open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 822/3122/17

РІШЕННЯ

іменем України

09 січня 2018 року

м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд головуючого-судді Ковальчук О.К.

за участі:

секретаря судового засідання Литвинюк К.Б. представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2 і ОСОБА_3 представника відповідача ОСОБА_4

розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня-дитячий садок" Великопузирківської сільської ради про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня-дитячий садок" Великопузирківської сільської ради, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, розташованого за адресою: Хмельницька область, Ізяславський район, с. Великі Пузирки, вул. Гагаріна, 28 та зобов'язати керівника Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області зупинити експлуатацію Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" до повного усунення недоліків, зазначених в акті складеному за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 176 від 25.10.2017 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що під час позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня-дитячий садок" Великопузирківської сільської ради контролюючим органом виявлений ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів, в порушення яких виникає загроза життю та здоров'ю людей. Факти порушень зафіксовані в акті перевірки від 25.10.2017 року №176. Зважаючи на те, що подальша експлуатація Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області із виявленими порушеннями вимог пожежної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджання гасіння пожежі, проведення робіт з евакуації людей, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, позивач просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення його експлуатації, до усунення недоліків.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача проти позову заперечив, вказує, що жодна із обставин, якими позивач обґрунтовує адміністративний позов, не створює прямої загрози життю та здоров'ю людей, як це передбачено пунктом 12 статті 67 та пунктом 2 статті 68 Кодекс цивільного захисту України. Великопузирківським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради складений план заходів із усунення недоліків виявлених перевіркою, станом на час розгляду спору вимоги припису про негайне усунення деяких порушень виконані. Вважає, що загрози життю та здоров'ю людей не має, а зазначений адміністративний позов не підлягає до задоволення.

Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв’язку та сукупності, суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити з підстав, викладених нижче.

Суд встановив, що відповідно до наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 27.09.2017 року №550 у період з 25.10.2017 року по 25.10.2017 року посадовою особою Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області ОСОБА_5 проведена позапланова перевірка додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня дитячий садок" Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, за адресою: Хмельницька область, Ізяславський район, с. Великі Пузирки, вул. Гагаріна, 28.

Результати перевірки оформлені актом від 25.10.2017 року №176.

Під час перевірки позивачем встановлений ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, зокрема такі:

- п.2.5, розділу III Правил пожежної безпеки в Україні - дерев'яні конструкції горищних приміщень не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності

- п.3.8 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні - приміщення закладу в повній мірі не забезпечені сертифікованими в Україні первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності;

- п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - не проведені заміри опору ізоляції електромережі;

- п.1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - не виконаний захист будівлі закладу від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів;

- п.1.6 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- п. 3.11 розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - пожежний щит в закладі не забезпечено необхідним протипожежним інвентарем згідно норм належності ();

- п. 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні - на будівлі закладу не встановлений покажчик місця розташування водонапірної башти або пожежної водойми (об'ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світло відбивних покриттів) з нанесенням на них літерним індексом «ВНВ» або «ПВ», цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах;

- ст.20 КЦЗУ, ст.2 Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №1200 - не забезпечено працівників та учнів сертифікованими засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин;

- п. 1.18 Правил пожежної безпеки в Україні - у навчальному закладі відсутні плафони з негорючого матеріалу на світильниках з лампами розжарювання;

- п. 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні - посадові особи відповідальні за пожежну безпеку не пройшли спеціальне навчання з питань пожежної безпеки;

- ст. 20, 91 Кодексу цивільного захисту України, додатоку 1 Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 №819 - посадовими особами не пройдене функціональне навчання на територіальних курсах цивільного захисту.

- п.2.1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - перед початком опалювального сезону опалювальні прилади не перевірено;

- п.3.10 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні - відсутні вказівні знаки місць знаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір», ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности». Знаки не розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби);

- п.2.3 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні - в місці виходу на горище не встановлений протипожежний люк;

- п.1.17. розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні - електророзетки, вимикачі та перемикачі в приміщеннях 3 класу, кабінеті директора, бібліотеки, учительської, класу англійської мови, їдальні встановлено на горючих основах (конструкціях);

- п.1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - допускається використання пошкодженої електророзетки в приміщенні З класу;

- п.2.16. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні - грати встановленні на вікнах приміщення комп'ютерного класу, де перебувають люди не обладнано так, щоб вони могли розкриватися, розсуватися або зніматися.

За наслідками перевірки 25 жовтня 2017 року позивач вручив відповідачу припис, яким встановлені терміни усунення порушень, виявлених під час перевірки до 25.12.2017 року, яким визначив, що пункти 9,12,14,16,17,18 необхідно виконати негайно.

В листопаді 2017 року позивач звернувся з позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МНС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697, є обов'язковими для виконання всіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями (незалежно від виду їх діяльності та форм власності), посадовими особами та громадянами.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

За змістом частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України від 2 жовтня 2012 року № 5403-VI (далі - Кодекс), у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров’ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

В силу частини 1 статті 70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об’єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб’єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об’єктів або об’єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об’єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб’єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об’єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб’єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об’єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу).

Отже, обов'язковою передумовою для застосування судом заходів реагування шляхом повного або часткового зупинення експлуатації Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області є існування таких порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об'єкті, які створюють загрозу здоров'ю та життю людей.

В процесі судового розгляду позивач не довів, що перелічені в акті перевірки порушення Великопузирківським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І ступеня - дитячий садок" Великопузирківської сільської ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, а усунення цих порушень вимагає вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації навчально-виховного комплексу, від функціонування якого залежить діяльність всього комплексу.

При цьому, суд враховує, що лише частина встановлених перевіркою порушень підлягають негайному виконанню (пункти 9, 12, 14, 16, 17, 18 припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 25.10.2017 року), а для усунення інших порушень відповідачу встановлений строк до 25.12.2017 року.

Разом з тим, відповідач надав до суду план заходів із усунення недоліків виявлених комісією ДСНС України, щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, та повідомив, що пункти 9, 14, 15, 16, 17, 18 припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 25.10.2017 року виконані.

Крім того, в судовому засіданні представник відповідача пояснив, що на виконання пункту 12 припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 25.10.2017 року звертався до посадових осіб позивача, проте відповіді не отримав.

Суд також враховує, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулось з даним позовом до суду до спливу терміну, наданого Великопузирківському навчально-виховному комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня-дитячий садок" Великопузирківської сільської ради для усунення порушень вимог законодавства.

Відповідно до положень статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб'єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V8 припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Зі змісту поняття припису суд дійшов висновків, що застосування заходів реагування до завершення строків для усунення порушень, вказаних у приписі, є безпідставними.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В процесі судового розгляду позивач не довів позовні вимоги щодо повного зупинення експлуатації Великопузирківського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня дитячий садок» Великопузирківської сільської ради, тому підстави для застосування заходів реагування відсутні.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду не підлягають до задоволення.

Керуючись Конституцією України, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Кодексом цивільного захисту України, статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Великопузирківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І ступеня-дитячий садок" Великопузирківської сільської ради про застосування заходів реагування відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 15 січня 2018 року

Головуючий суддя

ОСОБА_6

Джерело: ЄДРСР 71764357
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку