ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2017 року
Львів
№ 876/9174/17
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Сапіги В.П., Хобор Р.Б.
за участю секретаря судового засідання Сідельник Г.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційні скарги ОСОБА_1 та Державної фіскальної служби України на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України про визнання незаконним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
14.06.2017 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, в якому просить
визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України від 28.04.2017 р. про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;
зобов'язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно розглянути надані документи та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;
зобов'язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України видати посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.
Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України від 28.04.2017р. про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій. Зобов'язано Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно розглянути подані ОСОБА_1 документи щодо надання статусу учасника бойових дій. В решті позовних вимог відмовлено.
Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що рішення відповідача - Комісії з питань розгляду матеріалів про визнані учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України про відмову позивачу в наданні статусу учасника бойових дій, оформлене листом від 28.04.2017 року № 5944/Б/99-99-04-04-01-14 не містить будь-яку передбачену Положенням про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2016 р. №957, зареєстрованим в Мін'юсті 30.11.2016р. №1553/29683 (далі - Положення № 957), підставу для відмови.
Разом з тим, відмовляючи в задоволенні позовних вимог щодо зобов'язання Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, суд зазначає, що виключно Комісії належить право надавати або відмовляти у наданні статусу учаснику, а тому суд не може підміняти повноваження Комісії зобов'язуючи надавати статус учасника бойових дій.
Крім того, суд першої інстанції наголошує, що єдиною підставою відмови позивачу у наданні статусу учасника бойових дій є лише не віднесення його посади до осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України, службу до яких, на думку Комісії, позивач не належить. Інших же доводів, а саме чи брав участь позивач безпосередню в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України Комісією не досліджувалося.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, ОСОБА_1 та Державна фіскальна служба України оскаржили її, подавши апеляційні скарги.
ОСОБА_1 у своїй апеляційній скарзі просить частково скасувати постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року та винести нову постанову, якою повністю задовольнити позовні вимоги.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт - ОСОБА_1 вказує на те, що враховуючи, що його право, як позивача на отримання статусу учасника бойових дій, було правомірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, то належним та ефективним способом захисту його порушеного права буде зобов'язання відповідача, тобто Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України надати йому статус учасника бойових дій та як наслідок цього видати посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.
Державна фіскальна служба України у своїй апеляційній скарзі просить частково скасувати постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року та винести нову постанову, якою повністю відмовити в задоволенні позову.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт - Державна фіскальна служба України зазначає, що надання статусу учасника бойових дій іншим працівникам ДФС окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції без внесення змін до чинного законодавства є неможливим.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційних скарг, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційні скарги не підлягають до задоволення з таких підстав.
Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Встановлено, підтверджено матеріалами справи, що позивач працював начальником слідчого управління фінансових розслідувань Головного управління ДФС у Тернопільській області.
Наказом ДФС України «Про продовження відрядження працівників податкової міліції» від 28.07.2015 р. № 2268-о ОСОБА_1 відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та головного управління ДФС у Луганській області на період з 01.08.2015 р. по 29.08.2015 р. (а.с. 18-19).
Наказом ДФС України «Про відрядження працівників податкової міліції» від 26.08.2015 р. № 2681-о позивачу продовжено відрядження до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 30.08.2015 р. по 27.09.2015 р. (а. с. 20-21).
Наказом ДФС України «Про відрядження працівників податкової міліції» від 28.09.2015 р. № 3040-о позивачу продовжено відрядження до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 28.09.2015 р. по 12.10.2015 р.(а. с. 22-23).
Згідно з витягом із наказу Першого заступника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 23.11.2015 р. № 327 полковника податкової міліції ОСОБА_1, начальника слідчого управління фінансових розслідувань Головного управління ДФС у Тернопільській області, що перебував у складі сил та засобів, які залучалися та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових завдань в період з 01.08.2015 р. по 29.08.2015 р. (а. с. 24).
Згідно витягу із наказу Першого заступника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 27.01.2016 р. № 27 полковника податкової міліції ОСОБА_1, начальника слідчого управління фінансових розслідувань Головного управління ДФС у Тернопільській області перебував у складі сил та засобів, які залучалися та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових завдань в період з 30.08.2015 р. по 12.10.2015 р. (а. с. 25).
Згідно витягу із наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 29.12.2015 р. № 0207 ОСОБА_1, начальника слідчого управління фінансових розслідувань Головного управління ДФС у Тернопільській області залучений до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відряджений в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичною операцією в Донецькій та Луганській областях таких співробітників Державної фіскальної служби України у період з 30.08.2015 р. по 12.10.2015 р. (а. с. 26).
Довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 10.02.2017 року, виданою начальником Головного міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення АТО Державної фіскальної служби України полковником податкової міліції ОСОБА_1, що позивач дійсно в період з 01.08.2015р. по 12.10.2015р. включно, безпосередньо брав участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської облатей (а.с. 27).
У вищезазначених довідках вказано, що вони є підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій.
Також, факт безпосередню участь позивача в антитерористичній операції, його залучення до зведених мобільних груп з метою виявлення та упередження фактів незаконного переміщення товарів та осіб поза визначених дорожніх коридорів підтверджується листом № 5373/5/99-99-21-10-01-16 від 03.04.2017 р. Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) генерала-лейтенанта О. О. Сирського та наданою ним інформацією про обстріли КПВ та КрП (а.с. 31-36).
Позивачем до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у державній фіскальній службі України подано заяву.
Відповідно до Протоколу № 5 засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС від 25.04.2017 р. комісією у зв"язку з відсутністю правових підстав одноголосно прийнято рішення відмовити у наданні статусу учасника бойових дій працівникам ( в т.ч. колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС.
Листом від 28.04.2017 р. № 5944/Б/99-99-04-04-01-14 «Про надання інформації» відповідач повідомив позивача про те, що комісією прийнято рішення відмовити в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (в т. ч. колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до головних управлінь ДФС у Донецькій та/чи Луганській областях, у зв'язку з чим повернуто позивачу направлені до Комісії заяву та матеріали. Як на підставі для відмови у наданні статусу учасника бойових дій відповідач посилається на те, що статус учасника бойових дій може бути наданий лише особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції Державної фіскальної служби України, до яких позивач не належить.
В силу ст.5 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з'єднань, об'єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Відповідно до п.19 ч.1 ст.6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасниками бойових дій визнаються, зокрема, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Процедуру надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначає Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року №413 (далі - Порядок №413).
Згідно п.2 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов'язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв"язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Державна фіскальна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.
Порядок розгляду матеріалів та надання статусу учасника бойових дій у Державній фіскальній службі встановлений Положенням про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2016 року №957 (далі - Положення №957).
Пунктом 7 Положення встановлено вичерпний перелік підстав для відмови в наданні статусу учасника бойових дій, зокрема, такими є: відсутність документів, що містять достатні докази безпосередньої участі особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення; надання недостовірних даних про особу; виявлення факту підроблення документів про участь в антитерористичній операції, у забезпеченні її проведення; наявності обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.
Однак, за матеріалів справи видно, що рішення відповідача - Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України про відмову позивачу в наданні статусу учасника бойових дій, оформлене листом від 28.04.2017 року № 5944/Б/99-99-04-04-01-14 не містить будь-яких підстав для відмови в наданні статусу учасника бойових дій, передбачених п. 7 Положення.
З аналізу вказаних норм та обставин справи, апеляційний суд дійшов висновку, що рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України є безпідставним та необґрунтованим, відтак правомірно скасоване судом першої інстанції.
Разом з тим, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовна вимога позивача про зобов'язання Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України прийняти рішення про надання ОСОБА_3 статусу учасника бойових дій не підлягає задоволенню, оскільки з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на повно, об'єктивно і всебічно з'ясованих обставинах, а доводи апелянта на правомірність прийнятої постанови не впливають та висновків суду не спростовують.
Згідно ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ч.3 ст.160, ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційні скарги ОСОБА_1 та Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року у справі №819/959/17 за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України про визнання незаконним та скасування рішення - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя
Я. С. Попко
судді
В. П. Сапіга
Р. Б. Хобор
Повний текст судового рішення виготовлено 24.10.2017 року.