open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2017 р.

Справа № 820/5402/16

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Ральченка І.М.

Суддів: Катунова В.В. , Бершова Г.Є. ,

при секретарі судового засідання - Ружинській К. О.,

за участю представників сторін:

представника позивача - Чехова Д. А.,

представника відповідача - Сербіної А. В.,

представника відповідача - Височина М. О.,

представника відповідача -Кобилєва А. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Національного природного парку "Дворічанський" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.2016р. по справі № 820/5402/16

за позовом Дочірнього підприємства "Бірюк"

до Національного природного парку "Дворічанський"

про скасування припису,

ВСТАНОВИЛА

Дочірнє підприємство "Бірюк" звернулося до суду з позовом, в якому просило скасувати припис Служби державної охорони природно-заповідного фонду Національного природного парку "Дворічанський" № 6 від 05.09.2016 р. про усунення порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Харківський окружний адміністративний суд постановою від 21.11.2016 року задовольнив позов.

Скасував припис Служби державної охорони природно-заповідного фонду Національного природного парку "Дворічанський" № 6 від 05.09.2016 р. про усунення порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Національний природний парк "Дворічанський" подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті постанови норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Зокрема, апелянт вважає, що суд першої інстанції неповністю з'ясував обставини, які мають значення для справи, у зв'язку з чим дійшов помилкових висновків.

Згідно з ч.1 ст. 195 КАС України судове рішення переглядається судом апеляційної інстанції в межах апеляційної скарги.

У судовому засіданні представники відповідача підтримали апеляційну скаргу, просили її задовольнити, скасувати оскаржувану постанову та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Представник позивача у судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував у повному обсязі, вважав постанову суду першої інстанції такою, що не підлягає скасуванню.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судовим розглядом встановлено, що працівниками державної охорони Національного природного парку "Дворічанський" 05.09.2016 року було проведено перевірку додержання з боку ДП "Бірюк" законодавства про охорону навколишнього природного середовища та природно - заповідний фонд, за наслідками якої відповідачем винесено припис № 6 про усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, а саме: прибрати мисливські вежі та годівниці, які розташовані на території урочища "Заливне-1" (лісові квартали № 32, 35, 38) в межах НПП "Дворічанський", а також припинити підгодівлю диких тварин на території урочища "Заливне-1" в межах НПП "Дворічанський".

Зі змісту вказаного припису судом встановлено, що в ході обстеження стану природних комплексів та об'єктів, що розташовуються в межах території НПП "Дворічанський", визначених Проектом створення НПП "Дворічанський", а саме урочище "Заливне-1", встановлені три мисливські вежі та поблизу веж облаштовані підгодівельні майданчики для диких тварин, що є грубим порушенням ст. 21, 18 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" та п. 4.3 Положення про НПП "Дворічанський".

Не погоджуючись з таким приписом, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що викладені в приписі вимоги щодо заборони підгодівлі диких тварин та демонтування мисливських веж на території урочища "Заливне-1" в межах господарської зони НПП "Дворічанський" є необґрунтованими та безпідставними, оскільки відповідачем не було надано до суду правовстановлюючих документів на вказану ділянку, та враховуючи офіційно зареєстровану діяльність мисливського господарства ДП "Бірюк", суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис Служби державної охорони природно-заповідного фонду Національного природного парку "Дворічанський" № 6 від 05.09.2016 року підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про задоволення позову, проте підстави, з яких суд дійшов такого висновку, є помилковими з огляду на наступне.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об'єктів визначені Законом України "Про природно-заповідний фонд України" N 2456-XII від 16 червня 1992 року (далі - Закон № 2456-XII).

Згідно з частиною 4 статті 7 Закону № 2456-XII межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Указом Президента України від 11 грудня 2009 року № 1044/20091 створено на території Дворічанського району Харківської області національний природний парк "Дворічанський". До території національного природного парку "Дворічанський" погоджено в установленому порядку включення 3131,2 гектара земель державної власності, у тому числі 658,8 гектара земель, що перебувають у користуванні товариства з обмеженою відповідальністю "Агроліга", вилучаються в установленому порядку та надаються національному природному парку в постійне користування, і 2472,4 гектара земель, які включаються до складу національного природного парку без вилучення, згідно з додатком.

У судовому засіданні суду апеляційної інстанції сторонами також не заперечувався факт належності території, яка використовується ДП "Бірюк ", до складу національного природного парку.

Отже, висновок суду першої інстанції про відсутність у НПП "Дворічанський" правовстановлюючих документів на земельну ділянку, як підставу незаконності припису не може бути визнаний обґрунтованим.

Надаючи оцінку законності припису Служби державної охорони природно-заповідного фонду Національного природного парку "Дворічанський" № 6 від 05.09.2016 року, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно з частиною першої статті 20 Закону № 2456-XII національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об'єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність.

Згідно з частиною третьою цієї статті до складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів.

Зі змісту статті 21 Закону № 2456-XII випливає, що на території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням: заповідна зона, зона регульованої рекреації, зона стаціонарної рекреації, господарська зона.

При цьому, згідно визначення, викладеного у вказаній статті, господарська зона природного парку за своїм функціональним призначенням це територія у її межах проводиться господарська діяльність, спрямована на виконання покладених на парк завдань, знаходяться населені пункти, об'єкти комунального призначення парку, а також землі інших землевласників та землекористувачів, включені до складу парку, на яких господарська та інша діяльність здійснюється з додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників.

Судовим розглядом встановлено, що територія парку, яка використовується ДП "Бірюк" відноситься саме до його господарської зони, на якій згідно статті 21 Закону законними користувачами може здійснюватися господарська та інша діяльність, проте з обов'язковим додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників.

Матеріали справи містять договір про умови ведення мисливського господарства від 07.09.2004 року, укладений між Державним лісогосподарським об'єднанням «Харківліс» та ДП «Бірюк», договір про умови ведення мисливського господарства від 09.01.2008 року, укладений між Харківським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та ДП «Бірюк», якими визначено, що ДП «Бірюк» має право у встановленому порядку, за згодою власників або користувачів земельних ділянок, зводити у мисливських угіддях необхідні будівлі і біотехнічні споруди, вирощувати кормові культури, створювати захисні насадження, проводити штучне обводнення, здійснювати інші заходи, пов'язані з веденням мисливського господарства, які не суперечать законодавству та інтересам власників або користувачів земельних ділянок (а.с. 47- 53).

Наказом № 0204-01 від 02.04.2012 року «Про визначення відтворювальної ділянки на території мисливських угідь ДП «Бірюк», затвердженого директором ДП «Бірюк» та погодженого ДП «Куп'янське ЛГ», Дворічанською РДА, для забезпечення охорони та відтворення копитних, хутрових тварин та пернатої дичини, що мешкає на території угідь мисливського господарства ДП «Бірюк», у тому числі в НПП «Дворічанський», створено відтворювальну ділянку в межах обходу № 2 відповідно карти-схеми (додаток № 1) загальною площею 7023 га, на термін до 1 січня 2017 року(а.с. 65).

Протокольним рішенням засідання науково-технічної ради НПП «Дворічанський» від 05.09.2013 року погоджено діяльність ДП «Бірюк» щодо проведення біотехнічних заходів: влаштування підгодівельних майданчиків, встановлення інформаційних аншлагів, встановлення вишок для спостереження за дикими тваринами, охорона мисливських угідь у відповідності з установчими документами ДП «Бірюк» та НПП «Дворічанський» (а.с. 63).

Однак, вказане погодження діяльності ДП «Бірюк» на території господарської зони НПП «Дворічанський» було скасовано протокольним рішенням від 11.09.2014 року (а. с. 107- 108).

Протокольним рішенням від 25.12.2014 року погоджено діяльність ДП «Бірюк» (влаштування підгодівельних майданчиків, годівниць, солонців та інших біотехнічних споруд; встановлення інформаційних вивісок/аншлагів; встановлення вишок для спостереження за дикими тваринами, охорона мисливських угідь та облік диких тварин у відповідності з установчими документами ДП «Бірюк» та НПП «Дворічанський»), за виключенням регулювання чисельності диких тварин (хижаків, бродячих собак та котів) (а.с. 109- 110).

19.03.2015 року протокольним рішенням скасовано погодження на проведення господарської діяльності ДП «Бірюк» як такої, що суперечить законодавству (а.с. 112- 116).

Зазначені обставини дають підстави для висновку, що діяльність ДП "Бірюк" з влаштування підгодівельних майданчиків, годівниць, а також встановлення вишок для спостереження за дикими тваринами не є порушенням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників.

Частиною першою статті 60 Закону № 2456-XII охорона природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, а також ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків, управління якими здійснюється спеціальними адміністраціями, покладається на служби їх охорони, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 8 частини 2 статті 61 Закону № 2456-XII посадові особи служби державної охорони природно-заповідного фонду України мають право вносити пропозиції до відповідних державних органів про припинення, зупинення чи обмеження будь-якої діяльності, що порушує вимоги законодавства про природно-заповідний фонд, давати обов'язкові для виконання приписи з метою усунення порушень, виявлених у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Аналіз наведеної норми дає підстави для висновку, що виконання вимог припису має забезпечити усунення порушень, виявлених у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Підставою оскаржуваного припису є акт обстеження (перевірки) від 05.09.2016 року (а.с. 133) та протокольне рішення від 19.03.2015 року (а.с. 112- 116).

Згідно акту перевірки встановлено, що на території кварталів № 32, 35 та 38 змонтовані та встановлені дерев'яні мисливські вежі, біля яких встановлені годівниці для годівлі диких тварин, біля яких знаходяться рештки кормів (качани кукурудзи).

Згідно протоколу від 19.03.2015 року зафіксовано наступне:

1. Всупереч чинному законодавству та Положенню про НПП Дворічанський» підгодовування тварин здійснюється без погодження з адміністрацією парку. Підгодівля проводиться шляхом висипання корму безпосередньо на грунт. Ґрунтовий покрив порушений. Відчутний запах гниючих решток корму.

Через велику кількість тварин, які відвідують майданчики, навколо них також сильно порушено цілісність ґрунтового покриву в радіусі 20-40 метрів. Годівниці напівпорожні. Сліди копитних біля них взагалі відсутні. Це доводить, що годівниці не використовуються, а підгодовування тварин здійснюється переважно на підгодівельних площах. На площі 3 взагалі відсутні будь-які споруди, які можна використовувати для підгодовування тварин.

2. На обстежуваних площах також є залишки побутового сміття та будівельних матеріалів: скляні та пластикові пляшки, пачки з-під сигарет, дошки, рубероїд, шифер, залишки старих годівниць тощо.

3. На всіх без виключення площах та під'їзду до них зафіксовані сліди самовільної порубки дерев та підліску.

4. На всіх підгодівельних площах розташовані мисливські вежі, які використовуються (за словами директора ДП "Бірюк" Лобача С.О.) для проведення обліку диких тварин. Всі споруди встановлені на території парку без будь-якого погодження з адміністрацією національного парку. Під деякими вежами знайдені стріляні гільзи.

Аналізуючи виявлені в акті обстеження (перевірки) від 05.09.2016 року та протокольному рішенні від 19.03.2015 року порушення природоохоронного законодавства та вимоги припису, колегія суддів не може вважати спосіб їх усунення, визначений у приписі обгрунтованим, оскільки відсутній причинно-наслідковий зв'язок між виявленими порушеннями та наявністю спостережних веж та годівниць, та відношення ДП «Бірюк» до таких порушень, тобто їх знесення жодним чином не призведе до усунення порушень.

Отже, вимоги припису не спрямовані на усунення виявлених порушень.

Перевіривши рішення відповідача на наявність критеріїв, визначених ч.3 ст.2 КАС України, колегія суддів доходить висновку, що спірний припис прийнятий відповідачем з використанням повноважень не з метою, з якою ці повноваження були надані законодавством.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про скасування припису Служби державної охорони природно-заповідного фонду Національного природного парку "Дворічанський" № 6 від 05.09.2016 року, проте такий висновок є наслідком помилкового застосування норм Закону України України "Про природно-заповідний фонд України" N 2456-XII від 16 червня 1992 року.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 201 КАС України підставами для зміни постанови суду першої інстанції є правильне по суті вирішення справи, але із помилковим застосуванням норм матеріального права.

Керуючись ст.ст.160, 167, 195, 196, 201, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А

Апеляційну скаргу Національного природного парку "Дворічанський" задовольнити частково.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.16 р. по справі № 820/5402/16 змінити в частині підстав та мотивів прийнятого рішення.

В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.16 р. по справі № 820/5402/16 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя

Ральченко І.М.

Судді

Катунов В.В. Бершов Г.Є.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 27.03.2017 р.

Джерело: ЄДРСР 65515834
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку