Провадження № 2-а-2743/10
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.07.2010
22 липня 2010 року м. Харків
Московський районний суд м. Харкова в складі головуючого судді Сугачової О.О., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України в Московському районі м. Харкова про визнання неправомірними дій, зобов’язання здійснити перерахунок пенсії, -
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання неправомірними дій Управління пенсійного фонду України в Московському районі м. Харкова (далі УПФ) стосовно відмови в проведені перерахунку пенсії згідно ч.4 ст. ст. 50, 54 Закону України « Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи із розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», зобов’язати відповідача здійснити перерахунок пенсії за інвалідністю згідно ч.4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи із 8 мінімальних пенсій за віком, розмір якої визначається ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та забезпечити її виплату, починаючи з 03.11.2008р. у зв’язку із збільшенням розміру мінімальної пенсії за віком та зобов’язати відповідача провести перерахунок додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю згідно ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком, яка визначається ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» із забезпеченням її виплати, починаючи з 03.11.2008р., у зв’язку із збільшенням розміру мінімальної пенсії за віком та з подальшим перерахунком.
Обґрунтовуючи свої доводи позивач зазначив, що відноситься до 1 категорії учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС, йому встановлено ІІ групу інвалідності по загальному захворюванню, у зв’язку із аварією на ЧАЕС та перебуває на обліку, отримуючи пенсію за інвалідністю в УПФ Московського району м. Харкова. Відповідачем виплачувалася позивачу основна пенсія та додаткова пенсія в розмірах, які не відповідають Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», оскільки розмір отриманої пенсії значно нижчий. Позивач звертався до відповідача про здійснення перерахунку пенсії, однак відповіддю від 08.12.2009р. у перерахунку пенсії відмовлено. Просить позов задовольнити.
Відповідач надав письмові заперечення проти адміністративного позову, в якому просить суд в задоволенні позову відмовити.
Сторони звернулися до суду із клопотанням про розгляд справи у їх відсутності, в зв’язку з чим, суд вирішив розглянути справу в порядку письмового провадження на основі наявних у справі матеріалів.
Суд дослідивши і оцінивши надані докази, представлені в матеріалах справи, встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Так, судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в УПФ Московського району м. Харкова та отримує пенсію по ІІ групі інвалідності, як особа евакуйована із зони ЧАЕС, на підставі ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
ОСОБА_1 звернулася до УПФ Московського району м. Харкова із заявою про перерахунок пенсії 30.11.2009р., отримавши листа № 33160-02/1/30 від 08.12.2009р., котрим позивачу відмовлено у перерахунку пенсії, у тому числі і додаткової, т.я. нараховується і виплачується вірно відповідно до чинного законодавства (а.с. 5-8).
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі та в межах повноважень, у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до вимог ч.4 ст. 54 Закону України № 796 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів ІІ групи, щодо яких встановлено зв’язок із Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими 8 мінімальних пенсій за віком.
На підставі вимог ст. 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до 1-ї категорії, інвалідам ІІ групи призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірах 50 % мінімальної пенсії за віком.
З положень Закону України від 28.12.2007р. № 107-УІ «Про державний бюджет України на 2008р. та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» вбачається, що текст статті 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» викладено в новій редакції, а саме: особам, віднесеним до категорії 1 призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, у розмірах: інвалідам ІІ-ї групи – 20% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність визначається на момент виплати додаткової пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно правовими актами.
Рішенням Конституційного Суду України за № 10-рп від 22.05.2008р. положення ст. 67 розділу 1, п.п. 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7, п. 19, п.п. 20-22, 24-34, підпунктів 1-6,8-12, п. 35, п.п. 36-100 розділу ІІ внесення змін до деяких законодавчих актів України» визнані такими, що не відповідають Конституції України.
Частина 2 ст. 152 Конституції України зазначає, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані не конституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є особою, евакуйованою із зони ЧАЕС, відноситься до 1-ї категорії , що підтверджується посвідченням (а.с.9).
Із довідки МСЕК № 315845 ОСОБА_1 встановлена ІІ група інвалідності з 01.03.1998р. із загальним захворюванням, пов’язаним з ЧАЕС (а.с.9).
Відповідно до ст. 54 Закону України від 28.12.2007р. за № 107-УІ «Про Державний бюджет України на 2008р. та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» затверджено на 2008р. прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для осіб, які втратили працездатність, а саме: з 01 січня – 470 грн.,; з 01 квітня – 481 грн.; з 01 липня – 482 грн. та з 01 жовтня – 498 грн.
Згідно зі ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 46 Конституції України пенсії та інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчій від прожиткового мінімуму, встановленому законом.
Прожитковий мінімум встановлюється Кабінетом Міністрів України і щороку затверджується Верховною радою України в Законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
Отже, суд приходить до висновку, що позивачу призначена державна пенсія та додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, відповідно до ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», однак позивачу така пенсія виплачувалась не в розмірі встановленому вищезазначеним законом.
Відповідно до вимог ст. 67 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність визначеного законом підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4 розмір щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Посилання відповідача на визначення розміру державної пенсії та додаткової пенсії відповідно до постанови КМУ суд не приймає до уваги, оскільки у відповідності до ч.5 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» встановлено, що порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається КМУ, однак останній встановлює лише порядок обчислення пенсії і не повноважений визначати її розмір.
Відповідно до ст. 92 Конституції України, виключено законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
На підставі вищевикладеного відповідно до ч.2 ст. 11 КАС України суд дійшов до висновку про невідповідність дій відповідача щодо відмови у перерахунку ОСОБА_1 основної та додаткової пенсії відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»,
Разом з цим, суд відмовляє позивачу в задоволені вимог щодо зобов’язання відповідача і подальшому здійснювати перерахунок основної та додаткової пенсії у зв’язку із збільшенням розміру мінімальної пенсії за віком, оскільки у суду відсутні підстави вважати, що відповідачем і в подальшому права позивача щодо таких виплат будуть порушено, тому задовольняє вимоги позову із дати встановленої позивач по час постановлення судового рішення, тобто з 03.11.2008р. по 22.07.2010р.
Керуючись ст.ст. 19, 46, 92, 152 Конституції України, ст.ст. 50, 54 67 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», ст. 58 Закону України «Про Державний бюджет на 2008рік», ст.ст.2,3,6-9, 11,17, 18, 69-71, 94, 159, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати дії Управління пенсійного фонду України в Московському районі м. Харкова про відмову в проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 у відповідності до ст. 50, ч.4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи із розміру пенсії за віком, встановленої ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування – неправомірними.
Зобов’язати Управління пенсійного фонду України в Московському районі м. Харкова провести перерахунок пенсії по інвалідності ОСОБА_1 у відповідності до ч.4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи із 8 мінімальних пенсій за віком, розмір якої визначається ч.1 ст. 28 Закону України «Про загально обов’язкове державне пенсійне страхування» і забезпечити її виплату, починаючи з 03.11.2008р. по 22.07.2010р. відповідно до ст. 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Зобов’язати Управління пенсійного фонду України в Московському районі м. Харкова провести перерахунок додаткової пенсії ОСОБА_1 за шкоду, заподіяну здоров’ю у відповідності до ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 50 відсотків мінімальної пенсії за віком, яка визначається ст. 28 Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» і забезпечити її виплату, починаючи з 22.05.2008р. по 22.07.2010р.
В іншої частині вимог відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Апеляційного адміністративного суду Харківської області через Московський районний суд м. Харкова шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом 20 днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається в строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя