open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 264/7072/16-а

2-а/264/63/2017

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" квітня 2017 р. м. Маріуполь

Іллічівський районний суд м. Маріуполя Донецької області у складі судді Харитонової Г. Л. , при секретарі Родіній Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі міста Маріуполя про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з зазначеним позовом. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що перебуває на обліку в Управлінні ПФУ в Іллічівському районі міста Маріуполя та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», зазначивши, що він не працює з 11.05.2013 р. та його пенсія нараховується без доплати до прожиткового мінімуму. Вважає, що відповідач проводив індексацію його пенсії з порушенням Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року №1078, та просив поновити строк звернення до суду з позовною заявою в звязку з тим, що позивач вперше дізнався 01.12.2016 р. про те, що відповідач не нараховував йому пенсію у вигляді індексації; просив визнати неправомірними бездіяльність УПФУ в Іллічівському районі м. Маріуполя щодо не проведення позивачу індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком починаючи виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року з урахуванням фіксованої суми індексації, та визнати з 01.05.2016р. протиправними дії щодо визначення фіксованої суми індексації в заниженому розмірі та бездіяльність щодо не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року; зобовязати УПФУ в Іллічівському районі м. Маріуполя відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України: нарахувати та виплати позивачу суми індексації пенсії наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року, провести перерахунок фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та нарахувати та виплатити позивачу суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 р. з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року, та зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність з урахуванням 6-місячного строку з дня звернення до суду з адміністративним позовом.

Позивач у судове засідання не з'явився, в матеріалах позовної заяви міститься клопотання з проханням розглянути справу у його відсутності.

Представник відповідача надав суду заперечення проти позову, зазначивши, що для розрахунку суми індексації пенсії позивачу визначено наступні базові місяці з 1 грудня 2013 року: грудень 2013 р., вересень 2015 р., травень 2016 року, грудень 2016 року. Позивач не працює з 11.05.2013 р. При проведенні індексації пенсії при базовому місяці грудень 2013 р.: у травні 2014 р. величина приросту (далі ВП) складає 3,0 %, що становить у розмірі 28,47 грн., у червні 2014 р. ВП складає 6,4 %, що становить у розмірі 60,74 грн., у липні, серпні, 2014 р. ВП складає 10,4 %, що становить у розмірі 98,70 грн., вересні, жовтні 2014 р. ВП складає 12,0 %, що становить у розмірі 113,88 грн., у листопаді 2014 р. ВП складає 16,1 %, що становить у розмірі 152,79 грн., у грудні 2014 р. ВП складає 18,9 %, що становить у розмірі 179,36 грн.; у січні травні 2015 р. ВП складає 18,9 %, що становить у розмірі 179,36 грн. До прийняття постанови КМУ про особливий порядок індексації грошових доходів населення при проведенні індексації пенсії відповідач застосовує коефіцієнти, які були встановлені для індексації у грудні 2014 року. До основного розміру пенсії позивачу додається доплата за понаднормативний стаж, який складає 41 рік. 01.09.2015 р., 01.05.2016р. у звязку з зміною розміру мінімальної пенсії (прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб) було змінено розмір підвищенням доплати за понаднормативний стаж та було визначено базові місяці вересень 2015 р., травень 2016 р., та встановлені фіксовані суми індексації: з 01.09.2015 р. в розмірі 90,61 грн., з 01.05.2016р. в розмірі 50,85 грн. З січня 2015 року управління здійснює проведення індексації пенсії наростаючим підсумком у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на відповідний рік та відповідно Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року №1078. Також зазначає, що бюджетами Пенсійного фонду України на 2014, 2015, 2016 роки взагалі не закладено коштів на проведення індексації пенсії. Відповідно до зазначеного вважає, що дії Управління ПФУ в Іллічівському районі м. Маріуполя при призначенні пенсії позивачу були правомірними. Просить суд у задоволенні клопотання про поновлення строку на звернення з позовом до суду та в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Враховуючи те, що пенсія, яку отримував позивач, є періодичним платежем, суд залишає без розгляду позов в частині задоволення позовних вимог за період з 01.01.2015 року по 19.06.2016 року, так як позивач звернувся з цим позовом 20.12.2016 року, в звязку з чим суд розглядає позов в межах строку, передбаченого ст. 99 КАС України, а саме з 20.06.2016 р.

Відповідно до вимог статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.

Враховуючи вимоги позивача, заперечення відповідача, дослідивши та оцінивши надані докази, суд встановив наступне.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом, Законом України «Про індексацію грошових доходів населення», який визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України. З метою реалізації положень Закону № 1282-ХІІ постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 № 1078 було затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, пунктом 1 якого визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників. Крім того, ці правовідносини регулюються Законами України про Державні бюджети України, Постановами Кабінету Міністрів України, якими було затверджено відповаідні бюджети Пенсійного фонду України, Порядком розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України, затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України 31.08.2009 № 21-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 19.05.2014 № 8-1) (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 вересня 2009 р. за № 897/16913).

В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення.

Статтею 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» встановлено, що для цілей цього Закону терміни вживаються в такому значенні: індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Статтею 3 вказаного Закону передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Згідно ч. 1 статті 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Частина перша статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 911-VIII від 24.12.2015, які набрали чинності з 01.01.2016 р. передбачає поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Згідно ч.ч. 2-4 статті 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Згідно із ч. 6 ст. 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на відповідний рік. {Статтю 5 доповнено частиною шостою згідно із Законом № 76-VIII від 15.12.2014}

П. 1-1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 (далі Порядок) передбачає, що підвищення грошових доходів громадян у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка. Абзац другий пункту 1-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 77 від 11.02.2016 - застосовується з 01.01.2016 р. передбачає поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. {Абзац третій пункту 1-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 526 від 13.06.2012}. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 р. - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 р. № 491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту. Приклад обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації наведено у додатку 1.

П. 2 Порядку передбачає, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру: пенсії або щомісячне довічне грошове утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною та інших доплат, установлених законодавством), крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку{Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 913 від 11.07.2007; в редакції Постанов КМ № 170 від 12.03.2008, № 1013 від 09.12.2015 - застосовується з 01.12.2015}.

П. 4 Порядку передбачає, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачуються замість пенсії, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника. {Абзац третій пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 913 від 11.07.2007, № 170 від 12.03.2008}. Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає. Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків. У разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства. Приклад обчислення суми індексації грошових доходів громадян наведено у додатку 2.

Відповідно п. 5 Порядку в редакції, яка діяла до 30.11.2015 року у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.{Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 690 від 17.05.2006, № 170 від 12.03.2008, № 36 від 29.01.2014}У разі коли підвищення розмірів мінімальних соціальних гарантій, зазначених в абзаці першому цього пункту, не супроводжується зростанням грошових доходів громадян, передбачених пунктом 2 цього Порядку, грошові доходи індексуються на загальних підставах відповідно до пунктів 1-1 і 4 цього Порядку.{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 690 від 17.05.2006}У разі коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено в додатку 4 до цього Порядку.{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 690 від 17.05.2006; в редакції Постанови КМ № 526 від 13.06.2012}

Відповідно до п. 5 Порядку №1078 зі змінами внесеними Постановою КМУ №1013 від 09.12.2015 р., які застосовуються з 01.12.2015 р. у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообовязкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообовязкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообовязкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку. Приклади проведення індексації грошових доходів громадян у разі їх підвищення наведено у додатку 4. {Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 1013 від 09.12.2015 - застосовується з 01.12.2015}.

Пункт 10-1 Порядку встановлює, що обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації пенсій особам, які набули право на її призначення, щомісячного довічного грошового утримання, що виплачуються замість пенсії, здійснюється починаючи з місяця, в якому їх призначено. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації матеріального забезпечення безробітних здійснюється з місяця, в якому розпочата така виплата.

Пункт 11 Порядку проведення індексації грошових доходів населення передбачає, що додаткові витрати, пов'язані з індексацією грошових доходів громадян, відображаються у складі витрат, до яких відносяться виплати, що індексуються.

Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 встановлено порядок проведення обчислення суми індексу споживчих цін для проведення індексації наростаючим підсумком (додаток №1 містить приклад) та встановлено порядок обчислення суми індексації з урахуванням зміни прожиткового мінімуму (додаток №2 містить відповідний приклад). Відповідач діяв в супереч цього порядку.

Судом встановлено, та це не заперечується відповідачем, що Позивач перебуває на обліку в УПФУ в Іллічівському районі м. Маріуполя та отримує пенсію за віком відповідно до ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Позивач не працює з 11.05.2013, що не заперечується сторонами спору.

Аналізуючи позовні вимоги позивача про проведення перерахунку пенсії з 20.06.2016 р. суд виходить з того, що визначення базового місяця грудень 2013 року є обґрунтованим та таким, що не заперечується відповідачем. В звязку з тим, що пенсія є періодичним платежем, то залишення позовних вимог за попередній період не означає автоматичне визнання правомірності дій (бездіяльності) відповідача в цей період. Отже, суд виходить з того, що для правильного вирішення цієї справи необхідно дослідити обставини, які мали місце на час визначення величини приросту індексу споживчих цін виходячи із базового місяця грудень 2013 рік. Згідно із ч. 3 ст. 72 КАС України обставини, які визнаються сторонами, можуть не доказуватися перед судом, якщо проти цього не заперечують сторони і в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання. Враховуючи, що базовий місяць грудень 2013 року встановлений відповідачем та проти цього не заперечує позивач, суд вважає, що ця обставина не підлягає доказуванню та це є підставою для звільнення від доказування цієї обставини сторонами.

Згідно із письмового заперечення відповідач для розрахунку суми індексації пенсії позивачу визначено наступні базові місяці з 1 грудня 2013 року: грудень 2013 р., вересень 2015 р., травень 2016 року, грудень 2016 року. При проведенні індексації пенсії при базовому місяці грудень 2013 р.: у травні 2014 р. величина приросту (далі ВП) складає 3,0 %, що становить у розмірі 28,47 грн., у червні 2014 р. ВП складає 6,4 %, що становить у розмірі 60,74 грн., у липні, серпні, 2014 р. ВП складає 10,4 %, що становить у розмірі 98,70 грн., вересні, жовтні 2014 р. ВП складає 12,0 %, що становить у розмірі 113,88 грн., у листопаді 2014 р. ВП складає 16,1 %, що становить у розмірі 152,79 грн., у грудні 2014 р. ВП складає 18,9 %, що становить у розмірі 179,36 грн. До прийняття постанови КМУ про особливий порядок індексації грошових доходів населення при проведенні індексації пенсії відповідач застосовував коефіцієнти, які були встановлені для індексації у грудні 2014 року. Отже, відповідач визнає, що у період із 1 січня 2015 року по травень 2015 року не змінював величину приросту індексу споживчих цін, а застосовував її в розмірі 18,9 %, що становить у грошовому розмірі 179,36 грн.

Згідно із відповіді відповідача від 01.11.2016 р. та розпорядження відповідача, загальний розмір пенсійної виплати позивача з 01.05.2016 р. складає 4314,89 грн., з них:

2421,63 грн. розмір пенсії за віком згідно ст. 27 Закону,

463,30 грн. доплата за понаднормативний стаж 41 рік (1130,00 *41%) відповідно до ст. 28 Закону непрацюючому,

96,08 грн. підвищення по ч. 2 ст. 42 Закону з 01.03.2013 р.,

100,00 грн. надбавка з 01.05.2012 р. по Постанові 237 від 28.04.2012 р.

339,00 грн. підвищення інвалідам війни 3 групи,

605,41 грн. збільшення ст. 27, 42 інвалідам війни,

284,70 грн. додаткова пенсія інвалідам 3 групи внаслідок ЧК ліквідатору (ст. 49),

50,85 грн. фіксована сума індексації.

Згідно довідки про розмір призначеної і фактично отриманої пенсії, наданої відповідачем позивачу: «Графа 2 містить дані про розмір пенсії призначеної: пенсія в листопаді 2013 року 4079,98 грн., щомісячна пенсія з 1 грудня 2013 року по серпень 2015 року була 4135,53 грн., щомісячна пенсія з 1 вересня 2015 року по вересень 2016 року зазначена в розмірі 4314,89 грн. Графа 3 містить дані про розмір пенсії нарахований (включаючи індексацію). Суд досліджує період проведення індексації з 1 грудня 2014 року: щомісячна пенсія з 1 грудня 2014 року по вересень 2016 року (включно) була 4314,89 грн.». Отже, судом встанвлено, що в цей період сума індексації відповідачем не змінювалась. Аналізуючи дані довідки про розмір пенсії з індексацією на 1 грудня 2014 року та розмір пенсії без індексації за період з 1 грудня 2014 року по вересень 2016 року (включно) пенсія позивача складала 4314,89 грн. Різниця між пенсією позивача з індексацією та пенсією без індексації складає 179,36 грн. Сума індексації, яка нараховувалась та сплачувалась позивачу, за період з 01.01.2015 року по вересень 2016 року щомісячно складала 179,36 грн.

Згідно із відповіді відповідача від 01.12.2016 р.: до основного розміру пенсії позивачу додається доплата за понаднормативний стаж, який складає 30 років. 01.09.2015 р., 01.05.2016р. у звязку з зміною розміру мінімальної пенсії (прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб) було змінено розмір підвищенням доплати за понаднормативний стаж та було визначено базові місяці вересень 2015 р., травень 2016 р., та встановлені фіксовані суми індексації: з 01.09.2015 р. в розмірі 90,61 грн., з 01.05.2016р. в розмірі 50,85 грн. При розрахунку фіксованої суми індексації відповідач відрахував її як різницю між сумою підвищення пенсії та сумою індексації визначеної на грудень 2014 року в сумі 179,36 грн.

ОСОБА_2 пенсійного забезпечення ПФУ від 24.06.2016 року № 7108/Ф-11 містить наступне: - індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка (в редакції, яка діяла до 31.12.2015 року), та 103 відсотка з 01.01.2016 року; - бюджетом Пенсійного фонду України на 2014 рік та бюджетом Пенсійного фонду України на 2015 рік обсяги витрат на проведення індексації пенсії відповідно до норм чинного законодавства заплановано з розрахунку перевищення 101 % порогу індексу споживчих цін, а з 01.01.2016 р. 103 %. Отже, судом встановлено, що цей лист Депатраменту підтверджує обґрунтованість та правомірність вимог позивача по проведенню індексації його пенсії наростаючим підсумком, так як за цей період індекс інфляції кожного місяця перевищує 101 відсоток, що було оприлюднено в газетах «Урядовий курєр».

Індекс споживчих цін у відсотках згідно офіційно оприлюднених даних в газеті «Урядовий курєр», що є загальновідомими в 2014 році є: Січень - 100,2; лютий - 100,6; березень-102,2; квітень-103,3; травень-103,8; червень - 101,0; липень -100,4; серпень -100,8; вересень-102,9; жовтень-102,4; листопад-101,9; грудень-103,0; в 2015 році є: січень -103,1; лютий-105,3; березень 110,8; квітень -114,0; травень 102,2; червень 100,4, липень 99,0; серпень 99,2; вересень-102,9; жовтень-98,7; листопад-102,0; грудень-100,7; в 2016 році є: січень 100,9, лютий 99,6, березень 101,0 квітень 103,5, травень 100,1; червень 99,8, липень 99,9, серпень - 99,7, вересень 101,8, жовтень 102,8, листопад 101,8, грудень 100,9.

Досліджуючи наданий суду позивачем розрахунок суми індексації суд зазначає, що він збігається з графою 3 довідки про розмір призначеної і фактично отриманої пенсії (наданої відповідачем) в період з 1.12.2012 року по 31.12.2014 року. Величина приросту індексу споживчих цін на грудень 2014 року складає 18,9 %, сума індексації на грудень 2014 року складає 179,36 грн. З 01.01.2015 року по 31.12.2015 року в розрахунку позивача зазначено, що за цей період індекс споживчих цін перевищив 101 %, з 01.09.2015 року було підвищено прожитковий мінімум для непрацездатних осіб з 949,00 грн. до 1074,00грн., з 01.05.2016 року 1130,00грн., з 01.12.2016 р. 1247,00грн. Відповідно величина приросту індексу споживчих цін у відсотках склала: в 2015 році: січень -21,2, лютий -24,8,березень-28,7,квітень-35,5,травень-50,2,червень-71,2, липень-75,0, серпень-75,0. Сума індексації у гривнях склала: в 2015 році: січень-201,19, лютий-235,35, березень-272,36, квітень-336,90, травень-476,40, червень-675,69, липень-711,75, серпень-711,75.

Величена приросту індексу споживчих цін для визначення суми індексації визначається шляхом множення місячних індексів споживчіх цін за період з січня 2014 року по травень 2015 року, які зазначені вище. Суд встановив, що величена приросту індексу споживчих цін для визначення суми індексації на серпень 2015 року складає 75%. Таким чином, судом встановлено, що сума індексації на серпень 2015 року складає 711,75 грн. (949,00грн*75%= 711,75 грн.). Сума індексації на серпень місяць 2015 року, яка встановлена судом, відповідає розрахунку позивача.

Таким чином, суд вважає, що відповідач не обчислював величину приросту індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком, виходячи із базового місяця грудень 2013р. (який їм не заперечується) з січня 2015р. Внаслідок цього індекс споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком було визначено відповідачем на рівні 18,9 % (що в грошовому вираженні складає індексацію пенсії в розмірі 179,36 грн.) станом на січень 2015 року, що призвело до зменьшення фіксованої суми індексації під час її визначення з 01.09.2015 року, 01.05.2016 року. Такі дії відповідача суд визнає протиправними, так як відповідач повинен був зафіксувати суму індексації на рівні різниці між сумою індексації врозмірі 711,75 грн. та підвищенням пенсії з 01.09.2015 року, 01.05.2016 року.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2015 рік" для осіб, які втратили працездатність встановлено: з 1 січня 2015 року 949 гривень; з 1 вересня 2015 року - 1074 гривні. Відповідно до статті 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2016 рік" для осіб, які втратили працездатність встановлено: з 1 січня 2016 року - 1074 гривні, з 1 травня - 1130 гривень, з 1 грудня - 1247 гривень. Після зміни базового місяця в вересні 2015 р. через зміну прожиткового мінімуму з 949,00 грн. до 1074,00 грн., та в травні 2016 року з 1074,00 грн. до 1130,00грн. відповідач не вірно визначав фіксовані суми індексації виходячи із базового місяця грудень 2013р., як це було передбачено діючим на той час абз. 3 п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 (далі Порядок) та додатком 4 до Порядку.

Відповідно до додатку 4 до Порядку (в редакції чинної на вересень 2015 р.), якщо у разі коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено в додатку 4 до цього Порядку. Отже, з 21.06.2012 р. п. 3, 8 Постанови КМУ від 13 червня 2012 р. № 526 «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення» викладено в новий редакції абз. 3 п. 5 Порядку та Додаток 4 до Порядку та введено порядок обчислення фіксованої суми індексації, як різниця між сумою індексації та сумою підвищення. Після набрання чинності 21.06.2012 р. Постанови КМУ від 13 червня 2012 р. № 526 «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення» відповідач не зафіксував різницю між сумою індексації визначеної виходячи з базового місяця грудень 2013 р. та індексу споживчих цін за період з січня 2014 р. та сумою підвищення (фіксовану суму індексації). Так, відповідач повинен був розраховувати фіксовану суму індексації під час кожного підвищення пенсії позивача, виходячи з базового місяця грудень 2013 р. та індексу споживчих цін за період з січня 2014 р., але не зробив цього.

Суд розглядом справи встановив, що відповідач з 1 січня 2015 року припинили здійснювати перерахунок індексації енсії позивачу та сплачувати йому індексацію його пенсії з врахуванням базового місяця грудень 2013 року відповідно до величини приросту індексу споживчих цін, що мали місце починаючи з 1 січня 2014 року.

Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 встановлено порядок проведення обчислення суми індексу споживчих цін для проведення індексації наростаючим підсумком (додаток №1 містить приклад) та встановлено порядок обчислення суми індексації з урахуванням зміни прожиткового мінімуму (додаток №2 містить відповідний приклад), а також визначення фіксованої суми індексації (додаток №4 в редакції на вересень 2015 р містить відповідний приклад).

Таким чином, відповідач порушив вимоги Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078.

Застосовуючи положення Закону України від 15.12.2014 № 80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (п. 9 Прикінцевих положень) та ст. 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», абз. 10 п. 6 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, суд виходить з наступного:

Так п. 9 Прикінцевих положень Закону України від 15.12.2014 № 80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік» передбачає, зокрема: «Установити, що: Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на 2015 рік; норми і положення Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 15, ст. 111 із наступними змінами), застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообовязкового державного соціального страхування. {Абзац третій пункту 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 217-VIII від 02.03.2015}.

При цьому суд зауважує, що положення п. 9 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», за яким Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на 2015 рік; а норми і положення Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, втратили на тепер чинність, бо строк дії Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» законодавчо обмежений 2015 роком, який минув.

Суд, відхиляє доводи відповідача про те, що бюджетами Пенсійного фонду України на 2014, 2015, 2016 роки взагалі не закладено коштів на проведення індексації пенсії, в звязку з нсатупним:

Відповідач не надав суду належних та допустимих доказів того, що бюджетами Пенсійного фонду України на 2014, 2015, 2016 роки взагалі не закладено коштів на проведення індексації пенсії. Згідно ч. 4 ст. 71 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору. Згідно ч. 6 ст. 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на відповідний рік. Отже, відповідач повинен був надати докази того, що бюджети ПФУ на відповідні роки не містять залишків коштів, але це спростовуються наступним.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 р. № 67 затверджено «Бюджет Пенсійного фонду України на 2015 рік» зазначено, що залишок коштів на початок року складає 1 720 700 000 (один мільярд сімсот двадцять мільйонів сімсот тисяч) гривень. Постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2016 р. № 190 затверджено «Бюджет Пенсійного фонду України на 2016 рік» зазначено, що залишок коштів на початок року складає 840 600 000 (вісімсот сорок мільйонів шістсот тисяч) гривень. Постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 17 затверджено «Бюджет Пенсійного фонду України на 2017 рік» зазначено, що залишок коштів на початок року складає 840 600 000 (вісімсот сорок мільйонів шістсот тисяч) гривень.

Цими постановами Кабінету Міністрів України не встановлено жодних обмежень в нарахуванні індексації пенсії жодної категорії пенсіонерів, навпаки зазначено, що є залишок коштів на початок року, які можуть фінансувати індексацію пенсії.Особливий порядок нарахування індексації пенсі, передбачений Постановою КМУ від 9 грудня 2015 року №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», який набрав чинності з 1 грудня 2015 року, також не передбачає обмежень для нарахування індексу споживчих цін та обмежень розміру індексації.

Порядок розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України, затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України 31.08.2009 № 21-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 19.05.2014 № 8-1) (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 вересня 2009 р. за № 897/16913). Згідно п. 1 підрозділу 1 розділу 2 цього порядку передбачено, що показники бюджету Пенсійного фонду розробляються з урахуванням основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, прогнозних розмірів державних соціальних гарантій на наступний рік та результатів аналізу виконання показників бюджету Пенсійного фонду за минулі бюджетні періоди. Пункти 14 та 15 підрозділу 1 розділу 2 цього порядку передбачає, що проект бюджету Пенсійного фонду на плановий рік протягом місяця з дня прийняття закону України про Державний бюджет України на відповідний рік подається на розгляд та погодження заінтересованим органам відповідно до вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09 листопада 2011 року № 1156). Проект постанови Кабінету Міністрів України про затвердження бюджету Пенсійного фонду на плановий рік відповідно до Порядку взаємодії Міністерства соціальної політики України з центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра соціальної політики України, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 24 вересня 2012 року № 596, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2012 року за № 1711/22023, подається в установленому порядку Міністру соціальної політики для внесення на розгляд Кабінету Міністрів України. Згідно п. 3 Порядку взаємодії Міністерства соціальної політики України з центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України, відповідальними структурними підрозділами Мінсоцполітики за взаємодію (далі - відповідальний підрозділ) із: Пенсійним фондом є Департамент пенсійного забезпечення.

Також, відповідач посилаючись на те, що бюджетами Пенсійного фонду України на 2014, 2015, 2016 роки взагалі не закладено коштів на проведення індексації пенсії, суперечить доказам, які були їм самим представлені суду, а саме: в розпорядженні, письмовій відповіді відповідача, останній зазначає, що проводив індексацію в 2014 -2016 роках, визначав та сплаував суму індексації та її фіксований розмір. Позивач також не заперечував проти того, що індексація йому в ці рока проводилась, але оспорював її розмір, який вважав заниженим. Згідно п. 11 Порядку проведення індексації грошових доходів населення передбачає, що додаткові витрати, пов'язані з індексацією грошових доходів громадян, відображаються у складі витрат, до яких відносяться виплати, що індексуються. Суд, застосовуючи пункт 11 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, виходить із того, що цей Порядок не розділяє як самостійну витрату - виплату індексації пенсії, а враховує її у складі витрат на виплату пенсії відповідного виду, що підтверджуються вищенаведеними доказами наданими відповідачем, а також ОСОБА_2 пенсійного забезпечення ПФУ від 24.06.2016 року № 7108/Ф-11.

ОСОБА_2 пенсійного забезпечення ПФУ від 24.06.2016 року № 7108/Ф-11 підтверджується, що індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка (в редакції, яка діяла до 31.12.2015 року); бюджетом Пенсійного фонду України на 2014 рік та бюджетом Пенсійного фонду України на 2015, 2016 років обсяги витрат на проведення індексації пенсії відповідно до норм чинного законодавства заплановано з розрахунку перевищення 101 % порогу індексу споживчих цін, а з 01.01.2016 р. 103 %.

Доводи позивача, що бюджетами Пенсійного фонду України на 2014, 2015 рік обсяги витрат на проведення індексації пенсії відповідно до норм чинного законодавства були заплановані з розрахунку перевищення 101% порогу індексу споживчих цін, бюджетом Пенсійного фонду України на 2016 рік обсяги витрат на проведення індексації пенсії відповідно до норм чинного законодавства були заплановані з розрахунку перевищення 103% порогу індексу споживчих цін, підтверджується листами Департаменту пенсійного забезпечення ПФУ .

Отже, субєкт бюджетного процесу по розробці, затвердженню та виконанню бюджету Пенсійного фонду України - Департамент пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України, який є відповідальним підрозділом з підготовка проектів актів Кабінету Міністрів України (бюджету ПФУ) надав докази того, що спростовують аргументи заперечень відповідача з посиланням на Закони України «Про державний бюджет на відповідний рік» та Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» щодо проведення позивачу індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на відповідний рік відповідно до особливого порядку, оскільки вони суперечать листу ОСОБА_2 пенсійного забезпечення ПФУ від 24.06.2016 року № 7108/Ф-11.

Згідно із звітів про виконання бюджету 2014, 2015, 2016 років ПФУ та 2014, 2015 років ГУ ПФУ в Донецькій області, містять, що залишок коштів на кінець року, який сформувався за рахунок власних надходжень Пенсійного фонду в сумі: 1 767 765 100 грн. (один мільярд сімсот шістдесят сім мільйонів сімсот шістдесят пять тисяч сто гривень) в 2014 р. в ПФУ, 147 488 000,20 грн. (сто сорок сім мільйонів чотириста вісімдесят вісім тисяч гривень 20 копійок) в 2014 р. в ГУ ПФУ в Донецькій області, 867 769 400 грн. (вісімсот шістдесят сім мільйонів сімсот шістдесят девять тисяч чотириста гривень) в 2015 р. в ПФУ, 10 329 100 грн. (десять мільйонів триста двадцять девять тисяч сто гривень) в 2015 р. в ГУ ПФУ в Донецькій області, 840 600 000 грн. (вісімсот сорок мільйонів шістсот тисяч гривень) в 2016 р. в ПФУ.

Згідно із звіту про виконання бюджету 2015 року ПФУ залишок коштів на кінець 2015 р., який сформувався за рахунок власних надходжень Пенсійного фонду України в сумі 867,8 млн. грн., був спрямований на фінансування пенсійних виплат січня 2016 р.

Згідно із Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати пенсій» від 21 вересня 2015 р. № 972 передбачено: Установити, що з метою забезпечення своєчасної виплати пенсій з урахуванням святкових і вихідних днів у січні 2017 р. фінансування та виплата пенсій проводиться у грудні 2016 р. в межах коштів, передбачених бюджетом Пенсійного фонду України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2016 р. № 190 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 24, ст. 945), особам, яким виплачується пенсія через їх поточні рахунки в банках з датами виплати по 15 січня 2017 р. включно, та особам, яким виплачується пенсія через національного оператора поштового звязку з датами виплати по 10 січня 2017 р. включно.

Отже, згідно із цієї постанови КМУ також передбачено, фінансування пенсійних виплат січня 2017 р. в межах коштів, передбачених бюджетом Пенсійного фонду України 2016 року.

В матеріалах справи маються листи УПФУ в Іллічівському районі міста Маріуполя на підтвердження виконання судових рішень з приводу проведення перерахунку та виплати індексації пенсії наростаючим підсумком пенсіонерам, враховуючи базовий місяць грудень 2013 року, які були виконанні в 2016 році.

Відповідач не надав суду доказів неможливості спрямування на фінансування індексації пенсій коштів із залишків бюджетних коштів, що сформувались за рахунок власних надходжень Пенсійного фонду України в Донецькій області на кінець відповідного року (2014, 2015, 2016 роки) до підвідомчих управлінь Пенсійного фонду України в Донецькій області.

На підставі переліченого суд дійшов висновку, що посилання представників відповідача на Закони України «Про державний бюджет на відповідний рік» та Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» щодо проведення позивачу індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на відповідний рік відповідно до особливого порядку, суперечить фактичним обставинам справи, та безпосередньо підтверджується наданим позивачем розрахунком індексації пенсії.

Так, наведене підтверджується тим, що індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101% (в редакції до 31 грудня 2015 року), та в розмірі 103% (в редакції з 1 січня 2016 року). Однак за наявними звітами про виконання бюджету ПФУ та ГУ ПФУ в Донецькій області за 2014 2015 роки вбачається, що маються залишки коштів виконання таких бюджетів, а також бюджетом ПФУ на 2015-2016 роки було заплановано обсяги витрат на проведення індексації пенсії відповідно до норм чинного законодавства з розрахунку перевищення 101 % порогу індексу споживчих цін, а з 1 січня 2016 року - 103 % відповідно.

Таким чином, немає правових підстав для застосування положень Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» представниками відповідача в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, оскільки в бюджеті ПФУ на 2015-2016 роки було закладено відповідні обсяги витрат на проведення індексації пенсії та за звітом виконання бюджету ПФУ та ГУ ПФУ в Донецькій області за 2014-2015 роки малися залишки коштів бюджетів на кінець таких звітних років.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що посилання представника відповідача в обґрунтування заперечень на поданий позов, як на відсутність правових підстав для проведення індексації пенсії позивачу, спростовуються наведеним вище, бо жодного нормативно-правого акту, який би обмежував право на індексацію пенсії позивача з 1 січня 2015 року немає, враховуючи встановлені обставини справи.

Таким чином не нарахування індексації до пенсії позивача з січня 2015 року є неправомірним, оскільки відповідно до даних Держкомстату індекси споживчих цін, починаючи з січня 2014 року зростали щомісяця, що свідчило про необхідність обрахунку сум індексації до пенсії пенсії, починаючи з 1 січня 2015 року, виходячи з базового місяця, грудень 2013 року.

Суд зазначає, що на підставі переліченого вбачається, що представники відповідача з 1 вересня 2015 року не вірно зафіксовували суму індексації пенсії позивача, оскільки вона повинна дорівнювати різниці між сумою індексації пенсії, яка повинна була бути обрахована позивачу в наведеному в розрахунку позивача розмірі, та сумою відповідного підвищення пенсії позивача.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд зазначає, що відповідач діяв всупереч ч.1 ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», ст. 1, 2, 4, 5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», п. 1-1,2 4, 5, 10-1, 11 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, Порядку розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України, затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України 31.08.2009 № 21-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 19.05.2014 № 8-1), Постанов Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 р. № 67, від 10 березня 2016 р. № 190, від 18 січня 2017 р. № 17, якими були затверджені бюджети Пенсійного фонду України на 2015-2017 роки, Порядку взаємодії Міністерства соціальної політики України з центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра соціальної політики України, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 24 вересня 2012 року № 596, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2012 року за № 1711/22023.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що представники відповідача не проводять позивачу індексацію пенсії та не обчислюють індекс споживчих цін для проведення такої індексації наростаючим підсумком позивачу, внаслідок чого нараховування та виплата індексації пенсії позивачу проводиться в заниженому розмірі, починаючи з 1 січня 2015 року, чим було зменшено пенсію позивача усупереч законодавству України, що свідчить про неправомірність бездіяльності УПФУ в Іллічівському районі м. Маріуполя в цій частині.

На підставі встановлених обставин справи суд дійшов переконання, що позовні вимоги позивача, в межах вимог, які не були залишені судом без розгляду, підлягають задоволенню шляхом визнання неправомірною бездіяльність відповідача та зобовязання УПФУ в Іллічівському районі м. Маріуполя у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України, починаючи з 20.06.2016 року провести перерахунок позивачці фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та нарахувати й виплатити їй суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 року з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Згідно із ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до вищевказаної норми права суд стягує з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань УПФУ в Іллічівському районі міста Маріуполя на користь позивача сплачений ним судовий збір у розмірі 551,20 гривень.

Враховуючи те, що пенсія є періодичним платежем, виплата якої, за загальним правилом, не обмежена у часі. Підвищення до пенсії у вигляді індексації є складовою частиною пенсії, нерозривно пов'язано з виплатою пенсії і також має не визначений у часі граничний термін виплати. Тому суди не вправі обмежувати виплату громадянам пенсії, а також передбаченого чинним законодавством підвищення до неї, встановлюючи для цього певні граничні строки її отримання. Правильність цієї правової позиції підтверджено, поміж іншого, і Верховним Судом України у постановах від 23 квітня 2012 року (справа 21-239а11) та 19 березня 2013 року (справа № 21-53а13), які, відповідно до приписів статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України, є обов'язковими для всіх судів України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-12, 17-18, 41, 69-71, 79, 86, 94,99-100, 122-128, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі міста Маріуполя Донецької області, про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати неправомірною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі міста Маріуполя Донецької області щодо не проведення ОСОБА_1 індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком починаючи виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року з урахуванням фіксованої суми індексації, та визнати протиправними дії щодо визначення фіксованої суми індексації в заниженому розмірі та бездіяльність щодо не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року.

Зобовязати Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі міста Маріуполя Донецької області нарахувати та виплати позивачу ОСОБА_1 з 20.06.2016 року суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року, провести перерахунок фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та нарахувати та виплатити позивачу суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця травня 2015 р., з урахуванням змін фіксованої суми індексації та розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з урахуванням фактично виплачених коштів, у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 551 грн. 20 коп.

Враховуючи те, що пенсія, яку отримував позивач, є періодичним платежем, суд залишає без розгляду позов в частині задоволення позовних вимог за період з 01.01.2015 року по 19.06.2016 року.

Постанову суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Іллічівський районний суд м. Маріуполя Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови. Особи, які брали участі у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення постанови суду, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Суддя: Г. Л. Харитонова

Джерело: ЄДРСР 65890236
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку