open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 812/530/17
Моніторити
Ухвала суду /16.08.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /30.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2007/ Луганський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 812/530/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /16.08.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /30.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2007/ Луганський окружний адміністративний суд
8.3.3

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

30 червня 2017 року

Сєвєродонецьк

Справа № 812/530/17

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого – судді Секірської А.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання – Вакуленка А.В.,

представника позивача – ОСОБА_1, довіреність від 28.12.2016 № 17;

представника відповідача – ОСОБА_2, довіреність від 18.01.2017 № 298/9/28-10-10-18;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, -

ВСТАНОВИВ:

07 квітня 2017 року публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» (далі – Позивач, ПАТ «Луганськгаз») звернулося до суду з позовом до Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби з вимогами про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення – рішення від 17.01.2017 № НОМЕР_1 Запорізького управління Офісу великих платників Державної фіскальної служби.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 27.12.2016 позивачем отримано акт від 21.12.2016 № 82/28-10-47-09/05451150 про результати документальної камеральної перевірки ПАТ «Луганськгаз» з питань неподання (несвоєчасного подання) податкової звітності з податку на додану вартість за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року. Позивач у відповідності до вимог п. 86.7 ст. 86 Податкового кодексу України подав заперечення від 29.12.2016 № 01-02-59/2441, які не розглянуто відповідачем.

20.01.2017 позивачем отримано податкове повідомлення – рішення від 17.01.2017 № НОМЕР_1, яким встановлено порушення п.49.18.1 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України та на підставі п.п.54.3.3 п. 54.3 ст.54 Податкового кодексу України застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 4080,00 грн. Позивач на підставі статей 55, 56 Податкового кодексу України звернувся до Центрального офісу з обслуговування великих платників ДФС зі скаргою на зазначене податкове повідомлення – рішення, у відповідь на яку отримав рішення від 21.02.2017 за № 10046/10/28-10-10-4-33 про залишення скарги без розгляду. Листом від 03.03.2017 за № 01-02-38/454 позивач звернувся до ДФС України з повторною скаргою на податкове повідомлення – рішення, 03.04.2017 отримав рішення від 29.03.2017 № 6458/6/99-99-11-03-01-25 про залишення скарги без розгляду.

Позивач вважає оскаржуване податкове повідомлення – рішення протиправним, оскільки ним отримано Сертифікат (висновок) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 02.10.2014 № 749, яким засвідчено настання обставин форс-мажору з 01.07.2015 для ПАТ «Луганськгаз» при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області щодо виконання законодавчих актів, які стосуються справляння та сплати податків та інших обов’язкових платежів, у якому зазначено, що на дату видачі Сертифікату встановити термін дії обставин непереборної сили та дату їх закінчення неможливо. Наданий Сертифікат надав позивачу право згідно зі ст. 10 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» протягом терміну дії цього Закону на звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов’язань.

Відповідно до ухвали суду від 13.04.2017 замінено відповідача ОСОБА_3 управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби належним відповідачем – Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби (далі – Відповідач, Офіс ВПП ДФС).

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, дав пояснення, аналогічні викладеному в позовній заяві. Також надав письмову відповідь на заперечення від 05.05.2017 вих. № 10178/2017 (арк.спр. 84-85), в якій зазначив, що, починаючи з березня 2014 року та до теперішнього часу на території м. Луганська та Луганської області утворилася складна соціально-політична ситуація, за якої під реальною загрозою опинилось життя та здоров`я громадян, порушено звичний уклад життєдіяльності області в усіх його аспектах. Адміністративну будівлю ПАТ «Луганськгаз» за адресою: вул. Шевченка, 102, м. Луганськ, де знаходились усі первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансова звітність та інші документи товариства, будівлю і виробничі приміщення Луганської дільниці ПАТ «Луганськгаз» за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтская, 82, захоплено невідомими озброєними особами. Згідно з приписами п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України платникам податків категорично забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами. Причиною відсутності доступу до первинних документів, бухгалтерських регістрів, фінансової, податкової та іншої звітності, технічних та інших документів, які необхідні для обчислення податків і зборів, є проведення антитерористичної операції. На теперішній час неможливо відновити значну частину документів, тому що не тільки філії та адміністративна будівля позивача залишилися на неконтрольованій території, а й значна частина контрагентів.

Представник позивача зазначив, що з метою попередження негативних наслідків товариство у газеті Верховної Ради України «Голос України» у випуску № 203 (5953) від 22.10.2014 опублікувало оголошення з переліком втрачених штампів та печаток. У зв`язку з неможливістю використання засобів поштового зв`язку, для повідомлення контрагентів про обставини непереборної сили, які утворились та впливають на фінансово – господарську діяльність, у тому числі щодо втрати контролю над територією обслуговування, що знаходиться під контролем бойовиків, підприємство опублікувало офіційну інформацію у газеті Верховної Ради України «Голос України» у випуску № 206 (5956) від 25.10.2014. У газеті Верховної Ради України «Голос України» у випуску № 14 (6018) від 28.01.2015 підприємство опублікувало повідомлення про відсутність можливості розпоряджатися нерухомим майном та документацією дозвільного, звітного та правовстановлюючого характеру.

26.01.2015 ПАТ «Луганськгаз» листом № 01-02-59/125/1 повідомляло податковий орган про настання та дію форс-мажорних обставин, направило копію сертифікату від 02.10.2014 № 749. Також позивач двічі листами від 30.01.2015 № 01-02-059/176/2 та від 02.03.2015 № 01-02-59/395/1 просив податковий орган надати податкову консультацію щодо механізму відображення показників податкових декларацій у зв`язку з тимчасовою відсутністю первинних та інших документів, з причини неможливості отримати доступ до них до закінчення проведення антитерористичної операції та повідомляло про неможливість надання податкової звітності. Проте у листах податкового органу жодним чином не надавалося роз`яснення щодо механізму відображення показників у зв`язку з неможливістю (обмеженням) тимчасового доступу до первинних документів, бухгалтерських регістрів, фінансової, податкової та іншої звітності, технічних та інших документів, які необхідні для обчислення податків і зборів, з причини проведення антитерористичної операції.

У зв’язку з наведеним позивач вважає, що сертифікат ТПП, в якому зазначено, що встановити термін дії обставин непереборної сили та дату їх закінчення визначити неможливо, надав підприємству право згідно зі ст. 10 Закону № 1669 протягом терміну дії останнього для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов’язань.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надав письмові заперечення проти позову від 24.04.2017 (арк. спр. 61-62), в яких послався на те, що проведеною перевіркою встановлено порушення п.п. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України – неподання ПАТ «Луганськгаз» податкової декларації з податку на додану вартість за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року. Граничні строки подання податкової декларації можуть бути збільшені за правилами та на підставах, передбачених ст. 102 Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 4 наказу Державної податкової адміністрації України від 24.12.2010 № 1044, яким затверджено Порядок застосування пунктів 102.6 – 102.7 статті 102 Кодексу, продовження граничних строків для подання, зокрема, податкової декларації, здійснюється якщо такий платник податків був позбавлений можливості у визначений Кодексом строк виконати грошове зобов’язання та/або скористатися податковими правами. Відсутність можливостей у платника податків подати у граничний строк податкові декларації може бути пов’язана з обставинами непереборної сили, підтвердженими документально (п.п. 5.4 п. 5 наказу).

Виходячи з вимог пунктів 7-8 Наказу умовою для продовження граничних строків подання податкових декларацій є письмова заява платника, яка подається до фіскального органу за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції та сертифікат ТПП. Відповідач звертався до ПАТ «Луганськгаз» листом від 28.09.2016 № 529/10/28-04-42-02 з проханням повідомити про наявність сертифікату ТПП та відповідної заяви до територіальних органів ДФС.

Сертифікат від 02.10.2014 № 749 було надіслано до Запорізького управління ОВПП ДФС 05.01.2017 разом з запереченнями до акта камеральної перевірки від 21.12.2016 № 82/28-10-47-09/05451150, в якому засвідчується настання форс-мажорних обставин з 01.07.2014 для ПАТ «Луганськгаз» при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області щодо виконання законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обов’язкових платежів. Разом з тим, ПАТ «Луганськгаз» не повідомило про надання заяви про продовження граничних строків подання податкових декларацій до будь-якого територіального органу ДФС. Відповідач зазначив, що у самому сертифікаті міститься посилання на п.п. 100.4 та 100.5 ст. 100 Податкового кодексу України, тобто наявність сертифікату ТТП є підставою для відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу заявника, для отримання відстрочення, але ні в якому разі не відстроченням грошових зобов’язань або податкового боргу заявника або розстроченням грошових зобов’язань або податкового боргу.

На підставі викладеного, представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Заслухавши пояснення сторін, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.

У відповідності з Конституцією України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій, чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Судом установлено, що публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» зареєстроване як юридична особа 11.05.1994, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань від 04.07.2016 № 22064064 (арк.спр. 4-6), є платником податку на додану вартість з 05.08.1997 та перебуває на обліку у Запорізькому управлінні Офісу ВПП ДФС, що підтверджується витягом № 1728044500005 з реєстру платників податку на додану вартість (арк.спр.86) та довідкою про взяття на облік платника податків від 28.11.2016 № 1628041400110 (арк.спр.87).

Відповідно до п.п.75.1.1 п.75.1 ст. 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

21.12.2016 начальником відділу податкового супроводження підприємств паливно-енергетичного комплексу та житлово – комунального господарства Запорізького управління Офісу ВПП ДФС ОСОБА_4 на підставі п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75, п.п. 78.1.2 п. 78.1 ст. 78, ст. 79 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ПАТ «Луганськгаз» (код за ЄДРПОУ 05451150) з питань неподання (несвоєчасного подання) податкової звітності з податку на додану вартість за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року, за результатами якої встановлено порушення п.п. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України, а саме: неподання ПАТ «Луганськгаз» податкової декларації з податку на додану вартість за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року, та складено акт від 21.12.2016 № 82/28-10-47-09/05451150 (арк.спр.12).

29.12.2016 за вих. № 01-02-59/2441 позивачем направлено Запорізькому управлінню Офісу ВПП ДФС заперечення на акт від 21.12.2016 № 82/28-10-47-09/05451150 з проханням не застосовувати до ПАТ «Луганськгаз» штраф за неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності з податку на додану вартість за липень – жовтень 2014 року з посиланням на наявність сертифікату Торгово-промислової палати України про настання форс-мажорних обставин від 02.10.2014 № 749 (арк.спр. 13-14)

17.01.2017 ОСОБА_3 управлінням Офісу ВПП ДФС на підставі акта перевірки від 21.12.2016 № 82/28-10-47-09/05451150 прийнято податкове повідомлення – рішення форми «ПС» № НОМЕР_1, яким відповідно до п.п.54.3.3 п. 54. 3 ст. 54 та абз. 2 п. 120.1 ст. 120 Податкового кодексу України до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 4080,00 грн. (арк.спр.10-11).

27.01.2017 за вих. № 01-02-38/187 ПАТ «Луганськгаз» звернулося до Центрального офісу з обслуговування великих платників ДФС зі скаргою на повідомлення – рішення від 17.01.2017 № НОМЕР_1 (арк.спр. 15-16), у відповідь на яку отримало рішення Офісу ВПП ДФС від 21.02.2017 № 10046/10/28-10-10-4-33 про залишення скарги без розгляду у зв’язку з тим, що контролюючим органом вищого рівня відносно до контролюючого органу, який виніс податкове повідомлення – рішення, є ДФС України (арк.спр.17).

03.03.2017 за вих. № 01-02-38/454 ПАТ «Луганськгаз» звернулося до ДФС України зі скаргою на повідомлення – рішення від 17.01.2017 № НОМЕР_1 з посиланням на наявність сертифікату Торгово-промислової палати України про настання форс-мажорних обставин від 02.10.2014 № 749 (арк.спр.18-19), у відповідь на яку отримало рішення ДФС України від 29.03.2017 № 645816/6/99-99-11-03-01-25 про залишення скарги без розгляду у зв’язку з порушенням 10-денного терміну оскарження, визначеного п. 56.6 ст.56 Податкового кодексу України (арк.спр.20).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.

Згідно із п.202.1 ст. 200 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) звітним (податковим) періодом є один календарний місяць, а у випадках, особливо визначених цим Кодексом, календарний квартал, з урахуванням таких особливостей:

а) якщо особа реєструється як платник податку з іншого дня, ніж перший день календарного місяця, першим звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня такої реєстрації та закінчується останнім днем першого повного календарного місяця;

б) якщо податкова реєстрація особи анулюється в інший день, ніж останній день календарного місяця, то останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається з першого дня такого місяця та закінчується днем такого анулювання.

Відповідно до п. 203.1 ст. 203 Податкового кодексу України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (п. 49.1 ст. 49 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 49.2 ст. 49 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, відповідно до цього Кодексу незалежно від того, чи провадив такий платник податку господарську діяльність у звітному періоді.

Згідно із п.п.49.18.1 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця

П. 49.20 ст. 49 Податкового кодексу України встановлено, якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.

Таким чином, з урахуванням п. 49.18.1, п. 49.18 ст. 49, п. 203.1 ст. 203 Податкового кодексу України, граничний строк подання податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2014 року становив 20.08.2014, за серпень 2014 року – 20.09.2014, за вересень 2014 року – 20.10.2014, за жовтень 2014 року – 20.11.2014.

В ході судового розгляду справи встановлено, що відповідачем станом на теперішній час не подано податкові декларації з податку на додану вартість за липень – жовтень 2014 року у зв`язку з втратою первинної документації позивачем через проведення антитерористичної операції.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

ПАТ «Луганськгаз» у газеті «Голос України» у випуску № 203 (5953) від 22.10.2014 опублікувало оголошення з переліком втрачених штампів та печаток (арк.спр. 90 зв.).

У газеті «Голос України» у випуску № 206 (5956) від 25.10.2014 позивач опублікував звернення до контрагентів, які на договірних засадах надають послуги товариству та його відокремленим структурним підрозділам на території населених пунктів Луганської області, яка не знаходиться під контролем української влади, з проханням припинити надання будь-яких послуг (арк.спр. 89 зв.).

У газеті «Голос України» у випуску № 14 (6018) від 28.01.2015 підприємство опублікувало повідомлення про відсутність можливості розпоряджатися нерухомим майном та доступу до будь-якої документації (арк.спр. 88 зв.).

26.01.2015 за вих. № 01-02-59/125/1 позивачем направлено лист начальнику СДПІ ОВПП у м. Сєвєродонецьку Міжрегіонального Головного управління Міндоходів «Щодо настання форс-мажорних обставин» та копію сертифікату (висновку) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 02.10.2014 №749, які склались для товариства з 01.07.2015 з зазначенням того, що товариство не має можливості отримати та надати повну та достовірну інформацію щодо фінансового стану через відсутність доступу до первинних бухгалтерських документів (арк.спр. 91).

Таким чином, підприємством вжито заходи щодо повідомлення контролюючого органу про втрату первинної документації через її залишення на тимчасово неконтрольованій українською владою території м. Луганська та Луганської області.

Листами від 30.01.2015 № 01-02-59/176/2 (арк.спр. 92-93) та від 02.03.2015 № 01-02-59/395/1 (арк.спр.96) позивач звертався до начальника СДПІ з ОВПП у м. Луганську Міжрегіонального Головного управління Міндоходів з запитами про надання податкової консультації щодо застосування ст. 44 Податкового кодексу України – щодо механізму відображення показників податкових декларацій у зв`язку з тимчасовою відсутністю первинних та інших документів, з причини неможливості отримати доступ до них до закінчення проведення антитерористичної операції.

На зазначені листи позивачем отримано відповіді від 24.02.2015 № 392/10/2805-49 (арк.спр.94-95) та від 27.03.2015 № 811/10/28-05-49 (арк.спр.97-98), в яких зазначено, що згідно п.8 Порядку застосування норм пунктів 102.6 – 102.7 статті 102 Податкового кодексу України, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 24.12.2010 № 1044, п. 5 ст.11, ст.1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 № 1669-VІІ, питання щодо поширення на ПАТ «Луганськтепловоз» дії п. 102.6 ст. 102 Податкового кодексу України та продовження йому на умовах згаданого пункту граничного строку для подання податкової декларації може бути розглянуто не раніше ніж протягом тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення обставин непереборної сили, у разі подання заяви та документального підтвердження відповідно до Порядку. При формуванні показників податкової звітності застосовуються норми ст. 44, п.п. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України. При отриманні доступу до первинних документів, платник може внести зміни до податкової звітності у порядку, передбаченому ст. 50 Податкового кодексу України.

Суд зазначає, що твердження позивача про протиправність податкового повідомлення-рішення від 17.01.2017 № НОМЕР_1 та вимоги про його скасування обгрунтовані наявністю у ПАТ «Луганськгаз» сертифікату ТПП № 749 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), в якому зазначено, що встановити термін дії обставин непереборної сили та дату їх закінчення визначити неможливо, та який, на думку позивача, обумовлює його право на звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобовязань на підставі статті 10 Закону України “Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції”.

Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, визначає Закон України від 02.09.2014 № 1669-VII “Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції” (далі – Закон № 1669-VII), статтею 10 якого встановлено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Разом з тим, Законом № 1669-VII не визначено можливості звільнення платника податків від відповідальності за неподання податкових декларацій з податку на додану вартість через настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення АТО. Однієї наявності у платника податків сертифікату ТПП України про настання обставин непереборної сили (форс-мажору) недостатньо для звільнення такого платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства, зокрема, від відповідальності за неподання податкових декларацій, без закріплення у Податковому кодексі України чи іншому спеціальному нормативно-правовому акті самої можливості такого звільнення.

На теперішній час наявність у платника податків сертифікату ТПП України про настання обставин непереборної сили надає можливість такому платнику ініціювати процедуру продовження граничних строків подання податкової звітності, яка передбачена Податквовим кодексом України.

Так, згідно із п. 49.20 ст.49 Податкового кодексу України граничні строки подання податкової декларації можуть бути збільшені за правилами та на підставах, які передбачені цим Кодексом.

У відповідності до п.п. 102.6.4 п. 102.6 ст. 102 Податкового кодексу України граничні строки для подання податкової декларації, заяв про перегляд рішень контролюючих органів, заяв про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань, підлягають продовженню керівником (його заступником або уповноваженою особою) за письмовим запитом платника податків, якщо такий платник податків протягом зазначених строків мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території інших держав або внаслідок інших обставин непереборної сили, підтверджених документально.

Порядок застосування пунктів 102.6-102.7 статті 102 Податкового кодексу України затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 24.12.2010 № 1044, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.01.2011 за № 84/18822 (далі – Порядок № 1044).

Відповідно до п. 2 Порядку № 1044 обставини непереборної сили (форс- обставини) - непереборна за даних умов сила (стихійне лихо, дія суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна, загроза війни, терористичний акт, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, громадська демонстрація, блискавка, пожежа, буря, повінь, землетрус, нагромадження снігу або ожеледь, вибух тощо), яка є обставиною, що звільняє фізичну особу або посадових осіб юридичної особи від відповідальності за невиконання обов'язків, передбачених податковим законодавством.

Згідно з положеннями п.п.5.4 п. 5 Порядку № 1044 відсутність можливостей у платника податків подати у граничний строк податкові декларації, заяви про перегляд рішень органів державної податкової служби, заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань може бути пов'язана з обмеженою свободою пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території інших держав або внаслідок інших обставин непереборної сили, підтверджених документально. У цьому разі документальним підтвердженням є, зокрема, підтвердження Торгово-промислової палати України про настання обставин непереборної сили на території України.

За наявності обставин, визначених у пунктах 3, 5, 6 цього Порядку щодо посадових осіб юридичної особи та пунктах 4, 5 цього Порядку щодо фізичної особи, платник податків може звернутися до органу державної податкової служби з письмовою заявою про продовження граничних строків (п. 7 Порядку № 1044).

Відповідно до п.п.8.1 п. 8 Порядку № 1044 заява подається платником податків протягом тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення обставин, визначених цим Порядком, у довільній формі із стислим та чітким обґрунтуванням підстав для продовження граничних строків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів. У заяві надається вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ). Заява подається платником податків тільки разом із документальним підтвердженням.

Таким чином, з аналізу наведених норм слідує, що ПАТ «Луганськгаз» має право звернутися до контролюючого органу з заявою про продовження граничних строків протягом трицяти календарних днів, наступних за днем закінчення обставин, визначеним цим Порядком (в даному вапидку – обставин непереборної сили), проте така заява має бути подана тільки разом із документальним підтвердженням (сертифікатом ТПП).

Заява про продовження граничних строків подання податкових декларації з податку на додану вартість за липень - жовтень 2014 року ПАТ "Луганськгаз" не подавалася, що визнається сторонами.

Стосовно наданого позивачем сертифіката від 02.10.2014 № 749, виданого ТПП України, суд зазначає таке.

Відповідно до п. 6.2 розділу 6 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженому рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 15.07.2014 № 40(3) (далі – Регламент, у редакції, чинній на час отримання ПАТ “Луганськгаз” сертифікату ТПП № 749), форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов'язаннях/обов'язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Заява на засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) подається за підписом керівника підприємства, організації або, за його дорученням, довіреною особою. В заяві вказуються наявність за договором, контрактом, угодою та/або законом, нормативним актом встановлених зобов'язань, передбачений ними термін, обсяги і умови їх виконання, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), початок їх виникнення і термін дії, які, на думку зацікавленої сторони, унеможливили виконання цих зобов'язань. Окремо, у випадку наявності, в заяві вказуються договором (контрактом) або нормативним актом передбачені обставини, що звільняють сторони від відповідальності, перераховані події, які сторони погодилися вважати (або нормативний акт встановлює) форс-мажорними, орган країни, що засвідчує/підтверджує факт настання обставин форс-мажору; термін повідомлення сторони про їх настання, які саме зобов'язання за договором (контрактом) не можуть бути виконані внаслідок настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), з посиланням та наданням доказів таких обставин (пункт 6.3 розділу 6 Регламенту).

За результатами розгляду документів ТПП України/регіональна ТПП видає сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (пункт 6.11 розділу 6 Регламенту).

Згідно з пунктом 6.12 розділу 6 Регламенту сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) видається заявнику на бланку Торгово-промислової палати України/регіональної торгово-промислової палати. У сертифікаті про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо податкових обов'язків / обов'язкових платежів вказується інформація про заявника, місце державної реєстрації, ідентифікаційний код, державна податкова інспекція, в якій платник податків зареєстрований, зобов'язання, обставини, докази, на які посилається зацікавлена особа, що унеможливлюють виконання податкових обов'язків / здійснення обов'язкових платежів у встановлений термін, та інші відомості, зокрема, про неможливість здійснення господарської діяльності тощо.

Отже, з огляду на вищевикладене, можна дійти висновку, що сертифікат (висновок) ТПП обов’язково повинен містити конкретний період часу, протягом якого мали місце надзвичайні, невідворотні та непередбачувані обставини (події), що об’єктивно вплинули на виконання конкретним платником податків у вказаному періоді певного податкового обов’язку.

Оскільки дія кожного окремого сертифіката (висновка) ТПП, наданого у кожному конкретному випадку, обмежується датою надання такого сертифікату, чинність такого документа може поширюватися на правовідносини, що виникли з дати настання форс-мажорних обставин (з дати початку АТО - 14.04.2014) у конкретному випадку і до дати надання такого сертифіката (висновку).

Сертифікатом від 02.10.2014 № 749 встановлено засвідчення Торгово – промисловою палатою України настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) відповідно до пунктів 100.4 і 100.5 статті 100 Податкового кодексу України з 01 липня 2014 року для ПАТ “Луганськгаз” при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області щодо виконання законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків, обов’язкових платежів. На момент видачі сертифікату ТПП України форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) тривають та дату закінчення їх терміну встановити неможливо (арк.спр. 23-23 зв).

Слід зазначити, що пункти 100.4 і 100.5 Податкового кодексу України, які зазначені у сертифікаті від 02.10.2014 № 749 ТПП України, містять перелік підстав для розстрочення та відстрочення грошових зобовязань або податкового боргу платника податків, тоді як підстави та порядок продовження граничних строків подання податкової звітності визначено пунктами 102.6-102.7 статті 102 Податкового кодексу України.

Таким чином, наданий позивачем сертифікат не містить у собі всіх відомостей, визначених п. 6.12 розділу 6 Регламенту (виконання яких саме податкових зобов’язань настало або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність форс-мажорних обставин), не засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо обов`язку ПАТ «Луганськгаз» подати податкові декларації з податку на додану вартість за липень – жовтень 2014 року у визначені законом граничні строки (за липень 2014 року – 20.08.2016, за серпень 2014 року – 20.09.2014, вересень 2014 року – 20.10.2014, жовтень 2014 року – 20.11.2014), тому наявність у ПАТ “Луганськгаз” сертифікату ТПП № 749 від 02.10.2014 не звільнила позивача від обов’язку подання податкових декларацій з податку на додану вартість за липень – жовтень 2014 року у визначені статтею 49 Податкового кодексу України строки та не свідчить про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Щодо розрахунку сум штрафних санкцій, визначених контролюючим органом, суд зазначає таке.

Відповідно до п.120.1 ст. 120 Податкового кодексу України неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов’язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом, -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 170 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Судом установлено, що податковим повідомленням-рішенням від 27.10.2016 № НОМЕР_2, прийнятим СДПІ з ОВП у м. Луганську МГУ ДФС на підставі акта перевірки від 11.10.2016 № 33/28-05-41/0551150 до ПАТ «Луганськгаз» застосовано на підставі п.п.54.3.3 п.54.3 ст. 54 і п.120.1 ст. 120 Податкового кодексу України застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 1020,00 грн (арк.спр. 190, 191-192), які позивачем сплачено, податкове повідомлення-рішення не оскаржувалося, що визнано позивачем.

Тобто відповідачем при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення- рішення правомірно застосовано абзац 2 п. 120.1 ст. 120 Податкового кодексу України при визначенні розміру штрафу.

З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку про необгрунтованість позовних вимог публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення – рішення, та відмову у їх задоволенні.

У відповідності до положень статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

На підставі частини третьої статті 160 КАС України у судовому засіданні 30 червня 2017 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено до 05 липня 2017 року, про що згідно вимог частини другої статті 167 КАС України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.

Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 23, 69-72, 87, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Луганськгаз» до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення – рішення відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено та підписано 05 липня 2017 року.

Суддя

ОСОБА_5

Джерело: ЄДРСР 67551070
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку