ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.10.2011 року
Київський районний суд м. Одеси у складі:
Головуючого –судді Куриленко О.М.,
за участю секретаря – Фірко Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси про визнання дій протиправними, відшкодування шкоди, зобов`язання здійснити перерахунок пенсії і виплатити заборгованість по перерахунку,
В С Т А Н О В И В :
14.09.2011 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління пенсійного фонду України у Київському районі м. Одеси про визнання дій, пов`язаних з перерахунком пенсії із застосуванням середньої заробітної плати в економіці країні за 2007 рік та відмови відповідача у перерахунку пенсії з урахуванням середньої заробітної плати в економіці країні за 2010 рік протиправними, зобов`язання здійснити перерахунок пенсії з 01.07.2010 року з урахуванням показника середньої заробітної плати в економіці країни за 2010 рік з урахуванням раніше виплачених сум.
У судовому засіданні позивач адміністративний позов підтримав у повному обсязі, просив його задовольнити.
Представник відповідача - Управління Пенсійного фонду України у Київському районі
м. Одеси у судове засідання не з`явився, про слухання справи повідомлений належним чином, надав письмові заперечення на поданий позов, в яких просив у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши позивача, суд доходить до висновку, що заявлений позов задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що позивач є пенсіонером, знаходиться на обліку в Управлінні пенсійного фонду у Київському районі м. Одеси.
У серпні 2011 року позивач звернувся до УПФ у Київському районі м. Одеси із заявою про перерахунок пенсії, на підставі якої позивачу було проведено перерахунок пенсії з застосуванням
показника заробітної плати за 2007рік та повідомлено, що розрахунок пенсії був здійснений у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 22.05.2008 року, що відповідає законодавству.
Суд виходить із ст. 92 п.6 Конституції України, яка передбачає, що виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Підпунктом "б" підпункту 9 пункту 35 розділу II Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-У "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який набрав чинності з 1 січня 2008 року, абзац четвертий частини другої статті 40 Закону № 1058-ІУ було викладено в новій редакції: "Зс (середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади у галузях статистики, економіки, праці та соціальної політики і фінансів".
Цим же Законом (підпункт "б" підпункту 10 пункту 35 розділу II) частій у четверту статті 42 викладено в такій редакції: "У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.
У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше ніж 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію".
Таким чином, з 1 січня 2008 року змінено показник середньої заробітної плати (доходу) -однієї із складових формули заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії та встановлено, що цим показником має бути середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески.
Також змінено порядок перерахунку пенсії особам, які після призначення пенсії продовжували працювати.
Згідно ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”№ 1058-ІУ від 09.07.2003 року у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховуєтьія для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.
Зі змісту ч. 4 ст. 42 Закону № 1058-ІУ у редакції Закону від 28 грудня 2007 року № 107-У “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”вбачається три категорії застрахованих осіб, які продовжували працювати після призначення пенсій і мають право на її перерахунок.
До першої категорії таких осіб відносяться особи, які після призначення або перерахунку пенсії продовжували працювати та набули не менш як 24 місяці страхового стажу незалежно від перерв у роботі. Ці пенсіонери мали право на перерахунок пенсії тільки з урахування додатково набутого страхового стажу із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. З урахуванням додатково набутого страхового стажу та заробітної плати, яку вони отримували після призначення чи попереднього перерахунку пенсії. Такий перерахунок мав проводитися в разі, якщо в заяві про перерахунок пенсії зазначено, що особа бажає здійснити перерахунок за стажем та за заробітною платою. В такому разі заробітна плата мала б обраховуватися за правилами частини першої статті 40 Закону № 1058-ІУ, а саме: за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
До другої категорії відносяться особи, які пропрацювали та набули менше 24 місяців страхового стажу. За таких обставин заява про перерахунок пенсії повинна була подаватися не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію. Тобто, в такому разі перерахунок проводиться виключно за стажем.
До третьої категорії відносяться особи, які при виході на пенсію не мали трудового (страхового) стажу. Якщо особа, вийшовши на пенсію, маючи неповний стаж, допрацювала необхідну кількість років, то вона мала право подати відомості про свій додатковий стаж у будь-який момент. У такому разі перерахунок мав проводитися не за заробітною платою, а лише за стажем роботи.
Рішенням Конституційного суду України № 10-рп\2008 від 22.05.2008 року положення пунктів 36-100 розділу II “Внесення змін та доповнень до деяких законодавцях актів України”визнано такими, що не відповідають Конституції України і є неконституційними.
Крім того, Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року визнано неконституційними норми статті 61 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28 грудня 2007 року N 107-У І які, в свою чергу, вносили корегування до частини четвертої статті 42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне пенсійне страхування”.
Частиною шостою резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22 травня 2008 року вирішено, що Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, визнаних неконституційними.
Таким чином, з 22 травня 2008 року відновили дію положення частини Другої статті 40 та частини четвертої статті 42 Закону № 1058-ІУ у первинній його редакції, які діяли до 01.01.2008 року в редакції Закону України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування”№ 1058-ІУ від 09.07.2003 року.
Згідно ч.2 статті 40 Закону № 1058-ІУ встановлено формулу заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії.
У редакції Закону від 9 липня 2003 року № 1058-ІУ, яка набрала чинності 1 січня 2004 року, зазначена формула була такою: Зп = Зс х (Ск : К), де:
Зп -заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;
Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за
календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії;
Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кзі +, Кз2 + КзЗ + ... +
Кзп);
К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати
(доходу) застрахованої особи (абзаци другий шостий частини другої статті 40 Закону №
1058-ІУ).
Згідно ч.4 ст. 42 зазначеного Закону у редакції Закону від 9 липня 2003 року № 1058-ІУ у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Отже зі змісту ч.4 ст. 42 Закону № 1058-ІУ випливає, що при перерахунку пенсії застосовується заробітна плата (дохід) пенсіонера, яку він отримував до призначення пенсії, або яку він отримував за період роботи, який є періодом страхового стажу.
З огляду на викладене під час перерахунку пенсії у формулі Зп = Зс х (Ск : К) змінюються лише показники Ск та К. Зокрема, у величину суми коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць додаються коефіцієнти заробітної плати (доходу) за кожен місяць страхового стажу, який став підставою для перерахунку пенсії, а показник К збільшується кількістю додаткових місяців страхового стажу, при цьому решта показників залишається без змін.
Таким чином зі змісту ст. 42 ч.4 Закону № 1058-ІУ слідує, що зазначена норма не встановлює обмеження можливості працюючого пенсіонера скористатись правом на перерахунок пенсії в будь-який час після її призначення. Проте містить застереження, що наступний перерахунок пенсії може бути проведений не раніш як через два роки після здійснення попереднього, при цьому під час перерахунку пенсії величина середньої заробітної плати (доходу) враховується та, яка використовувалася під час призначення пенсії, тобто це - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії (абзац четвертий частини другої статті 40 Закону № 1058-ІУ).
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 22.05.2008 року у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону № 1058-ІУ, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період, що настає після призначення пенсії, не підлягає виключенню згідно з абзацом третім частини першої статті 40 Закону.
Таким чином Постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" встановлено порядок перерахунку пенсій особам, які після її призначення продовжували працювати, відмінний від того порядку, який визначений частиною четвертою статті 42 Закону № 1058-ІУ у редакції Закону від 9 липня 2003 року.
Вбачається, що на час виникнення спірних правовідносин діяли два нормативно-правові акти (Закон України та постанова Кабінету Міністрів України), які по різному регулюють розмір показника середньої заробітної плати, що враховується для обчислення пенсії. Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами визначаються, зокрема, основи соціального захисту, а її ст. 75 встановлено, що єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України. Конституція не надавала права парламенту делегувати свої повноваження іншим державним органам, а останнім - своїми нормативно-правовими актами змінювати положення законів.
Однак, при перерахунку пенсії позивача у 2011 році Управлінням Пенсійного фонду України у Київському районі м. Одеси застосовано не положення Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” в редакції від 09.07.2003 року, а постанову Кабінету Міністрів України “Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”№ 530 від 28 травня 2008 року, яка суперечить зазначеному Закону України.
У відповідності до ст. 9 ч.4 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, Закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Отже, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативними
актами , при вирішенні зазначеного спору застосуванню підлягають положення 'Закону України
“Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, а не приписи постанови Кабінету
Міністрів України “Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” №530
від 28 травня 2008 року, на які посилається відповідач.
За таких обставин суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову по суті заявлених позовних вимог слід відмовити.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 22, 46, 55, 58, 92 Конституції України, ст. ст. 40, 42 “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 року . ст.ст. 7, 9, 11, 13,41, 128, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 167 КАС України, суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України у Київському районі м.Одеси про визнання дій протиправними, відшкодування шкоди, зобов`язання здійснити перерахунок пенсії і виплатити заборгованість по перерахунку–відмовити.
Постанову може бути оскаржено шляхом подання до Одеського апеляційного адміністративного суду через Київський районний суд м. Одеси апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення.
Суддя Куриленко О. М.