open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 817/741/16
Моніторити
Ухвала суду /28.11.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Постанова /18.04.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.02.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Рішення /20.12.2017/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /20.12.2017/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2017/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.10.2016/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2016/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2016/ Рівненський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 817/741/16
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /28.11.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Постанова /18.04.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.02.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Рішення /20.12.2017/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /20.12.2017/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2017/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.10.2016/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2016/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2016/ Рівненський окружний адміністративний суд

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

20 грудня 2017 року

м. Рівне

№817/741/16

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О. за участю секретаря судового засідання Птюшинська І.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник ОСОБА_1,

відповідача: представник ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом КТ "Рівнеагроенерго і компанія" до Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач , звернувся до суду з позовом до відповідача, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.11.2015 №0002411504. Позов обґрунтований тим, що в основу спірного податкового повідомлення-рішення відповідачем покладено висновки про заниження суми орендної плати за період з січня по серпень 2015, внаслідок чого позивачу донараховано суму грошового зобов’язання за платежем "Орендна плата за землю з юридичних осіб" у встановленому розмірі та застосовано штрафну санкцію. Позивач стверджує, що на момент перевірки в провадженні Рівненського окружного адміністративного суду з 27 квітня 2015 року знаходиться справа №817/993/15 про скасування податкової вимоги від 27.01.2015р. №98-25 та рішення про опис майна у податкову заставу №12 від 27.01.2015р., а відтак рішення контролюючого органу про грошове зобов’язання вважається неузгодженим до набранням судовим рішенням законної сили. З таких підстав позивач просив суд визнати протиправним та скасувати спірне податкове повідомлення-рішення.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, та додатково зазначив, що підставою для сплати орендної плати за землю є відповідний договір оренди, у якому визначена орендна плата за домовленістю сторін. Крім того, рішенням господарського суду Рівненської області від 27.01.2015 року встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 524725,12 грн. і відповідач, станом на час проведення перевірки про це знав, так як позивач направив йому копію вказаного рішення.

У судовому засіданні представник відповідача подав суду письмові заперечення, які підтримав у ході судового розгляду та зазначив, що відповідно до ст.288 ПК України річна сума орендної плати не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі. Покликаючись до позиції Верховного суду України у постанові від 02.12.2014 №21-274а14, згідно якої розмір орендної плати, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати, представник відповідача стверджував, що розмір орендної плати у договорі оренди від 07.06.2011 №561010004000063 не відповідає вимогам ст.288 ПК України. Виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2014 згідно витягу з технічної документації №02-17/385, що було у розпорядженні контролюючого органу на момент проведення перевірки позивача, за результатом перевірки відповідачем правомірно донараховано позивачу суму податкового зобов’язання з орендної плати з січня по серпень 2015 року у сумі 25428,56грн., оскільки згідно податкової декларації позивачем було сплачено тільки 786,48 грн., в той час як відповідно до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України до сплати підлягала орендна плата у розмірі 20989,005грн., що складає 3% нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, а з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки 1,249 сума орендної плати за вказаний період є 26215,04грн. Таким чином, представник відповідача стверджував про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, тому просив суд відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення сторін, дослідивши письмові докази, суд виходить з наступного.

Рівненською міською радою надано у тимчасове користування КТ «Рівнеагроенерго компанія» земельні ділянки загальною площею 6786кв.м. згідно договорів оренди: №561010004000063 від 07.06.2011р.; №11106939 від 03.09.2015р.; №№10858092, 10860383, 10845108, 10840186 від 17.08.2015р.

Зазначене підтверджується як позивачем так і відповідачем.

24.05.2011 між позивачем (Орендар) та Рівненською міською радою (Орендодавець) укладений договір оренди земельної ділянки за №561010004000063, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Рівному, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.06.2011 за №561010004000063.

За даним договором, Орендодавець надає Орендарю у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлових будинків, яка знаходиться в м. Рівне на вул. Курчатова, 62-Г. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 6629кв.м. за рахунок земель житлової та громадської забудови міста. Договір укладено на 50 років.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/385, виконаного управлінням Держкомзему у м. Рівному станом на 01.01.2014 становить 1049450,25 грн.

За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 1179,68грн., що становить 0,09% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки – розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/385, виконаний управлінням Держкомзему у м. Рівному станом на 01.01.2014.

В той же час судом встановлено, що рішенням господарського суду Рівненської області від 27.01.2015 у справі №918/2058/14, що набрало законної сили 09.02.2015, позов Рівненської міської ради до Командитного товариства "Рівнеагроенерго і компанія" про внесення змін в договір оренди землі задоволено частково. Внесено зміни у договір оренди землі від 24.05.2011 №561010004000063, укладеного між Рівненською міською радою та Командитним товариством "Рівнеагроенерго і компанія", окремі пункти якого викладено у наступній редакції: - п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 524725,12 грн. - (п'ятсот двадцять чотири тисячі сімсот двадцять п'ять грн. 12 коп.), - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 квітня 2014 року; - абзац 1 п.9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 15741,75 грн. (п'ятнадцять тисяч сімсот сорок одна грн. 75 коп.), - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/175-1, виданий управлінням Держземагентства м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №12 від 03.07.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки.". В задоволенні решти позову відмовлено.

28.09.2015 позивач подав до податкового органу податкову декларацію з плати за землю (орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік, відповідно до якої річна сума орендної плати за земельну ділянку площею 6629кв.м. із земель житлової та громадської забудови, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Курчатова, 62-Г, складає 1179,68грн., виходячи з нормативно грошової оцінки одиниці площі земельної ділянки за ставкою 0,09%.

28.10.2015 року відповідачем проведена камеральна перевірка даних, задекларованих позивачем у податковій звітності з плати за землю, про що складений акт перевірки №203/1304/05439516.

За результатом перевірки відповідач прийшов до висновку про порушення позивачем п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI, а саме занижено податкові зобов’язання з орендної плати за земельну ділянку в сумі 25428,56грн., у зв’язку з чим прийняте податкове повідомлення-рішення від 10.11.2015 №0002411504, згідно з яким позивачу визначено податкове зобов’язання за платежем "Орендна плата за землю з юридичних осіб" у сумі 38142,84грн., з яких: 25428,56грн. - за основним платежем; 12714,28грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам між сторонами суд зазначає наступне.

Зі змісту Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ та Закону України від 06.10.1998 №161-XIV "Про оренду землі" убачається, що користування землею в Україні є платним.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає ПК України, який підлягає до застосування у редакції на момент виникнення спірних правовідносин.

За змістом пп.9.1.10 п.9.1 ст.9 ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин), це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК України визначив обов’язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності – обов’язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.136. п.14.1 ст.14 ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин). Подібне визначення міститься й у статті 21 Закону №161-XIV.

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПК України у редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

За змістом ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з ч.1, 2 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч.1, 2 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як визначено ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесенні і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" – це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма та строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Разом з тим, питання оподаткування землі регулюється Податковим кодексом України і не може встановлюватися або змінюватися договором або іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Так, пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення – розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХIII ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин); для інших категорій земель — трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 % нормативної грошової оцінки (пп.288.5.2 зазначеного пункту).

Таким чином, розмір орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності є нормативно-регульованою ціною із визначеними мінімальною та максимальною межами, що означає здійснення адміністрування орендної плати за такі ділянки відповідно до приписів ПК України.

Водночас, з 01.04.2014 набули чинності зміни до ПК України внесені Законом України від 27.03.2014 №1166VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні", зокрема, до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, згідно яких річна сума орендної плати не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) платник податків зобов’язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Проаналізувавши вищенаведені норми матеріального права, суд дійшов висновку, що з набранням чинності змінами до ПК України в частині зміни розміру орендної плати, річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у п.5.2 ст.5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України.

Такі висновки суду узгоджуються із правовою позицією Верховного Суду України у постанові від 02.12.2014 та від 07.04.2015.

Разом з тим, згідно п.289.1 ст.289 ПК України (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Статтями 18, 20, 23 Закону України від 11.12.2003 №1378-IV "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Отже, нормативна грошова оцінка земель, затвердження якої відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування, є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для його перегляду.

В той же час, судом встановлено, що обставини з приводу встановлення розміру нормативної грошової оцінки землі за договором оренди від 24.05.2011 №561010004000063 встановлені рішенням господарського суду Рівненської області від 27.01.2015 у справі №918/2058/14, що набрало законної сили 09.02.2015 та постановою Рівненського окружного адміністративного суду 13.01.2017 у справі №817/1552/16, яка набрала законної сили 10.04.2017 року.

Із змісту вказаної постанови слідує, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 524725,12 грн.; розмір орендної плати – 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 15741,75 грн. в рік, а з урахуванням коефіцієнта 1,249, розмір орендної плати за землю в рік складає 19661,45грн., за місяць – 1638,45грн.

Зазначена сума не заперечується позивачем.

Однак, твердження позивача про те, що оскільки рішення господарського суду Рівненської області датоване 27.01.2015, то він має платити не за повний місяць, а лише пропорційно, тобто з 27.01.2015 по 31.01.2015, що складає 98,31грн. є хибними з огляду на наступне.

Обставини з приводу визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлені як рішенням господарського суду Рівненської області, так і постановою Рівненського окружного адміністративного суду.

При цьому, зазначеними рішеннями встановлено, що річна сума орендної плати за орендовану позивачем земельну ділянку у м. Рівне, по вул. Курчатова, 62Г на 2014 рік починаючи з 01.04.2014 має становити 15741,75 грн. (3% нормативної грошової оцінки, яка становить 524725,12 грн. згідно розрахунку розміру орендної плати №02-17/39-01 станом на 01 квітня 2014 року).

Тобто, позивач має сплачувати суму орендної плати у розмірі 15741,75 грн. з урахуванням відповідного коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки на відповідний рік, починаючи з 01.04.2014 року. А так, як перевірка проведена за період з січня по серпень 2015 року, то позивач мав сплатити за 8 місяців 2015 року 13107,63грн. (15741,75:12=1311,81х8=10494,50х1,249коеф.=13107,63грн).

Однак, судом встановлено, що відповідачем при розрахунку суми орендної плати, що підлягає до сплати за період січень-серпень 2015 року взято нормативно грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Рівне, вул. Курчатова, 62Г станом на 01.01.2014, яка складала 1049450,25 грн. Так як позивач сплатив за цей період 786,48 грн. на підставі поданої податкової декларації, то відповідач нарахував позивачу 25428,56 грн. орендної плати за січень-серпень 2015 року (26215,04 грн. – 786,48грн.).

З такими нарахуваннями позивачу суми орендної плати за вказаний період суд не погоджується, та повторює, що станом на 01.04.2014 нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становила 524725,12 грн. Крім того, судом встановлено, що станом на час розгляду справи, позивачем доплачено суму орендної плати в розмірі 14000грн. і з урахуванням попередньої оплати в сумі 786,48грн., загальна сума сплачених коштів позивачем за оренду земельної ділянки складає 14786,48грн., в той час як за січень-серпень 2015 року сума орендної плати має бути 13107,60грн.

Підсумовуючи вище викладене в його сукупності, суд приходить до висновку про те, що відповідачем не доведено правомірність прийнятого податкового повідомлення-рішення, а відтак, позовні вимоги позивача належать до задоволення повністю.

Судові витрати, здійснені позивачем, відшкодовуються йому відповідно до задоволених вимог згідно з ч. 1 ст.139 КАС України .

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов КТ "Рівнеагроенерго і компанія" (33018, м. Рівне, вул. Курчатова, 62Г, код ЄДРПОУ 05439516) до Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області (33023, м. Рівне, вул. Відінська, 8, код ЄДРПОУ 39394217) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області від 10.11.2015 №0002411504 в повному обсязі.

Стягнути на користь позивача КТ "Рівнеагроенерго і компанія" (33018, м. Рівне, вул. Курчатова, 62Г, код ЄДРПОУ 05439516) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області (33023, м. Рівне, вул. Відінська, 8, код ЄДРПОУ 39394217) судовий збір в розмірі 1450грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Комшелюк Т.О.

Джерело: ЄДРСР 71211487
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку