Справа № 2-а-4262/11
2-а/1003/2749/2012
Категорія 100
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 січня 2012 року cуддя Білоцерківського міськрайонного суду Кошель Л. М. , розглянувши в порядку скороченого провадження в місті Білій Церкві справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Білій Церкві про зобов’язання відповідача провести перерахунок і виплату доплати до пенсії за проживання на території радіоактивного забруднення та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю,
В С Т А Н О В И В:
Позивач 28.10.2011 року звернувся до суду з вказаним позовом в порядку адміністративного судочинства посилаючись на те, що відповідно до ст.ст. 39, 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» він має право як непрацюючий пенсіонер на щомісячну доплату до пенсії за проживання на території радіоактивного забруднення в розмірі однієї мінімальної заробітної плати та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров»ю, в розмірі 15 відсотків мінімальної пенсії за віком, але відповідачем вказана доплата та додаткова пенсія проводиться в значно нижчих розмірах. Оскільки відповідач відмовився провести перерахунок доплати до пенсії та додаткової пенсії, позивач просив суд визнати неправомірними такі дії відповідача та зобов’язати його провести перерахунок доплати до пенсії за проживання у зоні посиленого радіоекологічного контролю в розмірі мінімальної заробітної плати та додаткової пенсії у розмірі 15 відсотків від мінімальної пенсії за віком, починаючи з 01.03.2011 року та з подальшою виплатою.
Ухвалою судді від 03.01.2012 р. позовна заява в частині вимог за період з 01.03.2011 р. по 27.04.2011 р. була залишена без розгляду за пропуском строку звернення до адміністративного суду. Таким чином, судовому розгляду підлягають позовні вимоги з 28.04.2011 р.
Відповідно до ч. 5 ст. 183-2 КАС України справа повинна бути розглянута у порядку скороченого провадження протягом … не пізніше трьох днів з дня закінчення строку, передбаченого частиною третьою цієї статті, якщо до суду не було подано заперечення відповідача та за умови, що справа розглядається судом за місцезнаходженням відповідача…
Оскільки відповідач не направив до суду протягом строку встановленому ч. 3 ст. 183-2 КАС України свої заперечення на позов, суд на підставі ч.5 ст. 183-2 КАС України вважає за необхідне розглянути дану справу в порядку скороченого провадження на підставі наявних у справі доказів.
Оглянувши матеріали справи, вважаю, що позов підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що позивач перебуває на обліку в управлінні ПФУ у м. Білій Церкві як непрацюючий пенсіонер, зареєстрований і постійно проживає в м. Білій Церкві, яке згідно постанови КМ України від за № 106 від 23.07.1991 року /додаток № 1/ віднесено до зони посиленого радіоекологічного контролю.
Відповідно до ч. 2 ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» /в редакції до 01.01.2008 року/ пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, підвищуються у розмірах, встановлених частиною першою цієї статті.
А згідно ч.1 вказаної статті громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в таких розмірах:
-у зоні посиленого радіоекологічного контролю-одна мінімальна заробітна плата.
Отже, позивач, як непрацюючий пенсіонер, відповідно до Закону має право на доплату до пенсії за проживання на території радіоактивного забруднення в розмірі однієї мінімальної заробітної плати.
Також встановлено, що вказана доплата до пенсії позивача проводилася відповідачем у розмірі 5 грн. 20 коп., передбаченому постановою КМ України від 26.07.1996 року за № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Судом встановлено, позивач одержує пенсію за віком та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю, як потерпілому 4 категорії, яка виплачується позивачу в розмірі 5% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на підставі ч.12 ст.28 Закону України « Про Держаний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким внесено відповідні зміни в ст..51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Відповідно до ст. 49 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ” пенсії особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4 встановлюються у вигляді: а/ державної пенсії; б/ додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Згідно зі ст. 51 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 4, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, у розмірі розмірі 15 процентів мінімальної пенсії за віком. Ця додаткова пенсія відповідно до положень ст. 53 цього Закону виплачується повністю незалежно від заробітку, пенсії чи іншого доходу.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадо-ві особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За ст. 113 Конституції України КМ України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.
Згідно ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана ВР України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Встановлено, що розмір доплати до пенсії, визначений вказаною вище постановою КМ України, суперечить вимогам ст. 39 Закону та іншим нормам Законів.
Відповідно до ст. 22 Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік” установлено мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з 1 січня – 941 гривня, з 1 квітня – 960 гривень, з 1 жовтня – 985 гривень, з 1 грудня – 1004 гривні .
Отже, оскільки Закони України мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, то суд вважає, що при вирішенні даного спору підлягають застосуванню саме положення ст. 39 Закону “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” та положення Законів про встановлення розміру мінімальної заробітної плати, а не постанови КМ України від 26.07.1996 року за № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Виходячи з положень ст. 51 Закону, під час визначення розміру додаткової пенсії позивача за основу при розрахунку береться мінімальна пенсія за віком.
За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч.1 ст.28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування ”, та залежить від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
А тому суд вважає за можливе не приймати до уваги положення ч.3 ст. 28 вищевказаного Закону, з якої випливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми за відсутності іншого законодавчо визначеного мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем його права на одержання додаткової пенсії в розмірах, передбачених Законом “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ”.
Відповідно до ч. 3 ст. 67 вказаного вище Закону в новій редакції у разі збільшення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Отже, оскільки розмір додаткової пенсії позивача необхідно розраховувати з мінімального розміру пенсії за віком, який залежить від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, про що вказано вище в постанові, то підставою для перерахунку пенсії позивача є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок повинен здійснюватися з дня встановлення цього мінімуму.
Згідно до ст. 21 Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік ” встановлено прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня –750 гривень, з 1 квітня – 764 гривні, з 1 жовтня –784 гривні, з 1 грудня – 800 гривень.
Крім того, встановлено, що п.28 розділу 2 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України було внесено на 2008 рік зміни до ст. 51 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ”, а саме: особам, віднесеним до категорії 4, розмір додаткової пенсії становить 5 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Але за рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за № 10-рп визнано неконституційними деякі положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», в т.ч. п.28 розділу 2 цього Закону.
Рішення Конституційного Суду є обов’язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
В цьому рішенні також вказано на те, що рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.
Отже, після визнання цих змін неконституційними виплату додаткової пенсії позивачу необхідно здійснювати в розмірі, передбаченому ст. 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а саме: в розмірі 15% від мінімальної пенсії за віком.
Однак, слід зазначити, що 19.06.2011 року набрав чинності Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік” від 14.06.2011 року №3491-VІ відповідно до якого було внесено зміни до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік”. Так в п. 7 Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік” було вказано що, Прикінцеві положення доповнити пунктом 4 такого змісту: “4. Установити, що у 2011 році норми і положення статей 39, 51 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік”. На виконання вищевказаного Закону України Кабінетом Міністрів України 06.07.2011 року була прийнята постанова за №745 “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету”, в п. 4 якої було встановлено, що підвищення пенсій непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, передбачене статтею 39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” здійснюється в таких розмірах: тим, що проживають у зоні посиленого радіоекологічного контролю –5,2 гривні. А п. 1 постанови КМУ № 745 було встановлено, що особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров”ю, відповідно до Закону “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” виплачується у таких розмірах до прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність: тим, що належать до категорії 4, - 5 відсотків.
Вказана постанова набрала чинності з 23.07.2011 року. Закон України « Про Державний бюджет України на 2011 рік» та Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік” а також Закон України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи » є актами єдиного органу законодавчої влади – Верховної ради України, тобто актами однакової юридичної сили, а діюче законодавство не містить норм, які б встановлювали пріоритетність одних законів над іншими, в тому числі і в залежності від предмета правового регулювання. Також відсутні закони, які б регулювали питання подолання колізії норм законів, що мають однакову юридичну силу. Загальновизнаним є те, що серед двох одно предметних актів застосуванню підлягає той, який діє у часі пізніше, якщо інше не передбачено самим цим актом.
Крім того, згідно прикінцевих положень Закону України « Про Державний бюджет України на 2012 рік» від 22.12.2011р. № 4282-УІ у 2012 році норми і положення статей 20,21,22,23,30,31,37,39,48,50,51,52 та 54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік.
Згідно постанови КМУ України № 1210 « Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 01 січня 2012 року було визначено розмір підвищення пенсій непрацюючим пенсіонерам, що проживають у зоні посиленого радіологічного контролю, - 5,2 гривні. з 01 січня 2012 року також було визначено розмір щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, особам, що належать до категорії 4 – 5 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а з 01.07.2012 р. – 6 відсотків.
Рішенням Конституційного Суду України № 3-рп\2012 від 25.01.2012 р. визнано такими, що відповідають Конституції України повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону, в тому числі щодо реалізації політики в сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.
Таким чином, проаналізувавши всі зазначені правові норми суд приходить до висновку, що дії відповідача щодо відмови позивачу у проведенні перерахунку вказаної доплати до пенсії у розмірі мінімальної заробітної плати та додаткової пенсії в розмірі 15 відсотків мінімальної пенсії за віком є протиправними за період з 28.04.2011 року по 22.07.2011 року, в решті позовних вимог позивачу слід відмовити з наведених вище підстав.
Згідно ч.1 ст.256 КАС України \ в редакції зі змінами, внесеними згідно із Законом № 4054-УІ від 17.11.2011р.\ постанова суду підлягає негайному виконанню в межах суми стягнення за один місяць.
На підставі вищевикладеного та ст.ст.19, 113 Конституції України, ст.ст. 49, 51, 53, 54, 62, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»”, ст. 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування ”, рішень Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп та від 22.05.2008 року №10-рп, Закону України “Про Державний бюджет України на 2010 рік”, Закону України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати», Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік”, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік” від 14.06.2011 року №3491-VІ , постанови КМ України від 06.07.2011 року №745 ”Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету”, керуючись ст.ст.6, 9, 17, 99, 158-163, 183-2, 256 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного Фонду України в м. Білій Церкві щодо відмови у проведенні перерахунку доплати до пенсії ОСОБА_1 за проживання на території радіоактивного забруднення згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі мінімальної заробітної плати починаючи з 28.04.2011 року по 22.07.2011 року.
Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України в м.Білій Церкві провести перерахунок та виплатити доплату до пенсії ОСОБА_1 згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за проживання на території радіоактивного забруднення, встановивши її на рівні мінімальної заробітної плати в розмірах, визначених в Законі України “Про Державний бюджет України на 2011 рік ”, за період з 28.04.2011 року по 22.07.2011 року включно з врахуванням виплачених сум.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Білій Церкві щодо відмови у проведенні перерахунку додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, ОСОБА_1 відповідно до ст. 51 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ” в розмірі 15% від мінімальної пенсії за віком, передбаченої ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законодавством, за період з 28.04.2011 року по 22.07.2011 року.
Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України у м. Білій Церкві провести перерахунок та виплатити ОСОБА_1 додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю, відповідно до ст. 51 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ”, встановивши її в розмірі 15% від мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законодавством, за період з 28.04.2011 року по 22.07.2011 року включно з врахуванням виплачених сум.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова підлягає негайному виконанню в межах суми стягнення за один місяць.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Білоцерківський міськра-йонний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя
ОСОБА_2