open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2017 року (11 год. 37 хв.)

Справа № 808/203/17 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Нестеренко Л.О., при секретарі судового засідання Фесик А.В., за участю позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_3

про визнання в певній частині протиправним розпорядження та зобов’язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 (надалі – ОСОБА_1, позивач) звернулася до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_3 (надалі – Голова Василівської РДА, відповідач), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області №367 від 15.07.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників райдержадміністрації» в частині встановлення начальнику служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місяць; 2) зобов'язати голову Василівської районної державної адміністрації Запорізької області встановити начальнику служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016 посадовий оклад у розмірі 01.05.2016 до часу набрання законної сили судовим рішенням та виплатити з урахуванням уже виплачених сум.

У позовній заяві позивачем зазначено, що позивач працює на посаді начальника служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації Запорізької області. Розпорядженням голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області №367 від 15.07.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Василівської райдержадміністрації» позивачу, як начальнику служби у справах дітей Василівської РДА, з 01.05.2016 встановлено посадовий оклад у розмірі 3101 гри. 00 коп. на місць. Не погодившись з цим, 23.09.2016 позивач подала службову записку голові райдержадміністрації ОСОБА_3, в якій прохала встановити посадовий оклад, як керівнику самостійного відділу, служби. Однак, відповіді не було отримано, посадовий оклад встановлено згідно вище вказаного розпорядження. Позивач вважає, що має право на встановлення посадового окладу за 4 групою оплати праці як керівнику служби. 29.12.2006 до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань України внесено запис про реєстрацію юридичної особи – служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації (код 34789346).

Розпорядженням голови Василівської райдержадміністрації від 14.08.2013 №414 затверджено «Положення про службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації», відповідно до п.16 якого служба є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Держаного герба України та своїм найменування, власні бланки. Відтак позивач, як керівник самостійного структурного підрозділу (служби) місцевої райдержадміністрації, утвореного як юридична особа публічного права, здійснює повноваження з питань державної служби, організації роботи інших працівників цього підрозділу та несе персональну відповідальність за його діяльність. Додатком 3 постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322) затверджено перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці. Так, згідно з цим додатком посади керівників самостійних структурних підрозділів державних органів інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, керівники територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів відносять до 4 групи оплати праці. Тому позивач вважає, що має право на встановлення посадового окладу за 4 групою оплати праці, оскільки компетенція структурного підрозділу, який вона очолює, розповсюджується на Василівський район Запорізької області. Звідси розмір посадового окладу має складати 4480 грн. 00 коп. на місяць. А відтак, вважає протиправним розпорядження голови Василівської РДА Запорізької області від 15.07.2016 №367 «Про упорядкування умов оплати праці працівників районної державної адміністрації» в частині встановлення їй, як начальнику служби у справах дітей Василівської РДА Запорізької області з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місць.

На думку позивача, її посада не може кваліфікуватися як «керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління», оскільки вона є керівником самостійної Служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації (яка є юридичною особою публічного права, має печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки), а не керівником відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління. У той же час, розпорядженням голови Василівської РДА Запорізької області №367 від 15.07.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників районної державної адміністрації» їй, як начальнику Служби у справах дітей Василівської РДА, з 01.05.2016 посадовий оклад встановлений у сумі 3101 грн. 00 коп., що згідно «Схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів» відповідає посаді «керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління» 6 групи оплати праці з урахуванням юрисдикції «територія одного або кількох районів, міст обласного значення». З урахуванням викладених вище обставин, Розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області від 15.07.2016 №367 «Про упорядкування умов оплати праці працівників райдержадміністрації» в частині встановлення позивачу, як начальнику Служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. – є, на її думку, протиправним, а тому підлягає скасуванню у цій частині.

У судовому засіданні позивач підтримала позовні вимоги у повному обсязі, просила позов задовольнити.

Відповідачем подано до суду письмові заперечення, в яких зазначено, що Василівська РДА Запорізької області в особі голови райдержадміністрації ОСОБА_3, розглянувши адміністративний позов, вважає що позовні вимоги ОСОБА_1 не можуть бути задоволені з наступних підстав. Служба у справах дітей Василівської РДА, як юридична особа була внесена до Єдиного державного реєстру про проведення державної реєстрації юридичної особи 29.12.2006, номер запису 10801020000000538, та присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи 34789346. Розпорядженням голови РДА №561 від 26 жовтня 2007 «Про затвердження Положення про службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації» затверджено «Положення про службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації».

Згідно пункту 14 Положення Служба у справах дітей є юридичною службою, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням. Зазначене Положення діяло до 14.08.2013. Розпорядженням голови РДА №414 від 14.08.2013 «Про затвердження Положення про службу у справах дітей Василівьскої районної державної адміністрації» затверджено нове «Положення про службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації», та визнано таким, що втратило чинність, розпорядження голови районної державної адміністрації від 26.10.2007 №561. Згідно пункту 17 Положення Служба є юридичної особою публічного права, має печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки. Але, в даному пункті не зазначено, що дана юридична особа публічного права має самостійний баланс, та рахунки в органах Казначейства. В Типовому положенні про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №887 від 26.09.2012, зокрема в пункті 15 зазначено: «Структурні підрозділи, утворені як юридичні особи публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки». В роз’ясненнях Національного агентства України з питань державної служби від 16.06.2016 №11-р/з щодо керівника державної служби у структурних підрозділах місцевих державних адміністрацій, утворених як юридичні особи публічного права також відбувається посилання на Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №887 від 26.09.2012 та зазначається наступне: «Пунктом 4 Зазначеного Типового положення передбачено, що вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) та його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації. Основним завданням структурного підрозділу є забезпечення реалізації державної політики у визначеній одній чи кількох галузях на відповідній території.

Структурні підрозділи, утворені як юридичні особи публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки». Тобто законодавством закріплений певний перелік ознак, притаманних юридичній особі публічного права без застереження, що достатньо мати або печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, чи то власні бланки. Вважаємо, що структурний підрозділ Василівської РДА Служба у справах дітей може вважатися юридичною особою публічного права лише за наявності вказаних ознак у Типовому положенні у їх сукупності. Доказом, підтверджуючим відсутність розрахункових рахунків (однією з ознак юридичної особи публічного права) є лист Управління Державної казначейської служби у Василівському районі Запорізької області, в якому зазначено що рахунки за кодом ЄДРПОУ 34789346 Служба у справах дітей Василівської райдержадміністрації не відкривала. Згідно повідомлення Василівського відділення Токмацької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькі області від 26.01.2017 №81/10/08/03-12 бюджетна установа Служба у справах дітей Василівської районної державної адміністрації не є платником податків, а обслуговується центральною бухгалтерією, тобто фінансово-господарським відділом апарату райдержадміністрації, який також нараховує заробітну плату працівникам Служби у справах дітей райдержадміністрації.

Таким чином, Служба у справах дітей райдержадміністрації не має самостійного балансу, не є платником податків, не здійснює будь-які нарахування своїм працівникам. До речі, безпосередньо Службою у справах дітей не вирішуються й кадрові питання. Оголошення конкурсу, призначення, звільнення з посад, надання відпусток, оформлення відряджень для працівників Служби у справах дітей займається відділ кадрової роботи апарату райдержадміністрації. Посада керівника Служби у справах дітей Василівської райдержадміністрації була віднесена до 6 групи оплати праці, у зв’язку з відсутністю сукупності ознак, притаманних юридичній особі публічного права, тому й було прийнято розпорядження голови районної державної адміністрації №367 від 15.07.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівникам районної державної адміністрації», яким затверджено з 01.05.2016 місячний посадовий оклад начальнику служби у розмірі 3101,00 грн. При прийняті спірного розпорядження, також враховано, що заробітна плата, премії, матеріальна допомога є виплатами з державного бюджету, тобто бюджетними коштами. Призначення посадового окладу у більшому розмірі може призвести до нецільового та неефективного використання бюджетних коштів, що тягне за собою порушення фінансової дисципліни, за що передбачена відповідальність згідно чинного законодавства.

Не погодившись з визначеним посадовим окладом, передбаченим спірним розпорядженням №367 від 15.07.2016, керівник Служби у справах дітей Василівської РДА ОСОБА_1 звернулася до Голови Василівської РДА ОСОБА_3 з службовою запискою від 23.09.2016. Службова записка ОСОБА_1 зареєстрована загальним відділом апарату райдержадміністрації №2461/01-46 від 26.09.2016. Згідно резолюції голови райдержадміністрації ОСОБА_3, начальником відділу кадрової роботи апарату райдержадміністрації були надані останньому відповідні письмові пояснення по службовій записці ОСОБА_1. Надання письмової відповіді ОСОБА_1 на службову записку не передбачено Інструкцією з діловодства Василівської районної державної адміністрації, але усно було повідомлено, що є пояснення, які зберігаються в загальному відділу апарату райдержадміністрації.

У судовому засіданні представники відповідача проти позову заперечували, просили у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши пояснення позивача, заперечення представників відповідача, розглянувши матеріали справи, перевіривши їх доказами, суд вважає позов позивача таким, що підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом, у Розпорядженні голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області №367 від 15.07.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників районної державної адміністрації» зазначено наступне: «… Керуючись ст.47 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст.ст.6, 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» постановами Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році», від 06.04.2016 «Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році» та наказ Міністерства праці України від 02.10.1996 №77 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» зі змінами: 1.Встановити місячні посадові оклади працівників районної державної адміністрації та керівників структурних підрозділів районної державної адміністрації (додається). 2.Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження голови районної державної адміністрації від 25.03.2016 №39-к «Про упорядкування умов оплати праці працівників районної державної адміністрації». …».

Судом досліджені «Місячні посадові оклади працівників районної державної адміністрації», затверджені Розпорядженням голови Василівської РДА Запорізької області №367 від 15.07.2016).

Судом взято до уваги, що Розпорядженням голови Василівської РДА Запорізької області №367 від 15.07.2016 затверджено «Місячні посадові оклади керівників структурних підрозділів районної державної адміністрації», які не визначені як окремий додаток до цього Розпорядження.

Серед вказаних керівників структурних підрозділів районної державної адміністрації: «Начальник відділу агропромислового розвитку районної державної адміністрації», «Начальник управління соціального захисту населення районної державної адміністрації», «Начальник управління фінансів районної державної адміністрації», яким місячний посадовий оклад встановлений у розмірі 4824 грн. 00 коп.

При цьому посади начальника Служби у справах дітей районної державної адміністрації, на якій працює позивач, у цьому другому додатку немає.

Згідно «Місячних посадових окладів працівників районної державної адміністрації» встановлено місячний посадовий оклад керівнику апарату Василівської РДА у розмірі 4824 грн. 00 коп., а його заступнику – начальнику організаційного відділу апарату РДА у розмірі 3963 грн. 00 коп., які є більшими ніж у позивача, як начальника самостійної Служби.

Пунктом 1 Розпорядження голови Василівської РДА Запорізької області №414 від 14.08.2013 «Про затвердження Положення про Службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації» затверджено «Положення про Службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації».

У «Положенні про Службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації» зазначено наступне: «…1.Служба у справах дітей Василівської районної державної адміністрації (далі – служба) утворюється головою райдержадміністрації, входить до її складу і в межах Василівського району Запорізької області забезпечує виконання покладених на службу завдань. 2.Служба підпорядкована голові районної держаної адміністрації, а також підзвітна і підконтрольна службі у справах дітей Запорізької обласної державної адміністрації, а також Міністерству соціальної політики України … 15.Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників служби та видатки на утримання служби затверджуються головою районної державної адміністрації в межах відповідних бюджетних призначень … 9.Службу очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади головою районної державної адміністрації за погодженням із службою у справах дітей обласної державної адміністрації. … 16.Служба є юридичною особою публічного права, має печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки. Служба утримується за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на утримання районної державної адміністрації. …» (а.с.00-00).

Як з’ясовано судом і підтверджується сторонами, на звернення позивача голова Василівської РДА письмової відповіді не надав.

У листі-завданні Запорізької обласної державної адміністрації (вих.№08-35/3226 від 20.10.2016) «Про упорядкування умов оплати праці», спрямованому, у тому числі і до Василівської районної державної адміністрації, зазначено: «… Згідно із нормами постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 №1068 «Про затвердження типових положень про службу у справах дітей», відповідно до затверджених розпорядженнями голів районних державних адміністрацій положень, та покладених на служби у справах дітей завдань у сфері соціального захисту дітей, служби у справах дітей районних державних адміністрацій утворюються головою районної державної адміністрації, підзвітні та підконтрольні голові райдержадміністрації та Службі у справах дітей обласної державної адміністрації, є юридичними особами публічного права. Служби у справах дітей райдержадміністрацій зареєстровані в установленому законом порядку, мають печатку, бланки, видають власні накази, у тому числі, пов'язані із постановкою на облік та зняттям з обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, в Єдиній інформаційно-аналітичній системі «Діти», та ті, які мають нормативно-правовий характер і підлягають державній реєстрації. Отже, служби у справах дітей є самостійними структурними підрозділами у складі районних державних адміністрацій, тому віднесення посад начальників служб у справах дітей, підпорядкованих вам районних державних адміністрацій, до 6 групи оплати праці (начальник відділу у складі департаменту, самостійного управління) проведено без урахування норм чинного законодавства та інших нормативно-правових актів, що регламентують роботу служб у справах дітей …».

Вирішуючи публічно-правовий спір по суті, суд бере до уваги викладене вище та виходить з наступного.

Держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов'язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи (ч.1 ст.50 Закону України №889-VIII від 10.12.2015 «Про державну службу»).

Як зазначено у ч.2 ст.50 Закону України «Про державну службу», заробітна плата державного службовця складається з: 1) посадового окладу; 2) надбавки за вислугу років; 3) надбавки за ранг державного службовця; 4) виплати за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця; 5) виплати за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою; 6) премії (у разі встановлення).

Відповідно до ч.1 ст.51 Закону України «Про державну службу» посади державної служби з метою встановлення розмірів посадових окладів поділяються на такі групи оплати праці: до групи 1 належать посади керівників державних органів і прирівняні до них посади; до групи 2 належать посади перших заступників керівників державних органів і прирівняні до них посади; до групи 3 належать посади заступників керівників державних органів і прирівняні до них посади; до групи 4 належать посади керівників самостійних структурних підрозділів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 5 належать посади заступників керівників самостійних структурних підрозділів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 6 належать посади керівників підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів державних органів, їх заступників і прирівняні до них посади; до групи 7 належать посади головних спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 8 належать посади провідних спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 9 належать посади спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади. Прирівняння посад державної служби проводиться Кабінетом Міністрів України під час затвердження схеми посадових окладів на посадах державної служби за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері трудових відносин, погодженим із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

Як зазначено в абз.1 ч.3 ст.51 Закону України «Про державну службу», схема посадових окладів на посадах державної служби визначається щороку Кабінетом Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з урахуванням юрисдикції державних органів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше семи мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322), затвердити: схему посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів згідно з додатком 1.

Так, згідно «Схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів» (Додаток №1) посадам державної служби як то: «керівник департаменту, служби», «керівник самостійного управління, служби», «керівник самостійного відділу, служби» – віднесені до групи оплати праці 4. Звідси, розмір посадового окладу з урахуванням юрисдикції «територія одного або кількох районів, міст обласного значення» посаді «керівник самостійного відділу, служби» відповідає 4480 грн. 00 коп.

Позивач у судовому засіданні наполягає, що має право на встановлення посадового окладу за 4 групою оплати праці як керівнику служби.

Вирішуючи питання відношення ОСОБА_1 до тієї чи іншої категорії керівників державних органів (служб) суд виходить з того, що відповідно до п.4 ч.1 ст.17 Закону України «Про державну службу» повноваження керівника державної служби здійснюють: у державних органах, посади керівників яких належать до посад державної служби, – керівник відповідного органу.

У ст.5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» зазначено, що склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій. У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій. Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації», затвердженого 26.09.2012 постановою Кабінету Міністрів України №887, структурний підрозділ місцевої державної адміністрації утворюється головою місцевої державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.

Структурний підрозділ очолює керівник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою місцевої держадміністрації згідно із законодавством про державну службу за погодженням з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади в установленому законодавством порядку (п.9 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації»).

Структурні підрозділи, утворені як юридичні особи публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки (п.15 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації»).

Вирішуючи питання про співвідношення Служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації зі структурою Василівської районної державної адміністрації Запорізької області судом взято до уваги, що п.2 «Рекомендаційного переліку структурних підрозділів районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації» (Додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 №606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм.Києві та Севастополі державних адміністрацій») Служба у справах дітей виокремлена від «1.Структурні підрозділи*:».

Як з’ясовано судом і не заперечується сторонами, згідно з «Положенням про Службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації» Служба у справах дітей Василівської РДА є структурним підрозділом Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, утворюється головою районної державної адміністрації та в межах Василівського району забезпечує виконання покладених на Службу завдань.

Також, відповідно до «Положення про Службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації» Служба є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.

Звідси, посада ОСОБА_1 не може кваліфікуватися як «керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління», оскільки вона є керівником самостійної Служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації (яка є юридичною особою публічного права, має печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки), а не керівником відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління.

Хоча Служба у справах дітей Василівської районної державної адміністрації (яку очолює позивач) і є структурним підрозділом Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (згідно з «Положенням про Службу у справах дітей Василівської районної державної адміністрації»), але Василівська районна державна адміністрація Запорізької області аж ніяк не може кваліфікуватися (розглядатися) як «департамент, служба, самостійне управління».

Звідси, і позивач не може бути «керівником відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління», на чому наполягає відповідач.

У той же час, розпорядженням голови Василівської РДА Запорізької області №367 від 15.07.2016 ОСОБА_1, як начальнику Служби у справах дітей Василівської РДА, з 01.05.2016 посадовий оклад встановлений у сумі 3101 грн. 00 коп., що згідно «Схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів» відповідає посаді «керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління» 6 групи оплати праці з урахуванням юрисдикції «територія одного або кількох районів, міст обласного значення».

За інформацією Управління Державної казначейської служби України у Василівському районі Запорізької області (вих.№03-1140-90 від 26.01.2017) Службою у справах дітей Василівської районної державної адміністрації в Управлінні Державної казначейської служби України у Василівському районі Запорізької області рахунки не відкривались.

За інформацією Василівського відділення Токмацької ОДПІ Головного управління ДФС у Запорізькій області (вих.№81/10/08/03-12 від 26.01.2017) Служба у справах дітей Василівської районної державної адміністрації не є платником податків, а є бюджетною організацією, яка обслуговується центральною бухгалтерією.

Відсутність печатки, самостійного балансу, власних бланків, розрахункового рахунку в органі Державної казначейської служби України (як атрибутів державної влади і управління), на думку суду, не зменшує того значення, функцій та завдань, які фактично реалізуються Службою у справах дітей Василівської районної державної адміністрації вже у теперішній час.

У той же час, відповідач не спростовує документально той факт, що ОСОБА_1 є керівником Служби у справах дітей Василівської райдержадміністрації і може здійснювати адміністративно-розпорядчі функції у межах наданих їй повноважень.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону (ст.50 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»).

З урахуванням викладених вище обставин, Розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області №367 від 15.07.2016 в частині встановлення ОСОБА_1, як начальнику Служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації, з 01.05.2016 (з 01.12.2016) посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. – є протиправним, а тому підлягає скасуванню у цій частині.

Надаючи оцінку оплаті праці позивача внаслідок винесення 15.07.2016 головою Василівської районної державної адміністрації Запорізької області розпорядження №367, суд виходить з того, що згідно з ч.1 ст.94 Кодексу законів про працю України (надалі – КЗпП України) заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України «Про оплату праці» та іншими нормативно-правовими актами (ч.3 ст.94 КЗпП України).

Відповідно до ч.6 ст.96 КЗпП України посадові оклади службовцям установлює власник або уповноважений ним орган відповідно до посади і кваліфікації працівника. За результатами атестації власник або уповноважений ним орган має право змінювати посадові оклади службовцям у межах затверджених у встановленому порядку мінімальних і максимальних розмірів окладів на відповідній посаді.

Оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів (ст.98 КЗпП України).

Відтак, основною складовою заробітної плати позивача є оклад.

Відповідно до статті 1 Протоколу №1 до «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод» кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути, позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Згідно з ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини (ч.2 ст.8 КАС України).

У п.35 Рішення Європейського суд з прав людини від 26.06.2014 по справі «Суханов та Ільченко проти України» (Заяви №68385/10 та 71378/10) зазначено: Суд нагадує, що за певних обставин «законне сподівання» на отримання «активу» також може захищатися статтею 1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов'язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «законне сподівання», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (див. рішення у справі «Копецький проти Словаччини» (Kopecky v. Slovakia) [ВП], заява №44912/98, п.52, ЄСПЛ 2004-IX).

Звідси, належний рівень заробітної плати, до складу якої входить оклад, є «законним сподіванням» ОСОБА_1 на отримання «активу», передбаченого ст.1 Протоколу №1 до «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод».

У разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком (ч.2 ст.233 КЗпП України).

У резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 у справі №8-рп/2013 (№1-13/2013) зазначено наступне: «1. В аспекті конституційного звернення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України у системному зв'язку з положеннями статей 1, 12 Закону України «Про оплату праці» від 24 березня 1995 року №108/95-ВР зі змінами необхідно розуміти так, що у разі порушення роботодавцем законодавства про оплату праці не обмежується будь-яким строком звернення працівника до суду з позовом про стягнення заробітної плати, яка йому належить, тобто усіх виплат, на які працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, встановлених законодавством, зокрема й за час простою, який мав місце не з вини працівника, незалежно від того, чи було здійснене роботодавцем нарахування таких виплат».

Як зазначено у резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 у справі №9-рп/2013 (№1-18/2013): «1.В аспекті конституційного звернення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України слід розуміти так, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення сум індексації заробітної плати та компенсації втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням строків її виплати як складових належної працівнику заробітної плати без обмеження будь-яким строком незалежно від того, чи були такі суми нараховані роботодавцем».

Оскільки позовні вимоги ОСОБА_1 щодо визнання протиправним розпорядження голови Василівської РДА Запорізької області №367 від 15.07.2016 в частині встановлення посадового окладу стосується саме заробітної плати позивача, порядку її нарахування та виплати, то право на оскарження протиправних дій роботодавця не обмежене жодними строками подачі такого позову.

Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ (ч.1 ст.2 КАС України).

Звідси, для захисту «законного сподівання» ОСОБА_1 на отримання «активу» (належного окладу, і, як наслідок, заробітної плати), гарантованого ст.1 Протоколу №1 до «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод», суд вважає за можливе зобов'язати голову Василівської РДА Запорізької області встановити ОСОБА_1 як начальнику Служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації Запорізької області посадовий оклад у розмірі 4480 грн. 00 коп. на місяць з 01.05.2016 та провести перерахунок заробітної плати за період з 01.05.2016 до часу набрання законної сили судовим рішенням.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням з’ясованих обставин, досліджених матеріалів справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою (ч.1 ст.98 КАС України).

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).

Відповідно до п.1 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: позивачі – у справах про стягнення заробітної плати та поновлення на роботі.

Позовні вимоги ОСОБА_1 стосуються виплати заробітної плати. Відтак, судовий збір за вказану категорію справ не сплачується. Інших документально підтверджених витрат у справі немає.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 8, 11, 17, 71, 87, 94, 158-163 КАС України, суд, –

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_3 №367 від 15.07.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників районної державної адміністрації» в частині встановлення начальнику служби у справах дітей Василівської районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_1, з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місць.

Зобов'язати голову Василівської районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_3 провести перерахунок заробітної плати та виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплачених сум за період з 01.05.2016 по 01.01.2017.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі у десятиденний строк з дня її проголошення, а разі застосування судом частини третьої ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Л.О. Нестеренко

Джерело: ЄДРСР 65654119
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку