____________________________________________________________________________________
Справа№ 2-а-5991/11
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31.10.2011 року Суддя Київського районного суду м.Одеси Пучкова І.М., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси про визнання дій незаконними, зобовязання здійснити перерахунок пенсії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати відмову відповідача в перерахунку пенсії незаконною, зобовязання здійснити перерахунок пенсії за віком у відповідності до п. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування із застосуванням середньої заробітної плати за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії (2010р.), починаючи з 01.08.2011 р.
Представник відповідача - Управління пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси - надав заперечення проти адміністративного позову, посилаючись на безпідставність заявлених вимог.
Суд, дослідивши надані докази, вважає, що позовні вимоги не обґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 отримує пенсію за віком та перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси. Перебуваючи на пенсії, він продовжує працювати.
Позивач звернувся до Управлінні Пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси з заявою та відповідними документами щодо перерахунку пенсії як працюючому пенсіонерові відповідно до вимог ч. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування, на вказану заяву відповідач надав відповідь, в якій вказав, що відповідачем позивачу здійснювався перерахунок пенсії з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2007р., що становила 1197,91 грн.
Відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування, у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок проводиться не раніше як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Згідно зі ст. 40 цього Закону заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається з урахуванням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року за призначенням пенсії, позивач продовжував працювати і набув право на перерахунок пенсії.
Згідно з п. 11 Постанови КМУ від 28.05.2008 р. № 530 Про деякі питання соціального захисту окремих категорії громадяну разі, коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше як 24 місяці страхового стажу після призначення попереднього перерахунку пенсії, незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати, з якої була обчислена, або за бажанням пенсіонера в порядку, передбаченому ч. 1ст. 40 Закону. Це повністю узгоджується з приписами ст. 42 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхуваннявід 09.07.2003.
Підпунктами 9, 10 п.35 розділу II Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України було внесено зміни до ст.ст. 40, 42 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхуваннята врегульовано питання застосування показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та порядок проведення перерахунку пенсій з урахуванням страхового стажу та заробітку, набутого після призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення пункту 35 розділу II Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Українита які втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного рішення, у якому, крім того, було вказано на його преюдиціальність при розгляді судами загальної юрисдикції позовів у звязку з правовідносинами, що виникли внаслідок дії неконституційного акта.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Скасовані зміни надавали можливість перераховувати пенсію із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Аналіз відновленої (діючої) норми абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону 1058 доводить, що перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Тобто, правила частини першої статті 40 при перерахунку пенсії, застосовуються виключно з метою визначення періоду страхового стажу, за який може бути обчислена заробітна плата (дохід).
Частина 1 статті 40 передбачає, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу, починаючи з 01 липня 2000 року.
Суд приходить до висновку, що середня заробітна плата працівників, зайнятих в галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії, використовується як складова для призначення пенсії відповідно до ч.2 ст.40 Закону 1058 і є величиною постійною не змінною при перерахунку пенсії, на відміну від інших показників, які використовуються при визначенні заробітної плати (доходу)застрахованої особи для обчислення пенсії.
Крім того, ототожнювати визначення як середня заробітна плата працівників, зайнятих в галузях економіки Українита показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка, відповідно до цього закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, не можливо, оскільки ці поняття є різними правовими категоріями, основу яких становлять різні економічні критерії.
Аналогічна по суті правова позиція викладена у постановах Вищого адміністративного суду України від 22 червня 2011 р. ( справи № К/9991/15319/11, К/9991/15313/11, К9991/15317/11).
Таким чином, враховуючи, що вимоги позивача не є обґрунтованими, в задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись Рішенням Конституційного Суду України № 1-28/2008 від 22.05.08р, ст.ст. 40, 42 Закону України „Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування, Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.07р, ст.ст. 158-163, 183-2 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси про визнання дій незаконними, зобовязання здійснити перерахунок пенсії - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Київського районного суду міста Одеси протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови.
Суддя Пучкова І. М.