open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

17 жовтня 2017 року

справа № 185/4447/17 (2-а/185/295/17)

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Чепурнова Д.В.

суддів: Сафронової С.В. Мельника В.В.

за участю секретаря судового засідання: Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Павлоградського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області

на постанову Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 19 липня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Павлоградського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся до суду з вищевказаним позовом, в якому просив:

- визнати дії Павлоградського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області щодо надання ОСОБА_1 відмови в перерахунку пенсії на підставі ч. 1 ч. 2 абз. 1 аб.2 ст. 57 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначити середньомісячний заробіток для перерахунку пенсії шляхом поділу загальної суми заробітку на календарні місяці роботи на кількість цих місяців за довідкою виданою Павлоградською міською радою архівним відділом про заробітну плату (грошове забезпечення) одержану за роботу (службу) в зоні відчуження з 19 серпня по 05 жовтня 1987 року у перерахуванні пенсії неправомірними та протиправними;

- зобов'язати Павлоградське об'єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області перерахувати пенсію ОСОБА_1 на підставі п.1 п.2 абз. 1 аб.2 ст. 57 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а саме: визнати середньомісячний заробіток для перерахунку пенсії шляхом поділу загальної суми заробітку на календарні місяці роботи на кількість цих місяців за довідкою виданою Павлоградською міською радою архівним відділом про заробітну плату (грошове забезпечення) одержану за роботу (службу) в зоні відчуження з 19 серпня по 05 жовтня 1987 року з 20 квітня 2017 року.

Постановою Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 19 липня 2017 року позов задоволено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Павлоградське об'єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області звернулося з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення матеріального та процесуального права просило її скасувати та відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги її заявник зазначає те, що позивач отримує пенсію за віком на пільгових умовах, а тому підстави для застосування норм ст.57 Закону України "Про соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з урахуванням довідки відсутні, так як ця стаття передбачає розрахунок пенсії особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, інші сторони до суду не з'явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 19 серпня 1987 року по 05 жовтня 1987 року і має статус учасника ліквідації наслідків ліквідації аварії на Чорнобильської АЕС другої категорії. Перебуває на обліку і отримує пенсію у Павлоградському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

На звернення позивача з приводу перерахунку розміру пенсії Павлоградське об'єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області листом від 20 квітня 2017 року за № 6069/05/18 відмовив в перерахунку пенсії за віком за нормами статті 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи" у зв'язку з відсутністю законних підстав.

Суд апеляційної інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженої постанови, виходить з наступного.

Законом України «Про соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.

Відповідно до ст.49 названого Закону, пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Відповідно до ст.57 Закону обчислення середньомісячного заробітку провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". У разі обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" за бажанням того, хто звернувся за пенсією, середньомісячний фактичний заробіток для обчислення пенсії може визначатися за будь-які 12 місяців підряд роботи на територіях радіоактивного забруднення.

Якщо особа, яка звернулася за пенсією, пропрацювала на територіях радіоактивного забруднення:

менше 12 місяців, - середньомісячний заробіток визначається шляхом поділу загальної суми заробітку за календарні місяці роботи на кількість цих місяців;

не менше 30 календарних днів у двох місяцях, - середньомісячний заробіток визначається за будь-які фактично відпрацьовані 30 календарних днів роботи; менше місяця, - середньомісячний заробіток визначається за цей календарний місяць з додаванням до заробітку на основній роботі.

Порядок обчислення середньомісячного заробітку для призначення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, призначеної відповідно до статті 54 цього Закону, визначається Кабінетом Міністрів України.

Отже, даною нормою чітко розмежовано порядок обчислення середньомісячного заробітку при обчисленні пенсії, як за нормами Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», так і у разі призначення пенсії за цим Законом (ст.54 пенсії по інвалідності та пенсії у зв'язку із втратою годувальника).

Тобто, системний аналіз норм статей 50, 51, 54, 55, 57 Закону свідчить про те, що особам, віднесеним до категорії 1, державні пенсії призначаються відповідно до статті 54 Закону про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Це пенсія по інвалідності та пенсія у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, і порядок обчислення середньомісячного заробітку для призначення таких пенсій визначається Кабінетом Міністрів України (Порядок №1210). Особам же, віднесеним до категорій 2, 3 і 4, пенсія призначається та обчислюється відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням пільг зі зменшення пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, та з обчислення середньомісячного заробітку для обчислення розміру пенсії (статті 55 та 57 Закону про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи).

Аналогічного висновку дійшов Пленум Вищого Адміністративного Суду України у своїй постанові від 16 березня 2012 року №4 «Про судову практику вирішення адміністративними судами спорів, що виникають у зв'язку із застосуванням статей 39, 48, 50, 52, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (п.7).

Відповідно до частини другої статті 27 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Тобто, цією нормою надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» або спеціальним Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність у позивача права на перерахунок пенсії з урахуванням середньомісячного фактичного заробітку на території радіоактивного забруднення.

При цьому, згідно Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», зона відчуження є територією радіоактивного забруднення.

Вказана позиція узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, висловленій у постанові від 07.07.2015р. у справі №754/12702/14-а.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції. Посилання відповідача на судові рішення Вищого адміністративного суду є безпідставними, оскільки обставини справ №К/800/27753/13 та №К/991/35918/11 є відмінними від справи, що розглядається. Так, у справі №К/800/27753/13 підставою для відмови в позові стало зокрема, те, що особа не зверталася із заявою про визначення розміру пенсії відповідно до ч.2 ст.27 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» і в результаті такого перерахунку розмір пенсії значно зменшиться, а у справі №К/991/35918/11 підставою для відмови в позові став пропуск особи строків звернення до суду.

На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об'єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому постанову суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись п.1 ч.1 ст.198, ст. 200, 205, 206 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Павлоградського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області - залишити без задоволення.

Постанову Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 19 липня 2017 року - залишити без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

В повному обсязі ухвала складена 19 жовтня 2017 року.

Головуючий: Д.В. Чепурнов

Суддя: С.В. Сафронова

Суддя: В.В. Мельник

Джерело: ЄДРСР 69709269
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку