open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 916/2152/17

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" листопада 2017 р.

Справа № 916/2152/17

За позовом: Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Іллічівської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Іллічівського морського порту)

до відповідача: Казеного підприємства «Морська пошуково-рятувальна служба»

про стягнення 14847,94 грн.

Суддя Петренко Н.Д.

при секретарі Бачур А.В.

За участю представників:

від позивача: ОСОБА_1, довіреності у матеріалах справи;

від відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3 довіреності у матеріалах справи.

СУТЬ СПОРУ: позивачем у справі – Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Іллічівської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Іллічівського морського порту) (ІФ ДП «АМПУ») заявлені вимоги до відповідача – Казеного підприємства «Морська пошуково-рятувальна служба» (КП «МПРС») про стягнення 147759,96 грн. заборгованості, 29,51 грн. інфляційних втрат, 58,47 грн. трьох відсотків річних за оформлення приходу та виходу в/з порту Чорноморськ, а також справлення портових зборів.

Під час слухання справи позивач в порядку ст. 22 Господарського процесуального кодексу (ГПК України) України подавав заяви про збільшення позовних вимог – основної заборгованості та розміру трьох відсотків річних:

- від 13.09.2017 (вх. № 2-4858/17) – про стягнення з КП «МПРС» 17710,57 грн. заборгованості, 29,51 грн. інфляційних втрат, 89,74 грн. трьох відсотків річних;

- від 18.10.2017 (вх. № 2-5485/17) – про стягнення з КП «КПРС» 29513,01 грн. заборгованості, 29,51 грн. інфляційних втрат, 148,69 грн. трьох відсотків річних.

За клопотанням сторін строк розгляду справи подовжувався в порядку ст. 69 Господарського процесуального кодексу України до 01.12.2017.

Позивач по справі наполягав на задоволенні уточнених позовних вимог у повному обсязі.

Відповідач по справі проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позов і додаткових поясненнях.

28.11.2017 в через канцелярію суду від відповідача по справі КП „МПРС” надійшов зустрічний позов в порядку ст. 60 ГПК України про визнання договору, на підставі якого стягується вказана сума, недійсним. Зустрічний позов ніким не підписаний, від КП „МПРС” особа, яка подала даний зустрічний позов, зазначений ОСОБА_4

30.11.2018 ухвалою суду даний зустрічний позов повернутий КП „МПРС” без розгляду в порядку п. 1 ст. 63 ГПК України.

В судовому засіданні оголошувалась перерва до 13.11.2017 о 11:00, 16.11.2017 о 15:30, 27.11.2017 о 12:30, 30.11.2017 о 11:30.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги ДП «АМПУ» в особі Іллічівської філії посилається положення ст. 74-75 Кодексу торгівельного мореплавства України згідно умов яких забезпечення безпеки мореплавства у морському порту також покладаються на адміністрацію морських портів України, а державний нагляд за безпекою мореплавства у морському порту, на підходах до нього та в суміжних акваторіях здійснюється капітаном морського порту.

На виконання вказаних статей Постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 2013 року N 406 були внесені зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 N 1278 «Про межі акваторії морського порту Іллічівськ» відповідно до яких державне підприємство "Адміністрація морських портів України" забезпечує безпеку мореплавства в межах акваторії порту Іллічівськ в зв’язку із чим капітану морського порту Іллічівськ (Іллічівська філія ДП «Адміністрація морських портів України») делеговані функції передбаченні статтею 78 КТМ України, зокрема, здійснення державного нагляду за дотриманням вимог щодо порядку заходження суден у морський порт і виходу з морського порту та оформлення приходу суден у морський порт і виходу з морського порту.

Службою капітана порту Чорноморськ було здійснено оформлення приходу та виходу в/з порту Іллічівськ, суден КП „МПРС”, що підтверджено складеними актами. При цьому, послуги, що надаються ІДПН з питань оформлення прибуття чи відходу суден, їх перевірки щодо відповідності вимогам міжнародних конвенцій, оплачуються за чинними у порту тарифами.

З посиланням на положення п. 1.2, 1.3 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 №316, портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний і санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком 1 до цього порядку; причальний збір справляється на користь власника причалу, а якщо причал перебуває у користуванні - на користь відповідного користувача.

З метою отримання плати за оформлення приходу та виходу в/з порту Чорнеморськ, а також справляння необхідних портових зборів, ІФ ДП «АМПУ» були складені акти виконаних робіт, довідки-рахунки та виставлені рахунки КП «МПРС» на загальну суму 14759,14 грн., а саме:

- 6739 від 31.05.2017 на суму 2950,61 грн. (судно ОСОБА_2, вхід 07.05.2017 з 12:00, вихід 31.05.2017 о 13:00),

- № 7133 від 16.06.2017 на суму 4636,59 грн. (судно Сапфір, вхід 21.06.2017 з 12:15, вихід 21.06.2017 о 231:05),

- № 7279 від 20.06.2017 на суму 2950,61 грн. (ПРК-01, вхід 20.06.2017 о 11:00, вихід 20.06.2017 о 14:00),

- № 7311 від 13.07.2017 на суму 4222,15 грн. (судно ОСОБА_2, вхід 02.06.2017 з 12:00, вихід 16.06.2017 о 13:00),

які направлялись КП «МПРС» рекомендованим поштовим повідомленням і були отримані КП «МПРС».

З посиланням на положення ст. 193 Господарського кодексу України, ст. 526, 530, 610 Цивільного кодексу України позивач просить вказує на наявність заборгованості у розмірі 14759,96 грн., яку просить стягнути з нарахуванням відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України інфляційних втрат та трьох процентів річних. Всього просив стягнути з відповідача 14759,96 грн. заборгованості, 29,51 грн. інфляційних втрат, 58,47 грн. трьох відсотків річних.

13.09.2017 позивачем надано заяву про збільшення позовних вимог в порядку ст. 22 ГПК України (а.с. 46) на суму 2950,61 грн. згідно рахунку № 9961 від 23.08.2017 (судно Сапфір, вхід 23.08.2017 о 8:00, вихід 23.08.2017 о 12:00), акту, довідки рахунку, які також були направлені відповідачеві поштовим зв’язком. Всього позивач просив стягнути з відповідача 17710, 57 грн. заборгованості, 29,51 грн. інфляційних втрат, 89,74 грн. 3% річних.

18.10.2017 позивачем також надано заяву про збільшення розміру позовних вимог (а.с. 148) щодо виставлених відповідачем рахунків:

- № 10621 від 05.09.2017 на суму 2950,61 грн. (судно Сапфір вхід 05.09.2017 о 8:00, вихід 05.09.2017 о 12:00);

-№ 11201 від 18.09.2017 на суму 2950,61 грн. (судно ПРК-04, вхід 18.09.2017 о 8:00, вихід 18.09.2017 о 14:00);

№ 11260 від 20.09.2017 на суму 2950,61 грн. (ПРК-01, вхід від 20.09.2017 о 8:00, вихід 20.09.2017 о 14:00);

№ 11261 від 20.09.2017 на суму 2950,61грн. (ПРК-02, вхід від 20.09.2017 о 10:00, вихід 20.09.2017 о 15:50:00).

Всього позивач просив стягнути з відповідача 29513,01 грн. заборгованості, 29,51 грн. інфляційних втрат, 148,69 грн. 3% річних. Наданий розрахунок міститься в матеріалах справи (а.с. 149).

У відзиві на позов відповідач по справі з заявленими вимогами не погодився. Вказував, що надані до позову акти не підписані з боку КП „МПРС”.

Зазначав, що КП "МПРС" створено за рішенням Кабінету Міністрів України на виконання публічно-правових функцій держави України щодо здійснення операцій з пошуку і рятування людського життя у відкритому морі у відповідності з міжнародними договорами, сторонню яких є Україна. Основним завданням КП «МПРС» є організаційно-технічне забезпечення сталого функціонування та подальшого розвитку національної системи пошуку і рятування у морському пошуково-рятувальному районі України (згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 1069 від 20.10.2011, статуту підприємства).

Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 158 від 24.02.2016 "Про відновлення єдиної системи пошуку і рятування на морі" безперебійне фінансування діяльності КП "МПРС" здійснюється ДП "Адміністрація морських портів України" шляхом перерахування коштів у розмірі 10% корабельного збору, тобто заходи із пошуку та рятуванню людського життя у відкритому морі на виконання міжнародних зобов’язань здійснюється за рахунок частини портового (корабельного) збору та на безоплатній основі.

Згідно ч. 3 п. 3 Постанови КМУ від 28.11.2012 року № 1090 " Про затвердження Порядку перетинання суднами державного кордону під час здійснення пошуку і рятування на морі" оформлення дозволу на вихід рятувальної одиниці з морського порту здійснюється в Інспекції державного портового нагляду на строк до трьох місяців. Рятувальні одиниці, які в установленому порядку оформили зазначений дозвіл, мають право на багаторазовий вихід у море за умови відсутності змін в судновій ролі та отримання такого дозволу в Інспекції державного портового нагляду за допомогою засобів радіозв'язку під час кожного виходу.

Відповідно до Порядку справляння та розміру ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 №316, корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності Законом України «Про морські порти України». Позивачем до позовної заяви не залучено будь-яких доказів того, що Державне підприємство "Адміністрація морських портів" в особі Іллічівської філії є користувачем або власником портової акваторії та операційної акваторії причалу.

Згідно з гі. 7.5. розділу VII Порядку справляння та розміру ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 №316 судна груп Д і Е звільняються від сплати адміністративного збору.До суден групи Д відносяться, зокрема, судна, що заходять вимушено для постачання, карантинних потреб, а також судна, що прямують на ремонт на судноремонтні підприємства (бази) України, службові та військові, до суден групи Е - серед інших, аварійно-рятувальні та судна які проходять ходові випробування.

Звертав увагу суду, що всі судна, що використовує КП "МПРС" під час виконання міжнародних зобов’язань, є службовими та рятувальними, що підтверджується документами, виданими державним підприємством «Класифікаційне товариство «Регістр судноплавства України».

Пошуково-рятувальний катер ПРК-01 відповідно до Класифікаційного свідоцтва № 105-1-3012-12 є пошуково-рятувальним (службовим).

Судно "САПФІР" також належить до рятувальних суден, що підтверджується Класифікаційним свідоцтвом № 311-08217-17, 21.06.2017 року та у червні проходило ходові випробування (21.06.2017 та 23.08.2017).

Буксиром "Витязь" КП "МПРС" користується на підставі договору бербоут-чартеру виключно для проведення пошуково-рятувальних заходів в осінньо-зимовий період. Всі входи до морського порту Іллічівськ та виходи з нього буксир "Витязь" здійснював в зв'язку з проведенням ходових випробувань та навчань без виконання у цьому порту вантажних (пасажирських) операцій.

Згідно п. 2.2. Порядку справляння та розміру ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 №316 "Судно, що заходить в акваторію відповідного морського порту, звільняється від сплати корабельного збору у таких випадках: здійснення процедур, пов’язаних з пропуском через державний кордон України, без виконання вантажних операцій (крім суден, що заходять у морські порти для надання послуг за договором морського перевезення пасажирів або договором морського круїзу); постановки на якір без виконання у цьому морському порту вантажних (пасажирських) операцій у зв’язку з очікуванням проходу до іншого морського порту". Таким чином, судно буксир «Витязь» у будь-якому випадку звільняється від сплати портових зборів, оскільки перебуває у постійній пошуково-рятувальній готовності.

Крім того, у відповідності до Міжнародної конвенції про пошуку і рятування на морі 1979 року пошуково-рятувальна одиниця - це одиниця, яка укомплектована навченим персоналом та споряджена устаткуванням, придатним для швидкого проведення операцій з пошуку та рятування. Буксир "ВИТЯЗЬ" відповідає вимогам зазначеної конвенції та використовується виключно як пошуково-рятувальна одиниця.

Відповідно до ст. 22 ЗУ "Про морські порти України" у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Використання коштів від портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням.

Порядком обліку та використання коштів від портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 передбачено, що кошти від корабельного збору використовуються, зокрема, на заходи, пов'язані із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах.

Вказував, що судно може бути допущене до плавання тільки після того, як буде встановлено, що воно задовольняє вимоги безпеки мореплавства, охорони людського життя і навколишнього природного середовища (стаття 23 Кодексу торговельного мореплавства України).

Державний нагляд за безпекою мореплавства у морському порту, на підходах до нього та в суміжних акваторіях здійснюється капітаном морського порту (стаття 75 Кодексу торговельного мореплавства України).

Статтею 79 Закону України «Про морські порти України» передбачено, що до повноважень капітана морського порту належить, зокрема, його розпорядження з питань забезпечення безпеки мореплавства, які є обов'язкові для всіх суден, юридичних і фізичних осіб, які перебувають в акваторії та на території цього морського порту.

Порядок діяльності капітана морського порту та служби капітана морського порту в частині здійснення ними нагляду та забезпечення безпеки мореплавства у морському порту, на підходах до нього та в суміжних акваторіях, встановлено Положенням про капітана морського порту та службу капітана морського порту, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України 27.03.2013 № 190, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 квітня 2013 р. за № 632/23164 (надалі - Положення про капітана№190).

Капітан морського порту очолює службу капітана морського порту, яка входить | до складу адміністрації морських портів України (п. 1.1 Положення про капітана №190).

Відповідно до статі 78 Кодексу торговельного мореплавства України та Положення про капітана № 190, до функцій капітана морського порту належать, зокрема: державний нагляд за дотриманням законодавства і правил мореплавства, а також міжнародних договорів України щодо мореплавства, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; перевірка суднових документів, дипломів і кваліфікаційних свідоцтв; - нагляд за дотриманням вимог щодо порядку заходження суден у морський порт і виходу з морського порту; нагляд за дотриманням вимог щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища; - керівництво службою капітана морського порту; оформлення приходу суден у морський порт і виходу з морського порту.

На думку відповідача з аналізу викладених норм вбачається, оформлення приходу суден у морський порт і виходу з морського порту - це законодавчо визначена функція капітана морського порту, який є посадовою особою, уповноваженою на здійснення державного нагляду за мореплавством у морському торгівельному порту України. Відтак, оформлення приходу суден у морський порт і виходу з морського порту відноситься до заходів, пов'язаних із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах, при цьому за кожний вхід суден у порт та вихід з порту нараховується корабельний збір у розмірі, визначеному Порядком № 316.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про морські порти України" одним із принципів функціонування та розвитку морських портів є розмежування адміністративних функцій щодо забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства і господарської (комерційної) діяльності. Аналогічна правова позиція міститься у постанові Вищого господарського суду від 10.08.2016 по справі №908/218/16.

Процедура оформлення приходу суден у морський порт і виходу з морського порту передбачена Правилами контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 17,07.2003 №545. який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 березня 2004 р. за № 353/8952 (надалі -Правила №545), та Порядком оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 27.06.2013 № 430, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 липня 2013 року за № 1230/23762 (надалі - Порядок №430). Відповідно до Правил №545 та Порядку №430, оформлення приходу (виходу) в (із) порт (порту) судна та його перевірка (контроль) є заходами, пов'язаними із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах. Вказаними нормативними документами плата за оформлення приходу (виходу) в (із) порт (порту) судна та його перевірку не передбачена.

Враховуючи викладене, а також те, що на сьогоднішній день чинним законодавством не визначено окремих платежів за оформлення входу/виходу суден в/з порту, у задоволенні позовних вимог ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Іллічівської філії просив відмовити у повному обсязі.

Заперечуючи проти відзиву позивач вказував, що Пунктом 3 ст. 21 Закону України «Про морські порти України» встановлено, що тарифи на послуги які не є регульованими, є вільними. Тобто, у такий спосіб законодавець наділив ДП «АМПУ» правом встановлювати свої місцеві тарифи на господарські послуги, які надаються суб'єктам господарювання. Виходячи з наведеного плата за послуги з оформлення приходу суден у порт та виходу суден з порту є послугою, яка надається за вільними цінами (позиція Верховного суду України викладена в Постанові від 27 лютого 2012 року по справі № 21-453а11).

Таким чином, нормами діючого законодавства не передбачено заборони на стягнення з суден плати за надання комерційних послуг за встановленими Адміністрацією порту, при наявності сплачених судном обов'язкових портових зборів, встановлених державою.

Згідно ст. 17 Закону України «Про морські порти України» обов’язкові постанови по порту приймаються адміністрацією морських портів України за погодженням з капітаном морського порту та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті та містять специфічну для кожного морського порту інформацію про порядок плавання суден в акваторії морського порту, на каналах і фарватерах, включаючи правила заходу суден до морського порту і виходу з морського порту.

Обов’язкові постанови по порту є обов’язковими до виконання всіма юридичними і фізичними особами, які перебувають у морському порту, після їх обов’язкової державної реєстрації та опублікування в Повідомленнях мореплавцям України. Обов’язкові постанови по порту підлягають обов’язковій державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації нормативно-правових актів.

Відповідно до 5.5.21 Обов’язкових постанов по морському порту Іллічівськ, затверджених наказом ДП «АМПУ» № 162 від 26.05.2016, послуги, що надаються СКМП з оформлення приходу, відходу суден оплачуються за діючими тарифами.

Проте, відповідач намагаючись ухилитися від обов’язку оплати послуг за оформлення приходу та виходу в/з порту Чорноморськ суден, зазначає, що вартість таких послуг включена до складу потових зборів (зокрема корабельного). Проте, із таким твердженням погодитись не можна.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про морські порти України» передбачено, що використання коштів від портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 було затверджено Порядок обліку та використання коштів від портових зборів, відповідно до п. 2.1 якого кошти від корабельного збору використовуються: на утримання та очищення акваторії порту та операційної акваторії причалу (причалів) від наносів і речовин, що забруднюють її поверхню і дно; на утримання, ремонт, модернізацію, реконструкцію і будівництво огороджувальних і берегоукріплювальних споруд порту; на виконання промірних робіт на акваторії порту та операційній акваторії причалу (причалів); на суднопідйомні та підводно-технічні роботи на акваторії порту та операційній акваторії причалу (причалів), включаючи попереднє водолазне обстеження дна та підняття втрачених (скинутих) великогабаритних предметів, такелажу та оснащення суден; на днопоглиблювальні роботи, пов'язані з підтримкою, поліпшенням, розвитком (розширенням) акваторії порту та операційної акваторії причалу (причалів); на заходи, пов'язані із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах; на утримання персоналу, що бере участь у проведенні робіт і здійснює технічний нагляд за будівництвом (придбанням, виготовленням), модернізацією, реконструкцією, ремонтом та експлуатацією акваторії і операційної акваторії причалу (причалів) та інших необоротних активів, що використовуються на зазначені в цьому пункті цілі, у тому числі на забезпечення соціальних гарантій цього персоналу; на забезпечення функціонування та розвитку національної системи пошуку і рятування в морському пошуково-рятувальному районі України; на компенсацію інвестицій, внесених суб’єктами господарювання у стратегічні об’єкти портової інфраструктури, що є об’єктами державної власності, у порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України відповідно до чинного законодавства; на компенсацію вартості підводних гідротехнічних споруд (канали, операційні акваторії причалів тощо), що були збудовані за рахунок приватних інвестицій до набрання чинності Законом України «Про морські порти України» та внесені до реєстру гідротехнічних споруд у встановленому законодавством порядку, що передаються у державну власність, у порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України відповідно до чинного законодавства.

Отже, оформлення приходу та виходу судна із порту не відносяться до зазначеного переліку витрат, в тому числі, не може відноситись до заходів, пов'язаних із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах, виходячи із наступного.

Наказом Міністерства транспорту України від 17.07.2003 № 545 було затверджено Правила контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства відповідно до п. 1.5 яких передбачено, що, з метою забезпечення безпеки мореплавства та запобігання забрудненню із суден, усі судна, що перебувають у морських портах України, підлягають обов'язковому контролю ІСКМП і вибірковому контролю ІКДП. При цьому, перевіркою є відвідання судна для перевірки дійсності відповідних свідоцтв та інших документів, а також загального стану судна, його устаткування і екіпажу.

Таким чином, поняття «оформлення приходу/виходу судна» та поняття «заходи пов’язані із забезпеченням безпеки мореплавства» не є тотожними.

Крім того, відповідно до Положення про навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 14.06.2007 № 498 судновий хід - це водний простір на внутрішньому водному шляху, призначений для руху суден і позначений на місцевості і на карті; крім того, це безпечний у навігаційному відношенні прохід по водному просторі, означений засобами навігаційного обладнання.

Отже, дії по оформленню приходу/виходу судна не пов’язані із забезпеченням безпеки судноплавства безпосередньо на судноплавних шляхах.

Окремо слід зауважити, що Порядок оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту, затверджено Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.06.2013 № 430, та він розроблений відповідно до Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 року (з поправками).

Зазначена Конвенція направлена на спрощення і зниження до мінімуму формальностей, необхідної документації та процедур прибуття, перебування і відбуття суден, що беруть участь у міжнародному судноплавстві.

Отже, оформлення приходу/виходу судна це здійснення формальностей та процедур пов’язаних із оформленням документів, а тому витрати на такі заходи не можуть бути віднесені до витрат, пов’язаних із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах.

Крім того, в обґрунтування своїх вимог позивач надав довідки - рахунки, відповідно до якої капітан суден КП „МПРС” засвідчує, що позивачем були надані послуги щодо оформлення відходу судна та приходу судна, при цьому відповідно до ч. 2 ст. 58 Кодексу торговельного мореплавства України капітан судна внаслідок свого службового становища визнається представником судновласника щодо дій, викликаних потребами судна або плавання.

Тобто, з вказаних довідок-рахунків, прямо випливає, що судновласник КП „МПРС” підтвердило, що позивачем були надані послуги щодо оформлення відходу та приходу судна.

В судовому засіданні сторони не заперечували, що рахунки аналогічного змісту завжди оплачувалися КП „МПРС” однак, на думку відповідача, зміна діючого законодавства та судової практики з цього приводу дала підстави для договірного оформлення вказаних правовідношень. Зокрема між сторонами по справі велись пермовини на переписка з приводу оформлення договору про надання послуг капітана (служби капітана) порту з метою недопущення дебіторської заборгованості з урахуванням специфіки КП „МПРС” (а.с. 28-29).

Однак договір щодо надання послуг капітана (служби капітана) порту між сторонами не укладено.

Обов'язкові постанови по морському порту Чорноморськ, затверджені наказом ДП "АМПУ" № 162 від 26.05.2016.

Відповідач по справі посилався на 4 ЗУ "Про морські порти України" згідно положень якої, одним із принципів функціонування та розвитку морських портів є розмежування адміністративних функцій щодо забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства і господарської (комерційної) діяльності і просив застосовувати положення закону Україні, а не положення наказу порту, як підзаконного акту.

Однак суд, проаналізувавши правову позицію сторін по справі та дослідивши матеріали справи у їх сукупності, дійшов висновку про правомірність заявлених позовних вимог.

Пунктом 3 ст. 21 Закону України «Про морські порти України» встановлено, що тарифи на послуги які не є регульованими, є вільними. Тобто, у такий спосіб законодавець наділив ДП «АМПУ» правом встановлювати свої місцеві тарифи на господарські послуги, які надаються суб'єктам господарювання. Виходячи з наведеного плата за послуги з оформлення приходу суден у порт та виходу суден з порту є послугою, яка надається за вільними цінами.

Нормами діючого законодавства не передбачено заборони на стягнення з суден плати за надання комерційних послуг за встановленими Адміністрацією порту, при наявності сплачених судном обов'язкових портових зборів, встановлених державою.

Згідно ст. 17 Закону України «Про морські порти України» обов’язкові постанови по порту приймаються адміністрацією морських портів України за погодженням з капітаном морського порту та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті та містять специфічну для кожного морського порту інформацію про порядок плавання суден в акваторії морського порту, на каналах і фарватерах, включаючи правила заходу суден до морського порту і виходу з морського порту.

Обов’язкові постанови по порту є обов’язковими до виконання всіма юридичними і фізичними особами, які перебувають у морському порту, після їх обов’язкової державної реєстрації та опублікування в Повідомленнях мореплавцям України. Обов’язкові постанови по порту підлягають обов’язковій державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації нормативно-правових актів.

Відповідно до 5.5.21 Обов’язкових постанов по морському порту Іллічівськ, затверджених наказом ДП «АМПУ» № 162 від 26.05.2016, послуги, що надаються СКМП з оформлення приходу, відходу суден оплачуються за діючими тарифами.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про морські порти України» передбачено, що використання коштів від портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 було затверджено Порядок обліку та використання коштів від портових зборів, відповідно до п. 2.1 якого кошти від корабельного збору використовуються: на утримання та очищення акваторії порту та операційної акваторії причалу (причалів) від наносів і речовин, що забруднюють її поверхню і дно; на утримання, ремонт, модернізацію, реконструкцію і будівництво огороджувальних і берегоукріплювальних споруд порту; на виконання промірних робіт на акваторії порту та операційній акваторії причалу (причалів); на суднопідйомні та підводно-технічні роботи на акваторії порту та операційній акваторії причалу (причалів), включаючи попереднє водолазне обстеження дна та підняття втрачених (скинутих) великогабаритних предметів, такелажу та оснащення суден; на днопоглиблювальні роботи, пов'язані з підтримкою, поліпшенням, розвитком (розширенням) акваторії порту та операційної акваторії причалу (причалів); на заходи, пов'язані із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах; на утримання персоналу, що бере участь у проведенні робіт і здійснює технічний нагляд за будівництвом (придбанням, виготовленням), модернізацією, реконструкцією, ремонтом та експлуатацією акваторії і операційної акваторії причалу (причалів) та інших необоротних активів, що використовуються на зазначені в цьому пункті цілі, у тому числі на забезпечення соціальних гарантій цього персоналу; на забезпечення функціонування та розвитку національної системи пошуку і рятування в морському пошуково-рятувальному районі України; на компенсацію інвестицій, внесених суб’єктами господарювання у стратегічні об’єкти портової інфраструктури, що є об’єктами державної власності, у порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України відповідно до чинного законодавства; на компенсацію вартості підводних гідротехнічних споруд (канали, операційні акваторії причалів тощо), що були збудовані за рахунок приватних інвестицій до набрання чинності Законом України «Про морські порти України» та внесені до реєстру гідротехнічних споруд у встановленому законодавством порядку, що передаються у державну власність, у порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України відповідно до чинного законодавства.

Оформлення приходу та виходу судна із порту не відносяться до зазначеного переліку витрат, в тому числі, не може відноситись до заходів, пов'язаних із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах, виходячи із наступного.

Наказом Міністерства транспорту України від 17.07.2003 № 545 було затверджено Правила контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства відповідно до п. 1.5 яких передбачено, що, з метою забезпечення безпеки мореплавства та запобігання забрудненню із суден, усі судна, що перебувають у морських портах України, підлягають обов'язковому контролю ІСКМП і вибірковому контролю ІКДП. При цьому, перевіркою є відвідання судна для перевірки дійсності відповідних свідоцтв та інших документів, а також загального стану судна, його устаткування і екіпажу.

Таким чином, поняття «оформлення приходу/виходу судна» та поняття «заходи пов’язані із забезпеченням безпеки мореплавства» не є тотожними.

Крім того, відповідно до Положення про навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 14.06.2007 № 498 судновий хід - це водний простір на внутрішньому водному шляху, призначений для руху суден і позначений на місцевості і на карті; крім того, це безпечний у навігаційному відношенні прохід по водному просторі, означений засобами навігаційного обладнання.

Отже, дії по оформленню приходу/виходу судна не пов’язані із забезпеченням безпеки судноплавства безпосередньо на судноплавних шляхах.

Окремо слід зауважити, що Порядок оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту, затверджено Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.06.2013 № 430, та він розроблений відповідно до Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 року (з поправками).

Зазначена Конвенція направлена на спрощення і зниження до мінімуму формальностей, необхідної документації та процедур прибуття, перебування і відбуття суден, що беруть участь у міжнародному судноплавстві.

Отже, оформлення приходу/виходу судна це здійснення формальностей та процедур пов’язаних із оформленням документів, а тому витрати на такі заходи не можуть бути віднесені до витрат, пов’язаних із забезпеченням безпеки судноплавства на судноплавних шляхах.

Крім того, в обґрунтування своїх вимог позивач надав довідки - рахунки, відповідно до якої капітан суден КП „МПРС” засвідчує, що позивачем були надані послуги щодо оформлення відходу судна та приходу судна, при цьому відповідно до ч. 2 ст. 58 Кодексу торговельного мореплавства України капітан судна внаслідок свого службового становища визнається представником судновласника щодо дій, викликаних потребами судна або плавання.

Тобто, з вказаних довідок-рахунків, прямо випливає, що судновласник КП „МПРС” підтвердило, що позивачем були надані послуги щодо оформлення відходу та приходу судна.

Також суд погоджується з доводами відповідача, що позивачем помилково у рахунку 7311 від 13.07.2017 щодо судна «Сапфир» включено для оплати адміністративного та корабельного зборів, оскільки судно Сапфір є згідно класифікаційного свідоцтва є рятувальним судном.

Враховуючи викладене, керуючись положеннями ст. 193, 610 ЦК України якими встановлено обов’язковість виконаня господарських зобов’язань належним чином відповідно до закону, інших правових актів, ст.ст. 526, 530 ЦК України, якими визначено, що зобов’язання повинні виконуватися належним чином у відповідності з умовами договору та вимогами актів цивільного законодавства у вказаний строк (термін), а якщо строк (термін) виконання боржником обов’язку не встановлений або визначений моментом пред’явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час, а боржник повинен виконати такий обов’язок у семиденний строк від дня пред’явлення вимоги, якщо обов’язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства, отже суд погоджується з доводами позивача по справі про наявність заборгованості відповідача перед позивачем станом на 20.10.2017 у розмірі 29513,01 грн. за виключенням помилково вказаних в акті та рахунку 7311 від 13.07.2017 корабельного та адміністративного зборів щодо судна Сапфір у сумі 1271,54 грн., а всього у розмірі 28241,47 грн., які підлягають задоволенню.

Також суд погоджується з нарахованими пропорційно задоволеним вимогам інфляційними втратами та трьома відсотками річних, нарахованими згідно положень ст. 625 ЦК України, які підлягають задоволенню у розмірі 16,48 грн. інфляційних втрат та 140,89 грн. трьох процентів річних.

В порядку ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати пропорційно задоволеним вимогам покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Стягнути з Казеного підприємства „Морська пошуково-рятувальна служба” (65114, Одеська область, м. Одеса, Люстдорфська дорога, 140А, код ЄДРПОУ 38017026) на користь Державного підприємства „Адміністрація морських портів України” в особі Іллічівської філії (Адміністрація Іллічівського морського порту) (68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Праці, 6, код ЄДРПОУ 38727770) заборгованість у розмірі 14759 (чотирнадцять тисяч сімсот п’ятдесят дев’ять) грн. 96 коп., 22 (двадцять дві) грн. 16 коп. інфляційних втрат, 89,74 грн. трьох процентів річних, 1430 (одну тисячу чотириста тридцять) грн. 88 коп. судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено та підписано 5 грудня 2017 року.

Суддя Н.Д. Петренко

Джерело: ЄДРСР 70820156
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку