open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 243/8746/17
Моніторити
Постанова /23.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.11.2017/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Постанова /14.11.2017/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /03.10.2017/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області
emblem
Справа № 243/8746/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /23.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.11.2017/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Постанова /14.11.2017/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /03.10.2017/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2018 року справа №243/8746/17

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Василенко Л.А., Ястребової Л.В., при секретарі судового засідання - Святодух О.Б., за участю позивача - ОСОБА_1, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_2, який діє в інтересах ОСОБА_1 на постанову Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 14 листопада 2017 року у справі № 243/8746/17 (головуючий І інстанції Старовецький В.І.), складену в повному обсязі 14 листопада 2017 року в м. Слов'янськ Донецької області за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Слов'янського міськрайонного суду Донецької області з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - відповідач), в якому просив: визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у нездійсненні йому перерахунку пенсії за вислугою років МВС з 01.01.2016 року; скасувати рішення № 57 ГУ ПФУ в Донецькій області від 21.09.2017 року «Про відмову в перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1»; зобов'язати відповідача здійснити йому перерахунок пенсії за вислугу років та виплатити різницю у пенсії з 01.01.2016 року, та виплачувати її на підставі ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням довідки Голови ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецькій області № 6878 від 10.06.2017 року про розмір грошового забезпечення співробітників поліції, який займає посаду оперуповноваженого апарату головного управління Національної поліції в Донецькій області зі спеціальним званням майор поліції, з вислугою років від 19 до 22 років.

Постановою Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 14 листопада 2017 року у справі № 243/8746/17 позовні вимоги було задоволено частково, внаслідок чого: визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо нездійснення ОСОБА_1 перерахунку пенсії за вислугою років МВС з 01 січня 2016 року; визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 57 від 21 вересня 2017 року «Про відмову в перерахунку пенсії за вислугою років ОСОБА_1»; зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії за вислугу років починаючи з 01 січня 2016 року, згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням довідки Голови ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецькій області № 6878 від 10.06.2017 року про розмір грошового забезпечення співробітника поліції, який займає посаду оперуповноваженого апарату головного управління Національної поліції в Донецькій області зі спеціальним званням майор поліції, з вислугою років від 19 до 22 років; у задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, представник позивача подав апеляційну скаргу, посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить постанову суду першої інстанції змінити та задовольнити позовну вимогу про зобов'язання відповідача виплатити ОСОБА_1 різницю у пенсії з 01 січня 2016 року.

Відповідачем також було подано апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить постанову місцевого суду скасувати та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Позивач у судовому засіданні підтримав доводи своєї апеляційної скарги, просив її задовольнити. Стосовно доводів апеляційної скарги відповідача заперечував, просив залишити її без задоволення.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю - доповідача, думку позивача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг, встановила наступне.

Позивач з 15.04.2005 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», як колишній працівник органів внутрішніх справ.

20.09.2017 року він звернувся із заявою до ГУ ПФУ в Донецькій області з проханням здійснити йому перерахунок пенсії згідно діючого законодавства.

Згідно рішення № 57 від 21.09.2017 року «Про відмову у перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1» позивачу відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії (арк.справи 14).

Згідно довідки Голови ліквідаційної комісії № 6878 від 10.06.2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 змінено такі види грошового забезпечення: посадовий оклад підвищено до 2500 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням майор міліції підвищено до 2000 грн.; надбавка за вислугу років підвищена до 1800 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень до 375 грн. (арк.справи 15).

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII статтю 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» після частини другої доповнено новою частиною такого змісту: «Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських».

Відповідно до п. 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 затверджено грошове забезпечення поліцейських Національної поліції, яке складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премій та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Згідно з пунктом 15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Відповідно до статті 102 Закону України «Про Національну поліцію» пенсійне забезпечення поліцейських здійснюється також в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Отже, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 № 988.

Конституційним Судом України у рішенні від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

На день набрання чинності Законом № 900-VIII постанова Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року № 988 діяла і є чинною на день розгляду справи по суті.

Разом з тим, питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління ПФУ від 30.01.2007 року № 3-1 (далі - Порядок № 3-1).

Абзацом 1 пункту 24 цього Порядку передбачено, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 цього Закону уповноважені структурні підрозділи зобов'язані у п'ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв'язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п'яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п'ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Зазначене не суперечить вимогам пункту 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45, згідно з яким Міністерство внутрішніх справ України повідомляє у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. В свою чергу, ПФУ повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від МВС своїм головним управлінням в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсія яких підлягає перерахуванню. Після складання таких списків та подання їх відповідним органам, уповноважені керівники цих органів своїм рішенням видають довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій.

Як визначено в п. 3 Порядку, на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної у списку та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання листа Пенсійного фонду України (№ 9493/02-23 від 28.03.2017 року) про необхідність підготовки та надання ліквідаційним комісіям списків осіб, які мають право на перерахунок пенсії, ГУ ПФУ в Донецькій області до голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Донецькій області було направлено списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії за № 3308/03-1 від 07.04.2017 року.

Крім того, відповідачем отримано довідку ГУ МВС України в Донецькій області про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Постанови КМУ від 11.11.2015 року № 988, Наказу МВС України від 06.04.2016 № 260.

Таким чином, ГУМВС України в Донецькій області направило до ГУ ПФУ України в Донецькій області інформацію про підстави перерахунку пенсії ОСОБА_1

Таким чином, вказаний вище порядок здійснення перерахунку пенсії у відповідності до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року було дотримано.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», обов'язок нарахування та виплати пенсій покладено на органи Пенсійного фонду, які здійснюють нарахування пенсій на підставі наданих їм відповідними органами/особою-пенсіонером довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у довідках.

Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у справі № 21-484/а13 від 22.04.2014 року.

Крім того, згідно рішень ЄСПЛ «Сук проти України», «Кечко проти України» та Бурдов проти Росії», державні органи не можуть посилатися на відсутність коштів як на підставу невиконання зобов'язань.

Щодо доводів апеляційної скарги позивача про зобов'язання відповідача виплатити різницю у пенсії з 01.01.2016 року колегія суддів вважає їх неприйнятними з огляду на те, що, оскільки відповідач на час подання позову не порушував прав позивача в цій частині та не вчиняв проти нього жодних протиправних дій та не приймав протиправних рішень, а відтак таке зобов'язання відповідача буде передчасним. Крім того слід зазначити, що задоволення вимог позивача про здійснення перерахунку вже є підставою для виплати йому сум з урахуванням різниці в пенсії.

Також колегія суддів вважає неприйнятними доводи апеляційної скарги відповідача стосовно пропуску позивачем строку звернення до суду, з огляду на наступне.

Частинами першою та другою статті 99 КАС України (в редакції, чинній на момент подання адміністративного позову та його розгляду судом першої інстанції) встановлено, що адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Аналогічна норма закріплена частинами першою та другою статті 122 КАС України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року).

В той же час, відповідно до ч. 3 ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційних скарг не приймаються до уваги, тому апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_2, який діє в інтересах ОСОБА_1 на постанову Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 14 листопада 2017 року у справі № 243/8746/17 - залишити без задоволення.

Постанову Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 14 листопада 2017 року у справі № 243/8746/17 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 24 січня 2018 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.В. Гайдар

Судді Л.А. Василенко

Л.В. Ястребова

Джерело: ЄДРСР 71765040
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку