open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
6 Справа № 808/2687/17
Моніторити
Постанова /03.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /04.06.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /04.06.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /12.12.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Постанова /12.12.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 808/2687/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /03.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /04.06.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /04.06.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /12.12.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Постанова /12.12.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2017 року о/об 16 год. 01 хв.Справа № 808/2687/17 м.ЗапоріжжяОСОБА_1 окружний адміністративний суд в складі колегії суддів: головуючого судді Прасова О.О., суддів Конишевої О.В., Прудивуса О.В., при секретарі Гудименко Я.А., за участю представників позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3, представника відповідачів ОСОБА_4, розглянув у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_5

до Міністерства юстиції України, ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області

про визнання протиправними і скасування наказів,

ВСТАНОВИВ:

До ОСОБА_1 окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_5 (надалі позивач) до Міністерства юстиції України (надалі відповідач-1, ОСОБА_5О.), ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області (надалі відповідач-2, ГТУЮ у Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати Рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України №5 від 20.07.2017; 2) визнати протиправним та скасувати Наказ відповідача-1 «Про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого ОСОБА_5» від 24.07.2017 №2339/5; 3) визнати протиправним та скасувати Наказ відповідача-2 «Про припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5» від 07.08.2017 №178/07.

Позивач в адміністративному позові зазначив, що 24.07.2017 Міністерство юстиції України прийняло Наказ №2339/5 «Про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого ОСОБА_5». На підставі вищевказаного наказу, 07.08.2017 Головне територіальне управління юстиції у Запорізькій області прийняло Наказ №178/07 «Про припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5». Позивач вважає обидва вищевказаних накази протиправними та такими, що підлягають скасуванню. 09.03.1995 Міністерство юстиції України видало ОСОБА_5 свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю №1597. ГТУЮ у Запорізькій області зареєструвало приватну нотаріальну діяльність ОСОБА_5 у Вільнянському районному окрузі Запорізької області, про що свідчить реєстраційне посвідчення №15 від 29.05.1995. Внаслідок звернення Слідчого управління ГУНП в Запорізькій області до ГТУЮ у Запорізькій області, ініційована перевірка діяльності приватного нотаріуса, про що ГТУЮ у Запорізькій області прийняло Наказ №61/08 від 03.02.2017 «Про проведення позапланової цільової перевірки роботи приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5». Перевірка проведена, а її результати оформлені Довідкою від 10.02.2017 про результати проведення позапланової цільової перевірки організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за період роботи з 18.08.2013 по 28.08.2013. Ця Довідка, стала підставою для прийняття ГТУЮ у Запорізькій області Наказу №111/03 від 10.03.2017 «Про зупинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5» та направлення подання про анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату. Розглянувши вказане подання Вища кваліфікаційна комісія нотаріату 20.07.2017 прийняла рішення №5, яким вирішила на підставі пп.«е» п.2 ч.1 ст.12 Закону України «Про нотаріат», у звязку з неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, анулювати свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю виданого на ім'я ОСОБА_5 Саме на підставі рішення №5 Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 20.07.2017 та на підставі пп.«е» п.2 ч.1 ст.12 Закону України «Про нотаріат», а саме, у зв'язку з неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій Міністерство юстиції України прийняло наказ про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю ОСОБА_5 Рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 20.07.2017 аналогічне за змістом Довідці. З викладеного взагалі не зрозуміло, якщо комісія дійшла висновків, що дії із реєстрації, посвідчення документів, доступу до державних та єдиних реєстрів тощо були вчинені третьою особою (не позивачем), то з яких підстав робиться висновок саме про порушення позивачем законодавства при вчиненні нотаріальних дій, які за тезою державного органу, він не вчиняв. Яка саме третя особа вчинила нотаріальні дії, отримала доступ до відповідних реєстрів, суб'єкт владних повноважень констатувати не спромігся. Як не спромігся й констатувати неправомірного доступу до офісу приватного нотаріуса (який обладнаний сигналізацією), його сейфу та печатки, електронних ключів і сертифікатів. Стороннього втручання в мережу комісією зафіксовано не було. Факти викрадення, анулювання та зіпсування спеціальних бланків відсутні. Печатка не зникала. Ознак її підробки на будь-яких документах не встановлено. Факт підробки підпису комісіями констатований не був. Почеркознавча експертиза субєктом владних повноважень не заявлялася та не проводилася, на зясування приналежності підписів на витрачених спеціальних бланках. Різницю у підписах комісія визначила на око, порівнюючи підписи на документах виключно із заявою про відпустку. Висновки були зроблені особами без спеціальних знань і вмінь в галузі науки, мистецтва, техніки. За який період почерк записів в реєстрі нотаріальних дій за 2013 рік зроблений іншою особою, комісія не спромоглася знайти відповідь. Належність позивачу паспортного документу серії ЕР 883725 субєктами владних повноважень не перевірено. Нотаріальна діяльність позивача за період часу 18.08.2013 по 28.08.2013 вже перевірялася ОСОБА_6 управлінням юстиції у Запорізькій області, про що складено Довідку про результати проведення планової комплексної перевірки організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5 дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за період роботи з 28.10.2011 по 29.10.2013. У ході проведення цієї перевірки зафіксовано ряд незначних порушень (що були усунуті), відмінних від перевірки проведеної за цей же період часу у 2017 році (довідка від 10.02.2017). У 2013 році проводячи перевірку, комісія не виявила та не констатувала порушення виявлені комісією у 2017 році. Хоча нових документів у 2017 році зібрано не було, дій направлених на встановлення місця перебування позивача у серпні 2013 року, чи особи, що вчинила нотаріальні дії від імені ОСОБА_5 не зроблено, проте, робиться протилежний висновок, що призводить до позбавлення позивача свідоцтва приватного нотаріуса. Висновки викладені у Довідці, Рішенні Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, а також Наказах про наявні порушення позивачем вимог чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, ґрунтуються на припущеннях, є безпідставними та не відповідають фактичним обставинам справи. Жодних порушень діючого законодавства позивач не вчиняв, з огляду на самостійне вчинення усіх нотаріальних дій у період з 18.08.2013 по 28.08.2013. Прийняття оскаржуваних рішень субєктів владних повноважень є наслідком неналежного зясування обставин та покладення в основу висновків непідтверджених даних.

Представники позивача на задоволенні позову наполягали.

Відповідачем-2 подано до суду заперечення (т.1, а.с.58-64), в яких зазначено, що 12.12.2016 до ГТУЮ у Запорізькій області надійшло повідомлення Національної поліції України ГУНП в Запорізької області від 09.12.2016 №15080/6-2016 про те, що в провадженні слідчого управління ГУНП в Запорізькій області знаходиться кримінальне провадження №12016080000000141 від 03.06.2016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.358 Кримінального кодексу України, досудове розслідування по якому здійснюється на підставі повідомлення про те, що невстановлена особа здійснює нотаріальні дії, шляхом використання печатки без відома нотаріуса, якому належить вказана печатка. Досудовим слідством встановлено, що згідно із даними Державної прикордонної служби в певні періоди часу деякі колишні та діючи приватні нотаріуси Запорізької області перебували поза межами України та/або на тимчасово окупованій території АР Крим. При цьому згідно із відомостями, наданими ДП «Національні інформаційні системи», в зазначені періоди від їхнього імені вчинялись нотаріальні дії. Відповідно до вищевказаного листа (та доданої до нього інформації ОСОБА_6 центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України з бази даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України») ОСОБА_5 перетнув державний кордон України, зокрема, 18.08.2013 виїхав (пункт перетину кордону «Бориспіль-D» рейс 841 Київ-Лондон), а 28.08.2013 вїхав (пункт перетину кордону «Бориспіль-D» рейс 114 Лондон-Київ). 26.01.2017 до ГТУЮ у Запорізькій області надійшов лист ОСОБА_1 філії ДП «Національні інформаційні системи» за вих.№1408/03-03/рнб/16 від 22.12.2016 щодо використання деякими нотаріусами Запорізької області спеціальних бланків нотаріальних документів у певні періоди часу. Відповідно до даного листа приватним нотаріусом ОСОБА_5 згідно інформації з Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів про використання нотаріальних бланків у період з 18.08.2013 по 28.08.2013 використані бланки: 19.08.2013 (бланк ВТС 410806), 20.08.2013 (бланк ВТС 410807), 22.08.2013 (бланки ВТС 410808, ВТС 410809, ВТС 410810, ВТС 410811), 27.08.2013 (бланки ВТС 410812, ВТС 410813, ВТС 410814, ВТС 410815), 28.08.2013 (бланк ВТС 410816). 03.02.2017 ГТУЮ у Запорізькій області видано Наказ №61/08 «Про проведення позапланової цільової перевірки роботи приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5». Вищевказаний Наказ видано відповідно до ст.ст.2-1, 5, 33 Закону України «Про нотаріат» та п.13 «Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства», затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 17.02.2014 №357/5, у звязку із надходженням до ГТУЮ у Запорізькій області повідомлення Національної поліції України ГУНП в Запорізької області від 09.12.2016 №15080/6-2016, інформації наданої ОСОБА_1 філією ДП «Національні інформаційні системи» за вих.№1408/03-03/рнб/16 від 22.12.2016. 10.02.2017 проведено позапланову цільову перевірку організації діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за період з 18.08.2013 по 28.08.2013. Складено Довідку від 10.02.2017 про результати проведення планової комплексної перевірки організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5, з якою позивач ознайомлений згідно особистого підпису. В ході проведення перевірки встановлені факти вчинення нотаріальних дій, а саме у номенклатурній справі за 01.06.2013-11.09.2013: у Реєстрі для реєстрації нотаріальних дій приватного нотаріуса ОСОБА_5 (копію додано до листа ГТУЮ у Запорізькій області від 25.10.2017 №05-18/7998) зареєстровано вчинення нотаріальних дій в період з 19.08.2013 по 28.08.2013 за №1675-№1747. Згідно пояснення приватного нотаріуса ОСОБА_5 від 10.02.2017 №33/01-16 ним повідомлено, що нотаріальні дії у період з 19.08.2013 по 28.08.2013 вчинялись ним особисто, у цей період кордон він не перетинав. Результати перевірки були розглянуті 06.03.2017 на оперативній нараді під головуванням начальника управління юстиції, за особистою участю приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5, що підтверджується протоколом оперативної наради ГТУЮ у Запорізькій області від 06.03.2017 №5, на якій прийняті наступні рішення: направити 10.03.2017 до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату подання про анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю приватного нотаріуса ОСОБА_5; з моменту направлення Подання, тимчасово зупинити діяльність приватного нотаріуса ОСОБА_5 на підставі п.8 ч.1 ст.29-1 Закону України «Про нотаріат», до вирішення питання по суті; зобовязати приватного нотаріуса ОСОБА_5, з моменту зупинення нотаріальної діяльності, укласти із іншим приватним нотаріусом договір про заміщення з метою сприяння громадянам, підприємствам, установам і організаціям у здійсненні їх прав та захисті законних інтересів, та надати один примірник договору до відділу з питань нотаріату ГТУЮ у Запорізькій області. На виконання рішення оперативної наради 10.03.2017 ГТУЮ у Запорізькій області за вих.№05-04/1828 направлено Подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю №1597, яке видане Міністерством юстиції України 09.03.1995 на імя ОСОБА_5, на підставі пп.«е» п.2 ч.1 ст.12 Закону України «Про нотаріат», у звязку з неодноразовим порушенням приватним нотаріусом ОСОБА_5 вимог законодавства. Відповідно до п.8 ч.1 ст.29-1 Закону України «Про нотаріат» та п.4 «Порядку внесення Міністерством юстиції України, головними територіальними управліннями юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальною палатою України подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату», затвердженого наказом Міністерством юстиції України від 28.07.2011 №1904/5, ГТУЮ у Запорізькій області винесено Наказ від 10.03.2017 №111/08 «Про зупинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5О.». Правові підстави анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, виданого ОСОБА_5, викладенні в вищезазначеному поданні. 20.07.2017 Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату Міністерства юстиції України розглянуто подання ГТУЮ у Запорізькій області. Оцінивши обставини у сукупності, Вища кваліфікаційна комісія нотаріату Міністерства юстиції України дійшла висновку, що наявні підстави для анулювання свідоцтва та прийняла рішення від 20.07.2017 №5 про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого Міністерством юстиції України 09.03.1995 за №1597 на імя ОСОБА_5 на підставі пп.«е» п.2 ч.1 ст.12 Закону України «Про нотаріат». Відповідно до Рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату Міністерства юстиції України від 20.07.2017 №5 та на підставі ст.12 Закону України «Про нотаріат» Міністерством юстиції України видано Наказ від 24.07.2017 №2339/5 «Про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого ОСОБА_5О.». копію якого направлено ОСОБА_5 листом ГТУЮ у Запорізькій області від 07.08.2017 за №05-27/5997 та отримано ним згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення. На підставі Наказу Міністерства юстиції України від 24.07.2017 за №2339/5, відповідно до вимог ст.ст.30, 30-1 Закону України «Про нотаріат» та пп.4.10 «Правил ведення нотаріального діловодства», затверджених Наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 №3253/5, ГТУЮ у Запорізькій області видано Наказ «Про припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5О.» від 07.08.2017 №178/07. Копію Наказу направлено ОСОБА_5 листом від 08.08.2017 №05-27/6070, отримано ним згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення. Згідно з відповіддю Слідчого управління Національної поліції України ГУНП в Запорізької області від 19.07.2017 №8562/6-2017 зазначено, що в ході досудового розслідування кримінального провадження №12016080000000141 від 03.06.2016 від ОСОБА_5 не надходили заяви та повідомлення про втрату ним паспорту громадянина України для тимчасового виїзду за кордон. В інтегрованій інформаційно-пошуковій системі органів внутрішніх справ України «АРМОР» станом на 19.07.2017 факти звернень ОСОБА_5 до органів Національної поліції України про втрату ним паспорта громадянина України для тимчасовго виїзду за кордон відсутні. Відповідно до листа Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області від 26.08.2016 №2301/01-12359 зазначено, що ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_1, отримав у ВГІРФО ГУМВС України в Запорізькій області паспорт громадянина України для тимчасового виїзду за кордон серії ЕС №590485 від 13.06.2006.

Представники Відповідачів-1,2 заперечували проти позову, просили суд відмовити у його задоволенні.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд зясував наступне.

Приватна нотаріальна діяльність ОСОБА_5 здійснюється по Вільнянському районному нотаріальному округу Запорізької області з 29.05.1995, реєстраційне посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності видане Управлінням юстиції Запорізької області 29.05.1995 за №15 (т.1, а.с.12-15, 104-106).

У наданому сторонами до суду Рішенні Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України №5 від 20.07.2017, яке оскаржується позивачем зазначено наступне: «… Вища кваліфікаційна комісія нотаріату при Міністерстві юстиції України (далі Комісія) у складі …, розглянувши подання ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого Міністерством юстиції України 09.03.1995 за №1597 на імя ОСОБА_5 (далі Подання), встановила: … З Подання вбачається, що 12.12.2016 до управління юстиції надійшло повідомлення слідчого СГ СУ ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_7 №15080/6-2016 від 09.12.2016 про те, що в провадженні Слідчого управління ГУНП в Запорізькій області знаходиться кримінальне провадження №12016080000000141 від 03.06.2016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.385 Кримінального кодексу України, досудове розслідування по якому здійснюється на підставі повідомлення про те, що невстановлена особа здійснює нотаріальні дії, шляхом використання печатки без відома нотаріуса, якому належить вказана печатка. У повідомленні зазначається, що згідно з даними Державної прикордонної служби, в певні періоди часу нотаріуси Запорізької області перебували поза межами України та/або тимчасово окупованої території АР Крим. При цьому, згідно із відомостями, наданими ДП «Національні інформаційні системи» (далі ДП «НАІС»), в зазначені періоди від їх імені вчинялись нотаріальні дії. У звязку з чим, досудовим слідством перевіряється дійсність вчинених нотаріальних дій, зокрема, від імені ОСОБА_5 Згідно з інформацією, наданою ДП «НАІС» від 22.12.2016 №1408/03-03/рнб/16, приватним нотаріусом ОСОБА_5, зокрема, в період з 18.08.2013 по 28.08.2013 були витрачені спеціальні бланки нотаріальних документів серії ВТС №№ 410806-410816. Відповідно до інформації, наданої ОСОБА_6 центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України, з 18.08.2013 по 28.08.2013 ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_1, паспорт серії ЕР 883725, перебував поза межами адміністративної території України, а саме, 18.08.2013 виїхав (пункт перетину кордону «Бориспіль-D» рейс 841 Київ-Лондон), 28.08.2013 вїхав (пункт перетину кордону «Бориспіль-D» рейс 114 Лондон-Київ). У звязку з отриманням зазначеної інформації, 10.02.2017 управлінням юстиції була проведена позапланова цільова перевірка організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5О, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за період з 18.08.2013 по 28.08.2013. Так, згідно з матеріалами реєстраційної справи №11 приватного нотаріуса ОСОБА_5, що зберігається у відділі з питань нотаріату управління юстиції, нотаріусом не укладалися цивільно-правові чи трудові договори з іншими особами станом на 28.08.2013. Також, відповідно до матеріалів реєстраційної справи, в період з 18.08.2013 по 28.08.2013 приватна нотаріальна діяльність ОСОБА_5 не зупинялась та заміщення приватного нотаріуса не здійснювалося, договори про заміщення не укладалися. Згідно з інформацією, наявною в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій (далі Реєстр), який розпочато 01.06.2013 та закінчено 11.09.2013, встановлено, що у період з 18.08.2013 по 28.08.2013 до Реєстру внесено записи про 73 вчинені нотаріальні дії. Із 73 вчинених нотаріальних дій у період з 18.08.2013 по 28.08.2013 було засвідчено 60 копій документів, з яких: … Також приватним нотаріусом ОСОБА_5 22.08.2013 за реєстровим №1717 засвідчено справжності підпису голови правління Громадської організації «Федерація спорту і краси» ОСОБА_8 на двох картках із зразками підписів та відбитка печатки та 27.08.2013 за реєстровим №1729 засвідчено справжності підпису ОСОБА_9 на заяві про згоду на укладання її чоловіком договору відчуження нерухомого майна, без використання спеціального бланку нотаріальних документів. Окрім цього, в зазначений період приватним нотаріусом було вчинено 11 нотаріальних дій з використанням спеціальних бланків нотаріальних документів: … Перевіркою встановлено, що під час вчинення вищезазначених нотаріальних дій, використовувались відомості єдиних та державних реєстрів шляхом безпосереднього доступу до них. Інформація з єдиних та державних реєстрів, отримана під час вчинення нотаріальних дій, долучена до відповідних справ приватного нотаріуса. Серія і номер витрачених спеціальних бланків зазначені на нотаріальних документах, що зберігаються в справах нотаріуса, та в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій. Факти викрадення, анулювання та зіпсування спеціальних бланків нотаріальних документів у період з 18.08.2013 по 28.08.2013 відсутні. Крім того, під час перевірки приватним нотаріусом ОСОБА_5 повідомлено, що раніше помічників чи інших найманих працівників у нього не було, трудові чи цивільно-правові договори з будь-якими особами не укладалися. У письмових поясненнях нотаріус ОСОБА_5 повідомляє, що в дні, які підлягали перевірці, ним особисто приймались всі документи, на підставі яких вчинялися нотаріальні дії, у звязку з вчиненням нотаріальних дій - ним використовувались спеціальні бланки нотаріальних документів, а також вносилися записи до Реєстру. Також у вказаний період часу він у відпустці не перебував та не перетинав межі державного кордону України. За повідомленням нотаріуса закордонний паспорт ним втрачений. Однак, відповідно до листа ГУНП в Запорізькій області від 19.07.2017 №8562/6-2017 факти звернень ОСОБА_5 про втрату ним паспорта громадянина України для тимчасового виїзду за кордон до органів Національної поліції України відсутні … За результатами розгляду Подання та доданих до нього матеріалів Комісія встановила, що нотаріусом ОСОБА_5 були порушені вимоги: статті 52 Закону, пунктів 6.6, 7.17 Правил ведення нотаріального діловодства, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 №3253/5 (далі Правила) (до Реєстру внесені відомості про нотаріальні дії, які не могли бути вчиненні нотаріусом ОСОБА_5, оскільки у вказаний період він перебував за кордоном); пункту 7.13. Правил (до Реєстру внесені записи про вчинені нотаріальні дії за відсутності нотаріуса ОСОБА_5О на робочому місці); пункту 7 Порядку витрачання, зберігання, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітність про їх використання, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_10 України від 05.08.2009 №812 (спеціальні бланки нотаріальних документів використано не нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном); пункту 1.6 Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 04.11.2009 №2053/5 (внесення відомостей до Єдиного реєстру про витрачені бланки, перевірки за даними Єдиного реєстру справжності бланків здійснено у вказані періоди не реєстратором Єдиного реєстру - приватним нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном); пункту 1.5 Положення про Єдиний реєстр довіреностей, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.12.2006 №111/5 (внесення записів до Єдиного реєстру про посвідчені довіреності, перевірки дійсності довіреностей у Єдиному реєстрі здійснено не реєстратором вказаного реєстру - приватним нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном); пунктів 1.6, 2.2 Положення про Спадковий реєстр, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 17.10.2000 №51/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 07.04.2005 №33/5) (до Спадкового реєстру внесено відомості про заповіт не реєстратором - приватним нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном); частини 5 статті 3, статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції Закону №5037-VI від 04.07.2012) (державна реєстрація прав здійснена не державним реєстратором-приватним нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном) … Враховуючи сукупність порушень чинного законодавства України, встановлених за результатом позапланової цільової перевірки діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_5, Комісія встановила, що Подання містить підстави для анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Враховуючи викладене, Комісія вирішила: на підставі підпункту «е» пункту 2 частини першої статті 12 Закону, у звязку з неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, анулювати свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого Міністерством юстиції України 09 березня 1995 року за №1597 на імя ОСОБА_5 …» (т.1, а.с.37-44, 79-86; т.2, а.с.132-139).

Аналогічна, викладеною у Рішенні Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України №5 від 20.07.2017, інформація зазначена й у: Довідці про результати проведення позапланової цільової перевірки організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за період роботи з 18 серпня 2013 року по 28 серпня 2013 року, складеної 10.02.2017 комісією, створеною наказом ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області від 03.02.2017 за №61/08 (т.1, а.с.16-25, 164-172); Поданні про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю ОСОБА_5 №05-04/1828 від 10.03.2017 (т.1, а.с.96-103).

Вказані порушення обговорювались і на оперативній нараді ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області за участю ОСОБА_5, про що свідчить Протокол оперативної наради №5 від 06.03.2017, вислухано пояснення ОСОБА_5 з приводу виявлених порушень (т.2, а.с.1-8).

До суду надано Наказ Міністерства юстиції України №2339/5 від 24.07.2017 «Про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого ОСОБА_5», в якому зазначено наступне: «… Відповідно до рішення №5 Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 20 липня 2017 року та на підставі підпункту «е» пункту 2 частини першої статті 12 Закону України «Про нотаріат», а саме, у звязку з неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, НАКАЗУЮ: 1.Анулювати свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю, видане Міністерством юстиції України 09 березня 1995 року за №1597 на імя ОСОБА_5 …» (т.1, а.с.45, 87; т.2, а.с.131).

Судом досліджено Наказ ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області №178/07 від 07.08.2017 «Про припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5», в якому, зокрема, зазначено: «… На підставі наказу Міністерства юстиції України від 24.07.2017 №2339/5, відповідно до вимог ст.ст.30, 30-1 Закону України «Про нотаріат» та п.п.4.10. Правил ведення нотаріального діловодства, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 №3253/5 НАКАЗУЮ: 1.Відділу з питань нотаріату ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області: 1) припинити нотаріальну діяльність приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5 з 08.08.2017; 2) направити повідомлення до ОСОБА_1 філії Державне підприємство «Національні інформаційні системи» Міністерства юстиції України та до Державного підприємства «Національні інформаційні системи» Міністерства юстиції України про припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5; 3) передати приватному нотаріусу ОСОБА_5 копію наказу про припинення приватної нотаріальної діяльності; 4) направити до Міністерства юстиції України анульоване свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю, видане на імя ОСОБА_5, від 09 березня 1995 року №1597. 2.Приватному нотаріусу Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5: 1) здати до відділу з питань нотаріату ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю від 09 березня 1995 року №1597 та реєстраційне посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності №15 від 29 травня 1995 року; 2) протягом двох днів з дня одержання копії наказу про припинення приватної нотаріальної діяльності надати до відділу з питань нотаріату ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області реєстри для реєстрації нотаріальних дій, які зареєстровані на 2017 рік для огляду та здійснення відповідних відміток; 3) у місячний термін з дня одержання копії наказу про припинення приватної нотаріальної діяльності передати документи, що стосуються вчинення нотаріальних дій до ОСОБА_1 обласного державного нотаріального архіву; 4) протягом трьох днів з моменту припинення нотаріальної діяльності направити до Державного підприємства «Національні інформаційні системи» Міністерства юстиції України невикористані спеціальні бланки нотаріальних документів; 5) протягом трьох днів з дня одержання копії наказу про припинення приватної нотаріальної діяльності направити до Державної служби фінансової моніторингу України повідомлення за формою 1-ФМ про припинення нотаріальної діяльності; 6) у місячний термін з дня одержання копії наказу про припинення приватної нотаріальної діяльності здати до відділу з питань нотаріату особисту печатку приватного нотаріуса для її подальшого знищення. 3.Начальнику відділу з питань нотаріату ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області ОСОБА_11 довести наказ до відома завідуючої ОСОБА_1 обласного державного нотаріального архіву ОСОБА_12 …» (т.1, а.с.46-49, 89-91; т.2, а.с.145-147).

Тобто, як Наказ Міністерства юстиції України №2339/5 від 24.07.2017, так і Наказ ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області №178/07 від 07.08.2017 є похідними від Рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України №5 від 20.07.2017.

Додержання процедури розгляду Подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю ОСОБА_5 №05-04/1828 від 10.03.2017 підтверджує запрошення позивача Секретарем Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України до участі у засіданні цієї комісії (т.2, а.с.60).

Отже, позивачу надано було можливість бути вислуханим при прийнятті щодо нього правового акту індивідуальної дії (рішення).

У відповіді (вих.№44633/33921-0-33-17/8 від 17.11.2017) на адвокатський запит Міністерством юстиції України, зокрема, зазначено: «… 20.07.2017 відбулося засідання Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату (далі Комісія), на якому розглядалось, зокрема, Подання ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, виданого ОСОБА_5 ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області від 20.07.2017 №05-04/5635 був наданий представником ОСОБА_6 територіального управління юстиції у Запорізькій області на засіданні Комісії відповідно до пункту 9 Порядку внесення Міністерством юстиції України, головними територіальними управліннями юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальною палатою України подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.07.2011 №1904/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.07.2011 за № 925/19663 …» (т.2, а.с.73).

Суд вважає, що реєстрація (чи не реєстрація) Подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю ОСОБА_5 №05-04/1828 від 10.03.2017 не впливає на зміст порушень у ньому викладених та не зменшує ступінь завданої ними шкоди.

Додержання процедури розгляду Подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю ОСОБА_5 №05-04/1828 від 10.03.2017 підтвердила і ОСОБА_13, допитана як свідок у суді (т.2, а.с.156-158).

26.01.2017 до ГТУЮ у Запорізькій області надійшов ОСОБА_1 філії ДП «Національні інформаційні системи» за вих.№1408/03-03/рнб/16 від 22.12.2016 щодо використання деякими приватними нотаріусами Запорізької області (у тому числі ОСОБА_14О.) спеціальних бланків нотаріальних документів у певні періоди часу (т.1, а.с.117-156), згідно з яким приватним нотаріусом ОСОБА_5 за інформацією з Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів про використання нотаріальних бланків у період з 18.08.2013 по 28.08.2013 використані бланки: 19.08.2013 (бланк ВТС 410806), 20.08.2013 (бланк ВТС 410807), 22.08.2013 (бланки ВТС 410808, ВТС 410809, ВТС 410810, ВТС 410811), 27.08.2013 (бланки ВТС 410812, ВТС 410813, ВТС 410814, ВТС 410815), 28.08.2013 (бланк ВТС 410816).

Судом зясовано, що позивач, представники позивача наполягають на самостійному використанні позивачем вищевказаних бланків під час здійснення нотаріальних дій за місцем реєстрації нотаріальної діяльності Запорізька область, м.Вільнянськ, провулок Торговий, буд.2.

12.12.2016 за вх.6655-1-08 до ГТУЮ у Запорізькій області надійшов ОСОБА_1 слідчого СГ СУ ГУНП в Запорізькій області від 09.12.2016 за №15080/6-2016, в якому зазначено наступне «… В провадженні СУ ГУНП в Запорізькій області знаходиться кримінальне провадження №12016080000000141 від 03.06.2016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.358 КК України, досудове розслідування по якому здійснюється на підставі повідомлення про те, що невстановлена особа здійснює нотаріальні дії, шляхом використання печатки без відома нотаріуса, якому належить вказана печатка. Досудовим слідством встановлено, що згідно із даними Державної прикордонної служби в певні періоди часу деякі колишні та діючі приватні нотаріуси Запорізької області перебували поза межами України та/або на тимчасово окупованій території АР Крим. При цьому згідно із відомостями, наданими ДП «Національні інформаційні системи», в зазначені періоди від їхнього імені вчинялись нотаріальні дії. У звязку із чим досудовим слідством перевіряється діяльність вчинених нотаріальних дій від імені колишніх та діючих приватних нотаріусів Запорізької області, а саме: … ОСОБА_14 … До відповіді додаємо копії листів Державної прикордонної служби, на 7 (семи) аркушах … Додаток: копії відповідей Державної прикордонної служби, на 7 (семи) аркушах …» (т.1, а.с.107-114).

Один з доданих до ОСОБА_1 слідчого СГ СУ ГУНП в Запорізькій області від 09.12.2016 за №15080/6-2016 листів містить інформацію про те, що ОСОБА_5 перетнув державний кордон України: 18.08.2013 виїхав (пункт перетину кордону «Бориспіль-D» рейс 841 Київ-Лондон), а 28.08.2013 вїхав (пункт перетину кордону «Бориспіль-D» рейс 114 Лондон-Київ) (т.1, а.с.114).

Відтак, за відсутності ОСОБА_5 за місцем здійснення нотаріальної діяльності вчинялись нотаріальні дії, використовувались бланки (т.1, а.с.182-337).

На підтвердження факту перебування ОСОБА_5 за місцем здійснення нотаріальної діяльності представниками позивача надано до суду: відповідь Держаної міграційної служби України (вих.№6.3-6012/3-17 від 21.09.2017) за якою паспортом громадянина України для виїзду за кордон, який був діючим у серпні 2013 року, органами міграційної служби було документовано дві особи з установчими даними «Сиротенко Геннадій» (т.2, а.с.39); відповідь Держаної міграційної служби України (вих.№6.3-7443/6-17 від 22.11.2017) за якою: «… Згідно з наявними даними Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами Державної міграційної служби України ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, був документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії ЕС №590485, виданим 13.06.2006 органом видачі 2309 (значиться втраченим), та другим паспортом громадянина України для виїзду закордон серії ЕР №883725, виданим 28.03.2013 органом видачі 2301 (значиться втраченим). ОСОБА_5 документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії FF № 292318, виданим 02.12.2016 органом видачі 2301 ...» (т.2, а.с.41).

Також, представниками позивача надано до суду відповіді: Державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (вих.№35-22-417 від 04.10.2017) за якою: «… Державне підприємство «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» не веде облік пасажирів, які прибувають/вилітають до/з аеропорту «Бориспіль»; не здійснює діяльність з реєстрації пасажирів. У звязку з чим надати інформацію щодо реєстрації 18 серпня 2013 року громадянина України ОСОБА_5 на авіарейс 841 ОСОБА_7 - Лондон не маємо можливості. При цьому повідомляємо, що запитувана Вами інформація може знаходитись як у розпорядженні Державної прикордонної служби України (юридична адреса: 01034, м.Київ, вул.Володимирська, 26), так і у розпорядженні авіаперевізника, послугами якого скористався громадянин України ОСОБА_5 18 серпня 2013 року ...» (т.2, а.с.45); представництва «Брітіш Еірвейс ОСОБА_15 Сі» (вих.№21/08-17 від 21.08.2017), в якій зазначено «…22.Враховуючи те, що Запит стосується рейсу 114 Лондон - ОСОБА_7, який відбувся 28 серпня 2013 року, тобто майже 4 роки тому, представництво «Брітіш Еірвейз ОСОБА_15 Сі» в Україні повідомляє, що дану інформацію-надати неможливо із-за вищевказаних норм ЄС щодо зберігання даних бронювань … 23.Зважаючи на вищевикладене, представництво «Брітіш Еірвейз ОСОБА_15 Сі» в Україні повідомляє, що не володіє запитуваною Вами інформацією. Така інформація може бути отримана безпосередньо у авіакомпанії BRITISH AIRWAYS РІс за адресою Waterside, РО Box 365, Harmondsworth, West Drayton UB7 0GB, Англія щодо бронювань не більше, ніж 3 роки з дня здійснення рейсу та за умови згоди фізичної особи, щодо якої запитується інформація, на обробку її персональних даних …» (т.2, а.с.47-48); ПрАТ «Авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» (вих.№01.3.2-02-115 від 21.08.2017), в якій зазначено: «… інформація про виконання рейсів авіакомпанії МАУ та використання пасажирами авіаквитків зберігається протягом трьох років. Інформація щодо реєстрації пасажирів на рейси МАУ в 2013 році зберігалась в Системі реєстрації пасажирів лише протягом трьох діб. Таким чином, нажаль, на сьогоднішній день авіакомпанія МАУ позбавлена можливості надати запитувану Вами інформацію ...» (т.2, а.с.50).

Крім того, представниками позивача надано до суду відповіді на адвокатські запити: Київської митниці ДФС України (вих.№8026/2/10-70-61-04-47 від 09.10.2017) про відсутність в архівних матеріалах та облікових базах документів та відомостей щодо декларування товарів ОСОБА_5 під час переміщення їх через митний кордон України в пункті пропуску «Бориспіль» (т.2, а.с.52); ТОВ «Ветерани охорони Запоріжжя» та ПП «ОСОБА_16М.» (вих.№900 від 21.11.2017) про відсутність відомостей щодо часу постановки клієнтом нотаріальної контори по провулку Торгівельному, 2 у м.Вільнянськ під охорону і зняття з охорони у серпні 2013 року, з огляду на те, що такі відомості зберігаються протягом невеликого проміжку часу (три місяці) (т.2, а.с.56, 59); Адміністрації Державної прикордонної служби України (вих.№41/Б-450 від 24.11.2017) про виявлення та припинення органами охорони державного кордону 861 спроби перетинання держаного кордону України особами з підробленими паспортними документами у період з 01.01.2012 по 31.10.2017 (т.2, а.с.151).

Звідси, наведені документи, надані до суду представниками позивача, не спростовують факту перетинання ОСОБА_5 державний кордон України 18.08.2013 (виїзду) та 26.08.2013 (вїзду).

Позивачем, його представниками не надано до суду письмових свідчень (пояснень) осіб, які, за твердженням ОСОБА_5, звертались до нього у серпні 2013 року для вчинення нотаріальних дій і з якими він реально здійснював нотаріальні дії.

У відповіді Старшого слідчого в ОВС СУ ГУНП в Запорізькій області (вих.№8562/6-2017 від 19.07.2017) на адресу ГТУЮ у Запорізькій області зазначено наступне: «… в ході проведення досудового розслідування кримінального провадження №12016080000000141 від 03.06.2016 була отримана інформація від Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області про те, що ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, отримав паспорти громадянина України для тимчасового виїзду за кордон серії ЕС №590485 від 13.06.2006 та ЕР №883725 від 28.03.2013. В ході проведення досудового розслідування кримінального провадження №12016080000000141 від 03.06.2016 від ОСОБА_5 не надходили заяви та повідомлення про втрату паспорту громадянина України для тимчасового вийду за кордон. В Інтегрованій інформаційно-пошуковій системі органів внутрішніх справ України «АРМОР» станом на 19.07.2017 факти звернень ОСОБА_5 про втрату ним паспорта громадянина України для тимчасового вийду за кордон до органів Національної поліції України відсутні …» (т.2, а.с.143).

Звідси, на думку суду, доводи позивача про втрату паспорту не відповідають дійсності.

Судом досліджено Довідку про результати проведення планової комплексної перевірки організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_14 дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за період роботи з 28 жовтня 2011 року по 29 жовтня 2013 року, складену комісією ОСОБА_6 управління юстиції у Запорізькій області, з якою позивач ознайомлений та копію якої позивач отримав 07.11.2013 (т.1, а.с.30-35).

У вказаній Довідці, зокрема, зазначено наступне: «… Остання планова комплексна перевірка приватного нотаріуса Вільнянського районного нотаріального округу ОСОБА_14 проводилась ОСОБА_6 управлінням юстиції у Запорізькій області 28.10.2011. Усі виявлені недоліки були усунені нотаріусом в установлений ОСОБА_6 управлінням юстиції строк та в подальшому подібних порушень не допускалось, а рекомендації враховано в роботі … Недоліки та помилки , припущені при дотриманні ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства підлягають усуненню …».

Викладене у наведеній Довідці, Рішенні Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України №5 від 20.07.2017 та інших матеріалах справи є свідченням неодноразового порушення нотаріусом (ОСОБА_14О.) чинного законодавства.

Позовні вимоги не підлягають задоволенню з урахуванням зазначеного вище та виходячи з наступного.

Як передбачено пп.«е» п.2 ч.1 ст.12 Закону України «Про нотаріат», свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю може бути анульовано Міністерством юстиції України: за рішенням Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, прийнятим на підставі подання Міністерства юстиції України, ОСОБА_6 управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, у випадках: неодноразового порушення нотаріусом чинного законодавства або грубого порушення закону, яке завдало шкоди інтересам держави, підприємств, установ, організацій, громадян при вчиненні нотаріальних дій та/або інших дій, покладених на нотаріуса відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.39 Закону України «Про нотаріат» порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами та посадовими особами органів місцевого самоврядування встановлюється цим Законом та іншими актами законодавства України.

Згідно з ч.2 ст.41 Закону України «Про нотаріат» нотаріальні дії вчиняються в приміщенні державної нотаріальної контори, в державному нотаріальному архіві, приміщенні, яке є робочим місцем приватного нотаріуса, чи приміщенні органів місцевого самоврядування. В окремих випадках, коли громадянин не може з'явитися в зазначене приміщення, а також коли того вимагають особливості посвідчуваної угоди, нотаріальні дії можуть бути вчинені поза вказаними приміщеннями.

Не допускається вчинення нотаріальної дії у разі відсутності осіб - її учасників або їх уповноважених представників (ч.1 ст.43 Закону України «Про нотаріат»).

При вчиненні нотаріальної дії нотаріуси встановлюють особу учасників цивільних відносин, які звернулися за вчиненням нотаріальної дії (ч.2 ст.43 Закону України «Про нотаріат»).

Отже, при дійсному, фактичному вчиненню нотаріальних дій ОСОБА_5 у нього і його представників наявна можливість опитування осіб, які, за твердженням ОСОБА_5, звертались до нього у серпні 2013 року для вчинення нотаріальних дій і з якими він реально здійснював нотаріальні дії.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.20 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» під час здійснення адвокатської діяльності адвокат має право вчиняти будь-які дії, не заборонені законом, правилами адвокатської етики та договором про надання правової допомоги, необхідні для належного виконання договору про надання правової допомоги, зокрема: збирати відомості про факти, що можуть бути використані як докази, в установленому законом порядку запитувати, отримувати і вилучати речі, документи, їх копії, ознайомлюватися з ними та опитувати осіб за їх згодою.

Адвокати ОСОБА_5 не скористались наданим їм правом опитування осіб (за їх згодою), які були учасниками вчинення нотаріальних дій, щодо підтвердження реальності їх вчинення.

Звідси, позивачем не доведено, що саме ним безпосередньо вчинялись нотаріальні дії з 18.08.2013 по 26.08.2013.

Згідно з ст.52 Закону України «Про нотаріат» про всі нотаріальні дії, вчинені нотаріусами або посадовими особами органів місцевого самоврядування, робиться запис у реєстрах для реєстрації нотаріальних дій після того, як нотаріус зробить посвідчувальний напис на документі або підпише документ, що ним видається. Кожна нотаріальна дія реєструється під окремим порядковим номером. Номер, під яким нотаріальна дія зареєстрована, зазначається на документі, що видається нотаріусом, чи в посвідчувальному написі. Реєстр для реєстрації нотаріальних дій повинен бути прошнурований, аркуші пронумеровані. Кількість аркушів у реєстрі повинна бути засвідчена підписом посадової особи відповідного органу юстиції та печаткою ОСОБА_6 управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі. Кожний нотаріус веде окремий реєстр. Запис у реєстрі робиться чітко, розбірливо, із заповненням усіх граф, передбачених за встановленою формою. Не допускаються підчистки, дописки, інші незастережні виправлення та запис олівцем. Запис у реєстрі є доказом вчинення нотаріальної дії. Порядок ведення реєстрів для реєстрації нотаріальних дій та їх форма встановлюються Міністерством юстиції України.

Відповідно до ч.5 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом. Державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в порядку черговості надходження заяв. Державна реєстрація прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, обєктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчиняється така дія. Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, обєктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію.

Згідно з абз.2 ч.2 ст.9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нотаріус як спеціальний субєкт здійснює функції державного реєстратора, крім передбачених пунктами 4 і 6 частини другої статті 9 цього Закону.

Як зазначено у п.6.6 Розділу VІ «Правил ведення нотаріального діловодства», затверджених 22.12.2010 наказом Міністерства юстиції України №3253/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23.12.2010 за №1318/18613 (надалі «Правила ведення нотаріального діловодства») (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), на документі, що видається нотаріусом, чи в посвідчувальному написі зазначається номер, за яким нотаріальна дія зареєстрована в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій. Дата запису в реєстрі повинна відповідати даті вчинення нотаріальної дії і даті складання документа.

Відповідно до п.7.13 Розділу VІІ «Правил ведення нотаріального діловодства» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) записи в Реєстрі проводяться особисто нотаріусом чи в його присутності стажистом, працівником державної нотаріальної контори або особою, що перебуває у трудових відносинах з приватним нотаріусом. За відсутності нотаріуса на робочому місці Реєстр зберігається у сейфі, використання його іншими особами та внесення записів до Реєстру забороняється.

У Реєстр вноситься запис про вже вчинену нотаріальну дію, тобто після підписання нотаріусом оформлюваного документа та проставлення печатки (п.7.17 Розділу VІІ «Правил ведення нотаріального діловодства»).

Як передбачено п.7 «Порядку витрачання, зберігання, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітність про їх використання», затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_10 України від 05.08.2009 №812 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), бланки є невід'ємною складовою нотаріального діловодства та документарного забезпечення нотаріального процесу і використовуються нотаріусами виключно під час вчинення нотаріальних дій. Бланки належать до документів суворої звітності.

Згідно з п.1.6 «Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів», затвердженого 04.11.2009 наказом Міністерства юстиції України №2053/5, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 09.11.2009 за №1043/17059 (надалі «Порядок ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів») (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), за клопотанням приватного нотаріуса-Реєстратора доступ до Єдиного реєстру з метою виконання функцій Реєстратора може бути наданий помічнику (консультанту) цього нотаріуса.

Відповідно до п.1.5 «Положення про Єдиний реєстр довіреностей», затвердженого 28.12.2006 наказом Міністерства юстиції України №111/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.12.2006 за №1378/13252 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), за клопотанням приватного нотаріуса-Реєстратора доступ до Єдиного реєстру довіреностей з метою виконання функцій Реєстратора може бути наданий помічнику (консультанту) цього нотаріуса.

Як передбачено п.1.7 «Положення про Спадковий реєстр», затвердженого 07.07.2011 наказом Міністерства юстиції України №1810/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.07.2011 за №831/19569 (надалі «Положення про Спадковий реєстр») (який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин), відомості про заповіти, у тому числі посвідчені посадовими та службовими особами, зазначеними в статтях 1251 та 1252 Цивільного кодексу України, статті 37 та частині першій статті 40 Закону України «Про нотаріат», спадкові договори та внесення змін до них, скасування заповітів та розірвання спадкових договорів, заведені спадкові справи та видані свідоцтва про право на спадщину підлягають обов'язковому внесенню до Спадкового реєстру.

Згідно з п.2.2 «Положення про Спадковий реєстр» реєстратором до Спадкового реєстру вносяться відомості про заведену спадкову справу щодо: 2.2.1. Спадкодавця: прізвище та ім'я (імена), по батькові (за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків або причина його відсутності; дата та місце (у разі коли воно невідоме - назва країни) народження; дата смерті. 2.2.2. Номера спадкової справи, дати та місця її заведення, місця зберігання. 2.2.3. Видачі свідоцтва про право на спадщину: відомості про спадкоємця (спадкоємців) для: фізичних осіб - прізвище, ім'я та по батькові (за наявності); резидент (нерезидент), реєстраційний номер облікової картки платника податків згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків або причина його відсутності, черга спадкоємця за законом, ступінь споріднення, місце проживання або місцеперебування; юридичних осіб - найменування, резидент (нерезидент), код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (податковий номер) (за наявності), місцезнаходження; відомості про отримане у спадщину майно (його найменування, опис, вартість, частка тощо); серії та номери спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладено текст свідоцтва (для консульських установ України - за наявності); номер у реєстрі для реєстрації нотаріальних дій; дата видачі та відомості про особу, яка видала свідоцтво про право на спадщину (видавець); відомості про видачу дубліката свідоцтва про право на спадщину (серії та номери спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладено текст дубліката (за наявності), номер у реєстрі для реєстрації нотаріальних дій, дата видачі дубліката, відомості про особу, яка видала дублікат, місце його видачі). 2.2.4. Визнання свідоцтва про право на спадщину недійсним (вид, дата та номер документа, на підставі якого свідоцтво про право на спадщину визнане недійсним, найменування суду (видавець)). 2.2.5. Додаткових відомостей. 2.2.6. Реєстратора.

Позивачем, його представниками не надано до суду доказів оформлення клопотань приватного нотаріуса-Реєстратора про доступ до Єдиного реєстру з метою виконання функцій Реєстратора його помічнику (консультанту).

Доказів наявності у серпні 2013 року такого помічника (консультанта) ОСОБА_5 до суду не надав.

Відповідно до п.2-п.5 глави 1 розділу I «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України», затвердженого 22.02.2012 наказом Міністерства юстиції України №296/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.02.2012 за №282/20595 (надалі «Порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України»): «2.Нотаріальні дії вчиняються у приміщенні державної нотаріальної контори, у державному нотаріальному архіві, приміщенні, яке є робочим місцем (конторою) приватного нотаріуса. В окремих випадках, коли фізична особа не може з'явитися в зазначене приміщення, а також коли того вимагають особливості посвідчуваного правочину, такі нотаріальні дії можуть бути вчинені поза вказаними приміщеннями, але в межах нотаріального округу. 3.Якщо нотаріальна дія вчинюється поза приміщенням державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, приміщенням, яке є робочим місцем (конторою) приватного нотаріуса, у посвідчувальному написі та в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій зазначається місце вчинення нотаріальної дії (удома, у лікарні, за місцезнаходженням юридичної особи тощо) із зазначенням адреси, а також причин, з яких нотаріальна дія була вчинена поза вказаними приміщеннями. Запис про вчинення нотаріальної дії поза приміщенням державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, приміщенням, яке є робочим місцем (конторою) приватного нотаріуса, заноситься до Журналу (книги) обліку викликів нотаріуса за межі державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву чи робочого місця (контори) приватного нотаріуса згідно з додатком 14 до Правил ведення нотаріального діловодства, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22 грудня 2010 року №3253/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 грудня 2010 року за №1318/18613 (із змінами). 4.Нотаріус не вправі здійснювати нотаріальну діяльність за межами свого нотаріального округу, за винятком заміщення інших нотаріусів у випадках, передбачених законодавством. 5.Приватний нотаріус має право мати лише одне приміщення для розміщення робочого місця (контори), яке повинно знаходитись у межах нотаріального округу, в якому здійснюється нотаріальна діяльність».

Відтак, ОСОБА_5 не доведено здійснення нотаріальних дій у приміщенні нотаріальної контори у період з 18.08.2013 до 28.08.2013.

Разом з цим, до Журналу (книги) обліку викликів нотаріуса не здійснено записів про вчинення ним нотаріальних дій поза межами нотаріальної контори, як того вимагає п.3 глави 1 розділу I «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України».

Тобто, неодноразове порушення приватним нотаріусом ОСОБА_5 норм законодавства України, про що зазначено у Рішенні Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України №5 від 20.07.2017, інших матеріалах справи, знайшло своє підтвердження у суді.

Згідно з п.4 «Положення про Міністерство юстиції України», затвердженого 02.07.2014 постановою Кабінету ОСОБА_10 України №228 Мінюст відповідно до покладених на нього завдань: (…) 69) здійснює державне регулювання нотаріальної діяльності, зокрема встановлює умови допуску громадян та посадових осіб органів місцевого самоврядування, уповноважених на вчинення нотаріальних дій, передбачених законом (далі - уповноважені особи), до провадження нотаріальної діяльності, здійснює контроль за організацією нотаріату та нотаріальної діяльності уповноважених осіб, керівництво державними нотаріальними конторами, перевіряє організацію нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, видає та анулює в установленому законом порядку свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, видає уповноваженим особам свідоцтво про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав, встановлює порядок виготовлення та знищення печатки приватного нотаріуса, вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та уповноважених осіб; затверджує порядок проходження стажування уповноваженими особами, порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності державних, приватних нотаріусів та уповноважених осіб, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, порядок підвищення кваліфікації працівників органів нотаріату, нотаріусів, помічників нотаріусів та уповноважених осіб, установлює правила професійної етики нотаріусів, здійснює аналітично-методичне забезпечення нотаріальної діяльності, узагальнює та регулює нотаріальну практику, готує для нотаріусів та уповноважених осіб розяснення з питань, що належать до компетенції Міністерства; (…) 72) забезпечує організацію роботи Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, Комісії з питань застосування санкцій за порушення вимог актів законодавства, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, та комісії з питань складення іспиту із спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування, уповноваженими на вчинення нотаріальних дій (…).

Відповідно до п.21 «Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату», затвердженого 31.08.2011 постановою Кабінету ОСОБА_10 України №923 (надалі «Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату»), розгляд питання на засіданні Комісії починається із заслуховування доповіді члена Комісії, який попередньо вивчав подання Мінюсту, відповідного головного управління юстиції або Нотаріальної палати України, після чого заслуховуються присутні на засіданні Комісії особи, а також вивчаються та аналізуються необхідні документи. ОСОБА_15 час засідання Комісії секретар веде протокол, який підписують головуючий на засіданні та секретар.

Достовірних допустимих доказів порушення Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату при Міністерстві юстиції України процедури при розгляді Подання №05-04/1828 від 10.03.2017, при прийнятті Рішення №5 від 20.07.2017, позивач, його представники до суду не надали.

Як передбачено пп.5 п.22 «Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату» за результатами розгляду питання Комісія може ухвалити рішення про: анулювання або відмову в анулюванні свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

З диспозиції п.22 «Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату» виходить, що вказана Комісія має певну ступінь свободи під час прийняття рішення, можливість на власний розсуд визначити повністю або частково зміст рішення або вибрати один з кількох варіантів прийняття рішень з питань нотаріальної діяльності; тобто правом діяти за власним розсудом, у рішенні практичних завдань.

Термін «дискреційне повноваження» відповідно до Рекомендації Комітету ОСОБА_10 Європи №R(80)2, прийнятої 11.03.1980 на 316-му засіданні заступників міністрів означає повноваження, яке надає певний адміністративному органу ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 14.03.2017 по справі №21-3063а16 висловило правову позицію про те, що: «… суд не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) відповідача поза межами перевірки за критеріями відповідності прийняття ним рішень (вчинення дій), передбаченими частиною третьою статті 2 КАС …».

У суду відсутні зауваження щодо виконання відповідачами-1,2 власних дискреційних функцій по здійсненню перевірки додержання приватним нотаріусом Вільнянського районного нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_5 порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства та з інших питань.

Згідно з ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням зясованих обставин, досліджених матеріалів справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою (ч.1 ст.98 КАС України).

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 11, 71, 94, 158-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.

Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.

Постанову у повному обсязі виготовлено 21.12.2017.

Головуючий суддя О.О. Прасов

Суддя О.В. Конишева

Суддя О.В. Прудивус

Джерело: ЄДРСР 71508323
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку