open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2018 р.м.ОдесаСправа № 766/13491/17

Категорія: 10.2.4 Головуючий в 1 інстанції: Хайдарова І.О.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді Шевчук О.А.,

суддів: Зуєвої Л.Є., Федусика А.Г.,

при секретарі Жигайлової О.Е.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Херсонського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області на постанову Херсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада 2017 року, ухвалену у відкритому судовому засіданні об 11:59 год. в м. Херсоні, по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Херсонського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИЛА:

В серпні 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, в якому просив визнати протиправними дії Херсонського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо відмови ОСОБА_1 в переведенні на пенсію державного службовця; зобов`язати Херсонське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Херсонській області призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію державного службовця.

Позовні вимоги обгрунтовани тим, що позивач в квітні 2017 року звернувся до пенсійного фонду із заявою, в якій просив нарахувати пенсію як державному службовцю,оскільки має стаж державної служби 21 рік (13 років 8 місяців на посадах віднесених до державної служби та 7 років проходження військової служби). Однак йому було відмовлено, з посиланням на те, що строк проходження служби в лавах радянської армії не зараховується до стажу, для визначення пенсії державного службовця. Відповідно до протоколу №25 засідання комісії для розгляду питань повязаних з призначенням (перерахунком) та виплатою пенсій відповідно до чинного законодавства України про пенсійне забезпечення від 09 червня 2017 року, прийнято рішення про відмову йому у переведенні на пенсію державного службовця у звязку з відсутністю необхідного спеціального стажу роботи 20 років.

Постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада 2017 року адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, відповідач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції в повному обсязі. Доводами апеляційної скарги зазначено, що, ст. 25 Закону № 3723 не передбачено зарахування періоду проходження військової служби до стажу державної служби, тому періоди служби в Радянській армії та Збройних силах СРСР не можуть враховуються до спеціального стажу. Оскільки станом на 01.05.2016 (день набрання чинності Закону № 889) позивач не працював на посаді державної служби, у позивача відсутній 20 річний стаж роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону № 3723, тому, на думку апелянта, права на призначення пенсії за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" не має.

Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 124-130 КАС України, в судове засідання не з`явились, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Відповідно до п.3 ч.6 ст.12 КАС України зазначена справа віднесена до категорії незначної складності.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку у відповідача Херсонського обєднаного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області з 13.02.2015 року, та отримує пенсію за віком відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

26 травня 2017 року позивач звернувся до Херсонського обєднаного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області з заявою про переведення його з пенсії за віком на пенсію державного службовця.

Протоколом №25 засідання комісії для розгляду питань, повязаних з призначенням (перерахунком) та виплатою пенсій відповідно до чинного законодавства України про пенсійне забезпечення від 09.06.2017 року, відповідачем відмовлено ОСОБА_1 у переведенні на пенсію державного службовця, у зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу роботи 20 років, та у зв`язку з тим, що станом на 01.05.2016 р. він не займав посаду держслужбовця, а тому прав на призначення пенсії заЗаконом України «Про державну службу» він не має.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивач, працював на посадах, віднесених до посад державних службовців, маючи більш ніж 20 років державної служби, відповідає вищевказаним необхідним умовам, а норми ст. 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року застосовуються до позивача як до особи, яка на день набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року мала не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, що передбачено пунктом 12розділу XI Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року. Враховуючи вище викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на призначення пенсії за віком згідно з Законом України «Про державну службу».

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, зі зміною в резолютивній частині рішення, з огляду на наступне.

Відповідно до ст.10 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, інвалідністю, у зв`язку з втратою годувальника), або за різними Законами, що регулюють питання пенсійного забезпечення окремих категорій громадян - науковців, державних службовців, військовослужбовців та інших, призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Згідно ст.37 Закону України Про державну службу від 1993 року на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст.26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

В силу вимог ст.26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

З 01.05.2016 року набув чинності Закон України Про державну службу від 10.12.2015 року, яким передбачено новий порядок та умови призначення пенсії державним службовцям.

Відповідно до ст.90 Закону України Про державну службу від 2015 року пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Пунктом 2 Розділу XI Прикінцеві та перехідні положення визнано такими, що втратили чинність, зокрема, Закон України Про державну службу від 1993 року, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.

Пунктами 10 та 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державну службу від 2015 року визначено право державних службовців у випадках визначених цими пунктами на призначення пенсії відповідно до ст.37 Закону України Про державну службу від 1993 року, зокрема:

- державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України, 1993 року, №52, ст.490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України, 1993 року, №52, ст.490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців;

- для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України 1993 року, №52, ст.490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу (Відомості Верховної Ради України, 1993 року, №52, ст.490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Пунктом 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державну службу від 2015 року визначено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Питання переведення з одного виду пенсії на іншу врегульовано ч.3 ст.45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, згідно якої переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Відповідно до ст.7 Закону України Про пенсійне забезпечення звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. При цьому, правовідносини щодо пенсійного забезпечення особи виникають не в момент звернення за призначенням пенсії, а в момент виникнення права на її призначення.

Як вбачається з записів трудової книжки ОСОБА_2 та не заперечується апелянтом позивач працював на наступних посадах державного службовця:

з 13.07.1976 по 11.08.1978 - інспектор Суворовського райвиконкому;

з 10.08.1978 по 01.10.1982 - інспектор, старший інспектор Херсонського міського відділу комунального господарства;

з 23.01.1989 по 16.08.1989 - старший референт Херсонського облвиконкому;

з 17.08.1989 по 26.06.1991 - начальник підвідділу координації капітального будівництва Головного планово-економічного управління;

з 26.06.1991 по 15.05.1992 - головний спеціаліст сектору прогнозування будівництва житлово-комунального господарства Херсонського облвиконкому державної адміністрації;

з 15.05.1992 по 01.10.1992 - головний спеціаліст сектору прогнозування будівництва об`єктів житлово-комунального господарства комітету інвестицій і будівництва Херсонської обласної державної адміністрації;

з 19.07.2005 по 16.01.2006 - головний спеціаліст Херсонського міського управління земельних ресурсів;

з 17.01.2006 по 08.01.2008 - головний спеціаліст Управління з контролю за використанням земель Херсонської області;

з 09.01.2008 по 02.02.2009 - головний спеціаліст управління за використанням та охороною земель Херсонської області;

з 03.02.2009 по 14.05.2009 - начальник відділу планування, аналізу та здійснення інспекторської діяльності Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель Херсонської області.

Таким чином, загальний стаж роботи позивача на посадах державного службовця складає 13 років 8 місяців 24 дні.

Відмовляючи позивачу в переведені на пенсію за віком, як державного службовця відповідно до Закону України Про Державну службу від 16.12.1993 року, УПФ посилалось на відсутність необхідного стажу державного службовця - 20 років, зазначаючи, що наявний стаж лише 13 років 8 місяців 24 дні, тобто УПФ не зарахований період перебування позивача на військовій службі з 10.05.1973 року по 21.06.1975 року, з 17.11.1983 року по 26.11.1988 рік.

В свою чергу, відповідачем не прийнято до уваги те, що на момент набуття позивачем права на пенсію був чинний Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 травня 1994 року №283 (втратив чинність 01.05.2016 року), відповідно до п.3 якого до стажу державної служби включається також час військової служби у Збройних Силах та інших військових формуваннях.

Згідно ч.1 ст.2 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Відповідно до листа Вищого адміністративного суду України від 14.08.2008 року №1406/100/13-08 Про практику застосування законодавства з питань пенсійного забезпечення військова служба у Збройних силах України та інших військових формуваннях є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній з захистом Вітчизни. Зазначені положення застосовуються і до громадян, які проходили строкову військову службу до прийняття зазначених законів України. Оскільки проходження строкової військової служби за призовом є обов`язком громадянина, ухилення від якого тягне за собою відповідальність у встановленому чинним законодавством порядку, а тому будь-які обмеження трудових прав особи, пов`язані з проходженням такої служби, не допускаються.

З копії військового квитка серії НОМЕР_1 , виданого 08.05.1973 року Комсомольським районним військоматом Херсонської області вбачається, що позивач, ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 10.05.1973 року по 21.06.1975 року, з 17.11.1983 року по 26.11.1988 рік проходив строкову військову службу у рядах Радянської армії.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що період перебування позивача на військовій службі, слід зарахувати до стажу державної служби

До матеріалів справи долучені довідки Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 20.09.2017 року №Г-3954/0-1183/6-17, від 20.04.2017 року №Г-3954/0-1184/6-17 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби. В даних довідках вказано, що позивач має стаж державної служби 21 рік.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622 Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб затверджено Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб (надалі - Порядок №622).

Пунктом 2 Порядку №622 визначено, що згідно з п.п.10 і 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державну службу від 10.12.2015 року на призначення пенсії відповідно до ст.37 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 року мають право особи, які на день набрання чинності Законом України Про державну службу від 10.12.2015 року: мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України; займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.

Згідно з п.3 Порядку №622 право на призначення пенсії відповідно до ст.37 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 року за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з урахуванням стажу державної служби, передбаченого пунктом 2 цього Порядку, якщо до набрання чинності Законом України Про державну службу від 10.12.2015 року не призначалася пенсія відповідно до Закону, мають: чоловіки, які досягли віку 62 роки. До досягнення зазначеного віку право на призначення пенсії мають чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 61 рік - які народилися по 31 грудня 1954 року; 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 року по 31 грудня 1955 року.

Пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати (п.4 Порядку №622).

Отже, як вбачається з матеріалів справи, із заявою про переведення/призначення з пенсії за віком, яка призначена відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування на пенсію відповідно до Закону України Про Державну службу від 16.12.1993 року позивач звернувся до УПФ 26.05.2017 року, після досягнення віку який дає право на призначення пенсії державного службовця відповідно до Закону України Про Державну службу від 16.12.1993 року.

Таким чином, враховуючи зміст пунктів 2, 8, 10 Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу від 10.12.2015 року, ст.37 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 року, положення пунктів 2, 3 постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622 Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб, положення п.3 постанови Кабінету Міністрів України Про порядок обчислення стажу державної служби від 03.05.1994 року №283 колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивач має право на пенсію, як державний службовець, оскільки є доведеними усі підстави для його переведення на пенсію за віком, як державного службовця, відповідно до ст.37 Закону України Про Державну службу від 16.12.1993 року, що підтверджені належними та допустимими доказами у справі.

Колегія суддів зазначає, що при ухваленні рішення, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та надав їм належну оцінку, однак у резулятивній частині рішення помилково зазначив про призначення пенсії позивачу.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що пенсія ОСОБА_1 уже призначалась і у цій справі він фактично оскаржує рішення УПФУ про відмову у переведенні на інший вид пенсії.

Відповідно до п.4 ч.1 ст. 317 КАС України передбачено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Отже, оскільки судом першої інстанції по суті було правильно вирішено справу, але для повного захисту прав ОСОБА_1 колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити частково та змінити абз.1, 3 резолютивної частини оскаржуваної постанови.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Херсонського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області задовольнити частково.

Абзаци 1, 3 постанови Херсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада 2017 року змінити, виклавши їх в наступній редакції.

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Херсонського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Зобов`язати Херсонське об`єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області врахувати ОСОБА_1 загальний трудовий стаж державної служби в кількості 20 років 10 місяців 24 дні.

Зобов`язати Херсонське об`єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області перевести ОСОБА_1 з пенсії за віком на загальних підставах на пенсію за віком згідно з Законом України «Про державну службу» з моменту його звернення з заявою 26.05.2017 року.

Зобов`язати Херсонське об`єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області здійснити з 26.05.2017 року перерахунок пенсії ОСОБА_1 з одночасною виплатою недоплачених сум виходячи з заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за його останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці (надбавки, доплати до премії), з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що передбачено ст. 52 Закону України «Про державну службу» № 889 від 10.12.2015 р., ст. 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV.

В іншій частині постанову Херсонського міського суду Херсонської області від 23 листопада 2017 року залишити без змін.

Відповідно до ст. 325-328 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

Повний текст судового рішення складено 14.02.2018 року.

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: Л.Є. Зуєва

Суддя: А.Г. Федусик

Джерело: ЄДРСР 72285846
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку