УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2017 р.
Справа № 818/1604/16
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Старостіна В.В.
Суддів: Бегунца А.О. , Рєзнікової С.С.
за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 10.01.2017р. по справі № 818/1604/16
за позовом Державної податкової інспекції у м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області
до Дочірнього підприємства "Сумський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"
про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач , Державна податкова інспекція у м. Сумах ГУ ДФС в Сумській області, звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Дочірнього підприємства «Сумський облавтодор» ВАТ «ДАК Автомобільні дороги України», в якому просив надати дозвіл на погашення податкового боргу в сумі 8 390 454,76 грн. з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), за платежем акцизний податок за реалізацію пального (код платежу 14021900) та адміністративні штрафи та інші санкції (код платежу 21081103) позивача, що перебуває у податковій заставі.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 10.01.2017 року по справі № 818/1604/16 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти постанову, якою задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на те, що оскаржувана постанова не відповідає нормам чинного законодавства, що полягає у порушенні норм матеріального та процесуального права, постанова є необґрунтованою та незаконною, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Відповідач не скористався своїм правом на подачу заперечень на апеляційну скаргу.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Дочірнє підприємство «Сумський облавтодор» ВАТ «ДАК Автомобільні дороги України» зареєстроване як юридична особа, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та знаходиться на податковому обліку в ДПІ у м. Сумах (а.с. 131-136).
Станом на 15.11.2016 року відповідач має податковий борг в загальному розмірі 8 390 454,76 грн., а саме: 8 322 007,00 грн. податку на додану вартість, в тому числі 7 385 891,00 грн. основного платежу, 152 601,75 грн. штрафних (фінансових) санкцій та 783 514,25 грн. пені; 67 937,76 грн. акцизного податку з реалізації пального та 510,00 грн. за платежем «адміністративні штрафи та інші санкції» (а.с. 7-8).
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі № 818/913/15 з позивача стягнуто 3 572 484,00 грн. податкового боргу з податку на додану вартість. Вказана постанова набрала законної сили 10.10.2016 року (а.с. 17-18).
06.07.2016 року відповідачем подано до ДПІ у м. Сумах уточнюючий розрахунок, яким збільшено суму податкового зобов'язання з податку на додану вартість в розмірі 2 415,00 грн. та самостійно визначено розмір штрафних санкцій в сумі 72,00 грн. (а.с. 30).
На підставі акту камеральної перевірки від 01.07.2016 року № 1837/18-19-12-01 (а.с. 24-25) ДПІ у м. Сумах прийнято податкове повідомлення-рішення від 19.07.2016 року № 0003831201/33631, яким збільшено суму грошового зобов'язання ДП «Сумський облавтодор» з податку на додану вартість на загальну суму 26 944,74 грн., в тому числі 26 944,74 грн. штрафних (фінансових) санкцій (а.с. 26).
На підставі акту камеральної перевірки від 29.07.2016 року № 2180/18-19-12-01 (а.с.27-28), ДПІ у м. Сумах прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.08.2016 року № 0005831201/37607, яким збільшено суму грошового зобов'язання ДП «Сумський облавтодор» з податку на додану вартість на загальну суму 125 584,97 грн., в тому числі 125 584,97 грн. штрафних (фінансових) санкцій (а.с. 29).
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 02.11.2016 року по справі № 818/1454/15 з ДП «Сумський облавтодор» стягнуто податковий борг з податку на додану вартість в розмірі 1 873 822,00 грн. Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 04.11.2016 року по справі № 818/1454/15 вказану постанову звернуто до негайного виконання (а.с. 16).
Згідно з п. 129.1.1 ст. 129 Податкового кодексу України за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань з податку на додану вартість ДП «Сумський облавтодор» нарахована пеня в загальному розмірі 783 514,25 грн. (а.с. 23).
02.09.2016 року на підставі акту камеральної перевірки від 18.08.2016 року № 2471/18-19-40-11, ДПІ у м. Сумах прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.06.2016 року № 0000474000/40611, яким збільшено суму грошового зобов'язання ДП «Сумський облавтодор» за платежем акцизний податок за реалізацію пального на загальну суму 67 937,76 грн., в тому числі 67 937,76 грн. штрафних (фінансових) санкцій (а.с. 34).
Також 02.09.2016 року на підставі акту камеральної перевірки від 18.08.2016 року № 2471/18-19-40-11, ДПІ у м. Сумах прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.06.2016 року № 0000464000/40467, яким збільшено суму грошового зобов'язання ДП «Сумський облавтодор» за платежем акцизний податок за реалізацію пального на загальну суму 510,00 грн., в тому числі 510,00 грн. штрафних (фінансових) санкцій (а.с. 35).
29.10.2015 року податковим керуючим, на підставі рішення в.о. начальника ДПІ у м. Сумах від 04.02.2015 року № 9 складено акт опису майна в податкову заставу № 16 (а.с. 21). 03.02.2016 року податковим керуючим, на підставі рішення в.о. начальника ДПІ у м. Сумах від 04.02.2015 року № 9 складено акт опису майна в податкову заставу № 2 (а.с. 19).
Обтяження на майно, зазначене в актах № 16 та № 2 зареєстроване в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна (а.с. 20, 22).
Позивачем направлялись до установ банків, в яких відкриті рахунки ДП «Сумський облавтодор» інкасові доручення (а.с. 42-80), проте всі вони були повернуті без виконання.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову, з огляду на наступне.
Згідно до п. 95.1 ст. 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Відповідно абз. 2 п. 95.3 ст. 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Як встановлено приписами п. 95.1 ст. 95 Податкового кодексу України, першочергово, податковим органом приймаються заходи стягнення коштів з платника податків, та лише у разі їх недостатності, податковий орган може приймати заходи щодо погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, в якого наявний податковий борг.
У відповідності до п. 87.2 ст. 87 Податкового кодексу України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Як визначено п.п. 88.1, 88.2 ст. 88 Податкового кодексу України, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
На підставі п. 89.2 ст. 89 Податкового кодексу України, з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених п. 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому. У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
Таким чином, податковий орган може поширити податкову заставу на будь-яке майно платника податків, крім передбачених випадків, а також на майно, яке платник податків набуде у майбутньому.
Колегія судів зазначає, що згідно статуту ДП «Сумський облавтодор» (а.с. 101-110) підприємство створене на власності Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (п. 1.1. статуту).
Засновником ДП «Сумський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» є Публічне акціонерне товариство «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (п. 3.3. статуту). Підприємство засноване з метою забезпечення економічних інтересів держави, задоволення потреб держави, населення та оборони країни в удосконаленні і розвитку автомобільних доріг загального користування, розширення можливостей виробничого та соціального розвитку підприємств дорожнього господарства, підвищення ефективності використання матеріальних, фінансових та інших ресурсів на основі спільної діяльності, розподілу праці і кооперації (п. 2.1.).
Майно Підприємства складається з сукупності речей, майнових прав, інших цінностей, вартість яких відображається на самостійному балансі Підприємства, яке передається Засновником Підприємству в господарське відання, та іншого майна, набутого Підприємством на засадах, не заборонених чинним законодавством і цим Статутом. Власником майна, переданого до господарського відання Підприємства Засновником, залишається Засновник, проте Підприємство має вчиняти передбачені законодавством заходи задля захисту такого майна (п. 4.2).
ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» утворене згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 року № 221 «Про утворення відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», п. 2 якої визначено, що у державній власності закріплюється 100 відсотків акцій Компанії із забороною їх відчуження.
Згідно зі статутом публічного акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (а.с. 111-130) засновником компанії є Держава в особі Державної служби автомобільних доріг України (п. 1.3). У державній власності закріплюється 100 відсотків акцій Компанії з забороною їх відчуження, використання для формування статутних капіталів будь-яких суб'єктів господарювання, передачі в управління будь-яким особам та вчинення будь-яких дій, наслідком яких може бути відчуження цих акцій з державної власності, зокрема передача в заставу, до прийняття окремого рішення щодо приватизації Компанії (п. 8.2 статуту).
Майно, описане в податкову заставу, передане до господарського відання ДП «Сумський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» засновником та забезпечує виробничу діяльність підприємства.
Згідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДП «Сумський облавтодор» ПАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» сформовано статутний фонд в розмірі 34 920 154,71 грн. 26.12.2006 року; засновник: ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», розмір внеску до статутного фонду 34 920 154, 71 грн.
Статтею 1 Закону України від 29.11.2001 року № 2864-III «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» встановлено мораторій на застосування примусової реалізації майна державних підприємств та господарських товариств, у статутних фондах яких частка держави становить не менше 25 відсотків (далі - підприємства), до вдосконалення визначеного законами України механізму примусової реалізації майна (ст. 1).
Так, відповідно до ст. 2 Закону № 2864-III для цілей цього Закону під примусовою реалізацією майна підприємств розуміється відчуження об'єктів нерухомого майна та інших основних засобів виробництва, що забезпечують ведення виробничої діяльності цими підприємствами, а також акцій (часток, паїв), що належать державі в майні інших господарських товариств і передані до статутних фондів цих підприємств, якщо таке відчуження здійснюється шляхом: звернення стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою, крім рішень щодо виплати заробітної плати та інших виплат, що належать працівнику у зв'язку із трудовими відносинами, та рішень щодо зобов'язань боржника з перерахування фондам загальнообов'язкового державного соціального страхування заборгованості із сплати внесків до цих фондів, яка виникла до 01.01.2011 року, та з перерахування органам Пенсійного фонду України заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування; продажу майна в процесі провадження справи про банкрутство, визначеного ст. ст. 22, 23, 24, 25, 26, 30, частиною одинадцятою ст. 42, абз. 2 ч. 6 ст. 43 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» щодо визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури і продажу майна підприємства.
Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що оскільки майно ДП «Сумський облавтодор», описане в податкову заставу згідно актів опису від 29.10.2015 року № 16 та від 03.02.2016 року № 2, належить до основних засобів виробництва, що забезпечують ведення виробничої діяльності підприємства, а частка державної власності в статутному капіталі відповідача становить не менше 25 %, майно позивача належить ПАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» та перебуває у ДП «Сумський облавтодор» на праві господарського відання, - підстави для надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі відсутні.
Отже, суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого обґрунтовано відмовив в задоволенні адміністративного позову.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова Сумського окружного адміністративного суду від 10.01.2017 року відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновком суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків, щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, , 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області залишити без задоволення.
Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 10.01.2017р. по справі № 818/1604/16 залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області судовий збір у розмірі 1 515,80 (одна тисяча п'ятьсот п'ятнадцять) грн. до спеціального фонду державного бюджету України - отримувач - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, код банку отримувача: 820019, рахунок отримувача: 31215256700001, код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
(підпис)
Старостін В.В.
Судді
(підпис) (підпис)
Бегунц А.О. Рєзнікова С.С.
Повний текст ухвали виготовлений 10.03.2017 р.