open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Придніпровський районний суд м.Черкаси

Справа № 711/10373/17

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 січня 2018 року м. Черкаси

Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:

головуючого – судді: Позарецької С.М.,

при секретарі: Семиволос І.М.,

за участю позивача ОСОБА_1

представника відповідача

за довіреністю ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_3 комісії управління ОСОБА_4 внутрішніх справ України в Черкаській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання дій неправомірними, зобов»язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в :

Позивач ОСОБА_1 (зареєстрований: ІНФОРМАЦІЯ_1) звернувся до суду із позовом до ОСОБА_3 комісії управління ОСОБА_4 внутрішніх справ України в Черкаській області (м. Черкаси, вул. Смілянська, 57), третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (м. Черкаси, вул. Смілянська, 23) про визнання дій неправомірними, зобов»язання вчинити певні дії. Свої позовні вимоги мотивує тим, що в період часу з 04.05.1986р. по 19.05.1986р. він, перебуваючи на посаді дільничного інспектора міліції Соснівського РВВС УВС Черкаського облвиконкому в званні лейтенанта міліції, брав участь у заходах, передбачених постановою ЦК КПРС, ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 29 грудня 1987 р. №1497-378 і постановою ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 р. №665- 195, по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження.

Під час виконання обов’язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в період часу з 04.05.1986р. по 19.05.1986р. він, згідно із даними довідки УМВС України в Черкаській області та карточки обліку радіаційного опромінення, отримав дозу опромінення в 26,54 БЕР.

02 листопада 2007 року звільнився з органів внутрішніх справ і йому була призначена пенсія згідно ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» N 2262-XII від 9 квітня 1992 року. На даний час позивач отримує пенсію по інвалідності, як інвалід 2 групи, отриманої від захворювання, пов’язаного з виконанням службових обов’язків по ліквідації наслідків аварії в зоні відчуження ЧАЕС в 1986 році. Крім того, він є інвалідом війни 2 групи (посвідчення від 11.10.2010 серії Є № 004620) та учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії (посвідчення від 11.12.2007 серії А № 102106с).

Відповідно до статті 7 Закону №2262-ХІІ особам, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.

Таким чином, позивач вважає, що має право на пенсію за віком відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» №796-ХІІ від 28.02.1991року та ст.26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003р.

Згідно із ст. 57 Закону № 796-ХІІ, обчислення середньомісячного заробітку для обрахування пенсії проводиться відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

У разі обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону № 1058-IV за бажанням того, хто звернувся за пенсією, середньомісячний фактичний заробіток для обчислення пенсії може визначатися за будь-які 12 місяців підряд роботи на територіях радіоактивного забруднення.

Якщо особа, яка звернулася за пенсією, пропрацювала на територіях радіоактивного забруднення:

менше місяця - середньомісячний заробіток визначається за цей календарний місяць з додаванням до заробітку на основній роботі.

Пенсії нараховуються та виплачуються згідно із Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058-IV, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1.

Згідно із нормами Порядку № 22-1, при переведенні з одного виду пенсії на інший до наявних в пенсійної справі документів особа повинна додати:

довідку про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1 порядку додається), тобто мені повинно бути надано довідку про мою заробітну плату за травень 1986 року в яку включити всі основні та додаткові виплати які я був повинен отримати згідно норм чинного законодавства за роботу в органах УМВС по за зоною ЧАЕС та несення служби в зонах ЧАЕС.

Відповідно до ст.15 Закону № 796-ХІІ видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами).

У зв’язку з чим, для отримання вказаної довідки про розмір заробітної плати отриманої під час виконання обов’язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період часу з 04.05.1986 по 19.05.1986 для обрахування пенсії, позивач 02.11.2017 звернувся з листом до ОСОБА_3 комісії УМВС України в Черкаській області.

Враховуючи факт того, що після аварії на ЧАЕС 26 квітня 1986 року, - уряд колишнього СРСР та Української РСР ухвалили рішення із грифом «таємно» щодо оплати праці осіб-ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС.

Після зняття грифу «таємно» та для «службового користування» стало відомо, що при нарахуванні позивачеві заробітної плати, як ліквідатору наслідків аварії на ЧАЕС, вона була йому нарахована та виплачена не в повному обсязі та з грубими порушеннями норм законодавства, її розрахунок був здійснений без врахування вимог нормативних актів, якими передбачались додаткові виплати до заробітної плати за роботу в зонах ЧАЕС.

Так, постановою ОСОБА_5 Міністрів СРСР та ВЦРПС «Про умови оплати праці та матеріального забезпечення, працівників підприємств, організацій і установ, зайнятих на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобігання забрудненню навколишнього середовища» від 05.06.1986 року № 665-195 передбачається встановлення за працівниками, направленими для виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобігання забрудненню навколишнього середовища, збереження середньої заробітної плати.

Згідно з п.1 постанови ЦК КПРС, Президії Верховної ОСОБА_5 СРСР, ОСОБА_5 Міністрів СРСР, ВЦРПС № 524-156 від 7 травня 1986 року, п.п. 1,4 постанови ОСОБА_5 Міністрів СРСР та ВЦРПС № 665-195 від 5 червня 1986 року, п.1 постанови ОСОБА_5 Міністрів УРСР і Української республіканської ОСОБА_5 професійних Спілок № 207-7 від 10 червня 1986 року, оплата за роботу у зонах небезпеки провадитися з урахуванням кратності зони небезпеки по підвищеної до 100% тарифній ставці (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення збільшеного в два рази за перебування в стані бойової готовності (наказ МВС СРСР № 0130 від 11 травня 1986 року та № 0189 від 30 червня 1986 року, вказівка МВС СРСР № 35з від 30 травня 1986 року.

Відповідно до постанови ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 р. №665-195 "Про оплату праці і матеріальне забезпечення працівників підприємств, організацій і установ, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобіганням забрудненню навколишнього середовища" (постанова ОСОБА_5 Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 р. № 207-7) оплата праці працівників підприємств, організацій і установ (надалі - підприємств), розташованих у зоні ЧАЕС, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, повинна провадитись з дня аварії в розмірах, передбачених розпорядженням ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 17 травня 1986 р. № 964 «Про виділення Міненерго СРСР додаткових фондів заробітної плати» - у III, II, I зонах небезпеки у 5-, 4-, 3-кратному розмірах, а особам офіцерського і начальницьких складів, прапорщикам і мічманам також із окладів за військове і спеціальне звання.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1993 року № 1006-р з метою соціального захисту колишніх співробітників апарату МВС учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, віднесених до першої категорії, а також тих, які отримали в 1986 -1987 роках дозу опромінення в 25 бер і більше, органам внутрішніх справ дозволено перераховувати їх грошове утримання за період роботи в зоні відчуження із розрахунку посадових окладів і окладів за спеціальними званнями, що діяли в період роботи в зоні ЧАЕС, у кратних розмірах відповідно до зон небезпечності, де вони несли службу.

Згідно із наказом УВС Черкаського облвиконкому від 16.08.1986 № 073 ”Про виплату грошового утримання в кратному розмірі особовому складу УВС Черкаського облвиконкому, який приймав участь в роботі по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС” грошове утримання позивача за період роботи в зоні відчуження повинно бути, як на його думку, перераховано із розрахунку посадового окладу і окладу за спеціальними званнями, що діяли в період роботи в зоні ЧАЕС, у кратних розмірах відповідно до зон небезпечності, де він ніс службу.

Таким чином, позивач вважає, що його заробітна плата за роботу в зоні відчуження ЧАЕС повинна обраховуватися із підвищеної до 100% тарифної ставки (посадовий оклад+ оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення збільшеного в два рази за виконання службових обов'язків в стані бойової готовності та в 3-кратному розміру відповідно до перебування в зоні ЧАЕС враховуючи розмір тарифної ставки понад середньомісячну заробітну плату, яка відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи.

Відповідно до абзацу другого пункту 1 постанови ЦК КПРС Президії Верховної ОСОБА_5 СРСР, ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 pоку № 524-156 та на підставі розпорядження ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 03 вересня 1986 pоку № 1767 (розпорядження ОСОБА_5 Міністрів УРСР від 10 вересня 1986 року № 530-рс) тарифні ставки і посадові оклади працівників, які виконували роботи в районах і на роботах з підвищеною радіоактивністю, підвищувалась до 25 відсотків.

Таким чином, позивач вважає, що його заробітна плата за роботу в зоні відчуження ЧАЕС повинна обраховуватися, враховуючи підвищення до 25 відсотків тарифної ставки (посадового окладу).

Згідно із постановою ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 року № 665-195 (постанова ОСОБА_5 Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7) було дозволено підприємствам залучати працівників на роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС у зоні відчуження і запобіганням забрудненню навколишнього середовища, у вихідні і святкові дні з оплатою у подвійному розмірі.

Оплата роботи у зоні відчуження у святкові дні (частина друга статті 73) та у вихідні дні провадилась за правилами статті 107 КЗпП Української РСР за фактично відпрацьовані у святковий чи вихідний день години, із застосуванням показників кратності, зокрема, відрядникам - за подвійними відрядними розцінками.

Таким чином, вважає, що його заробітна плата за роботу в зоні відчуження ЧАЕС повинна обраховуватися, враховуючи вихідні та святкові дні в подвійному розмірі.

Так, згідно наказу МВС СРСР № 0149 від 26.05.1986 р. на підставі розпорядження ОСОБА_5 Міністрів СРСР № 964-рс від 17.05.1986р. всім працівникам органів внутрішніх справ, які працювали в зоні відчуження в період з 26.04.1986 р. по 09.11.1986 р., повинна бути нарахована та виплачена премія в розмірі 500,00 крб.

Таким чином, вважає, що в довідку про заробітну плату повинна бути включена й премія в сумі 500,0 крб.

За розпорядженням ОСОБА_5 міністрів СРСР «Про виділення Міненерго СРСР додаткового фонду заробітної плати» від 17 травня 1986 року № 964-рс визначено, що у тих випадках, коли працівник отримав гранично допустиму дозу радіації - більше 50 мілізівертів (у позивача - 250,64 мілізівертів) йому виплачується одноразова винагорода, якщо ця особа відноситься, серед інших, до офіцерського і начальницького складу органів внутрішніх справ, у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання по посаді і спеціальному званню.

Основні дозові межі радіоактивного опромінення встановлені ст.5 Закону України «Про захист людини від іонізуючого випромінювання».

Згідно цієї норми основна дозова межа індивідуального опромінення населення не повинна перевищувати 1 мілізіверта ефективної дози опромінення за рік, при цьому середньорічні ефективні дози опромінення людини, віднесеної до критичних груп, не повинні перевищувати встановленого цією статтею основних лозових меж опромінення незалежно від умов та шляхів формування цих доз.

Відповідно до примітки до частини 1 ст. 5 зазначеного Закону 1 мілізіверт дорівнює 0,1 бера.

Посадовий оклад - 95 крб., звання - 110 крб. (95+110) х 3 = 615 крб.

Таким чином, в довідку про заробітну плату, як на думку позивача, повинна бути включена одноразова виплата за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення в розмірі - 615 крб.

Так, відповідно до постанови НКП СРСР від 19 червня 1940 року N 1047 службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника підприємства для виконання службового доручення поза місцем постійної роботи.

Згідно із постановою ОСОБА_5 Міністрів УРСР і Української республіканської ради профспілок № 207-7 від 10.06.1986 р. передбачено виплату добових у розмірі З крб.50 коп., а також забезпечення їх безкоштовним гарячим 3-разовим харчуванням (із розрахунку 2,85 крб. на добу). Таким чином, позивач вважає, що йому повинно бути донараховано 15 днів х 3,50 + 15 днів х 2.85 = 95.25 крб.

Отже, у довідку про заробітну плату повинні бути включені добові в сумі 3,50 крб. х 15 днів = 52,50 крб.; за харчування - 2,85 крб. х 15 день = 42,75 крб.

Так, згідно з ОСОБА_5 Кабінету Міністрів України від 25.11.1993 р. №1006р при дозі опромінення 25 БЕР (у позивача 26,54 БЕР ) - виплачувалась одноразова винагорода в сумі 1000 крб..

Таким чином, у довідку про заробітну плату повинні бути включена одноразова винагорода в сумі 1000 крб. за переопромінення.

Позивач вважає, що неврахування при розрахунку грошового забезпечення за період перебування у зоні Чорнобильської АЕС вимог чинних у відповідний період вказаних вище нормативно-правових актів безпосередньо впливає на призначення його пенсії.

А тому, в своєму листі він просив ОСОБА_3 комісію УМВС України в Черкаській області, в разі, якщо якісь з вказаних вище законних виплат до його грошового забезпечення (заробітної плати) не були раніше нараховані та проведені по первинним документам бухгалтерського обліку УВС Черкаського облвиконкому і далі його правонаступників він просив їх, перерахувати його грошове забезпечення (заробітну плату) за час виконання ним робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в зоні відчуження в період часу з 04.05.1986 по 19.05.1986 років згідно норм чинного законодавства та провести їх по документам бухгалтерського обліку.

Але, незважаючи на норми чинного законодавства, відповідач своїм листом від 15 листопада 2017 року вих.№ 12/С-108 відмовив йому у перерахунку заробітної плати (грошового забезпечення) та видачі належної довідки про заробітну плату (грошове забезпечення) за час виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в зоні відчуження в період часу з 04.05.1986 по 19.05.1986 років із врахуванням вказаних вище додаткових виплат, посилаючись на те, що відповідно до порушених питань інформація йому була надана раніше листом від 30.06.2017 року №12/С-67, а довідка про заробітну плату, що видана 21.07.2016 року №182, відповідає чинному законодавству і підстав для її перегляду немає.

Свою відмову відповідач мотивував тим, що фактична заробітна плата в зоні відчуження, з якої визначається пенсія позивача, нарахована із заробітної плати в 2 кратному розмірі із збереженням середнього заробітку по основному місцю роботи, що складає 277,72 крб., при цьому зазначив, що листом ОСОБА_4 соціальної політики України від 10.05.2012 року №1104/20/132-12 визначено, що норми Кодексу законів про працю Української PCP на працівників органів внутрішніх справ не поширюються, в тому числі й щодо режиму робочого часу, додаткової оплати за роботу у вихідні, святкові і неробочі дні, надурочні і нічні години, а тому проводити будь-які перерахунки грошового забезпечення з цього приводу немає законних підстав.

Також, відповідач вказав, що згідно ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 17.05.1986 року №964 одноразові винагороди, премії не враховуються в заробіток із якого обчислюється розмір пенсії, а тому врахувати їх у довідку немає законних підстав.

Відмова в перерахунку та нарахуванні заробітної плати, як вважає позивач, за зазначеними відповідачем підставами - є незаконною, безпідставною та надуманою та порушує його право на соціальний захист, визначений у ст.46 Конституції України, оскільки з вини відповідача - управління МВС України в Черкаській області, до довідки про заробітну плату не включено цілий ряд виплат, які належали йому до виплати, і з вини ж відповідача не були взагалі нараховані та не включені у довідку про його заробітну плату.

Крім того, у позові зазначено, що довідка про заробітну плату від 21.07.2016 року №182 видана відповідачем із не вірними обрахуваннями, не відповідає встановленому зразку та не відповідає ст.57 Закону №796-ХІІ, так як в ній не вказано даних про його заробіток на основній роботі за травень 1986 року та його не додано до заробітку в зоні ЧАЕС та середньому заробітку за місцем роботи за дні роботи в зоні ЧАЕС.

Так, на думку позивача, посилання відповідача в листах-відповідях на те, що одноразові винагороди, премії не враховуються в заробіток із якого обчислюється розмір пенсії, - є безпідставними та таким, що не відповідає нормам чинного законодавства.

Відповідно до ст.1 Конвенції про захист заробітної плати, ратифікованої 30 червня 1961 року, Україна прийняла на себе зобов'язання заробітною платою рахувати будь-яку винагороду або заробіток, які можуть бути обчислені в грошах за виконану роботу або послуги працівникові.

Статтею 1 Закону України «Про оплату праці» визначено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

У статті 2 цього ж Закону передбачено, що основна заробітна плата це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством: премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оплату праці» передбачено, що грошові компенсаційні виплати у вигляді добових віднесено до додаткової заробітної плати.

Згідно із ч. 2 ст. 233 КЗпП України у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Конституційний Суд України у рішенні від 15.10.2013 у справі №1-13/2013 за конституційним зверненням громадянки ОСОБА 3 щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України, статей 1, 12 Закону України "Про оплату праці" зазначив, що у разі порушення роботодавцем законодавства про оплату праці не обмежується будь-яким строком звернення працівника до суду з позовом про стягнення заробітної плати, яка йому належить, тобто усіх виплат, на які працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, встановлених законодавством, незалежно від того, чи було здійснене роботодавцем нарахування таких виплат.

Відповідно до статті 238 КЗпП України, якщо працівник своєчасно звернувся до органу, який розглядає трудовий спір, його вимога про перерахунок неправильно нарахованого заробітку за виконані роботи в зоні відчуження повинна бути задоволена за весь час, коли неправильно провадилась оплата праці. Якщо працівник не отримав нараховану йому у 1986-1990 роках заробітну плату за період роботи в зоні ЧАЕС (передав у фонд розвитку виробництва, на благодійні цілі тощо) це не позбавляє його права на призначення пенсії із зазначеного заробітку.

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці ООН № 115 «Про захист працівників від іонізуючої радіації» і п.п.1.11 ОСП-72/80 основних санітарних правил, оплачуватися має весь час знаходження працівника в умовах радіації більше 1,4 мілібер на годину (без засобів індивідуального захисту).

Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ № 778 від 23.10.1973 року не може скасовувати норму закону про відшкодування фактичних збитків, завданих громадянину ядерним інцидентом згідно п.1, 2, 3 ст.2 Закону України «Про цивільну відповідальність за ядерну шкоду та її фінансове забезпечення».

ОСОБА_4 праці України від 22.11.1995 року № 09-3815 повідомлялося, що у разі неправильного нарахування заробітної плати особам, які брали участь у роботах по ліквідації наслідків аварії па ЧАЕС у 1986-1987 роках, згідно з листом ОСОБА_4 праці України від 29 10.1992 № 09-3751 ОСОБА_4 України у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС від 29.10.1992 року № 1082/ЗК та ОСОБА_4 фінансів України від 29.10.1992 року № 13-412/308 на підставі стверджуючих документів підприємство (організація), яке відряджало працівника в зону відчуження (або його правонаступник), має зробити перерахунок заробітної плати і надати довідку про новий розмір заробітної плати в зоні відчуження для подання до органу Пенсійного Фонду України за місцем проживання особи - для перерахунку розміру пенсії. Розраховану таким чином заробітну плату не індексують і не виплачують, а лише враховують при обчисленні пенсії.

Відповідно до положень статті 3 Закону України «Про правонаступництво України» нормативні акти колишнього СРСР не суперечать законам України, прийнятим після проголошення незалежності України. Іншими нормативними актами порядок та умови оплати праці осіб, що приймали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, не передбачені, у зв'язку з чим вони є діючими на теперішній час.

Також позивач звертає увагу на те, що не виплата коштів згідно умов законодавчих актів не припиняє їх внесення у довідку про нарахування заробітної плати для обрахування пенсії.

ОСОБА_4 праці та соціальної політики України в своєму листі від 06.03.2012 року № 544/20/132-12 надало роз'яснення, а саме: «...Відомості про встановлення умов і розмірів оплати праці та умов їхнього запровадження по конкретних особах можуть мати, а отже й надавати виключно підприємства, установи, організації (далі - підприємства), де працювали ці особи, або їхні правонаступники, які відповідно до ч. 2 ст. 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» несусь матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її».

Таким чином, позивач вважає дії відповідача щодо відмови в задоволенні його заяви від 02.11.17 року про перерахунок, нарахування згідно норм чинного законодавства моєї заробітної плати (грошового забезпечення) з врахування вказаних вище виплат та видачу довідки про заробітну плату (грошового забезпечення), отриману під час роботи (несення служби) у зоні відчуження ЧАЕС у період часу з 04.05.1986р. по 19.05.1986р. з врахування вказаних вище виплат - протиправними та незаконним, а вимогу про зобов'язання відповідача здійснити перерахунок, нарахування згідно норм чинного законодавства його заробітної плати (грошового забезпечення) з врахування вказаних вище виплат та видачу йому довідки про заробітну плату (грошового забезпечення) отриману під час роботи (несення служби) у зоні відчуження ЧАЕС у період часу з 04.05.1986р. по 19.05.1986р., з врахування вказаних вище виплат, такою, що підлягає до негайного виконання.

Відповідно до ст.13 Закону №796-XII, держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам, та зобов'язується відшкодувати її за пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Цей обов'язок, в силу статей 16, 21 та 22 Конституції України, по відношенню до всіх потерпілих внаслідок аварії на ЧАЕС є конституційним, а починаючи з 12 липня 1996 року, часу прийняття Верховною ОСОБА_5 України, Закону України «Про приєднання України до Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду» №334/96-ВР від 12.07.96 р., він став абсолютним (п. 1 статті IV Конвенції).

Згідно із ст.55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Україну проголошено демократичною, соціальною, правовою державою (стаття 1), визнано, що найвищою соціальною цінністю в Україні є людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження і забезпечення є головним обов'язком держави (стаття 3).

Таким чином, позивач просить суд, - визнати неправомірними дії ліквідаційної комісії управління МВС України в Черкаській області щодо відмови в перерахуванні заробітної плати та ненаданні йому довідки про грошове забезпечення за роботу в зоні відчуження за період з 04.05.1986 року по 19.05.1986 року з додаванням до її заробітку на основній роботі без урахування в ній додатково коштів, згідно вказаних вище норм чинного законодавства за:

заробітну плату за роботу в зоні відчуження ЧАЕС обраховану із підвищеної до 100% тарифної ставки (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення збільшеного в два рази за виконання службових обов'язків в стані бойової готовності та в 3-кратному розміру відповідно до перебування в зоні ЧАЕС, враховуючи розмір тарифної ставки понад середньомісячну заробітну плату, яка відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи;

заробітну плату за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 25 відсотків тарифної ставки (посадового окладу) ;

заробітну плату за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану враховуючи вихідні та святкові дні в подвійному розмірі;

премію за роботу в зоні відчуження в період з 04.05 по 19.05.1986 року в розмірі 500,00 крб.;

одноразову виплату за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення 50 мілізівертів в період з 04.05 по 19.05.1986 року офіцерам органів внутрішніх справ, у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання по посаді і спеціальному званню, що становить 615 крб.;

добових в сумі 52,50 крб., за харчування в сумі 42,75 крб.;

одноразову виплату за переопромінення за період з 04.05 по 19.05.1986 року в 25 бер (у позивача 26,54 бер ) у сумі 1000 крб.;

-зобов’язати ліквідаційну комісію управління МВС України в Черкаській області негайно здійснити йому перерахунок заробітної плати (грошового забезпечення) з відображенням його в документах бухгалтерського обліку за роботу (несення служби) в зонах відчуження ЧАЕС за період з 04.05.1986 року по 19.05.1986 року, нарахувати недосплачену суму коштів згідно норм чинного законодавства (ОСОБА_6 Центрального Комітету КПРС, Президії Верховної ОСОБА_6 СРСР, ОСОБА_6 Міністрів СРСР та ВЦРПС від 7 травня 1986 року №524-156, ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 17 травня 1986 року № 964-рс, ОСОБА_5 Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1993 року № 1006-рс, наказу МВС СРСР № 0149 від 26.05.1986 р., постанови ОСОБА_5 Міністрів УРСР і Української республіканської ради профспілок № 207-7 від 10.06.1986 р., лист МінПраці України від 22.11.1995 року № 09-3815, листами ОСОБА_4 праці України від 29 10.1992 № 09-3751 ОСОБА_4 України у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС від 29.10.1992 року № 1082/ЗК та ОСОБА_4 фінансів України від 29.10.1992 року № 13-412/308 та вказаними вище) та негайно видати довідку про заробітну плату (грошове забезпечення) за роботи (несення служби) в зоні відчуження ЧАЕС в період з 04.05.1986 року по 19.05.1986 року з додаванням до її заробітку на основній роботі для обрахування пенсії, з урахуванням нарахованих коштів:

заробітної плати за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 100% тарифної ставки (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення збільшеного в два рази за виконання службових обов'язків в стані бойової готовності та в 3-кратному розміру відповідно до перебування в зоні ЧАЕС, враховуючи розмір тарифної ставки понад середньомісячну заробітну плату, яка відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи;

заробітної плати за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 25 відсотків тарифної ставки (посадового окладу) ;

заробітної плати за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану враховуючи вихідні та святкові дні в подвійному розмірі;

премії за роботу в зоні відчуження в період з 04.05 по 19.05.1986 року в розмірі 500,00 крб.;

одноразової виплати за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення 50 мілізівертів в період з 04.05 по 19.05.1986 року офіцерам органів внутрішніх справ, у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання по посаді і спеціальному званню, що становить 615 крб.;

добових в сумі 52,50 крб., за харчування в сумі 42,75 крб.;

одноразової виплати за переопромінення за період з 04.05 по 19.05.1986 року в 25 бер (у позивача 26,54 бер ) у сумі 1000 крб.

Ухвалою суду від 23.11.2017р. відкрито провадження по справі.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити. Також надав письмові пояснення по суті справи і відповідь на відзив.

В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_3 комісії УМВС України в Черкаській області за довіреністю ОСОБА_2 повністю заперечувала проти задоволення позову, надавши письмовий відзив на позов.

В судове засідання третя особа Головне управління ПФУ в Черкаській області не з»явилася, надавши заяву про розгляд справи за її відсутності.

Заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у розгляді справи, дослідивши матеріали справи та докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення за таких підстав:

встановлено, що в період часу з 04.05.1986р. по 19.05.1986р. ОСОБА_1, перебуваючи на посаді дільничного інспектора міліції Соснівського РВВС УВС Черкаського облвиконкому в званні лейтенанта міліції, брав участь у заходах, передбачених постановою ЦК КПРС, ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 29 грудня 1987 р. №1497-378 і постановою ОСОБА_5 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 р. №665- 195, по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження.

Під час виконання обов’язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в період часу з 04.05.1986р. по 19.05.1986р. він, згідно із даними довідки УМВС України в Черкаській області та карточки обліку радіаційного опромінення, отримав дозу опромінення в 26,54 БЕР.

02 листопада 2007 року позивач звільнився з органів внутрішніх справ і йому була призначена пенсія згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» N 2262-XII від 9 квітня 1992 року. На даний час позивач отримує пенсію по інвалідності, як інвалід 2 групи, отриманої від захворювання, пов’язаного з виконанням службових обов’язків по ліквідації наслідків аварії в зоні відчуження ЧАЕС в 1986 році. Крім того, він є інвалідом війни 2 групи (посвідчення від 11.10.2010 серії Є № 004620) та учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії (посвідчення від 11.12.2007 серії А № 102106с).

Для отримання довідки про розмір заробітної плати, отриманої під час виконання обов’язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період часу з 04.05.1986 по 19.05.1986 для обрахування пенсії, позивач 02.11.2017 звернувся з листом до ОСОБА_3 комісії УМВС України в Черкаській області.

Зокрема, в своєму листі він просив ОСОБА_3 комісію УМВС України в Черкаській області, в разі, якщо якісь з вказаних вище законних виплат до його грошового забезпечення (заробітної плати) не були раніше нараховані та проведені по первинним документам бухгалтерського обліку УВС Черкаського облвиконкому і далі його правонаступників, - він просив їх, перерахувати його грошове забезпечення (заробітну плату) за час виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в зоні відчуження в період часу з 04.05.1986 по 19.05.1986 років згідно норм чинного законодавства та провести їх по документам бухгалтерського обліку.

Відповідач своїм листом від 15 листопада 2017 року вих.№ 12/С-108 відмовив у перерахунку заробітної плати (грошового забезпечення) та видачі відповідної довідки про заробітну плату (грошове забезпечення) за час виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в зоні відчуження в період часу з 04.05.1986 по 19.05.1986 років із врахуванням вказаних вище додаткових виплат, посилаючись на те, що відповідно до порушених питань інформація позивачеві була надана раніше листом від 30.06.2017 року №12/С-67, а довідка про заробітну плату, що видана 21.07.2016 року №182, відповідає чинному законодавству і підстав для її перегляду немає.

Крім того, свою відмову відповідач мотивував тим, що фактична заробітна плата в зоні відчуження, з якої визначається пенсія позивача, нарахована із заробітної плати в 2 кратному розмірі із збереженням середнього заробітку по основному місцю роботи, що складає 277,72 крб., при цьому зазначив, що листом ОСОБА_4 соціальної політики України від 10.05.2012 року №1104/20/132-12 визначено, що норми Кодексу законів про працю Української PCP на працівників органів внутрішніх справ не поширюються, в тому числі й щодо режиму робочого часу, додаткової оплати за роботу у вихідні, святкові і неробочі дні, надурочні і нічні години, а тому проводити будь-які перерахунки грошового забезпечення з цього приводу немає законних підстав.

Також, відповідач вказав, що згідно із ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 17.05.1986 року №964 одноразові винагороди, премії не враховуються в заробіток, із якого обчислюється розмір пенсії, а тому врахувати їх у довідку немає законних підстав.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором. За положеннями ст.ст. 9-10 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» позивач має право на вибір пенсії за одним із її видів.

За нормами статті 55 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу, зокрема, - учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року незалежно від кількості робочих днів – зменшено вік на 10 років.

Умови призначення пенсії за віком визначені у статті 26 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».

Згідно із ст. 57 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» обчислення середньомісячного заробітку для обрахування пенсії проводиться відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

У разі обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» за бажанням того, хто звернувся за пенсією, середньомісячний фактичний заробіток для обчислення пенсії може визначатися за будь-які 12 місяців підряд роботи на територіях радіоактивного забруднення.

Якщо особа, яка звернулася за пенсією, пропрацювала на територіях радіоактивного забруднення:

менше місяця - середньомісячний заробіток визначається за цей календарний місяць з додаванням до заробітку на основній роботі.

Пенсії нараховуються та виплачуються згідно із Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1.

Згідно з Порядком № 22-1, при переведенні з одного виду пенсії на інший до наявних в пенсійної справі документів особа повинна додати:

довідку про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1 порядку додається), тобто мені повинно бути надано довідку про мою заробітну плату за травень 1986 року в яку включити всі основні та додаткові виплати які я був повинен отримати згідно норм чинного законодавства за роботу в органах УМВС по за зоною ЧАЕС та несення служби в зонах ЧАЕС.

Відповідно до ст.15 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами).

ОСОБА_6 Міністрів СРСР та ВЦРПС «Про умови оплати праці та матеріального забезпечення, працівників підприємств, організацій і установ, зайнятих на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобігання забрудненню навколишнього середовища» від 05.06.1986 року передбачається встановлення за працівниками, направленими для виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобігання забрудненню навколишнього середовища, збереження середньої заробітної плати.

Згідно із п.1 постанови ЦК КПРС, Президії Верховної ОСОБА_6 СРСР, ОСОБА_6 Міністрів СРСР, ВЦРПС № 524-156 від 7 травня 1986 року, п.п. 1,4 постанови ОСОБА_6 Міністрів СРСР та ВЦРПС № 665-195 від 5 червня 1986 року, п.1 постанови ОСОБА_6 Міністрів УРСР і Української республіканської ОСОБА_6 професійних Спілок № 207-7 від 10 червня 1986 року, оплата за роботу у зонах небезпеки провадитися з урахуванням кратності зони небезпеки по підвищеної до 100% тарифній ставці (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення збільшеного в два рази за перебування в стані бойової готовності (наказ МВС СРСР № 0130 від 11 травня 1986 року та № 0189 від 30 червня 1986 року, вказівка МВС СРСР № 35з від 30 травня 1986 року.

Відповідно постанови ОСОБА_6 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 р. №665-195 "Про оплату праці і матеріальне забезпечення працівників підприємств, організацій і установ, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобіганням забрудненню навколишнього середовища" (постанова ОСОБА_6 Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 р. № 207-7) оплата праці працівників підприємств, організацій і установ (надалі - підприємств), розташованих у зоні ЧАЕС, які виконували роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, повинна провадитись з дня аварії в розмірах, передбачених розпорядженням ОСОБА_6 Міністрів СРСР від 17 травня 1986 р. № 964 «Про виділення Міненерго СРСР додаткових фондів заробітної плати» - у III, II, I зонах небезпеки у 5-, 4-, 3-кратному розмірах, а особам офіцерського і начальницьких складів, прапорщикам і мічманам також із окладів за військове і спеціальне звання.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1993 року № 1006-р з метою соціального захисту колишніх співробітників апарату МВС учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС віднесених до першої категорії, а також тих, які отримали в 1986 -1987 роках дозу опромінення в 25 бер і більше, органам внутрішніх справ дозволено перераховувати їх грошове утримання за період роботи в зоні відчуження із розрахунку посадових окладів і окладів за спеціальними званнями, що діяли в період роботи в зоні ЧАЕС, у кратних розмірах відповідно до зон небезпечності, де вони несли службу.

Згідно наказу УВС Черкаського облвиконкому від 16.08.1986 № 073 ”Про виплату грошового утримання в кратному розмірі особовому складу УВС Черкаського облвиконкому, який приймав участь в роботі по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС” грошове утримання позивача за період роботи в зоні відчуження повинно бути перераховано із розрахунку посадового окладу і окладу за спеціальними званнями, що діяли в період роботи в зоні ЧАЕС, у кратних розмірах відповідно до зон небезпечності, де він ніс службу.

Відповідно абзацу другого пункту 1 постанови ЦК КПРС Президії Верховної ОСОБА_6 СРСР, ОСОБА_6 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 pоку № 524-156 та на підставі розпорядження ОСОБА_6 Міністрів СРСР від 03 вересня 1986 pоку № 1767 (розпорядження ОСОБА_6 Міністрів УРСР від 10 вересня 1986 року № 530-рс) тарифні ставки і посадові оклади працівників, які виконували роботи в районах і на роботах з підвищеною радіоактивністю, підвищувалась до 25 відсотків. Дана постанова є єдиним нормативно-правовим актом, який регламентує порядок оплати праці, в тому числі військовослужбовців.

Згідно постанови ОСОБА_6 Міністрів СРСР і ВЦРПС від 5 червня 1986 року № 665-195 (постанова ОСОБА_6 Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7) було дозволено підприємствам залучати працівників на роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС у зоні відчуження і запобіганням забрудненню навколишнього середовища, у вихідні і святкові дні з оплатою у подвійному розмірі.

Оплата роботи у зоні відчуження у святкові дні (частина друга статті 73) та у вихідні дні провадилась за правилами статті 107 КЗпП Української РСР ( 322-08 ) за фактично відпрацьовані у святковий чи вихідний день години, із застосуванням показників кратності, зокрема, відрядникам - за подвійними відрядними розцінками.

Згідно із наказом МВС СРСР № 0149 від 26.05.1986 р. на підставі розпорядження ОСОБА_6 Міністрів СРСР № 964-рс від 17.05.1986р. всім працівникам органів внутрішніх справ, які працювали в зоні відчуження в період з 26.04.1986 р. по 09.11.1986 р. повинна бути нарахована та виплачена премія в розмірі 500,00 крб.

Відповідно до розпорядження ОСОБА_6 міністрів СРСР «Про виділення Міненерго СРСР додаткового фонду заробітної плати» від 17 травня 1986 року № 964-рс, у тих випадках, коли працівник отримав гранично допустиму дозу радіації - більше 50 мілізівертів (у мене - 250,64 мілізівертів) йому виплачується одноразова винагорода, якщо ця особа відноситься, серед інших, до офіцерського і начальницького складу органів внутрішніх справ, у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання по посаді і спеціальному званню.

Основні дозові межі радіоактивного опромінення встановлені ст.5 Закону України «Про захист людини від іонізуючого випромінювання» від 1998 року.

Згідно цієї норми основна дозова межа індивідуального опромінення населення не повинна перевищувати 1 мілізіверта ефективної дози опромінення за рік, при цьому середньорічні ефективні дози опромінення людини, віднесеної до критичних груп, не повинні перевищувати встановленого цією статтею основних лозових меж опромінення незалежно від умов та шляхів формування цих доз.

Відповідно до примітки до частини 1 ст. 5 зазначеного закону 1 мілізіверт дорівнює 0,1 бера.

Відповідно до постанови НКП СРСР від 19 червня 1940 року N 1047 службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника підприємства для виконання службового доручення поза місцем постійної роботи.

Згідно постанови ОСОБА_6 Міністрів УРСР і Української республіканської ради профспілок № 207-7 від 10.06.1986 р. передбачено виплату добових у розмірі 3 крб.50коп., а також забезпечення їх безкоштовним гарячим 3-разовим харчуванням (із розрахунку 2,85 крб. на добу).

Згідно з ОСОБА_5 Кабінету Міністрів України від 25.11.1993 р. № 1006р при дозі опромінення 25 БЕР - виплачувалась одноразова винагорода в сумі 1000 крб.

Відповідно до ст.1 Конвенції про захист заробітної плати, ратифікованої 30 червня 1961 року, Україна прийняла на себе зобов'язання заробітною платою рахувати будь-яку винагороду або заробіток, які можуть бути обчислені в грошах за виконану роботу або послуги працівникові.

Статтею 1 Закону України «Про оплату праці» визначено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

У ст. 2 цього ж Закону передбачено, що основна заробітна плата це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством: премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Грошові компенсаційні виплати у вигляді добових віднесено до додаткової заробітної плати.

Відповідно до статті 238 КЗпП України, якщо працівник своєчасно звернувся до органу, який розглядає трудовий спір, його вимога про перерахунок неправильно нарахованого заробітку за виконані роботи в зоні відчуження повинна бути задоволена за весь час, коли неправильно провадилась оплата праці. Якщо працівник не отримав нараховану йому у 1986-1990 роках заробітну плату за період роботи в зоні ЧАЕС (передав у фонд розвитку виробництва, на благодійні цілі тощо) це не позбавляє його права на призначення пенсії із зазначеного заробітку.

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці ООН № 115 «Про захист працівників від іонізуючої радіації» і п.п.1.11 ОСП-72/80 основних санітарних правил, оплачуватися має весь час знаходження працівника в умовах радіації більше 1,4 мілібер на годину (без засобів індивідуального захисту).

Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ № 778 від 23.10.1973 року не може скасовувати норму закону про відшкодування фактичних збитків, завданих громадянину ядерним інцидентом згідно п.1, 2, 3 ст.2 Закону України «Про цивільну відповідальність за ядерну шкоду та її фінансове забезпечення».

ОСОБА_4 праці України від 22.11.1995 року № 09-3815 повідомлялося, що у разі неправильного нарахування заробітної плати особам, які брали участь у роботах по ліквідації наслідків аварії па ЧАЕС у 1986-1987 роках, згідно з листом ОСОБА_4 праці України від 29 10.1992 № 09-3751 ОСОБА_4 України у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС від 29.10.1992 року № 1082/ЗК та ОСОБА_4 фінансів України від 29.10.1992 року № 13-412/308 на підставі стверджуючих документів підприємство (організація), яке відряджало працівника в зону відчуження (або його правонаступник), має зробити перерахунок заробітної плати і надати довідку про новий розмір заробітної плати в зоні відчуження для подання до органу Пенсійного Фонду України за місцем проживання особи - для перерахунку розміру пенсії. Розраховану таким чином заробітну плату не індексують і не виплачують, а лише враховують при обчисленні пенсії.

Відповідно до положень статті 3 Закону України «Про правонаступництво України» нормативні акти колишнього СРСР не суперечать законам України, прийнятим після проголошення незалежності України. Іншими нормативними актами порядок та умови оплати праці осіб, що приймали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, не передбачені, у зв'язку з чим вони є діючими на теперішній час.

ОСОБА_4 праці та соціальної політики України в своєму листі від 06.03.2012 року № 544/20/132-12 надало роз'яснення, а саме: «...Відомості про встановлення умов і розмірів оплати праці та умов їхнього запровадження по конкретних особах можуть мати, а отже й надавати виключно підприємства, установи, організації (далі - підприємства), де працювали ці особи, або їхні правонаступники, які відповідно до ч. 2 ст. 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» несусь матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її».

Така ж сама правова позиція викладена в постановах Київського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2016 року по справі № 361/4936/16-а, по справі №377/577/16-а від 20.10.2016 року, по справі № 379/979/15-а від 08.09.2015 року, в рішеннях Вищого адміністративного суду України у справах №К/800/49848/15 від 16.03.2017, № К/800/30926/16 від 11.07.2017, № К/800/42484/15 від 14.06.2017.

Отже, за встановленими обставинами справи та дослідженими доказами, суд вважає, що доводи відзиву відповідача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

Крім того, на думку суду, безпідставними є посилання відповідача та третьої особи на наявність іншого судового рішення, оскільки вирішення спору за адміністративною справою №711/6882/17 (постанова Придніпровського райсуду м. Черкаси від 31.10.2017р. на даний час не набрала законної сили) за позовом ОСОБА_1 до ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області, третя особа: ГУ ПФУ в Черкаській області про визнання дій неправомірними та зобов»язання вчинити певні дії, - не свідчить про те, що аналогійний спір вже був вирішений. Так, в даному випадку (справа №711/6882/17) позивач посилався, зокрема, - на норми ст. 54 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (право на пенсію по інвалідності), а по даній справі №711/10373/17 – на норми ст. 55 цього ж Закону (право на пенсію за віком із зменшенням пенсійного віку).

Таким чином, суд вважає, що позивач ОСОБА_1 має право на пенсію за віком за нормами ст. 55 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» і, відповідно ОСОБА_3 комісія УМВС України в Черкаській області неправомірно відмовила йому у перерахунку заробітної плати та видачі довідки про грошове забезпечення за формою, що визначена у Додатку 1 Порядку №22-1, затвердженого постановою ПФУ від 25.11.2005р. без врахування відповідних показників (нарахувань), а тому відповідача слід зобов»язати здійснити йому такий перерахунок зарплати (грошового забезпечення), нарахувати недоплачені суми коштів без їх виплати для обрахування пенсії та видати таку довідку для подачі її до органів пенсійного фонду для реалізації права на вибір пенсії за різними видами.

На підставі викладеного та, керуючись Конституцією України, ЗУ «Про оплату праці», Постановою ЦК КПРС, Президії Верховної ОСОБА_5 СРСР, ОСОБА_5 Міністрів СРСР та ВЦРПС від 7 травня 1986 року № 524-156, ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 17 травня 1986 року № 964-рс, ОСОБА_5 Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1993 року № 1006-рс, наказом МВС СРСР № 0149 від 26.05.1986 р., ОСОБА_6 Міністрів УРСР і Української республіканської ради профспілок № 207-7 від 10.06.1986р., ЗУ " Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та, деяких інших осіб», КЗпП, Конвенцією про захист заробітної плати, ЗУ «Про пенсійне забезпечення», ЗУ «Про правонаступництво України», Конвенцією МОП ООН №115, ЗУ «Про цивільну відповідальність за ядерну шкоду та її фінансове забезпечення», ст.ст. 2, 5, 9, 72-79, 243, 294, 295 КАС України в ред. ЗУ від 03.10.2017р., Прикінцевими та Перехідними положеннями КАСУ, КАСУ в ред. від 06.07.2005р. із змінами та доповненнями, суд, -

в и р і ш и в :

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати неправомірними дії ліквідаційної комісії управління ОСОБА_4 внутрішніх справ України в Черкаській області щодо відмови в перерахуванні ОСОБА_1 заробітної плати та ненаданні йому довідки про грошове забезпечення за роботу в зоні відчуження за період з 04.05.1986 року по 19.05.1986 року з додаванням до її заробітку на основній роботі без урахування в ній додатково коштів, згідно вказаних вище норм чинного законодавства за:

заробітну плату за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 100% тарифної ставки (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення, збільшеного в два рази за виконання службових обов'язків в стані бойової готовності та в 3-кратному розмірі, відповідно до перебування в зоні ЧАЕС, враховуючи розмір тарифної ставки понад середньомісячну заробітну плату, яка відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи;

заробітну плату за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 25 відсотків тарифної ставки (посадового окладу);

заробітну плату за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із врахуванням вихідних та святкових днів в подвійному розмірі;

премію за роботу в зоні відчуження в період з 04.05 по 19.05.1986 року в розмірі 500,00крб.;

одноразову виплату за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення 50 мілізівертів в період з 04.05 по 19.05.1986 року офіцерам органів внутрішніх справ, у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання по посаді і спеціальному званню, що становить 615 крб.;

добових в сумі 52,50 крб., за харчування в сумі 42,75 крб.;

одноразову виплату за переопромінення за період з 04.05 по 19.05.1986 року в 25 бер (у ОСОБА_1 становить 26,54 бер ) у сумі 1000 крб.

Зобов’язати ліквідаційну комісію управління ОСОБА_4 внутрішніх справ України в Черкаській області здійснити ОСОБА_1 без виплати грошових коштів, перерахунок заробітної плати (грошового забезпечення) з відображенням його в документах бухгалтерського обліку за роботу (несення служби) в зонах відчуження ЧАЕС за період з 04.05.1986р. по 19.05.1986р., нарахувати ОСОБА_1 недосплачену суму коштів згідно із нормами чинного законодавства - ОСОБА_6 Центрального Комітету КПРС, Президії Верховної ОСОБА_6 СРСР, ОСОБА_6 Міністрів СРСР та ВЦРПС від 7 травня 1986 року № 524-156, ОСОБА_5 Міністрів СРСР від 17 травня 1986 року № 964-рс, ОСОБА_5 Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1993 року № 1006-рс, наказу МВС СРСР № 0149 від 26.05.1986р., постанови ОСОБА_5 Міністрів УРСР і Української республіканської ради профспілок №207-7 від 10.06.1986 р.

Зобов’язати ліквідаційну комісію управління ОСОБА_4 внутрішніх справ України в Черкаській області видати ОСОБА_1 для реалізації права на призначення йому пенсії відповідно до ст. 26 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» та ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», - довідку (за формою відповідно до Додатку 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (пункт 2.1 розділу ІІ), що затверджений ОСОБА_6 правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1

в ред. постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 № 13-1 та зареєстрований в ОСОБА_4 юстиції України 27 грудня 2005 р. за № 1566/11846) про заробітну плату (грошове забезпечення) за роботи (несення служби) в зоні відчуження ЧАЕС в період з 04.05.1986р. по 19.05.1986р. з додаванням до її заробітку на основній роботі, для обрахування пенсії, з урахуванням нарахованих коштів:

заробітної плати за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 100% тарифної ставки (посадовий оклад + оклад за спеціальне звання), з урахуванням підвищення грошового забезпечення збільшеного в два рази за виконання службових обов'язків в стані бойової готовності та в 3-кратному розмірі, відповідно до перебування в зоні ЧАЕС, враховуючи розмір тарифної ставки понад середньомісячну заробітну плату, яка відповідно до чинного законодавства зберігалась за основним місцем роботи;

заробітної плати за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із підвищеної до 25 відсотків тарифної ставки (посадового окладу) ;

заробітної плати за роботу в зоні відчуження ЧАЕС, обраховану із врахуванням вихідних та святкових днів в подвійному розмірі;

премії за роботу в зоні відчуження в період з 04.05 по 19.05.1986 року в розмірі 500,00крб.;

одноразової виплати за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення 50 мілізівертів в період з 04.05 по 19.05.1986 року офіцерам органів внутрішніх справ, у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання по посаді і спеціальному званню, що становить 615 крб.;

добових в сумі 52,50 крб., за харчування в сумі 42,75 крб.;

одноразової виплати за переопромінення за період з 04.05 по 19.05.1986 року в 25 бер (у ОСОБА_1 становить 26,54 бер ) у сумі 1000 крб.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду, шляхом подання апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або розгляду справи в порядку скороченого провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги, - рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Головуючий:

ОСОБА_7

Джерело: ЄДРСР 71754103
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку