Справа № 2-а-2105/11
Категорія 100
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 жовтня 2011 року cуддя Білоцерківського міськрайонного суду Кошель Л. М. , розглянувши в порядку скороченого провадження в місті Білій Церкві справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Білій Церкві про зобовязання відповідача провести перерахунок і виплату доплати до пенсії за проживання на території радіоактивного забруднення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач 14.09.2011 року звернувся до суду з вказаним позовом в порядку адміністративного судочинства посилаючись на те, що відповідно до ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» він має право як непрацюючий пенсіонер на щомісячну доплату до пенсії за проживання на території радіоактивного забруднення в розмірі однієї мінімальної заробітної плати, але відповідачем вказана доплата проводиться в значно нижчому розмірі. Оскільки відповідач відмовився провести йому перерахунок доплати до пенсії, позивач просив суд визнати неправомірними дії відповідача відносно відмови в проведенні перерахунку доплати до пенсії позивача за проживання у зоні посиленого радіоекологічного контролю в розмірі мінімальної заробітної плати; зобовязати відповідача провести перерахунок та виплачувати щомісячно доплату до пенсії позивача згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за проживання на території радіоактивного забруднення, встановивши її на рівні мінімальної заробітної плати в розмірах, визначених в Законах про державний бюджет України на відповідний рік, починаючи з 01.03.2011 року та з подальшою виплатою.
Ухвалою судді від 14.09.2011 р. позовна заява в частині вимог за період з 01.03.2011 р. по 13.03.2011 р. включно залишена без розгляду в зв»язку із пропущенням строків звернення до адміністративного суду. Таким чином, судовому розгляду підлягають позовні вимоги за період з 14.03.2011 р.
На підставі ст.183-2 КАС України справа розглянута в порядку скороченого провадження.
Відповідачем суду не було надано письмові заперечення на позов у строк встановлений ст. 183-2 КАС України,
а тому постанова приймається на підставі наявних у справі доказів.
Оглянувши матеріали справи, вважаю, що позов підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що позивач перебуває на обліку в управлінні ПФУ у м. Білій Церкві як непрацюючий пенсіонер, а також з матеріалів справи вбачається, що позивач зареєстрований і постійно проживає в м. Білій Церкві, яке згідно постанови КМ України від за № 106 від 23.07.1991 року /додаток № 1/ віднесено до зони посиленого радіоекологічного контролю.
Відповідно до ч. 2 ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» /в редакції до 01.01.2008 року/ пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, підвищуються у розмірах, встановлених частиною першою цієї статті.
А згідно ч.1 вказаної статті громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в таких розмірах:
-у зоні посиленого радіоекологічного контролю-одна мінімальна заробітна плата.
Отже, позивач, як непрацюючий пенсіонер, відповідно до Закону має право на доплату до пенсії за проживання на території радіоактивного забруднення в розмірі однієї мінімальної заробітної плати.
Також встановлено, що вказана доплата до пенсії позивача проводилася відповідачем у розмірі 5 грн. 20 коп., передбаченому постановою КМ України від 26.07.1996 року за № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Наведене вбачається із матеріалів справи.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадо-ві особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За ст. 113 Конституції України КМ України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.
Згідно ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обовязковість якого надана ВР України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Встановлено, що розмір доплати до пенсії, визначений вказаною вище постановою КМ України, суперечить вимогам ст. 39 Закону та іншим нормам Законів.
Відповідно до ст. 22 Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік установлено мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з 1 січня 941 гривня, з 1 квітня 960 гривень, з 1 жовтня 985 гривень, з 1 грудня 1004 гривні
Законом України від 05.10.2006 року «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» було доповнено вказаний Закон статтею 71, згідно якої дія положень цього Закону не може призупинятись іншими законами, крім Законів про внесення змін до цього Закону.
За рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року за № 6-рп визнано неконституційними деякі положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», в т.ч. п.30 ст.71 цього Закону, яким було зупинено дію статті 39 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в частині виплати компенсацій і допомог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної плати.
Рішення Конституційного Суду є обовязковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
Крім того, в п.5 зазначеного рішення вказано на те, що рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у звязку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.
Відповідно до п.28 розділу 2 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де-яких законодавчих актів України» у Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорноби-льської катастрофи» внесено наступні зміни, а саме: частину першу та другу статті 39 замінено однією частиною такого змісту: громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, проводиться доплата в порядку та розмірах, встановлених КМ України, у звязку з цим частину третю вважати частиною другою.
Але за рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за № 10-рп/2008 визнано неконституційними де-які положення Закону «Про Державний бюджет України на 2008 рік», в т.ч. і п.28 розділу 2 Закону, відповідно до якого були вне-сені зміни до ст. 39 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Отже, оскільки Закони України мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, то суд вважає, що при вирішенні даного спору підлягають застосуванню саме положення ст. 39 Закону Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та положення Законів про встановлення розміру мінімальної заробітної плати, а не постанови КМ України від 26.07.1996 року за № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
19.06.2011 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік від 14.06.2011 року №3491-VІ відповідно до якого було внесено зміни до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік. Так в п. 7 Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік було вказано що, Прикінцеві положення доповнити пунктом 4 такого змісту: 4. Установити, що у 2011 році норми і положення статті 39 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., №13, ст. 178 з наступними змінами) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік. На виконання вищевказаного Закону України Кабінетом Міністрів України 06.07.2011 року була прийнята постанова за №745 Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, в п. 4 якої було встановлено, що підвищення пенсій непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, передбачене статтею 39 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи здійснюється в таких розмірах: тим, що проживають у зоні посиленого радіоекологічного контролю 5,2 гривні. Вказана постанова набрала чинності з 23.07.2011 року. Закони України про державний бюджет України на 2010 та 2011 роки, Закон України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік а також Закон України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи » є актами єдиного органу законодавчої влади Верховної ради України, тобто актами однакової юридичної сили, а діюче законодавство не містить норм, які б встановлювали пріоритетність одних законів над іншими, в тому числі і в залежності від предмета правового регулювання. Також відсутні закони, які б регулювали питання подолання колізії норм законів, що мають однакову юридичну силу. Загальновизнаним є те, що серед двох однопредметних актів застосуванню підлягає той, який діє у часі пізніше, якщо інше не передбачено самим цим актом.
Таким чином, проаналізувавши всі зазначені правові норми суд приходить до висновку, що дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку вказаної доплати до пенсії позивача у розмірі мінімальної заробітної плати є протиправними, за період з 14.03.2011 року по 22.07.2011 року.
Вимоги позивача про зобов»язання Управління ПФУ в м.Білій Церкві провести перерахунок і виплату доплати до пенсії, передбаченої ст. 39 Закону Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, підлягають до часткового задоволення, а саме: за період з 14.03.2011 року по 22.07.2011 року включно.
Згідно ч.1 абз. 9 ст.256 КАС України постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження, виконуються негайно.
Вважаю, що позивачу слід відмовити в задоволенні його позову в частині визнання неправомірними дій відповідача відносно відмови в проведенні перерахунку доплати до пенсії позивача за проживання у зоні посиленого радіоекологічного контролю в розмірі мінімальної заробітної плати за період з 23.07.2011 року, та про зобовязання відповідача провести перерахунок та виплачувати щомісячно доплату до пенсії позивача згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за проживання на території радіоактивного забруднення, встановивши її на рівні мінімальної заробітної плати в розмірах, визначених в Законах про державний бюджет України на відповідний рік, за період з 23.07.2011 року та з подальшою виплатою, оскільки з 19.06.2011 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік від 14.06.2011 року №3491-VІ, та з 23.07.2011 року набрала чинності постанова КМ України від 06.07.2011 року №745.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 113 Конституції України, ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», рішеннями Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп та від 22.05.2008 року № 10-рп, Законом України від 15.03.2007 року «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», Законом України «Про Державний бюджет України на 2009 рік», Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік», Законом України Про Державний бюджет України на 2011 рік, постановою КМ України від 26.07.1996 року за № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Законом України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2011 рік від 14.06.2011 року №3491-VІ, постановою КМ України від 06.07.2011 року №745 Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, ст.ст. 6, 9, 17, 99, 183-2, 256 КАС України,-
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного Фонду України в м. Білій Церкві щодо відмови у проведенні перерахунку доплати до пенсії ОСОБА_1 за проживання на території радіоактивного забруднення згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі мінімальної заробітної плати починаючи з 14.03.2011 року по 22.07.2011 року.
Зобовязати Управління Пенсійного Фонду України в м.Білій Церкві провести перерахунок та виплачувати щомісячно доплату до пенсії ОСОБА_1 згідно ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за проживання на території радіоактивного забруднення, встановивши її на рівні мінімальної заробітної плати в розмірах, визначених в Законі України Про Державний бюджет України на 2011 рік, починаючи з 14.03.2011 року по 22.07.2011 року включно з врахуванням виплачених сум.
Постанова підлягає негайному виконанню.
В задоволенні іншої частини позову відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Білоцерківський міськра-йонний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя ОСОБА_2