open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 462/1300/17
Моніторити
Ухвала суду /02.07.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /27.12.2017/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Касаційний адміністративний суд Постанова /03.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /30.08.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /30.08.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /22.08.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /02.08.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /24.07.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /26.06.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /06.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /04.04.2017/ Залізничний районний суд м.Львова
emblem
Справа № 462/1300/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /02.07.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /28.12.2017/ Верховний Суд Ухвала суду /27.12.2017/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2017/ Касаційний адміністративний суд Постанова /03.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /30.08.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /30.08.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /22.08.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /02.08.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /24.07.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /26.06.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /06.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2017/ Залізничний районний суд м.Львова Ухвала суду /04.04.2017/ Залізничний районний суд м.Львова

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2017 рокуЛьвів№ 876/9867/17

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого Шинкар Т.І.,

суддів Макарика В.Я.,

Ільчишин Н.В.

секретаря судового засідання Чигер І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційні скарги Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військової частини НОМЕР_1 на постанову Залізничного районного суду м.Львова від 30 серпня 2017 року у справі №462/1300/17 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області, Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

17.03.2017 ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області (далі Управілння), Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , просив:

- визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо не включення до довідок військової частини НОМЕР_1 від 24 лютого 2014 року №173/146/339, від 08 грудня 2016 року №467, №468 і грошового атестату серії ЗУ №004704 даних про отримані генерал-лейтенантом ОСОБА_1 доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування:

щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року № 956;

одноразової грошової допомоги при звільненні;

матеріальної допомоги на оздоровлення;

матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань;

індексації грошового забезпечення (доходу);

- визнати протиправними дії Львівського обласного військового комісаріату щодо оформлення та подання до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області документів, які не передбачали в складі грошового забезпечення генерал-лейтенанта ОСОБА_1 даних про отримані доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування:

щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956;

одноразової грошової допомоги при звільненні;

матеріальної допомоги на оздоровлення;

матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань;

індексації грошового забезпечення (доходу);

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо:

призначення ОСОБА_1 пенсії без урахування даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення (доходу);

відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення (доходу) без обмеження граничного розміру пенсії за минулий час - з 01 лютого 2014 року із подальшою виплатою її у розмірі, встановленому після перерахунку;

- допустити негайне виконання постанови суду у межах суми стягнення за один місяць.

Постановою Залізничного районного суду м.Львова від 30.08.2017, прийнятою в порядку скороченого провадження, позов задоволено частково: визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо не включення до довідок військової частини НОМЕР_1 від 24 лютого 2014 року № 173/146/339, від 08 грудня 2016 року №№ 467, 468 і грошового атестату серії ЗУ № 004704 даних про отримані генерал-лейтенантом ОСОБА_1 доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення (доходу); визнано протиправними дії Львівського обласного військового комісаріату щодо оформлення та подання до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області документів, які не передбачали в складі грошового забезпечення генерал-лейтенанта ОСОБА_1 даних про отримані доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року № 889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення (доходу); визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо: призначення ОСОБА_1 пенсії без урахування даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення ( доходу); відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення (доходу) без обмеження граничного розміру пенсії за минулий час - з 01 лютого 2014 року із подальшою виплатою її у розмірі, встановленому після перерахунку; в решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Головне Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області, Військова частина НОМЕР_1 , Львівський обласний військовий комісаріат подали апеляційні скарги.

Головне Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що позивачем пропущено строк звернення до суду, оскільки пенсія за вислугу років призначена з 22.01.2014 на підставі документів, наданих Львівським обласним військовим комісаріатом. Вказує, що у мотивувальній частині постанови Залізничного районного суду м.Львова від 30.08.2017 зазначено про відсутність підстав для перерахунку та виплати грошової допомоги при звільненні з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року № 956, однак в резолютивній частині постанови суд першої інстанції позовні вимоги в цій частині задовольняє. Також звертає увагу, що формування грошового забезпечення, з якого проводиться призначення (перерахунок) пенсій військовослужбовцям силових відомств, не входить до компетенції Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області. На момент звернення до суду довідки, в яких би містились дані про отримані позивачем доходи, зазначені в позовній заяві, на адресу Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області уповноваженим структурним підрозділом не скеровувались та не розглядались, а тому позовні вимоги є завчасними. Окрім того, апелянт зазначає, що такі види грошового забезпечення як винагороди, одноразова грошова допомога при звільненні, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань в статтях 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відсутні і відповідно в обрахунок пенсії не включаються. Також зазначає, що рішення про відмову у перерахунку пенсії Головним Управлінням Пенсійного Фонду України у Львівській області не приймалось.

Військова частина НОМЕР_1 апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що судом першої інстанції порушено норми процесуального права щодо визначення підсудності адміністративної справи та проігноровано доводи Військова частина НОМЕР_1 про те, що справа підсудна окружному адміністративному суду. Зазначає, що форма довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії передбачена розпорядженням Департаменту фінансів Міністерства оборони України, а отже відповідач зобов`язаний був дотримуватись вказаної форми заповнення та оформлення довідки про грошове забезпечення для обчислення пенсії, а тому у Військової частини НОМЕР_1 відсутні повноваження щодо коригування, внесення змін, доповнень колонок довідки. Крім того, враховуючи положення статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 немає підстав для внесення до довідки про розмір грошового забезпечення даних про отримані доходи, з яких справлялись страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, які вказані в позовній заяві.

Львівський обласний військовий комісаріат апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що 18.02.2014 позивач звернувся до Львівського обласного комісаріату з питань оформлення подання про призначення пенсії та надав відповідні документи на основі яких оформлено подання про призначення пенсії, яке направлено до органів пенсійного фонду. Таким чином, вважає, що в суду першої інстанції не було підстав для визнання дій протиправними. Вказує, що жодних рішень, дій чи бездіяльності Львівський обласний військовий комісаріат щодо позивача не вчиняв, у зв`язку з чим спір відсутній.

В судовому засіданні представник Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області та представник Військова частина НОМЕР_1 подані ними апеляційні скарги підтримали. Представник позивача щодо апеляційних скарг заперечив, просив залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Львівський обласний військовий комісаріат повноважного представника в судове засідання не забезпечив, належним чином повідомлений про місце та час розгляду справи, що відповідно до ч.4 ст.196 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) не перешкоджає судовому розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні в справі матеріали, доводи апеляційної скарги та пояснення представників сторін в їх сукупності, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 слід задовольнити, апеляційні скарги Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області та Військової частини НОМЕР_1 задовольнити частково, а рішення суду першої інстанції скасувати з наступних підстав.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія. При цьому, суд першої інстанції зазначив, що у позивача відсутні правові підстави для перерахунку та виплати грошової допомоги при звільненні, з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» з урахуванням раніше виплачених сум. При цьому, суд дійшов висновку, що дії відповідача головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови у перерахунку пенсії позивачу як військовослужбовцю з урахуванням вказаних виплат, окрім щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956 є протиправними і, для захисту прав позивача, слід зобов`язати головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести перерахунок призначеної пенсії з врахуванням цих виплат.

Суд апеляційної інстанції частково погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції з матеріалів справи, з лютого 2014 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

01.02.2017 ОСОБА_1 звернувся із заявою в Управління щодо проведення перерахунку призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» пенсії, з врахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року № 956; одноразової грошової допомоги при звільненні; матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань; індексації грошового забезпечення (доходу).

Листом Управління від 20.02.2017 №255/П-20 ОСОБА_1 повідомлено, що формування грошового забезпечення, з якого проводяться призначення (перерахунок) пенсій, не входить до компетенції Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області. При цьому чинним законодавством не передбачено включення в обрахунок пенсій особам, які призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», вказаних у заяві виплат. Таким чином, повідомлено, що пенсія призначена і виплачується відповідно до чинного законодавства (а.с.17-18).

Вважаючи не включення у відповідні документи складових грошового забезпечення, які отримані в період проходження служби та відмову в перерахунку пенсії незаконними та такими, що порушують право на належне пенсійне забезпечення, ОСОБА_1 звернувся із позовом до суду.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Зі змісту ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, п.4 ч.1 Європейської Соціальної хартії та ч.3 ст.46 Конституції України випливає, що кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей. Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.

Частиною 2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.2 КАС України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України визначено Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-XII, в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу, (далі Закон №2262-XII).

Відповідно до Закону №2262-XII Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 затверджено Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу, (далі Порядок №393).

Відповідно до ч.3 ст.43 Закону №2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 6 Порядку №393 встановлено, що пенсії, які призначаються особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ обчислюються із суми грошового забезпечення, що виплачується цим військовослужбовцям, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ на день звільнення зі служби, а звільненим зі служби до введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» - із суми грошового забезпечення, встановленого для відповідних категорій військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ на день введення в дію цього Закону.

Відповідно до п.7 Порядку №393 пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Статтею 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» 20.12.1991 №2011-XII, в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу, (далі Закон №2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Аналогічні положення закріплено Інструкцією про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, затвердженою Наказом Міністерства оборони України від 11.06.2008 №260, в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу, (далі Інструкція №260).

Пунктом 1.2 Інструкцією №260 встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання.

Відповідно до ч.1 ст.10-1 Закону №2011-XII військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року №1294 упорядковано структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення за категоріями військовослужбовців.

Згідно зі схемою додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (щомісячних та одноразових, додаток № 25 до постанови № 1294) до одноразових віднесені такі види грошового забезпечення: винагорода, призначення та виплата якої пов`язана з обсягом та складностями роботи, що виконується під час проходження військової служби; матеріальна допомога на початкове обзаведення (вид матеріального забезпечення військовослужбовців, передбачений статтею 9-1 Закону №2011-ХІІ), а також одноразова матеріальна допомога військовослужбовцям строкової військової служби.

Підпунктом 5 пункту 3 вказаної Постанови №1294 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надавати військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та допомогу для оздоровлення при щорічній основній відпустці у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення.

Відповідно до пункту 30.4 Інструкції №260 особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, у разі вибуття в щорічну основну відпустку виплачується грошова допомога для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення. Грошова допомога для оздоровлення підлягає виплаті військовослужбовцям, яким надана щорічна основна відпустка, тривалість якої визначена відповідно до законодавства України.

Згідно з пунктом 33.1 Інструкції №260 особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять службу за контрактом, для вирішення соціально-побутових питань один раз на рік надається матеріальна допомога в розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення.

Таким чином, зазначені допомоги є одноразовими додатковими видами грошового забезпечення, які відповідно до частини 2 статті 9 Закону №2011-ХІІ відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України від 3 липня 1991 року №1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення», згідно зі статтею 1 якого індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. Індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).

Тобто, індексація є частиною державної системи соціального захисту громадян, спрямованою на підтримання їх купівельної спроможності.

Системний аналіз вказаних законодавчих положень дозволяє суду апеляційної інстанції дійти висновку, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та індексація грошового забезпечення (доходу), з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

Такий висновок відповідає правовій позиції, висловленій Верховним судом України у рішенні від 10 березня 2015 року (справа № 21-70а15), та в силу приписів ст.244-2 КАС України має враховуватися іншими судами при розгляді справ у подібних правовідносинах.

Зазначена правова позиція Верховного Суду України не суперечить рішенню Конституційного Суду України від 13.05.2015 року № 4-рп/2015, яким здійснено офіційне тлумачення частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ, оскільки цим рішенням визначено, виключний перелік виплат, що належить до додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), що повинні враховуватися при перерахунку пенсії військовослужбовцям, проте не визначено конкретні види вказаних виплат.

Окрім того, Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 встановлено щомісячну додаткову грошову винагороду для окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2012 року №956 внесено зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 в частині категорій осіб, яким встановлено щомісячну додаткову грошову винагороду в розмірі, що не перевищує місячне грошове забезпечення та доповнено Переліком військових частин, підрозділів, закладів, установ та організацій Збройних Сил.

Порядок та умови виплати особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом (далі - військовослужбовці), які займають посади в органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів, установах та організаціях Збройних Сил України (далі - військові частини), щомісячної додаткової грошової винагороди визначено Інструкцією про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України, затвердженою Наказом Міністра оборони України від 15.11.2010 №595, в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу (далі Інструкція №595).

Згідно з п.4 Інструкції №595 виплата винагороди здійснюється з того дня, з якого військовослужбовці стали до виконання обов`язків за посадами, але не раніше дня видання наказу про призначення, і до дня їх звільнення від виконання обов`язків за посадами включно (у тому числі й у разі тимчасового виконання обов`язків за посадами, до яких вони допущені наказами відповідних командирів (начальників)).

Відповідно до п.5 Інструкції №595 винагорода виплачується військовослужбовцям за місцем штатної служби за минулий місяць одночасно з виплатою грошового забезпечення за поточний місяць на підставі наказу командира (начальника) військової частини (установи, організації); командирам (начальникам) військових частин (установ, організацій) - на підставі наказів вищих командирів (начальників).

Згідно з ч.1 ст.43 Закону №2262-ХІІ пенсії, які призначаються відповідно до цього Закону особам із числа військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей, обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, який одержували військовослужбовці до призову на строкову військову службу чи після звільнення з військової служби до звернення за пенсією, або до середньомісячного грошового забезпечення, одержуваного військовослужбовцями в період проходження військової служби за контрактом. При цьому середньомісячний заробіток (грошове забезпечення) для обчислення їм пенсій визначається в порядку, встановленому Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.

Таким чином, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що щомісячна додаткова грошова винагорода військовослужбовця, яку він отримував під час проходження служби, з якої нарахований і сплачений єдиний внесок, має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.

Водночас, покликання суду першої інстанції та представника Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області на позицію висловлену Верховним судом України у постанові від 21 лютого та 25 вересня 2012 року, 05 листопада 2013 року, 30 вересня 2014 року (справи №№21-463а11, 21-241а12, 21-210а13, 21-297а14 відповідно), є безпідставними, оскільки спірні правовідносини у вказаній справі виникли щодо перерахунку пенсії розміру пенсії на підставі частини третьої статті 63 Закону № 2262-XІІ, а у рішенні від 30 червня 2015 року (справа №335/7227/14-а) щодо врахування винагороди, встановленої Постановою №889 до складу одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби.

Щодо врахування при призначенні пенсії позивачу одноразової грошової допомоги при звільненні, то така не входить до додаткового грошового забезпечення, яка повинна враховуватися при нарахуванні пенсії, з огляду на наступне.

Так, статтею 15 Закону № 2011-ХІІ, як і статтею 9 Закону № 2262-XII особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом та звільняються зі служби за станом здоров`я, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.

За змістом ч.3 ст.43 Закону № 2262-XII пенсія військовослужбовців обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Вказана норма не містить положень про включення до грошового забезпечення такої виплати, як одноразова грошова допомога при звільненні. Правові підстави для її виплати встановлені статтею 15 Закону № 2011-ХІІ та статтею 9 Закону № 2262-XII, які пов`язані зі звільненням особи зі служби.

Таким чином, незважаючи на те, що вказана виплата підпадає під ознаки одноразової допомоги, така має інше правове призначення, не входить до додаткового грошового забезпечення, яка повинна враховуватися при нарахуванні пенсії, оскільки відноситься до разових платежів і має характер окремих гарантій держави щодо соціального захисту громадян, зокрема військовослужбовців.

Такий висновок відповідає правовій позиції, висловленій Верховним судом України у рішенні від 12.09.2017 (справи №812/6733/13-а), та в силу приписів ст.244-2 КАС України має враховуватися іншими судами при розгляді справ у подібних правовідносинах.

В свою чергу, відповідно до п.6.5 Інструкція №260, в грошовому атестаті вказуються до якого часу виплачено грошове забезпечення, з якого окладу і які виплачені надбавки. Види грошового забезпечення вказуються в національній валюті України гривні.

При заповненні грошового атестату в пункті 1 зазначаються, зокрема, розмір фактично виплаченого грошового забезпечення військовослужбовцю за останній період служби (в межах місяця, за який провадиться виплата) з розбивкою за видами (п.6.6 Інструкція №260).

Поряд із сумою фактично виплачених додаткових видів грошового забезпечення вказуються у відсотках розміри надбавок та доплат, які були фактично встановлені особі відповідно до чинного законодавства (наказів командира військової частина).

У пункті 2 зазначається грошове забезпечення, яке виплачувалося особі за останньою штатною посадою за повний місяць служби. Указуються вислуга років, яка була встановлена особі на день звільнення відповідно до наказу командира військової частини (установи) із зазначенням дати та номера наказу.

У пункті 3 грошового атестата вказуються одноразові грошові виплати особі, які були здійснені протягом поточного року, із зазначенням назви одноразової виплати (матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань тощо) та фактичної суми виплати.

У пункті 4 грошового атестата також вказуються інші відомості, які не передбачені пунктами 1-3.

З наявного в матеріалах справи грошового атестата ОСОБА_1 серії ЗУ №004704, виданого Військовою частиною НОМЕР_1 21.01.2014, вбачається, що в такому зазначено, зокрема: щомісячна грошова винагорода в розмірі 5570,00грн. (п.4.6), індексація грошового забезпечення 55,17грн. (п.8).

Проте, згідно з Довідками, виданими ОСОБА_1 Військовою частиною НОМЕР_1 від 24.02.2014 №173/146/339 та від 28.02.2017 №50/179/146/50, щомісячна додаткова винагорода, згідно з Постановами Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 та від 8 жовтня 2012 року №956 за період з 01.01.2012 по 28.02.2013 виплачувалась в розмірі 100% від місячного грошового забезпечення, що складало в сумі 8158,30 грн., а з 01.03.2013 по 31.12.2013 8222,5 грн. (а.с.14,15).

Водночас, в судовому засіданні суду апеляційної інстанції представником Військової частини НОМЕР_1 надано пояснення, відповідно до яких в п.4.6 грошового атестату позивача вказана щомісячна додаткова винагорода, встановлена Постановами Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 та від 8 жовтня 2012 року №956, однак у розмірі визначеному відповідно до кількості відпрацьованих днів у січні 2014 року.

Таким чином, в грошовому атестаті, наданому Головному Управлінню Пенсійного Фонду України у Львівській області при призначенні пенсії позивачу, було зазначено індексацію грошового забезпечення та щомісячну додаткову винагороду не в повному грошовому виразі, які протиправно не були враховані при обчисленні пенсії позивача як складові грошового забезпечення.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджено Постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу, (далі Порядок №3-1).

Відповідно до п.7 Порядку №3-1 для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються, зокрема грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.

Водночас, як зазначено в письмових запереченнях на позовну заяву та апеляційній скарзі Військової частини НОМЕР_1 форма довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії передбачена Департаментом фінансів Міністерства оборони України, іншої законодавчо встановленої форми не передбачено, а тому у Військової частини НОМЕР_1 відсутні повноваження щодо коригування, внесення змін, доповнень колонок довідки.

Таким чином, враховуючи, що документом на підставі якого призначається пенсія за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» є грошовий атестат, який містить пункти для зазначення інформації щодо щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (4.1-4.7), одноразових додаткових видів грошового забезпечення (5.1-5.2), індексації грошового забезпечення (8), тоді як форма довідки про додаткові види грошового забезпечення та про доходи є нормативно встановлена і не може бути доповнена (змінена) Військовою частиною НОМЕР_1 , а видана позивачу довідка військової частини НОМЕР_1 від 24 лютого 2014 року №173/146/339 має виключно інформативний характер, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суми щомісячної додаткової грошової винагороди в повному обсязі, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956, матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань повинні бути внесені саме в грошовий атестат позивача.

Водночас, відповідно до ч.1 ст.48 Закону №2262-XII заява про призначення пенсії згідно з цим Законом подається до територіального органу Пенсійного фонду України або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та Службою зовнішньої розвідки.

Згідно з ч.1 ст.49 Закону №2262-XII пенсію згідно з цим Законом призначають органи Пенсійного фонду України. Документи про призначення пенсії розглядає орган Пенсійного фонду України і не пізніше ніж у 10-денний строк з дня їх надходження приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії.

Порядок оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення та перерахунку пенсій визначено Положенням про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженим Наказом Міністра оборони України від 19.08.2008 №407, чинне на час призначення пенсії позивачу, (далі Положення №407).

Відповідно до п.3.1 Положення №407 оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, а також визначення розміру грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій колишнім військовослужбовцям (крім колишніх військовослужбовців строкової військової служби), здійснюються уповноваженими органами Міністерства оборони України - обласними військовими комісаріатами згідно з постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (далі - Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій).

Розмір грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій особам, звільненим з військової служби у військовій частині НОМЕР_2 та підпорядкованих їй військових частинах, визначається фінансово-економічним управлінням цієї військової частини.

Згідно з п.3.8 Положення №407 обласний військовий комісаріат у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії: приймає від заявника необхідні документи, донараховує вислугу років до дня звільнення військовослужбовця з військової служби та оформлює подання про призначення пенсії за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій; ознайомлює з поданням особу, якій оформлюється пенсія; передає перший примірник подання та документи, зазначені в пунктах 3.3 - 3.6 цього Положення, до головного управління Пенсійного фонду України за місцем реєстрації особи; другий примірник подання долучається до особової справи колишнього військовослужбовця, яка зберігається в обласному військовому комісаріаті.

Подання складається посадовою особою відділу соціального забезпечення обласного військового комісаріату, перевіряється та підписується начальником цього відділу, обласним військовим комісаром та завіряється гербовою печаткою.

Аналогічні положення закріплено чинним на час розгляду справи судом апеляційної інстанції Положенням про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженим Наказом Міністра оборони України від 14.08.2014 № 530.

Пунктом 1 Порядку №3-1 заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом №2262-XII, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).

Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

На підставі системного аналізу вказаних законодавчих положень та обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що законодавцем встановлено алгоритм взаємодії Військової частини, обласних військових комісаріатів та органів Пенсійного фонду, а саме: розмір грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій особам, звільненим з військової служби, визначається фінансово-економічним управлінням Військової частини; обласний військовий комісаріат після одержання заяви про призначення пенсії: приймає від заявника необхідні документи, донараховує вислугу років до дня звільнення військовослужбовця з військової служби та оформлює подання про призначення пенсії за встановленою формою, яке направляє до головного управління Пенсійного фонду України за місцем реєстрації особи; Пенсійний фонд приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії.

Відтак, суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованим покликання ІНФОРМАЦІЯ_1 на те, що ним для призначення пенсії ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області оформлені та скеровані документи на підставі наданих військовою частиною на час призначення пенсії документів, а тому відсутні підстави для визнання таких дій протиправними.

В свою чергу суд апеляційної інстанції зауважує, що ані Львівський обласний військовий комісаріат, ані Головне Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення та проводити нарахування пенсії без подання документів про розмір грошового забезпечення, визначений Військовою частиною НОМЕР_1 , а тому суд першої інстанції дійшов передчасного висновку щодо протиправності дії Львівського обласного військового комісаріату щодо оформлення та подання до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області документів, які не передбачали в складі грошового забезпечення позивача даних про отримані доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а також щодо протиправності дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо призначення позивачу пенсії без урахування даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, в частині виплат, не зазначених в грошовому атестаті серії ЗУ №004704.

При цьому обов`язок щодо внесення відповідних сум щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, які отримував позивач під час проходження служби, та з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у грошовий атестат позивача слід покласти на Військову частину НОМЕР_1 .

Водночас, із змісту ст.162 КАС України випливає, що у разі задоволення адміністративного позову суд не обмежений у визначених цією статтею способах захисту порушеного права та може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Поняття способів захисту прав, свобод та інтересів особи в адміністративному судочинстві охоплюється визначеним законом механізмом матеріально-правових засобів здійснення охорони цих прав, свобод та інтересів, що приводиться в дію за рішенням суду у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. При цьому метою судового захисту порушеного права є вирішення між сторонами правового конфлікту, припинення публічно-правового спору та використання дієвого способу захисту (відновлення) порушеного права.

Відтак, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача з метою відновлення такого у даному випадку є зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 включити в грошовий атестат ОСОБА_1 щомісячну додаткову грошову винагороду в повному обсязі, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956, матеріальну допомогу на оздоровлення та матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань та направити такий в Головне Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області для проведення перерахунку та виплати раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а саме зазначених складових грошового забезпечення позивача, а також, індексації грошового забезпечення (доходу).

Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу на необхідність застосування при розгляді даної справи положення спеціальних норм, а саме ст.51 Закону №2262-XII в діючій редакції, згідно з якою перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

При цьому, позивач звернувся в суд з даним позовом 17.03.2017, а тому, оскільки позивачем не наведені підстави поважності пропуску строку на звернення до суду відповідност.100 КАС України, позовні вимоги в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.02.2014 по 31.01.2016 слід залишити без розгляду.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування без обмеження граничного розміру пенсії за минулий час та із подальшою виплатою її у розмірі, встановленому після перерахунку, то такі на переконання суду апеляційної інстанції є передчасними, з огляду на наступне.

Частиною 1 статті 6 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Реалізуючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові особисте суб`єктивне бачення порушеного права чи охоронюваного інтересу та спосіб його захисту. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способами, визначеними законодавством, є підставою для прийняття рішення про відмову в позові. Судовому захисту підлягає порушене, а не ілюзорне право.

Окрім того, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне вказати, що відповідно до ч.2 ст. 18 КАС України окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська, Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа, крім випадків, передбачених цим Кодексом, та крім справ щодо їх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки та справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам.

Оскільки позивач подав позов, зокрема, до Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , які в силу приписів ч.2 ст.18 КАС України такі є органами державної влади, предметом спору є визнання їх дій неправомірними щодо не включення в документи, подані для призначення пенсії позивачу, всіх складових грошового забезпечення, а відтак з врахуванням вимог чинного законодавства та предмета спору, такі позовні вимоги підсудні окружному адміністративному суду, що є наслідком вважати, що справу розглянуто і вирішено неповноважним судом.

Частиною 2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.2 КАС України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ст.159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 Справа «Руїз Торіха проти Іспанії» (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ст.202 КАС України підставою для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також розгляд і вирішення справи неповноважним судом.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, передчасними висновками, які не відповідають обставинам справи, а також розгляд і вирішення справи здійснено неповноважним судом, що є підставою для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Керуючись статтями 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 задовольнити.

Апеляційні скарги Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області, Військової частини НОМЕР_1 задовольнити частково.

Постанову Залізничного районного суду м. Львова від 30 серпня 2017 року у справі №462/1300/17 скасувати та прийняти нову, якою позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо невнесення в грошовий атестат ОСОБА_1 щомісячної додаткової грошової винагороди в повному обсязі, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року № 956, матеріальної допомоги на оздоровлення; матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

Визнати протиправними дії Головного Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області щодо неврахування при призначені пенсії ОСОБА_1 , зазначених в грошовому атестаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення (доходу), а також щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року № 956.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 включити в грошовий атестат ОСОБА_1 щомісячну додаткову грошову винагороду в повному обсязі, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року №956, матеріальну допомогу на оздоровлення та матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань та направити такий в Головне Управління Пенсійного Фонду України у Львівській області для проведення перерахунку та виплати раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а саме: щомісячної додаткової грошової винагороди в повному обсязі, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» та Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2012 року № 956, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення (доходу) з 01 лютого 2016 року із подальшою виплатою у розмірі, встановленому після перерахунку.

В частині позовних вимог щодо зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням при її обчисленні даних про отримані ним доходи, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.02.2014 по 31.01.2016 залишити без розгляду.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складання у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя Т. І. Шинкар судді В. Я. Макарик Н. В. Ільчишин Повний текст Постанови складено 11.12.2017

Джерело: ЄДРСР 70857709
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку