open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 186/238/16-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" грудня 2016 р. Першотравенський міський суд Дніпропетровської області в складі:

головуючої судді Кривошеї С. С.,

при секретарі Кравченко А.Г.

розглянувши у відкритому судовому засідання в місті Першотравенську Дніпропетровської області адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 яка діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2, до виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, третя особа Комунальний заклад «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Першотравенська» про визнання протиправними дій щодо відмови у забезпеченні фінансування безоплатного отримання лікарських засобів та зобов'язання забезпечити таке фінансування,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1, яка діє інтересах неповнолітнього ОСОБА_2, звернулась до Першотравенського міського суду Дніпропетровської області з адміністративним позовом до виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, третя особа Комунальний заклад «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Першотравенська» про визнання протиправними дій щодо відмови у забезпеченні фінансування безоплатного отримання лікарських засобів та зобов'язання забезпечити таке фінансування.

В обґрунтування позову зазначає, що її син, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, з 2006 року перебуває на обліку комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги м.Першотравенська» із загальним діагнозом «ревматоїдний артрит», та є інвалідом II групи.

Виписним епікризом комунального закладу «Дніпропетровська обласна дитяча клінічна лікарня Дніпропетровської обласної ради» на період 2015-2016 років призначено лікування в тому числі препаратом «Методжект 25 мг» у вигляді ін'єкцій один раз на тиждень.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 року № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» (зі змінами та доповненнями) діти-інваліди з діагнозом «ревматоїдний артрит» мають право на безоплатний і пільговий відпуск лікарських засобів за рахунок асигнувань передбачених державним та місцевим бюджетами на охорону здоров'я.

Неодноразові звернення до Комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги м.Першотравенська» та виконкому Першотравенської міської ради з проханням видати рецепт на безкоштовне отримання препарату «Методжект 25 мг» у кількості, необхідній для лікування дитини, результатів не дали, їй постійно відмовляли, посилаючись на відсутність фінансування аптек, які надають безкоштовно лікарські засоби. Посадові особи КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенска» пояснили, що Центр є неприбутковим підприємством, що заснований на комунальній власності територіальної громади м. Першотравенська і віднесені до сфери управління виконкому Першотравенської міської ради Дніпропетровської області і вирішення питань шляхом забезпечення пацієнтів рецептами для отримання в аптеках лікарських засобів безкоштовно або на пільгових умовах без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень є порушенням бюджетного законодавства.

Відповідно до статуту КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» серед іншого, визначено: - одним з основних завдань підприємства є виписка рецептів для пільгового забезпечення медикаментами окремих груп населення відповідно до законодавства України. КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» є одержувачем бюджетних коштів в межах затверджених бюджетних асигнувань.

Отже, слід зробити висновок, що відшкодування витрат на відпуск лікарських засобів і виробів медичного призначення безоплатно і на пільгових умовах за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування осіб покладено на місцевий бюджет.

У зв'язку з тим, що лікування препаратом «Методжект 25 мг» є життєвою необхідністю, вона вимушена придбавати вказаний препарат за власні кошти.

Так нею за період з 2015 року придбано препарат «Методжект 25 мг»:

04 лютого 2015 р. 1 шт. на суму 578,92 грн.; 26 лютого 2015 р. 1 шт. на суму 1287,10 грн.; 27 лютого 2015 р. 2 шт. на суму 2808,10 грн.; 06 березня 2015 р. 2 шт. на суму 2548,39 грн.; 14 травня 2015 р. 4 шт. на суму 3244,92 грн.; 21 липня 2015 р. 4 шт. на суму 3341,64 грн.; 31 серпня 2015 р. 4 шт. на суму 3276,12 грн.; 07 жовтня 2015 р. 5 шт. на суму 4042,75 грн.; 15 грудня 2015 р. 4 шт. на суму 3274,60 грн.; 11 січня 2016 р. 1 шт. на суму 845,44 грн.; 18 січня 2016 р. 2 шт. на суму 1322.74 грн.; 17 лютого 2016 р. 5 шт. на суму 3500,00 грн. Всього на суму: 30 070,72 грн.

Маючи значні витрати на лікування сина, 18.01.2016 року вона вимушена була звернутися до виконкому Першотравенської міської ради із заявою про відшкодування витрат на придбання препарату «Методжект 25 мг». 16.02.2016 року нею було отримано відповідь з якої вбачається, що виконком Першотравенської міської ради не заперечує що вона має право на отримання препарату «Методжект 25 мг» для лікування свого сина, але посилається на обмеженість фінансового ресурсу на утримання галузі охорони здоров'я, також повідомили, що нею було отримано три безкоштовних рецепта на загальну суму 3905 грн. 66 коп., але чомусь забули повідомити про те, яким чином можливо лікувати дитину протягом року трьома ін'єкціями, коли їх необхідно 52 шт. на рік. Питання про відшкодування вартості придбаних ліків не розглядалось взагалі, тому вважає, що виконком Першотравенської міської ради взагалі зневажає Закони України, та Конституцію України. Відповідальними особами цього виконкому грубо та свідомо порушуються наступні норми права: відповідно до статті 24 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (ратифікована Україною 27 лютого 1991 року) держави-учасниці визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров'я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров'я. Держави-учасниці намагаються забезпечити, щоб жодна дитина не була позбавлена свого права на доступ до подібних послуг системи охорони здоров'я. Законом України «Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року» затверджено Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року, одним із основних завдань якої є здійснення реорганізації системи охорони здоров'я дітей і матерів, надаючи пріоритет розвитку мережі закладів первинної безкоштовної медико-санітарної допомоги, та вдосконалення системи спеціалізованої медичної допомоги відповідно до міжнародних стандартів; метою заходів у цій сфері є створення умов для народження здорової дитини, збереження здоров'я кожної дитини протягом усього періоду дитинства, забезпечення доступу до високоякісних медичних послуг.

Згідно статті 49 Конституції України визначено, що кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо - профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності. Відповідно до статті 8 Основ законодавства України про охорону здоров'я держава визнає право кожного громадянина України на охорону здоров'я і забезпечує його захист. Відповідно до частини другої статті 3 Закону України «Про лікарські засоби» з метою реалізації права громадян України на охорону здоров'я держава забезпечує доступність найнеобхідніших лікарських засобів, захист громадян у разі заподіяння шкоди їх здоров'ю внаслідок застосування лікарських засобів за медичним призначенням, а також встановлює пільги і гарантії окремим групам населення та категоріям громадян щодо забезпечення їх лікарськими засобами в разі захворювання.

Згідно статті 6 Закону України «Про охорону дитинства» держава гарантує дитині право на охорону здоров'я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров'я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя. З цією метою держава вживає заходів, зокрема щодо пільгового забезпечення дітей ліками та харчуванням у порядку, встановленому законодавством. Відповідно до пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів і разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» установлено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2.

Безоплатно і на пільгових умовах відпускаються лікарські засоби, зазначені у переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 1996 року № 1071, з урахуванням змін, які вносяться Міністерством охорони здоров'я за погодженням з Міністерством фінансів. Відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.

Захворювання «ревматоїдний артрит» включено до Переліку категорій захворювань, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби відпускаються безоплатно, а препарат «Методжект » значиться у Переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров'я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 1996 року №1071.

Таким чином, виконком Першотравенської міської ради, у межах спірних правовідносин є органом, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики та забезпечення виконання актів законодавства в галузі охорони здоров'я, а саме постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 "Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів і у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань" щодо забезпечення дітей лікарськими засобами безоплатно. Не реалізація відповідачем встановленої законодавством можливості для забезпечення дітей, хворих на ревматоїдний артрит препаратами «Методжект » безоплатно, суперечить праву дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров'я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров'я, закріпленому Конвенцією про права дитини, та не відповідає вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 "Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів і у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань", а тому є протиправною бездіяльністю, оскільки мій син відноситься до осіб, які відповідно до Постанови №1303 від 17.08.1998 року має право на безоплатний та пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів, тому місцевий бюджет повинен формуватися з розрахунком необхідної суми асигнувань на охорону здоров'я, та не може прийнятися до уваги та обставина, про яку зокрема зазначено у листі відповіді виконкому Першотравенської міської ради, що у субвенції на 2015 рік кошти на пільгове медикаментозне забезпечення не передбачені, і у міському бюджеті відсутні фінансові ресурси, які можна спрямувати на медикаментозне забезпечення амбулаторного лікування за рецептами лікарів. До повноважень виконавчих органів місцевих рад ЗУ «Про місцеве самоврядування» віднесено складання проекту місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення виконання бюджету; здійснення в установленому порядку фінансування видатків з місцевого бюджету. Крім того виконком Першотравенської міської ради Дніпропетровської області є розпорядником бюджетних коштів для проведення відповідних виплат (як розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня).

Юридичною підставою цивільно-правової відповідальності є закон, а фактичною - вчинення цивільного правопорушення. Тому особа підлягає цивільно-правовій відповідальності за наявності сукупності умов, які утворюють склад цивільного правопорушення. Підставами цивільно-правової відповідальності є: протиправність поведінки (дія чи бездіяльність); наявність майнової та (або) моральної шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою і заподіяною шкодою; вина особи, яка заподіяла шкоду. Цивільно-правова відповідальність настає за умови, якщо дія чи бездіяльність, якими заподіяно шкоду, є протиправними чи заборонені законом. Протиправною поведінкою визнається така поведінка, яка порушує приписи правової норми, незалежно від того, знав чи не знав правопорушник про неправомірність своєї поведінки. Це може бути протиправна дія або бездіяльність особи, яка порушує приписи правових норм та порушує суб'єктивне право особи. Тому законодавець у цивільному праві зазначає, що заподіяння шкоди є протиправним, якщо законом не передбачено інше. Бездіяльність виконкому Першотравенської міської ради призвела до порушення мого права на безоплатне отримання ліків для дитини-інваліда, та спричинила мені матеріальні збитки на суму 30070,72 грн., що підтверджується фактичними обставинами справи, та належними документальними доказами, доданими до адміністративного позову, та оскільки згідно до п. 26 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Кечко проти України» від 08.11.2005 року встановлено, органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

Просить суд визнати протиправними дії виконкому Першотравенської міської ради Дніпропетровської області щодо відмови у забезпеченні фінансування для отримання нею рецептів для безоплатного отримання лікарських засобів, зобов'язати відповідача забезпечувати достатнє фінансування для отримання нею рецептів на препарати, для лікування ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, які виписуються безоплатно у кількості та терміни, відповідно до курсу лікування, стягнути з відповідача на її користь вартість придбаних ліків у сумі 30 070,72 грн., та стягнути з відповідача на її користь судові витрати по справі.

У судове засідання позивач ОСОБА_1 та її представник за доручення ОСОБА_4, не з'явились, представник за дорученням ОСОБА_4 надав суду заяву про розгляд справи за їх відсутності, заявлені вимоги підтримують у повному обсязі.

Представник відповідача Першотравенської міської ради Дніпропетровської області позовні вимоги не визнав, надав суду заперечення відповідно до яких, вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Так, позивач у своїй позовній заяві просить суд визнати протиправними дії виконавчого комітету міської ради щодо відмови у забезпеченні фінансування для отримання нею рецептів по безоплатному отриманню лікарських засобів. При цьому, як на обґрунтування своїх позовних вимог посилається на відповідь заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради - начальника міського фінансового управління за вих. № 266/05.18 від 10 лютого 2016 року.

Проте, в своєму зверненні до виконавчого комітету міської ради від 18 січня 2016 року, позивач просила компенсувати витрати, пов'язані з придбанням медикаментів у 2015 році, на суму 45 475,76 грн.

Тобто, позовні вимоги позивачки в частині визнання неправомірними дій виконавчого комітету міської ради є необґрунтованими, а посилання на відповідь за вих. № 266/05.18 від 10 лютого 2016 року - є неналежним обґрунтуванням предмету позову в розумінні норми ст. 70 ч. 1 КАС України, якою встановлено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.

Окрім того, з наданих КЗ «Центр первинної медико - санітарної допомоги м. Першотравенська» документів вбачається, що адміністрацією лікарні у відповідності до вимог Бюджетного кодексу України до виконавчого комітету міської ради було подано бюджетний запит за формою 2015-2, яким пропонувалось при затвердженні міського бюджету на 2015 рік надати грошові кошти за КЕКВ 2220 «медикаменти та перев'язувальні матеріали» в розмірі 460 тис. грн. Запропонована сума грошових коштів була передбачена у міському бюджеті на 2015 рік.

Слід зазначити, що за бюджетною класифікацією не передбачено окремих видатків на придбання пільгових медикаментів і останні включаються до КЕКВ 2220.

Кошторисом КЗ «Центр первинної медико - санітарної допомоги» на 2015 рік, який формується та затверджується розпорядником бюджетних коштів, було передбачено 92100 грн. на фінансування придбання пільгових медпрепаратів.

Упродовж бюджетного 2015 року за запитами КЗ «Центр первинної медико - санітарної допомоги» міською радою було виділено додаткове фінансування за КЕКВ 2220 в сумі 263926 грн., що в сукупному розмірі для придбання пільгових медпрепаратів склало 191914,73 грн.

Вказана вище сума грошових коштів згідно довідки міського фінансового управління виконавчого комітету міської ради за вих. № 03-13/129 від 12 березня 2016 року була виділена з коштів міського бюджету.

Означені вище грошові кошти були в повному обсязі освоєні КЗ «Центр первинної медико - санітарної допомоги м. Першотравенська», що підтверджується копіями рахунків - фактур за 2015 рік.

При цьому, слід зазначити, що згідно ст. 103-4 Бюджетного кодексу України, видатки міського бюджету на охорону здоров'я здійснюються за рахунок медичної субвенції з державного бюджету місцевим.

Однак, позивач у своїй позовній заяві вказує, що «слід зробити висновок, що відшкодування витрат на відпуск лікарських засобів і виробів медичного призначення безоплатно і на пільгових умовах за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування покладено на місцевий бюджет», що не відповідає законодавчо встановленому порядку здійснення фінансування на охорону здоров'я.

Так, вимогами п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» № 11 від 23 січня 2015 року дозволено здійснювати протягом бюджетного періоду видатки на фінансування закладів охорони здоров'я та програм у сфері охорони здоров'я, визначених у статті 1034 Бюджетного кодексу України, одночасно з державного та місцевого бюджетів та/або одночасно з різних бюджетів.

Таким чином, у виконавчого комітету та міської ради відсутній законодавчо встановлений обов'язок щодо виділення грошових коштів на охорону здоров'я за рахунок міського бюджету, а лише дозволено проводити такі витрати у разі наявності для цього фінансової можливості.

Саме тому твердження позивача бездіяльність виконавчого комітету міської ради щодо виділення фінансування на закупівлю пільгових медпрепаратів є таким, що не ґрунтується на фактичних обставинах.

Позивач також просить суд зобов'язати виконавчий комітет міської ради забезпечувати достатнє фінансування для отримання позивачем рецептів на препарати для лікування сина, які виписуються безоплатно у кількості та терміни, встановлені курсом лікування.

Проте, як зазначалось вище, у виконавчого комітету міської ради відсутній обов'язок виділяти грошові кошти міського бюджету на фінансування охорони здоров'я.

Окрім того, вимогами ст. 26 ч. 1 п. 23 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до виключної компетенції міських рад належать повноваження щодо затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

На цій підставі представник відповідача вважає, що виконавчий комітет міської ради позбавлений законодавчої можливості забезпечувати достатнє фінансування охорони здоров'я.

Окрім того, вимоги позивача в частині зобов'язання виконавчого комітету міської ради відшкодувати вартість придбаних ліків у сумі 30 070,72 грн. є необґрунтованими та такими, що протирічать вимогам закону.

Так, жодним законодавчим актом України не встановлено можливості відшкодування таких витрат.

Навпаки, додатковою гарантією для отримання безкоштовних ліків дітьми - інвалідами є можливість їх отримання за рецептами лікарів незалежно від місця проживання цих дітей, але в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва і Севастополя. У цьому разі витрати, пов'язані з оплатою вартості лікарських засобів, беруть на себе органи охорони здоров'я за місцем їх відпуску.

Така гарантія передбачена вимогами п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» № 1071 від 05 вересня 1996 року.

Просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви у повному обсязі.

У судове засідання представник відповідача Першотравенської міської ради Дніпропетровської області не з'явився, направив суду заяву про розгляд справи за його відсутності, просить суд при винесенні постанови врахувати надані заперечення.

Представник третьої особи Комунальний заклад «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Першотравенська» у судове засідання не з'явилась, направила суду заяву про розгляд справи за її відсутності, заявлені вимоги не визнає, та просить суд відмовити у задоволенні позову.

Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_5 пояснила, що вона працює у КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» педіатром. ОСОБА_2 вона знає приблизно два роки, він є інвалідом ІІ групи з діагнозом «ревматоїдний артрит». За цей час він зі своєю мамою ОСОБА_1 звертались до неї приблизно чотири рази. Частіше вона зверталась до інших лікарів, таких як ОСОБА_7, ОСОБА_8. Дитина проходила лікування у дитячій обласній лікарні міста Дніпропетровська та у місті Москва. Саме у Москві їй призначили препарат «Методжект», який вона як лікар не може змінити, оскільки вищезазначену хворобу лікарі міста Першотравенська не можуть лікувати. Також, вона не має права призначати інші препарати. Безкоштовні рецепти вона виписує, але для їх отримання необхідно звертатись до лікаря. Наскільки вона знає, ОСОБА_1 з початку дзвонила до аптеки, дізнавалась чи є даний препарат, на яку суму та скільки вони можуть надати. Після чого зверталась до лікарів для отримання безкоштовного рецепту. 25 грудня 2013 року ОСОБА_1 відмовилась від безкоштовних рецептів, та попросила лише санаторно-курортне лікування. 28 грудня 2015 року вона поросила безкоштовно забезпечити її сина ліками, тому їй було надано безкоштовні рецепти.

Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_6 пояснила, що вона працює економістом у КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська». Наскільки вона знає, приходили державні субвенції, з яких 70% на Центральну міську лікарню, а 30% на КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська». Також з виконкому до них надходили грошові кошти на медикаменти, але дані кошти корегувало міське фінуправління. У них є договір з ОКП «Формація» на постачання лікарських засобів. Державних субвенцій не вистачає на закупівлю необхідних препаратів, тому пільговики у минулому році звертались до виконавчого комітету Першотравенської міської ради, а міська рада в свою чергу виділяла додаткові кошти. Додатково виділені кошти КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» не може віддати на безкоштовні медикаменти, а розподіляє їх рівномірно. Кожного року складається кошторис, де закладаються середні витрати, а не по конкретним людям. Крім того, по пільговим категорія КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» необхідно приблизно 4-5 мільйонів гривень, а на весь заклад виділено лише 700 000,00 гривень. Коли виконавчий комітет має можливість виділити кошти, вони це роблять. КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» не може сам просити у виконкому виділити додаткові грошові кошти, це робиться тільки за зверненням пільговиків.

Суд вивчивши матеріали справи, вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 є матір'ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1, виданого відділом реєстрації актів громадянського стану Першотравенського міського управління юстиції Дніпропетровської області.

ОСОБА_2 є дитиною інвалідом до 18 років за діагнозом ревматоїдний артрит, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2, виданого управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, на підставі медичного висновку №102 від 29 січня 2016 року, а тому є особою, якій надаються пільги щодо безплатного одержання ліків, лікарських засобів за рецептами лікарів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» з метою забезпечення раціонального використання бюджетних коштів, усунення множинності рішень щодо безоплатного і пільгового відпуску лікарських засобів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань Кабінет Міністрів України постановив установити, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2.

Безоплатно і на пільгових умовах відпускаються лікарські засоби, зазначені у переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 з урахуванням змін, які вносяться Міністерством охорони здоров'я за погодженням з Міністерством фінансів.

Згідно п. 2 вказаної постанови відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.

Пунктом 3 постанови передбачено, що витрати, пов'язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров'я.

18 січня 2016 року позивач звернулась до Першотравенської міської ради із заявою про відшкодування витрат на придбання препарату «Методжект» р-р (25 мг.) на підставі доданих чеків на загальну суму 45 475,76 грн.

Листом виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області від 10 лютого 2016 року № 266/05.18 позивачу було відмовлено у зв'язку з тим, що державним бюджетом обмежено фінансування закладів охорони здоров'я, і за наявності додаткового фінансового ресурсу з державного бюджету її син буде забезпечений лікарськими засобами у повному обсязі. Крім того, на протязі 2015 року на ім'я її сина ОСОБА_2 було виписано 5 рецептів на загальну суму 3905,66 грн. (у травні на суму 1442,79 грн., у жовтні на суму 209,19 грн., та у листопаді на суму 2253,68 грн.).

Відповідно до інформаційного листа Комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Першотравенська» щодо затверджених кошторисів та виділених асигнувань за період 2015 року по КЕКВ 2220 «Медикаменти та перев'язувальні матеріали», по КЕКВ 2220 на 2015 рік, кошторисом було затверджено - 460 000,00 грн., в тому числі на забезпечення лікарськими засобами осіб пільгової категорії - 97 900,00 грн. Додатково виділено коштів з бюджету 263 926,00 грн., в тому числі на пільгові рецепти - 92 100,00 грн. Загальна сума видатків за 2015 рік по КЕКВ 2220 «Медикаменти та перев'язувальні матеріали» складає - 698 958,02 грн., в тому числі на пільгові рецепти було витрачено - 191 914,73 грн.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 отримувала з початку 2015 року безоплатно деякі необхідні ліки для своєї дитини за рецептами лікаря, а отже фінансування для придбання ліків третьою особою було здійснене відповідачем.

27 лютого 2015 року між Комунальним закладом «Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Першотравенська» (Замовник) та обласним комунальним підприємством «Фармація» Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Виконавець) укладено угоду про медикаментозне забезпечення пільгових категорій населення, відповідно до якої Замовник відшкодовує витрати на пільговий відпуск медикаментів за пільговими рецептами хворим, відповідно до вимог постанови КМУ від 17.08.1998 за № 1303 «Про упорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань», а виконавець зобов'язується забезпечити необхідними медикаментами за пільговими рецептами хворих згідно п.1.1 даної угоди. Відповідно до п.5.1.1 вищезазначеного договору відпуск лікарських засобів, здійснюється в межах сум бюджетного фінансування, виділених Замовнику на ці потреби.

Отже, забезпечення інвалідів лікарськими засобами покладено згідно укладеного договору на ОКП "Фармація", яка через аптеку №189, яка розташована у будинку №25 по вулиці Шкільній, міста Першотравенська, Дніпропетровської області забезпечує ту чи іншу категорію громадян пільговими ліками.

Враховуючи викладене, суд вважає, що у Першотравенської міської ради відсутній обов'язок щодо відшкодування витрачених коштів на купівлю ліків самостійно.

Що стосується позовних вимог щодо відмови виконкому Першотравенської міської ради Дніпропетровської області у забезпеченні фінансування для безоплатного отримання лікарських засобів ОСОБА_1, та зобов'язання Першотравенської міської ради Дніпропетровської області забезпечити достатнє фінансування з метою реалізації безоплатного забезпечення ОСОБА_2 ліками, суд їх вважає такими, що також не підлягають задоволенню за наступних підстав.

Так, відповідно до ст. 10 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності інвалідів і дітей-інвалідів здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі Фонду соціального захисту інвалідів, місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Зі змісту положень статей 32, 34, 35 Бюджетного кодексу України вбачається що, за складання проекту закону про Державний бюджет України відповідає Міністерство фінансів України, а підготовка пропозицій проекту Державного бюджету України Міністерством фінансів України здійснюється на підставі бюджетних запитів, які подаються до Мінфіну головними розпорядниками бюджетних коштів.

При цьому головні розпорядники бюджетних коштів несуть відповідальність за своєчасність, достовірність та зміст поданих Міністерству фінансів України бюджетних запитів, які мають містити всю інформацію, необхідну для аналізу показників проекту Державного бюджету України. Головними розпорядниками бюджетних коштів в сфері охорони здоров'я є Міністерство охорони здоров'я України.

Статтею 7 Бюджетного кодексу України закріплено основні принципи, на яких ґрунтується Бюджетна система України, в тому числі принцип збалансованості - повноваження на здійснення витрат бюджету повинні відповідати обсягу надходжень до бюджету на відповідний бюджетний період; принцип обґрунтованості - бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку держави та розрахунках надходжень до бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил.

Відповідно до ст. 4 Бюджетного кодексу України, до бюджетного законодавства, що регулює бюджетні відносини в Україні, відносять Конституцію України, Бюджетний кодекс України; Закон про Державний бюджет України, інші закони, що регулюють бюджетні правовідносини, нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, прийняті на підставі і на виконання Бюджетного кодексу та інших законів України.

Міністерство охорони здоров'я України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення. У межах своїх повноважень, відповідно до вимог пунктів 3 та 4 Положення про Міністерство охорони здоров'я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 № 1542.

Міністерство охорони здоров'я України організовує виконання актів законодавства і здійснює систематичний контроль за їх реалізацією, узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції з його удосконалення та в установленому порядку вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів України.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги позивача щодо визнання протиправною відмови виконкому Першотравенської міської ради Дніпропетровської області у забезпеченні фінансування для безоплатного отримання лікарських засобів ОСОБА_1, та зобов'язання виконкому Першотравенської міської ради Дніпропетровської області забезпечити достатнє фінансування з метою реалізації безоплатного забезпечення ОСОБА_2 ліками є необґрунтованими, оскільки центральним органом виконавчої влади у охорони здоров'я України є Міністерство охорони здоров'я України, яке є в свою чергу головним розпорядником бюджетних коштів в сфері охорони здоров'я України. Саме на підставі бюджетних запитів поданих Міністерством охорони здоров'я України Мінфіну формується проект Державного бюджету України в частині видатків стосовно охорони здоров'я.

При цьому, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у дискреційні повноваження суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

З огляду на викладене, суд не вправі зобов'язати Першотравенську міську раду знайти та виділити суми коштів з метою реалізації безоплатного забезпечення ліками її дитини-інваліда, як того просить позивач.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Частина 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, вимоги статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, про необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 до Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, а відтак у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до п.9 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються законні представники дітей-інвалідів.

Тому, суд вважає за необхідне віднеси судові витрати по справі за рахунок держави.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.158-163 КАС України суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 яка діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2, до виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, третя особа Комунальний заклад «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Першотравенська» про визнання протиправними дій щодо відмови у забезпеченні фінансування безоплатного отримання лікарських засобів та зобов'язання забезпечити таке фінансування - відмовити.

Судові витрати віднести за рахунок держави.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Першотравенський міський суд Дніпропетровської області протягом десяти днів з дня її проголошення.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя: Кривошея С.С.

Джерело: ЄДРСР 63473974
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку