open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Номер провадження: 2-а/537/196/2017

Справа № 537/4471/17

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14.12.2017 року м. Кременчук

Крюківський районний суд м.Кременчука Полтавської області в складі: головуючого судді Сьоря С.І розглянувши в м.Кременчуці Полтавської області в приміщенні Крюківського районного суду м.Кременчука Полтавської області в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом фізичної особи ОСОБА_1 до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області про визнання дій протиправними, зобов’язання вчинити певні дії ,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, відповідно до якого просить суд ухвалити постанову, якою визнати протиправними дії ОСОБА_2 Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про встановлення йому переплати пенсії в сумі 116 019 грн. 82 коп. за період з 10.07.2012 року по 30.06.2016 року, а також здійснення утримання з пенсії в розмірі 1 791 грн. 52 коп., зобов’язати Кременчуцьке об’єднане управління Пенсійного фонду України в Полтавській області нарахувати і виплатити йому щомісячну пенсію починаючи з 01 липня 2016 року по 01 липня 2017 року з розрахунку 3 345 грн. 60 коп. щомісячно, загальна сума 40 147 грн. 20 коп.

Свої вимоги мотивував тим, що він є пенсіонером та має статус інваліда війни, отримував пенсію як інвалід другої групи з 2009 року, має ряд пільг передбачених законодавством.

22 червня 2012 року вироком Автозаводського районного суду м. Кременчука він був засуджений до трьох років позбавлення волі з позбавленням спеціального звання старшини міліції.

27.02.2015 року наказом УМВС України в Полтавській області, на виконання вироку Автозаводського районного суду його було позбавлено спеціального звання «старшина міліції».

З червня 2016 року відповідачем йому було припинено виплату пенсії по інвалідності.

Він звернувся до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області з заявою щодо подальшої виплати йому пенсії по інвалідності. В подальшому, ним від ОСОБА_2 управління пенсійного фонду України в Полтавській області отримано відповідь №344/П-03 від 01.09.2016 року, згідно якої йому повідомлено, що з 01.07.2016 року йому припинено виплату пенсії на підставі вимог ст.1, ч.2 ст.5 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

Вважаючи дії відповідача щодо припинення виплати йому пенсії по інвалідності протиправними та такими, що суперечать діючому законодавству, він звернувся з адміністративним позовом до суду.

Під час слухання справи в суді на його адресу надійшов лист №1038/03-24/1 від 28.02.2017 року за підписом першого заступника ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ОСОБА_3, в якому було зазначено, що 06.06.2016 року на адресу ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області надійшов лист головного управління Національної поліції України в Полтавській області про позбавлення його спеціального звання «старшина міліції» на підставі наказу УМВС України в Полтавській області від 27.05.2015 року №85 о/с.

Фактично відповідачем було прийнято рішення щодо стягнення з нього переплати пенсії в сумі 116 019 грн. 82 коп. за період з 10.07.2012 року по 30.06.2016 року.

Постановою Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 18.04.2017 року задоволено його позовні вимоги про визнання дій протиправними та зобов’язання поновити виплату пенсії.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2017 року рішення суду першої інстанції скасовано, ухвалено нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

30.06.2017 року ним поштовим відправленням було подано до Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області заяву про призначення пенсії в загальному порядку, так як постановою апеляційної інстанції було відмовлено в задоволенні позовних вимог про поновлення виплати пенсії.

07.07.2017 року рішенням №371 йому було відмовлено в призначенні пенсії.

11.07.2017 року ним було повторно подано заяву з переліком документів про призначення пенсії на загальних підставах.

В подальшому ним отримано довідку з Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 28 вересня 2017 року №3722, згідно якої йому призначена пенсія в розмірі 3 345 грн. 60 коп. , але здійснюється утримання з пенсії в розмірі 1791 грн. 52 коп..

Вважає дії відповідача щодо нарахування йому переплати пенсії в сумі 116 019 грн. 82 коп. за період з 10.07.2012 року по 30.06.2016 року, а також здійснення утримання з пенсії в розмірі 1 791 грн. 52 коп. незаконними, та такими, що суперечать діючому законодавству.

Крім того, відповідачами не призначено та не нараховано йому пенсійні виплати з 01.07.2016 року, часу припинення виплати пенсії по інвалідності до 01.07.2017 року, часу призначення пенсії по інвалідності на загальних підставах в розмірі 40 147,20 грн., що порушує його права.

Зазначив, що право на пенсію за інвалідністю забезпечується всім громадянам, які стали непрацездатними. Пенсія інваліду війни це компенсація держави за шкоду здоров»ю, отриману під час проходження служби. Тому, підставою припинення виплати пенсії інваліду війни може бути тільки факт його одужання або не проходження чергового огляду МСЕК на підтвердження групи інвалідності.

12.01.2016 року ним пройдена перекомісія, підтверджено 2-гу групу інвалідності.

15.01.2016 року отримано нове посвідчення інваліда війни з терміном дії до 01.02.2019 року, видане Управлінням праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Крюківської районної ради м.Кременчука.

Тому, в нього є всі законні підстави отримувати пенсію як інвалід війни 2-ої групи до 01.02.2019 року.

Припинення права отримувати пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не побавило його права отримувати пенсію на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення», Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», тому обов’язок Держави України утримувати його та здійснювати пенсійні виплати не припинився.

В нього була поважна причина не звертатися з заявою про припинення пенсії на загальних підставах до Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області 01.07.2016 року, одразу після припинення виплати пенсії за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» в зв’язку з тим, що він оскаржував це рішення про припинення виплати пенсії як незаконне в судовому порядку і тільки після розгляду справи Харківським апеляційним адміністративним судом 14.06.2017 року та подальшим отриманням копії рішення поштою, він звернувся з відповідною заявою до територіального пенсійного підрозділу. Якби він звернувся з відповідною заявою про призначення пенсії на загальних підставах раніше, ніж було ухвалене рішення, то це б свідчило, що він визнає дії відповідача законними і відсутній спір в справі. Вважає, що йому повинно бути нараховано та виплачено пенсію по інвалідності за весь час, а саме з 01.07.2016 року по 01.07.2017 року в розмірі 40 147 грн. 20 коп.

Щодо дій відповідача по нарахуванню йому переплати пенсії в сумі 116 019 грн. 82 коп. за період з 10.07.2012 року по 30.06.2016 року, а також утримання з пенсії в розмірі 1 791 грн. 52 коп., вважає їх незаконними з наступних підстав.

Про те, що 27.02.2015 року його було позбавлено спеціального звання «старшина міліції» від дізнався із листа Управління пенсійного фонду, після припинення виплати пенсії, а тому у його діях не було ніякої недобросовісності та зловживань, а саме вказані обставини є підставою для стягнення надміру виплачених пенсій.

Враховуючи вищевикладене, він змушений був звернутися до суду з даним позовом.

Представник відповідача - ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області надіслав до суду письмові заперечення проти позову, в яких в задоволенні позову просить відмовити у зв’язку з його безпідставністю.

Представник відповідача - Кременчуцького об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Полтавської області надіслав до суду письмові заперечення проти позову, в яких в задоволенні позову просить відмовити у зв’язку з його безпідставністю.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши повідомлені позивачем та відповідачами обставини, приходжу до наступних висновків.

У відповідності до ч.1 ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом , звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням , дією чи бездіяльністю суб’єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Пунктом 1 частини 3 статті 2 КАС України передбачено, що до компетенції адміністративних судів віднесена перевірка чи вчинені дії суб»єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого : суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов»язковість яких надана Верховною Радою України, суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Зі змісту ст. 159 КАС України вбачається, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з»ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні.

Наказом ГУ МВС України в Полтавській області від 04.09.2009 року №190 о/с старшину міліції ОСОБА_1 – міліціонера стройового підрозділу ізолятора тимчасового тримання затриманих і взятих під варту осіб, підпорядкованого Кременчуцькому МУ УМВС України в Полтавській області, звільнено у запас через хворобу з 31.07.2009 року.

Вислуга років станом на 31.07.2009 року для призначення пенсії склала 21 рік 04 місяці 28 днів, для обчислення відсоткової надбавки за вислугу років 19 років 06 місяців 13 днів.

ОСОБА_1 з 01.08.2009 року перебував на обліку в ОСОБА_2 управлінні Пенсійного фонду України Полтавської області та отримував пенсію по інвалідності згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до довідки до Акту медико – соціальної експертної комісії від 12.01.2016 року при повторному огляді ОСОБА_4 встановлено 2 групу інвалідності з 01.01.2016 року по січень 2019 року.

Вироком Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 22.06.2012 року ОСОБА_1 визнаний винним у вчиненні злочину, передбаченого ст.365 ч.2 КК України та йому призначено покарання у вигляді 3 років позбавлення волі з позбавленням права займати будь-які посади в правоохоронних органах, пов»язані з здійсненням функцій представника влади на три роки. На підставі ст. 54 КК України ОСОБА_1 позбавлений спеціального звання «старшина міліції».

Наказом Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області №85 о/с від 27.02.2015 року ОСОБА_1, на підставі вироку Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 22.06.2012 року, позбавлено спеціального звання «старшина міліції».

06.06.2016 року до ОСОБА_2 управління пенсійного фонду України в Полтавській області із ОСОБА_2 управління Національної поліції в Полтавській області надійшов лист, відповідно до якого повідомлялось, що наказом Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області № 85 о/с від 27.02.2015 року ОСОБА_1, на підставі вироку Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 22.06.2012 року, позбавлено спеціального звання «старшина міліції».

З 01.07.2016 року ОСОБА_2 Управлінням пенсійного фонду України в Полтавській області ОСОБА_4 припинено виплату пенсії по інвалідності, яка йому призначена згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на підставі вимог ст.. 1 та ч.2 ст. 5 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 01.09.2016 року за вих..№344/П-03, повідомлено ОСОБА_1 про те, що наказом Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області № 85 о/с від 27.02.2015 року ОСОБА_1, на підставі вироку Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 22.06.2012 року, позбавлено спеціального звання «старшина міліції» та з 01.07.2016 року останньому Управлінням пенсійного фонду України в Полтавській області припинена виплата пенсії на підставі вимог статті 1 та частини 2 статті 5 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно рішення ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 21.02.2017 року №Д1603003151 про стягнення сум пенсії, виплачених надміру за справою №1603003151 пенсіонера МВС ОСОБА_1, який одержував пенсію по інвалідності, за період з 10.07.2012 року по 30.06.2016 року утворилася переплата пенсії в розмірі 116 019 грн. 82 коп., яка підлягає поверненню в Головне управління ПФУ в Полтавській області.

Листом від 28.02.2017 року за вих..№1038/03-24/1, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повідомило ОСОБА_5 про те, що відповідно до ст. 5 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» він втратив право на подальше отримання пенсії за цим Законом та повідомлено про необхідність повернення на рахунок ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області переплату пенсії в сумі 116 019 грн. 82 коп. за період з 10.07.2012 року по 30.06.2016 року.

Відповідно до постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2017 року у задоволенні позову ОСОБА_1 про визнання протиправними дій ОСОБА_2 Управління пенсійного фонду України в Полтавській області по припиненню виплати йому щомісячної пенсії по інвалідності, починаючи з 01.07.2016 року – відмовлено.

Відповідно до ч.2 ст.5 Закону (у редакції чинній на момент прийняття рішення про припинення виплати пенсії) на підставах, установлених Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", призначаються також пенсії особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, позбавленим військових або спеціальних звань (у тому числі під час перебування їх у запасі або у відставці), а також звільненим зі служби у зв'язку із засудженням за умисний злочин, вчинений з використанням свого посадового становища, та членам їх сімей.

Тобто особи, які позбавлені військових або спеціального звання, втрачають право на подальше отримання пенсії на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та такий вид пенсії може бути призначений на підставах, установлених Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

11 липня 2017 року позивач звернувся до Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області із заявою про призначення пенсії та на підставі вказаної заяви та додатково поданих документів, Кременчуцьким об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України Полтавської області ОСОБА_1 з 11.07.2017 року призначено пенсію по інвалідності внаслідок загального захворювання, як інваліду ІІ групи на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

26.07.2017 року на адресу Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області за вих..№3836/03-22/1 ОСОБА_2 управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області направлено лист, відповідно до якого прохають провести утримання надміру виплаченої пенсії ОСОБА_1 в розмірі 116 019 грн. 82 коп. згідно розпорядження Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян ОСОБА_2 управління від 21 лютого 2017 року №Д1603003151.

04 серпня 2017 року Кременчуцьким об’єднаним управління Пенсійного фонду України Полтавської області прийнято рішення №235 про утримання надміру виплачених ОСОБА_1 сум пенсії, відповідно до якого вирішено утримувати переплату пенсії в розмірі 20% щомісяця до повного погашення переплати.

Як встановлено судом, та це вбачається із довідок Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області №3722 та №3722/1 від 28.09.2017 року, позивачу на липень – вересень 2017 року нараховано пенсію на загальну суму 8 957 грн. 58 коп. та оскільки виплата пенсії після її призначення вперше проведена у вересні 2017 року, то утримання переплати відбулося із загальної суми нарахованої пенсії, а саме у розмірі 1791 грн. 52 коп.( 8957, 58 х 20% :100 %).

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 59 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відрахування з пенсій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом та членів їх сімей провадиться в порядку, встановленому частиною другою статті 50 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Статтею 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»передбачено, що пенсіонери зобов'язані повідомляти органам пенсійного забезпечення про обставини, що спричиняють зміну розміру пенсії або припинення її виплати. В разі невиконання цього обов'язку і одержання у зв'язку з цим зайвих сум пенсії пенсіонери повинні відшкодувати органу пенсійного забезпечення заподіяну шкоду. Суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера (подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі його сім'ї тощо), можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень органу, який призначає пенсію, чи суду.

Можливість утримання надміру виплачених сум пенсій встановлено ст. 50 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», частина перша якої передбачає, що суми пенсій, надміру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що зайво сплачені суми пенсії можуть бути утримані відповідачем за умови зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних. Вказаний перелік підстав для утримання надміру виплачених сум пенсії є вичерпним.

За змістом положень статті 1166 ЦК України, яка встановлює загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду, зобов'язання з відшкодування шкоди виникає при наявності таких складових: протиправної поведінки; настання шкоди; причинного зв'язку між протиправною поведінкою і шкодою; вину заподіювача шкоди.

Згідно з приписами ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Механізм повернення коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання територіальними органами Пенсійного фонду України сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення, визначає Порядок повернення сум пенсій, виплачених надміру, та списання сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 21 березня 2003 року № 6-4.

Відповідно до пункту 3 цього Порядку суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України чи в судовому порядку відповідно до ст. 50 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Рішення про стягнення приймає територіальний орган Пенсійного фонду України, в якому пенсіонер перебуває на обліку як одержувач пенсії.

Із системного аналізу вищенаведених законодавчих положень вбачається, що відрахування виплаченої надміру суми пенсії можливе за умови встановлення наявності зловживань (недобросовісності) з боку пенсіонера, а тому при відсутності зловживань (недобросовісності) з боку пенсіонера підстав для стягнення з пенсіонера надміру виплачених сум пенсії немає.

Як встановлено судом, підставою для прийняття відповідачем рішення про припинення виплати пенсії та стягнення переплати пенсії, став вирок Автозаводського районного суду м.Кременчука від 22.06.2012 року, яким на підставі ст. 54 КК України ОСОБА_1 позбавлений спеціального звання «старшина міліції» та наказ Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області № 85 о/с від 27.02.2015 року, яким ОСОБА_1, на підставі вироку Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 22.06.2012 року, позбавлено спеціального звання «старшина міліції».

Відповідно до ст..54 КК України засуджена за тяжкий чи особливо тяжкий злочин особа, яка має військове, спеціальне звання, ранг, чин або кваліфікаційний клас, може бути позбавлена за вироком суду цього звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу.

Згідно ст..29 КВК України суд, який постановив вирок про позбавлення засудженого військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу, після набрання ним законної сили направляє копію вироку органові чи посадовій особі, які присвоїли це звання, ранг, чин або кваліфікаційний клас. Після одержання копії вироку, яким засудженого позбавлено військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу, орган чи посадова особа, які присвоїли це звання, ранг, чин або кваліфікаційний клас, вносить до відповідних документів запис про позбавлення засудженого цього звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу і вживає заходів до позбавлення його всіх прав і пільг, пов'язаних з цим званням, рангом, чином або кваліфікаційним класом. Орган або посадова особа протягом місяця з дня одержання копії вироку сповіщає суд, який постановив вирок, про його виконання.

Тобто, в даному випадку, виконання вироку суду в частині позбавлення позивача спеціального звання повинно було виконуватись УМВС України в Полтавській області шляхом видання відповідного наказу та саме УМВС України, після видання наказу, повинно було вживати відповідних заходів щодо позбавлення позивача всіх прав і пільг, пов'язаних з цим званням, зокрема повідомити органи пенсійного фонду України про зміст виданого наказу.

Згідно тверджень, позивача про існування вказаного наказу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області № 85 о/с від 27.02.2015 року він дізнався із листа ОСОБА_2 управління пенсійного фонду України від 01.09.2016 року, при цьому відповідачами суду не надано жодного належного доказу на спростування вказаних тверджень позивача.

Враховуючи викладене, встановлені обставини справи, а також те, що відповідачем позивачу пенсія виплачувалась добровільно, відповідачем суду не надано належних доказів, тобто не доведено, що з боку позивача мали місце зловживання чи останній діяв недобросовісно, то суд приходить до висновку, рішення відповідача від 21.02.2017 року про стягнення сум виплаченої позивачу пенсії є протиправним.

Що стосується позовних вимог про зобов’язання Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області нарахувати і виплатити позивачу щомісячну пенсію починаючи з 01 липня 2016 року по 01 липня 2017 року з розрахунку 3 345 грн. 60 коп. щомісячно, то суд приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом, 11 липня 2017 року позивач звернувся до Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області із заявою про призначення пенсії та на підставі вказаної заяви та додатково поданих документів, Кременчуцьким об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України Полтавської області ОСОБА_1 з 11.07.2017 року призначено пенсію по інвалідності внаслідок загального захворювання, як інваліду ІІ групи на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до ч. 1 ст. 44 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне

страхування " заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи

подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним

органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду

за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування

державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення,

особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності,

посвідченої нотаріально.

Згідно п. 4.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку, поновлення) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 року за №22-1 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.

Відповідно до п. 1.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку, поновлення) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" днем звернення за призначенням пенсії

вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне

пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких

випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку, зокрема, пенсія по

інвалідності призначається з дня встановлення інвалідності, якщо звернення за пенсією

відбулося не пізніше трьох місяців з дня встановлення інвалідності.

Аналізуючи вказані норми, суд приходить до висновку, що тільки на підставі заяви, орган, що призначає пенсію, має право розглядати питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший.

Враховуючи вищевикладене, встановлені обставини справи, а також те, що позивачу повторно встановлено II групу інвалідності з 01.01.2016 року, а заяву про призначення пенсії по інвалідності позивачем було подано лише 11.07.2017 року, то суд приходить до висновку, що позивачу правомірно призначено пенсію з 11.07.2017 року та підстав для зобов»язання відповідача нарахувати і виплати позивачу пенсію з 01 липня 2016 року по 01 липня 2017 року не вбачається.

Посилання позивача на те, що в липні 2016 року він звертався до ОСОБА_2 Управління пенсійного фонду України в Полтавській області з заявою щодо подальшої виплати йому пенсії по інвалідності та в подальшому в судовому порядку оскаржував дії відповідачів з приводу не призначення пенсії по вказаній заяві, суд до уваги не приймає, оскільки, як вбачається з матеріалів справи позивач в липні 2016 року звертався до ОСОБА_2 Управління пенсійного фонду України в Полтавській області з заявою щодо подальшої виплати йому пенсії по інвалідності на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», як особа, що звільнена у запас через хворобу у званні старшина міліції, право на яку він втратив, а не на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", та вказана заява була розглянута.

Частиною другою статті 11 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Отже, за загальним правилом, суд не може виходити за межі позовних вимог, тобто не може застосовувати інший спосіб захисту, ніж зазначив позивач у позовній заяві.

Як роз'яснив Верховний Суд України у пункті 3 постанови Пленуму від 18 грудня 2009 року № 14 «Про судове рішення», вихід за межі позовних вимог - це вирішення незаявленої вимоги, задоволення вимоги позивача у більшому розмірі, ніж було заявлено.

Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. З цього випливає, що вихід за межі позовних вимог можливий за наступних умов: - лише у справах за позовами до суб'єктів владних повноважень, оскільки лише в цьому випадку відбувається захист прав та інтересів позивача: повний захист прав позивач неможливий у спосіб, про який просить позивач. Повнота захисту полягає в ефективності відновлення його прав - вихід за межі позовних вимог повинен бути пов'язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна заява.

Враховуючи викладене, з метою повного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне з вийти з межі позовних вимог, визнати протиправним та скасувати рішення ОСОБА_2 Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 21.02.2017 року №Д1603003151, визнати протиправним та скасувати рішення Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 04.08.2017 року №235 та зобов’язати Кременчуцьке об’єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області повернути ОСОБА_1 суми пенсії утримані на підставі рішення Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 04.08.2017 року №235.

Відповідно до частини 1 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов’язати суб’єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне зобов’язати Кременчуцьке об’єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області подати в місячний строк звіт про виконання постанови суду.

Керуючись ст.ст. 6, 12, 94, 159-163 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області про визнання дій протиправними, зобов’язання вчинити певні дії – задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення ОСОБА_2 Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 21.02.2017 року №Д1603003151 «Про стягнення сум пенсії, виплачених надміру».

Визнати протиправним та скасувати рішення Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 04.08.2017 року №235 «Про утримання надміру виплачених сум пенсій».

Зобов’язати Кременчуцьке об’єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 суми, які утримані із пенсії ОСОБА_1, на підставі рішення ОСОБА_2 Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 21.02.2017 року №Д1603003151 та рішення Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області від 04.08.2017 року №235, починаючи з 11.07.2017 року.

В іншій частині позовних вимог – відмовити.

Зобов»язати Кременчуцьке об»єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області протягом місяця з дня набрання постановою законної сили подати до Крюківського районного суду м.Кременчука Полтавської області звіт про виконання постанови суду.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Харківського апеляційного адміністративного суду через Крюківський районний суд м.Кременчука Полтавської області на протязі десяти днів з дня отримання копії постанови у повному обсязі з одночасним подання копії апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду.

Суддя: С.І. Сьоря

Джерело: ЄДРСР 71020298
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку