open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Копія

Справа № 822/2687/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2017 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіКовальчук А.М. при секретаріБачку А.М. за участі:представника позивача та представників третіх осіброзглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Берегиня" до Городоцької районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача відділ Держгеокадастру у Городоцькому районі Хмельницької області, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ТОВ "Агрохолдинг 2012", ОСОБА_3 про скасування рішення державного реєстратора, -

ВСТАНОВИВ:

позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом до Городоцької районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача відділ Держгеокадастру у Городоцькому районі Хмельницької області, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ТОВ "Агрохолдинг 2012", ОСОБА_3 в якому просить скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 27882885 від 21.01.2016 року, стосовно права оренди ТОВ "Агрохолдинг 2012" на земельну ділянку площею 1,2457 га, кадастровий номер НОМЕР_1.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивачем укладено договір оренди землі з ОСОБА_3, відповідно до якого орендодавець передав позивачу в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,2457 га, кадастровий номер НОМЕР_1, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лісогірської сільської ради Городоцького району Хмельницької області. Вказує, що даний договір оренди зареєстрований Управлінням Держкомзему у Городоцькому районі, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 02.10.2012 року №682120004002003. Зазначає, що факт реєстрації договору також підтверджується листом Відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі від 19.12.2016 року №4989/0/2-16. Позивач дізнався, що згідно інформації Державного земельного кадастру, право оренди щодо вказаної земельної ділянки зареєстроване Реєстраційною службою Городоцького районного управління юстиції Хмельницької області за ТОВ "Агрохолдинг 2012". Вважає, що державний реєстратор прав на нерухоме майно мав прийняти рішення про відмову в державній реєстрації права оренди за ТОВ "Агрохолдинг 2012". А тому просить задоволити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник Городоцької районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі та зазначив, що покладається на думку суду.

Представник відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі Хмельницької області в судове засідання не з'явився, надіслав до суду клопотання в якому просить розглянути справу без участі представника та зазначає, що проти позовних вимог не заперечує.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судовому засіданні покладався на думку суду.

Представник ТОВ "Агрохолдинг 2012" в судовому засіданні проти позову заперечував, подав клопотання про залишення адміністративного позову без розгляду. Судом усною протокольною ухвалою відмовлено в задоволенні клопотання про залишення адміністративного позову без розгляду.

ОСОБА_3 в судове засідання не з'явилась, про причини неявки не повідомила, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.

Заслухавши учасників судового розгляду і дослідивши докази, суд приходить до таких висновків, враховуючи наступне.

Судом встановлено, що позивачем укладено договір оренди землі №294 від 12.07.2012 року з ОСОБА_3, відповідно до якого орендодавець передав позивачу в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,2457 га, кадастровий номер НОМЕР_1, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лісогірської сільської ради Городоцького району Хмельницької області.

Даний договір оренди зареєстрований Управлінням Держкомзему у Городоцькому районі, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 02.10.2012 року №682120004002003.

Факт реєстрації договору також підтверджується листом Відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі від 19.12.2016 року №4989/0/2-16.

27 листопада 2015 року ТОВ "Агрохолдинг 2012" укладено договір оренди землі з ОСОБА_3 відповідно до якого орендодавець передав ТОВ "Агрохолдинг 2012" в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,2457 га, кадастровий номер НОМЕР_1.

Згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 21 січня 2016 року №27882885 проведено державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку НОМЕР_1 за ТОВ "Агрохолдинг 2012".

Вирішуючи спір по суті позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.4 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Відповідно до ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Закон) державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Статтею 15 Закону визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно з ч.4 ст.15 Закону державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Відповідно до ст.24 Закону у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених статтею 42 та частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Статтею 31 Закону України "Про оренду землі" від 06 жовтня 1998 року №161-XIV передбачено, що договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Згідно з роз'ясненням Державної реєстраційної служби України лист № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Згідно відповіді б/н відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі Хмельницької області спірна земельна ділянка не перебуває в оренді.

При цьому, суд встановив, що відділом Держгеокадастру у Городоцькому районі подано недостовірні відомості, що підтвердив представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судовому засіданні, оскільки договір оренди зареєстрований Управлінням Держкомзему у Городоцькому районі, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 02.10.2012 року №682120004002003.

Відповідно до ч.2 ст.5 Закону України "Про державний земельний кадастр" державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Відповідач, в порушення вимог статті 10 Закону №1952-IV, не вжив усіх належних заходів щодо перевірки інформації про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав, що зумовило допущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації та передачі в оренду земельних ділянок різним орендарям.

Таким чином, одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону № 1952-ІV, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна. Подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, зокрема тих, які є невід'ємною частиною договору оренди цієї ділянки, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 Закону № 1952-ІV підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.

Аналогічна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду України від 30 березня 2016 року по справі №814-3015-14.

Згідно з частини 1 статті 244-2 КАС України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що відповідачем проведено державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки, щодо якої уже зареєстровано право оренди.

Також, суд наголошує на тому, що реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, відповідачем проведено реєстрацію договору оренди землі, укладеного між ТОВ "Агрохолдинг 2012" та ОСОБА_3 при тому, що на час реєстрації був чинний договір оренди вказаної земельної ділянки між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ "Берегиня".

Аналізуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

позов сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Берегиня" задоволити.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 27882885 від 21.01.2016 року, стосовно права оренди ТОВ "Агрохолдинг 2012" на земельну ділянку площею 1,2457 га, кадастровий номер НОМЕР_1.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 06 березня 2017 року

Суддя/підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя А.М. Ковальчук

Джерело: ЄДРСР 65132555
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку