open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
22/122а

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ


11.05.07 р. Справа № 22/122а


Суддя господарського суду Донецької області Волошинова Л. В.

при секретарі судового засідання Калмиковій Л. Г.


розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу


за позовом: Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве


до відповідача: Єнакієвської об’єднаної державної податкової інспекції

про скасування податкового повідомлення – рішення від 27.02.2007 р. № 0006892340/0


за участю

прокурора:


представників сторін:

від позивача: Зубатенко О. М. - за довір.

від відповідача: Кононенко О. А., Баренбаум Є. В. - за довір.

третя особа


СУТЬ СПРАВИ:


Позивач, Державне підприємство “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Єнакієвської об’єднаної державної податкової інспекції про скасування податкового повідомлення – рішення від 27.02.2007 р. № 0006892340/0.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на безпідставність висновків податкового органу про порушення підприємством вимог п. п. 4.1.1 п. 4.1 ст. 4, п. п. 5.3.2 п. 5.3 ст. 5, п. п. 8.1.2 п. 8.1 та п. п. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”.

Відповідач проти позову заперечує.


Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:


З 05.02.2007 р. по 15.02.2007 р. Єнакієвською об’єднаною державною податковою інспекцією проводилась позапланова перевірка Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2005 р. по 30.06.2006 р.

За результатами перевірки був складений акт від 21.02.2007 р. № 433/23/32276912 (арк. справи 8-66), яким зафіксовані факти порушень:

- п. п. 4.1.1 п. 4.1 ст. 4 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” – до складу валового доходу не включена вартість вугілля, відвантаженого працівникам підприємства та пенсіонерам, що призвело до заниження податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств у 2-му кв. 2005 р. на суму 89 883,50 грн., у 4-му кв. 2005 р. на суму 25 639,75 грн.;

- п. п. 5.3.2 п. 5.3 ст. 5, п. п. 8.1.2 п. 8.1, п. п. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” – підприємством до складу валових були включені витрати, понесені у зв’язку з поліпшенням основних фондів, в той час як сукупна балансова вартість всіх груп основних фондів станом на 01.01.2005 р. дорівнювала нулю.

Вказане порушення призвело до заниження податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств у 2-му кв. 2005 р. на суму 43 860,25 грн., у 3-му кв. 2005 р. на суму 130 837,25 грн., у 4-му кв. 2005 р. на суму 105 311,25 грн.

27.02.2007 р. Єнакієвською об’єднаною державною податковою інспекцією було прийняте податкове повідомлення – рішення № 0006892340/0 (арк. справи 7), яким Державному підприємству “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве визначене податкове зобов’язання з податку на прибуток підприємств в сумі 395 532 грн. та застосовані передбачені п. п. 17.1.3 та п. п. 17.1.6 п. 17.1 ст. 17 Закону України “Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” штрафні (фінансові) санкції в сумі 395 532 грн.


За результатами розгляду матеріалів справи суд вважає, що позов Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве підлягає задоволенню за наступними підставами.


1. Визначення терміну “валовий доход” наведене в п. 4.1 ст. 4 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” в редакції Закону від 22.05.1997 р. № 283/97 – ВР (зі змінами та доповненнями), відповідно до якого це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.

Згідно з п. п. 4.1.1 п. 4.1 цієї норми валовий доход включає загальні доходи від продажу товарів (робіт, послуг), у тому числі допоміжних та обслуговуючих виробництв, що не мають статусу юридичної особи, а також доходи від продажу цінних паперів, деривативів, іпотечних сертифікатів участі, іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, сертифікатів фондів операцій з нерухомістю (за винятком операцій з їх первинного випуску (розміщення), операцій з їх кінцевого погашення (ліквідації) та операцій з консолідованим іпотечним боргом відповідно до закону).

“Продаж товарів” у розумінні п.1.31 ст.1 Закону – це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію, незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

Під безоплатно наданими товарами п. 1.23 ст. 1 Закону розуміє: товари, що надаються платником податку згідно з договорами дарування, іншими договорами, які не передбачають грошової або іншої компенсації вартості таких матеріальних цінностей і нематеріальних активів чи їх повернення, або без укладення таких угод; товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використані нею в її виробничому або господарському обороті.

З приписів зазначених вище норм вбачається, що операції з продажу товарів, в тому числі з безоплатної їх передачі, повинні мати цивільно – правовий характер з тим, щоб доходи, отримані від їх здійснення, включались платником податку до валового доходу відповідного періоду.

Основними ознаками цивільно – правових відносин є юридична рівність, вільне волевиявлення та майнова самостійність їх учасників (ст. 1 ЦК України).

Як вбачається з матеріалів справи, позивач у 2-му та 4-му кварталах 2005 р. забезпечував своїх працівників та пенсіонерів вугіллям.

Такий обов’язок покладено на позивача частиною сьомою ст. 43 Гірничого закону України від 06.10.1999 р. № 1127-XIV.

За приписами цієї норми підприємства з видобутку вугілля та вуглебудівні підприємства безоплатно надають вугілля на побутові потреби у розмірі, що визначається колективним договором, таким категоріям осіб:

- працівникам з видобутку (переробки) вугілля та вуглебудівних підприємств;

- пенсіонерам, які пропрацювали на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, вуглебудівних підприємствах: на підземних роботах - не менше ніж 10 років для чоловіків і не менше 7 років 6 місяців - для жінок; на роботах, пов'язаних із підземними умовами, - не менше ніж 15 років для чоловіків і не менше 12 років 6 місяців - для жінок; на роботах технологічної лінії на поверхні діючих шахт чи на шахтах, що будуються, розрізах, збагачувальних та брикетних фабриках - не менше ніж 20 років для чоловіків і не менше 15 років - для жінок;

- інвалідам і ветеранам війни та праці, особам, нагородженим знаками Шахтарської Слави або Шахтарської Доблесті трьох ступенів, особам, інвалідність яких настала внаслідок загального захворювання, у разі, якщо вони користувалися цим правом до настання інвалідності;

- сім'ям працівників, які загинули (померли) на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, які отримують пенсії у зв'язку з втратою годувальника.

Таким чином, безоплатне надання своїм працівникам і пенсіонерам вугілля на побутові потреби є лише соціальною гарантією цих осіб. Вугледобувне підприємство в даному випадку позбавлено можливості визначити умови надання цього вугілля і доходів від його відчуження не отримує.


2. Відповідно до п. 5.1 ст. 5 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств” в редакції Закону від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР (зі змінами та доповненнями) валові витрати виробництва та обігу (далі - валові витрати) - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

Підпунктом 5.2.10 п. 5.2 ст. 5 Закону платникам податку до складу валових витрат дозволено включати суми витрат, пов'язаних з поліпшенням основних фондів у межах, встановлених підпунктом 8.7.1 цього Закону, та суми перевищення балансової вартості основних фондів та нематеріальних активів над вартістю їх продажу, визначені у порядку, встановленому статтею 8 цього Закону.

Згідно з п. п. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону платники податку мають право протягом звітного періоду віднести до валових витрат будь-які витрати, пов'язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих основних фондів, у сумі, що не перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду.

Як свідчать матеріали справи, Наказом Міністерства палива та енергетики України від 18.08.2004 р. № 492 (арк. справи 128-131) було створене Державне підприємство “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк.

Відповідно до п. 9 цього наказу діяльність Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве була припинена шляхом реорганізації: приєднання до Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк.

Відповідно до п. 24 цього наказу Державне підприємство “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк є правонаступником усіх прав та обов’язків, відповідно до передавального балансу, Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве (окрім прав та обов’язків, пов’язаних з діяльністю структурного підрозділу Шахти “ім. Карла Маркса”).

На виконуючого обов’язки генерального директора Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве був покладений обов’язок передати на баланс Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк основні фонди та матеріальні цінності за актом прийому – передачі на підставі розподільчого балансу станом на 01.09.2004 р.

Наказом Міністерства палива та енергетики України від 26.05.2005 р. № 237 (арк. справи 132) була припинена процедура припинення Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве і здійснена реорганізація Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк шляхом виділення з його складу відокремлених підрозділів та виробничих одиниць:

- ВП “Орджонікідзевугілля”;

- ВП “Шахта “Булавинська”;

- ВП “Шахта “Ольховатська”;

- ВП “Шахта “Вуглегірська”;

- ВП “Шахта “Єнакіївська”;

- ВП “Шахта “Полтавська”;

- ВП “Єнакіївський ремонтно – механічний завод”;

- ВП “Єнакіївське управління по гасінь, профілактиці породних відвалів і рекультивації земель”;

- ВП “Єнакіївський вузол виробничо – технологічного зв’язку”;

- ВП “Єнакіївське управління технічного контролю якості вугілля та стандартів”;

- ВП “Вантажно – транспортне управління”;

- ВП “Єнакіївська автобаза”;

- ВП “Санаторій профілакторій “Лісний”;

- ВО “Інформаційно – обчислювальний центр м. Єнакієве”;

- ВП “Управління інформаційного забезпечення та комп’ютерних технологій”;

- ВО “Учбово – курсовий комбінат м. Єнакієве”;

- ВП “Учбово – курсовий комбінат” та приєднання їх до складу Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве.

Відповідно до п. 12 цього наказу Державне підприємство “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве є правонаступником усіх прав та обов’язків Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк, пов’язаних з діяльністю виділених з його складу відокремлених підрозділів та виробничих одиниць відповідно до розподільчих балансів.

Вказаним наказом на виконуючого обов’язки генерального директора Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве був покладений обов’язок прийняти на баланс підприємства майно виробничих одиниць згідно з актами прийому – передачі та розподільчих балансів.

Передача основних фондів від Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк Державному підприємству “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве відбулась на підставі передатних балансів від 31.05.2005 р. (арк. справи 68, 69) та від 30.06.2005 р. (арк. справи 70, 71).

Відповідно до ч. 1, ч. 3 та ч. 4 ст. 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - за рішенням суду.

У разі приєднання одного або кількох суб'єктів господарювання до іншого суб'єкта господарювання до цього останнього переходять усі майнові права та обов'язки приєднаних суб'єктів господарювання.

У разі поділу суб'єкта господарювання усі його майнові права і обов'язки переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках до кожного з нових суб'єктів господарювання, що утворені внаслідок цього поділу. У разі виділення одного або кількох нових суб'єктів господарювання до кожного з них переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках майнові права і обов'язки реорганізованого суб'єкта.

В податковому обліку порядок врегулювання податкових зобов’язань або податкового боргу при реорганізації платника податків визначений ст. 13 Закону України “Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ, підпунктом 13.1.1 п. 13.1 якої передбачено, що у разі здійснення реорганізації шляхом об'єднання двох або більшої кількості платників податків в одного платника податків з ліквідацією платників податків, що об'єдналися, такий об'єднаний платник податків набуває усіх прав і обов'язків щодо погашення податкових зобов'язань або податкового боргу всіх платників податків, що об'єдналися.

Як свідчать матеріали справи, припинення юридичної особи – Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве не відбулось (підприємство з ЄДР не виключалось, з податкового обліку зняте не було). Фактично, відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики від 26.05.2005 р. № 237 була здійснена передача основних фондів від Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк Державному підприємству “Орджанакідзевугілля” м. Єнакієве.

Як вже зазначалось раніше, Державне підприємство “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве є правонаступником усіх прав та обов’язків Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк, пов’язаних з діяльністю виділених з його складу відокремлених підрозділів та виробничих одиниць відповідно до розподільчих балансів.

Враховуючи викладене суд вважає, що набувши від реорганізованого Державного підприємства “Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк обов’язків щодо погашення податкових зобов’язань (в частині, що стосується діяльності ВП “Орджонікідзевугілля”, ВП “Шахта “Булавинська”, ВП “Шахта “Ольховатська”, ВП “Шахта “Вуглегірська”, ВП “Шахта “Єнакіївська”, ВП “Шахта “Полтавська”, ВП “Єнакіївський ремонтно – механічний завод”, ВП “Єнакіївське управління по гасінь, профілактиці породних відвалів і рекультивації земель”, ВП “Єнакіївський вузол виробничо – технологічного зв’язку”, ВП “Єнакіївське управління технічного контролю якості вугілля та стандартів”, ВП “Вантажно – транспортне управління”, ВП “Єнакіївська автобаза”, ВП “Санаторій профілакторій “Лісний”, ВО “Інформаційно – обчислювальний центр м. Єнакієве”, ВП “Управління інформаційного забезпечення та комп’ютерних технологій”, ВО “Учбово – курсовий комбінат м. Єнакієве”, ВП “Учбово – курсовий комбінат”), Державне підприємство “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве набуло також і пов’язані з цими обов’язками права, а саме відносити до складу валових витрат пов’язані з поліпшенням основних фондів витрати у межах, встановлених п. п. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”.

За таких обставин суд вважає, що позов Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 17-20, 69-72, 86, 158 – 163, 167 КАС України, суд


ПОСТАНОВИВ:


Позов Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве до Єнакієвської об’єднаної державної податкової інспекції про скасування податкового повідомлення – рішення від 27.02.2007 р. № 0006892340/0 задовольнити.

Скасувати податкове повідомлення – рішення від 27.02.2007 р. № 0006892340/0.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Державного підприємства “Орджонікідзевугілля” м. Єнакієве судовий збір в сумі 3,40 грн.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Постанова складена у повному обсязі 16.05.2007 р.


Суддя




Джерело: ЄДРСР 718118
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку