 та ч.4 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Стосовно застосування до позивача санкції у максимальному розмірі, колегія суддів вважає, що питання встановлення розміру штрафу відноситься до дискреційних функцій суб'єкта владних повноважень.

Щодо тверджень апелянта про те, що він не залучав орган з оцінки відповідності та не вводив відповідну продукцію в обіг, то вказані твердження спростовуються відомостями декларацій про відповідність Технічному регламенту безпеки низьковольтного електричного обладнання та про відповідність Технічному регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, де зазначено, що на етапі контролю виробництва був залучений орган з оцінки відповідності ТОВ «Промтест» № UА.ТR.034.

Доводи апелянта про те, що постанова про накладення штрафних санкцій повинна бути застосована лише у разі невиконання припису (рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів), то колегія суддів вважає їх помилковими, оскільки з аналізу положень ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» слідує, що постанова про накладення штрафних санкцій застосовується за результатами перевірки, зокрема, за порушення, зафіксовані актом перевірки характеристик продукції.

Більше того, у випадку невиконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів до суб'єкта господарювання застосовуються штрафні санкції у відповідності до ч.4 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції». Оскільки ТОВ «РОМСТАЛ Україна» виконало рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, то і відповідальність, передбачена вказаною нормою до товариства не застосовувалася.

В апеляційній скарзі ТОВ «РОМСТАЛ Україна» зазначено, що постанова №32 від 11.07.2017 року повинна бути скасована на підставі ст.45 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції». Колегія суддів відхиляє такі доводи апелянта, оскільки вказаною нормою Закону визначено вичерпний перелік підстав для звільнення суб'єкта господарювання від відповідальності, під жодну з яких не підпадає позивач.

Таким чином колегія суддів зазначає, що оскільки позивачем було введено в обіг продукцію, яка не відповідає встановленим вимогам, відповідачем правомірно прийнято постанову про накладення штрафних санкцій №32 від 11.07.2017 року.

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «РОМСТАЛ Україна» залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 16.02.2018р.

Головуючий суддя: А.В. Бойко

Суддя : Ю.В. Осіпов

Суддя: В.О. Скрипченко

Джерело: ЄДРСР 72416091
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку