open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2017 року Справа № 803/15/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Димарчук Т.М.,

при секретарі судового засідання Гуцалюк І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації (далі - Департамент соцзахисту населення Волинської ОДА, відповідач), в якому просить визнати протиправною відмову у видачі довідки про заробітну плату державного службовця та зобов'язати видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату державного службовця для перерахунку пенсії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач 21.12.2016 року звернувся із заявою до Департаменту соціального захисту населення Волинської ОДА в якій просив видати йому довідку про заробітну плату державного службовця для перерахунку пенсії державного службовця згідно статті 37-1 Закону України «Про державну службу» ( в редакції від 16.01.2003 року). Відповідач листом від 29.12.2016 року №3647/01/2-16 відмовив у наданні такої довідки посилаючись на те, що постановою Кабінету Міністрів України №1013 від 09.12.2015 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких законодавчих актів" виключено пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України №865 від 31.05.2000 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення песії», яким було передбачено перерахунок пенсії у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям. А тому, підстави для видачі довідки для здійснення перерахунку пенсії у зв'язку із підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям відсутні.

Вважає таку відмову протиправною, оскільки відповідно до статті 37-1 Закону України "Про державну службу" (в редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії державного службовця) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій, виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на обов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії. Тобто, вищезазначений перерахунок пов'язується саме з фактом підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а не з певним нормативно-правовим актом.

Крім того, відповідно до статті 49 Кодексу законів про працю України власник або уповноважений ним орган зобов'язаний видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати. Позивач вважає, що підприємства, установи, організації не наділені правом приймати альтернативні рішення з питань видачі довідок про заробітну плату працівникам, які перебували чи перебувають у трудових правовідносинах із ними. Отже, обов'язок роботодавця видати відповідну довідку на вимогу працівника встановлений законом, а в даному випадку вищезазначений обов'язок покладений на відповідача.

Позивач просить визнати протиправною відмову Департаменту соцзахисту населення Волинської ОДА у видачі довідки про заробітну плату державного службовця та зобов'язати видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату державного службовця для перерахунку пенсії.

Позивач у судове засідання не прибув, подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

У письмових запереченнях на адміністративний позов від 30.01.2017 року №328/02/2-17 відповідач позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що на даний час відсутній порядок формування та видачі довідок для перерахунку пенсії державних службовців, оскільки постановою Кабінету Міністрів України №1013 від 09.12.2015 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких законодавчих актів" скасовано пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», яким було передбачено механізм формування (обчислення визначених складових заробітної плати працюючого державного службовця) та порядок видачі довідок, а також перерахунок раніше призначених пенсій державним службовцям.

Закон України "Про державну службу" від 16.01.2003 року №432, зокрема і стаття 37-1, на яку посилається позивач, втратив чинність у зв'язку з прийняттям Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 року №889, який набрав чинності з 01.05.2016 року та яким не передбачено проведення перерахунків раніше призначених пенсій державним службовцям. Відтак, відсутні законні підстави для видачі ОСОБА_1 довідки про заробітну плату для здійснення перерахунку пенсії у зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям.

У заяві від 31.01.2017 року представник відповідача просив розгляд справи здійснювати за його відсутності. В задоволенні позову просить відмовити повністю.

Відповідно до частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Згідно частини шостої статті 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Як передбачено частиною першою статті 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Оскільки, від представників сторін надійшли заяви про розгляд справи за їхньої відсутності, дану справу можливо розглянути і вирішити на основі наявних матеріалів, тому суд приходить до висновку, що судовий розгляд даної справи необхідно здійснювати в порядку письмового провадження, без фіксування адміністративного процесу технічними засобами.

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що з 08.09.2005 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в місті Луцьку Волинської області та отримує пенсію державного службовця відповідно до Закону України "Про державну службу" (в редакції Закону № 3732-ХІ від 16.12.1993 року) у розмірі 87 % від заробітної плати.

У зв'язку з призначенням інвалідності ІІ групи позивача було звільнено з посади начальника відділу контролю цін у базових галузях Державної інспекції з контролю за цінами у Волинській області.

02 лютого 2012 року Державну інспекцію з контролю за цінами у Волинській області виключено з реєстру юридичних осіб.

21.12.2016 року позивач звернувся із заявою до Департаменту соціального захисту населення Волинської ОДА, в якій просив у зв'язку із ліквідацією Державної інспекції з контролю за цінами у Волинській області та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 видати йому довідку про заробітну плату, що відповідає посаді начальника відділу для перерахунку пенсії державного службовця згідно статті 37-1 Закону України "Про державну службу" (в початковій редакції Закону від 16.01.2003 року № 432-IV).

Листом від 29.12.2016 року №3647/01/2-16 Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації відмовив у наданні такої довідки посилаючись на те, що постановою Кабінету Міністрів України №1013 від 09.12.2015 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких законодавчих актів" виключено пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України №865 від 31.05.2000 року «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення песії», яким було передбачено механізм формування (обчислення визначених складових заробітної плати працюючого державного службовця) та перерахунок раніше призначених пенсій у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям. А тому, підстави для видачі довідки для здійснення перерахунку пенсії у зв'язку із підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям відсутні.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до таких висновків.

Згідно із статтею 37-1 Закону України "Про державну службу" ( в редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії державного службовця) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на обов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

Відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року №865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії" (далі - Постанова № 865, в редакції чинній на час призначення позивачу пенсії державного службовця) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України після набрання чинності Законом України від 16 січня 2003 р. N 432-IV "Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу", визначається в такому порядку:

1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;

2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

Пунктом 5 Постанови № 865 ( у тій же редакції) визначено, що перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а у разі його відсутності та перейменування (відсутності) посад довідка видається у порядку, встановленому Міністерством соціальної політики за погодженням з Головним управлінням державної служби.

З системного аналізу вищенаведених норм слідує, що перерахунок пенсії здійснюється пенсіонерам, яким пенсія призначена після набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 16.01.2003 року № 432-IV, виходячи із сум заробітної плати, яка визначається на підставі документів, поданих на час перерахунку, та яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. При цьому, вищезазначений перерахунок проводиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих у порядку, встановленому Міністерством праці та соціальної політики за погодженням з Головним управлінням державної служби.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Головного управління державної служби України від 03.12.2003 року № 319/144 затверджено Порядок видачі довідок про заробітну плату для перерахунку пенсій державним службовцям у разі ліквідації органів, з яких особа вийшла на пенсію, а також перейменування (відсутності) посад (далі - Порядок № 319/144).

Абзацом 3 пункту третього Порядку № 319/144 встановлено, що у разі ліквідації державного органу, з якого особа вийшла на пенсію, без правонаступника довідки про заробітну плату для перерахунку пенсій державним службовцям (далі - довідки) видають: Міністерство праці та соціального захисту Автономної Республіки Крим, головні управління праці та соціального захисту населення обласної, Головне управління соціального захисту населення Київської міської державної адміністрації, Управління праці та соціального захисту населення Севастопольської міської державної адміністрації, управління праці та соціального захисту населення районної, районної у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих комітетів міської, районної у місті ради (крім міст Києва та Севастополя), міських, районних у містах (крім міст Києва та Севастополя) рад - особам, які вийшли на пенсію з відповідних місцевих державних органів.

Отже, у разі ліквідації державного органу, з якого особа вийшла на пенсію, без правонаступника, довідку про заробітну плату видають головні управління праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації за відповідною посадою (посадами) на момент перерахунку пенсії.

З огляду на вказане, суд не бере до уваги твердження представника відповідача про те, що відсутність нормативно-правового акту, який би регулював порядок видачі довідки про заробітну плату державного службовця для перерахунку пенсії є підставою для відмови надати відповідну довідку, оскільки в даному випадку відповідачу необхідно було керуватись пунктом четвертим постанови КМУ № 865 від 31.05.2000, редакція якого була чинною на момент призначення пенсії ОСОБА_1

Крім того, твердження відповідача у письмових запереченнях про відсутність правових підстав для надання довідки про заробітну плату держслужбовця з метою проведення перерахунку пенсії позивача суперечить вимогам частини першої статті 58 Конституції України, відповідно до якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Пунктом 5 рішення Конституційного Суду України №1-зп від 13.05.1997 року та пунктом 2 рішення Конституційного Суду України № 1-рп/99 від 09.02.1999 року установлено, що стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Принцип незворотності дії в часі поширюється також на Конституцію, яка є Основним Законом держави (Преамбула Конституції України). Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти пом'якшують або скасовують відповідальність особи (частина перша статті 58 Конституції України).

Статтею 64 Конституції України закріплено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Згідно статті 22 Конституції України закріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані, при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Також судом враховано, що відповідно до статті 49 Кодексу законів про працю України власник або уповноважений ним орган зобов'язаний видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати.

Із вищезазначеного слідує, що підприємства, установи, організації не наділені правом приймати альтернативні рішення з питань видачі довідок про заробітну плату працівникам, які перебували чи перебувають у трудових правовідносинах із ними, водночас обов'язок роботодавця, в даному випадку вищезазначений обов'язок покладений на Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації, видати відповідну довідку на вимогу працівника встановлений законом.

Суд звертає увагу, що відповідач не є тим органом, до повноважень якого належить вирішення питання про призначення пенсії чи її перерахунок колишнім державним службовцям, не може перебирати на себе функції органів Пенсійного фонду України. В межах даної справи суд не вирішує питання наявності чи відсутності у позивача права на перерахунок раніше призначеної пенсії, а предметом даного спору є відмова відповідача у наданні позивачу довідки.

Крім того, покликання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013 та постанову правління Пенсійного фонду України від 04.07.2016 № 15-2 як на підставу відмови у задоволенні заяви позивача суд вважає необґрунтованим, оскільки відсутність затвердженої форми довідки не позбавляє позивача права на одержання інформації про підвищення посадових окладів державним службовцям та подальше звернення до уповноваженого органу (у даному випадку до Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області) за вирішенням питання про перерахунок раніше призначеної пенсії.

Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналізуючи подані письмові докази та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку, що відповідач, відмовляючи ОСОБА_1 у видачі довідки, діяв всупереч вимог чинного законодавства України, а тому з метою повного та всебічного захисту інтересів позивача таку відмову Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації слід визнати протиправною та зобов'язати відповідача видати позивачу довідку про заробітну плату державного службовця для перерахунку пенсії.

Керуючись статтями статтями 128, 160, 162, 163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Конституції України, Закону України "Про державну службу", наказу Міністерства праці та соціальної політики України і Головного управління державної служби України №319/144 від 03.12.2013 "Про затвердження Порядку видачі довідок про заробітну плату для перерахунку пенсії державним службовцям у разі ліквідації органів, з яких особа вийшла на пенсію, а також перейменування (відсутності) посад", суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації, викладену у листі від 29 грудня 2016 року №3647/01/2-16, у видачі ОСОБА_1 довідки про заробітну плату державного службовця.

Зобов'язати Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату державного службовця для перерахунку пенсії.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої буде виготовлено 06 лютого 2017 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий Т.М. Димарчук

Джерело: ЄДРСР 64558159
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку