Справа № 2-а-1499/11
Категорія 100
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2011 року cуддя Білоцерківського міськрайонного суду Кошель Л. М. , розглянувши в скороченому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного фонду України в Київській області про зобовязання відповідача провести перерахунок додаткової пенсії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з вказаним позовом мотивуючи тим, що він є непрацюючим пенсіонером і має статус постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи 4 категорії , згідно ст.51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи він має право на додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоровю, розмір якої повинен становити 15 % від мінімальної пенсії за віком. Відповідач відмовився провести йому перерахунок додаткової пенсії, а тому позивач просив суд визнати протиправною відмову відповідача щодо перерахунку розміру додаткової пенсії та зобовязати відповідача провести перерахунок і виплату додаткової пенсії в розмірах, визначених Законом, за період з 01.01.2011 р.
Ухвалою судді від 02.09.2011 р. позовна заява в частині вимог за період з 01.01.2011 р. по 28.02.2011 р. була залишена без розгляду за пропуском строку звернення до адміністративного суду. Таким чином, судовому розгляду підлягають позовні вимоги з 01.03.2011 р.
На підставі ст.183-2 КАС України справа розглянута в порядку скороченого провадження.
Оглянувши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.
По справі встановлено, що позивач є постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи та належить до 4 категорії, що стверджується копією посвідчення .
Позивач перебуває на обліку в Головному Управлінні ПФУ в Київській області і одержує пенсію, яка призначена відповідно до Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоровю, яка призначена відповідно до ст. 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, але з розрахунку, визначеного постановою КМУ №1 від 03.01.2002 року, яка втратила чинність на підставі постанови КМУ №654 від 16.07.2008 року.
Відповідно до ст. 49 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пенсії особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4 встановлюються у вигляді: а/ державної пенсії; б/ додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоровю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Згідно зі ст. 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії 4, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоровю, у розмірі розмірі 15 процентів мінімальної пенсії за віком. Ця додаткова пенсія відповідно до положень ст. 53 цього Закону виплачується повністю незалежно від заробітку, пенсії чи іншого доходу.
Судом не приймаються до уваги посилання відповідача в письмових запереченнях з приводу того, що ст. 62 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи делегує КМ України повноваження стосовно розяснення порядку застосування цього Закону, а рішення КМ є обовязковими до виконання.
Так, надання такого права КМ України не означає, що останній при визначенні порядку застосування Закону може допустити звуження змісту та обсягу прав громадян, встановлених Законом, тобто, КМ України повинен був встановити такий порядок не порушуючи вимог Закону щодо розмірів пенсій зазначеним категоріям пенсіонерів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За ст. 113 Конституції України КМ України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.
Згідно положень ч. 4 ст. 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Отже, оскільки закони України мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, то виходячи з загального принципу пріоритетності нормативно правових актів, суд вважає, що при вирішенні даного спору підлягають застосуванню саме положення ст. 51 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та положення Законів про встановлення розміру мінімальної заробітної плати, а не постанови КМ України.
Так, в разі колізії між нормативно-правовими актами КМ України та Законами України застосуванню підлягають саме положення Законів України, які є актами вищої юридичної сили.
Отже, оскільки закони України мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, то суд вважає, що при вирішенні даного спору щодо визначення розміру пенсії та додаткової пенсії позивача підлягають застосуванню саме положення ст.ст. 51, 54 Закону, а не постанови КМ України, на яку вказано вище.
Отже, враховуючи наведене суд вважає, що при визначенні розміру додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоровю позивача необхідно керуватися положеннями ст. 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Виходячи з положень ст. 51 Закону, під час визначення розміру додаткової пенсії позивача за основу при розрахунку береться мінімальна пенсія за віком.
За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч.1 ст. 28 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування, та залежить від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
А тому, суд вважає за можливе не приймати до уваги положення ч.3 ст. 28 вищевказаного Закону, з якої випливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми за відсутності іншого законодавчо визначеного мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем його права на одержання додаткової пенсії в розмірах, передбачених Законом Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до ч. 3 ст. 67 вказаного вище Закону в новій редакції у разі збільшення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоровю, особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Отже, оскільки розмір додаткової пенсії позивача необхідно розраховувати з мінімального розміру пенсії за віком, який залежить від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, про що вказано вище в постанові, то підставою для перерахунку пенсії позивача є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок повинен здійснюватися з дня встановлення цього мінімуму.
Відповідно до ст.1 Закону України від 20.10.2009 р. № 1646-УІ Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної платипрожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становить : з 1 січня 2010 року -695 грн., з 1 квітня 2010 року 706 грн., з 1 липня 2010 року 709 грн., з 1 жовтня 2010 року 723 грн., з 1 грудня 2010 року 734 грн. Такі самі розміри прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність визначені ст. 52 Закону України Про Державний бюджет України на 2010 рік.
Крім того, судом встановлено, що п.28 розділу 2 Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України було внесено на 2008 рік зміни до ст. 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а саме, зменшено розмір додаткової пенсії до 5 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Але за рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за № 10-рп визнано неконституційними деякі положення Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік, в т.ч. п.28 розділу 2 цього Закону.
Рішення Конституційного Суду є обовязковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
В цьому рішенні також вказано на те, що рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у звязку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.
19.06.2011 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік від 14.06.2011 року №3491-VІ відповідно до якого було внесено зміни до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік. Так в п. 7 Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік було вказано що, Прикінцеві положення доповнити пунктом 4 такого змісту: 4. Установити, що у 2011 році норми і положення статті 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., №13, ст. 178 з наступними змінами) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік. На виконання вищевказаного Закону України Кабінетом Міністрів України 06.07.2011 року була прийнята постанова за №745 Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, в п. 1 якої було встановлено, що особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоровю, відповідно до Закону Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи виплачується у таких розмірах до прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність: тим, що належать до категорії 4, - 5 відсотків. Вказана постанова набрала чинності з 23.07.2011 року. Закони України про державний бюджет України на 2010 та 2011 роки, Закон України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік а також Закон України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є актами єдиного органу законодавчої влади Верховної ради України, тобто актами однакової юридичної сили, а діюче законодавство не містить норм, які б встановлювали пріоритетність одних законів над іншими, в тому числі і в залежності від предмета правового регулювання. Також відсутні закони, які б регулювали питання подолання колізії норм законів, що мають однакову юридичну силу. Загальновизнаним є те, що серед двох однопредметних актів застосуванню підлягає той, який діє у часі пізніше, якщо інше не передбачено самим цим актом.
Проаналізувавши всі зазначені правові норми вважаю, що дії відповідача щодо виплати додаткової пенсії позивачу в розмірі 5% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, є протиправними, за період з 01.03.2011 року по 22.07.2011 року, а розмір додаткової пенсії позивача має становити за вказаний період 15% від мінімальної пенсії за віком, відповідно до ст. 51 вищевказаного Закону.
Враховуючи вищевикладене, вважаю, що позовні вимоги позивача про зобовязання відповідача провести перерахунок та виплату йому додаткової пенсії в розмірі 15% від мінімальної пенсії за віком, починаючи з 01.03.2011 року по 22.07.2011 року включно є обґрунтованими.
Згідно ч.1 ст. 256 КАС України постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження, виконуються негайно.
Керуючись ст.ст. 19, 113 Конституції України, ст.ст. 49, 51, 53, 54, 62, 67 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України, ст. 28 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування, постановою КМ України від 03.01.2002 р. № 1, ст.1 Закону України від 20.10.2009 р. № 1646-УІ, ст.ст. 9, 11, 14, 70, 71, 158-163 , 183-2, 256 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити частково.
Визнати неправомірною відмову Головного Управління Пенсійного фонду України в Київській області щодо перерахунку додаткової пенсії ОСОБА_1 в розмірах відповідно до ст. 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Зобовязати Головне Управління Пенсійного Фонду України в Київській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 і додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоровю, відповідно до ст. 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, встановивши її на рівні 15 % від мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законодавством, починаючи з 01 березня 2011 року по 22.07.2011 року, із врахуванням проведених виплат.
В задоволенні інших вимог відмовити.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Білоцерківський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя ОСОБА_2