open
  • Друкувати
  • PDF
  • DOC
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • PDF
  • DOC
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

 П О С Т А Н О В А               2-а-2252/2009 р.

                                 І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2009 року Сумський районний суд Сумської області під головуванням судді Степаненка О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області про визнання неправомірними дій та проведення донарахування недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги дитині війни,

                                   В С Т А Н О В И В :

В вересні 2009 року позивач звернувся до Сумського районного суду Сумської області з вимогою визнати дії відповідача неправомірними, відновити строк для звернення до суду за захистом своїх прав та стягнути недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу дитині війни в розмірі 3400,30 грн. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що належить до соціальної категорії "Дитина війни" і відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2007 року має право на отримання щомісячної соціальної допомоги в розмірі 30% від мінімального розміру пенсії за віком. Однак всупереч вимогам закону ця соціальна допомога протягом 2006-2007 років не сплачувалась, оскільки Законом України  "Про Державний бюджет України на 2006 рік" та Законом України  "Про Державний бюджет України на 2007 рік" дія ст. 6  Закону України "Про соціальний захист дітей війни"  була призупинена. Разом з тим, Рішенням Конституційного Суду України  № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) окремі положення Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", в тому числі  і положення, якими була зупинена дія положень Закону України "Про соціальний захист дітей війни", на підставі яких  повинна  бути нарахована соціальна допомога. Проте відповідач в порушення вимог ст. 124 Конституції України  не здійснив нарахування та виплату зазначеного підвищення до пенсії. Позивач просив постановити рішення, яким відновити строк для звернення до суду за захистом своїх прав, зобов'язати  відповідача провести донарахування грошових сум у відповідності з діючим законодавством і виплатити недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу за 2006-2008 роки в сумі 3400,30 грн.

В судове засідання  позивач не з'явився, в своїй заяві просив слухати справу у його відсутність, позовні вимоги підтримав в повному  обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з’явився, про час та місце слухання справи був належним чином повідомлений, в письмовій заяві  просив слухати справу без  участі представника управління Пенсійного фонду України в Сумському районі.  В письмовому запереченні  позов не визнав, пославшись на те, що  дія Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" № 3235 від 20 грудня 2005 року закінчилася 31 грудня 2006 року по закінченню бюджетного періоду. Рішенням Конституційного суду України у справі № 6-рп\2007 року від 09 липня 2007 року було вирішено питання неконституційності положень певного закону, а саме Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", тому дія цього рішення розповсюджується лише на період з 09 липня 2007 року. Органами Пенсійного фонду України не застосовується величина мінімальної пенсії за віком за Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" для обрахування підвищення до пенсії дітям війни, оскільки підвищення до пенсії та пенсія є різними категоріями пенсійних виплат. Крім того, відповідач вважав, що позивач пропустив встановлений ст. Кодексу адміністративного судочинства України строк для звернення до суду.

Дослідивши письмові докази по справі, з’ясувавши  позиції сторін, суд вважає позов обґрунтованим і таким, що підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що позивач має статус "Дитини війни" відповідно до  ст. 1 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".

Згідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" позивач  має право на отримання державної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком (в редакції Закону від  18.11.2004 р. № 2195-ІV, набрав чинності 01.01.2006 р.).

Згідно ст. 7 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Законом України "Про Державний бюджет на 2006 рік" від 20.12.2005 року дію ст.6 зазначеного Закону на 2006 рік  зупинено. Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет на 2006 рік" від 19.01.2006 року, який набрав чинності   15.03.2006 року, до статті 110 Закону України "Про Державний бюджет на 2006 рік" було внесено зміни, якими встановлено, що пільги дітям війни, передбачені ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" у 2006 році запроваджуються поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Проте, у 2006 році пільги, встановлені ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни"  запроваджені не були.

Закони України "Про Державний бюджет на 2006 рік" від 20.12.2005 року та "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет на 2006 рік" від 19.01.2006 року неконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.

Таким чином, відповідно до вищезазначених Законів, у відповідачів не було підстав нараховувати та сплачувати позивачеві доплату до пенсії, передбачену ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", оскільки до 15.03.2006 року дію зазначеної норми було зупинено, а потім передбачені нею виплати не запроваджені.

Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік", дію статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", з урахуванням ст. 111 цього Закону, було зупинено.    

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення, зокрема, пункту 12 ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік".

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року зворотної дії в часі не має, відтак на період до 09 липня 2007 року не поширюється, а тому задоволенню підлягають вимоги позивача лише за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року.

Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" текст статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" викладено в наступній редакції: "Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із законів".

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\par 2008 року, у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень ст.65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розділу 3 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" і 101 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України),  визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Таким чином, на підставі рішення Конституційного Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституції України районне управління Пенсійного фонду України за місцем проживання позивача з 22.05.2008 року повинно було діяти у відповідності з приписами діючої норми ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", нараховувати та здійснювати позивачу доплату до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішення Конституційним Судом України, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" в редакції від 01.01.2008 року, з урахуванням  п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", діяв на підставі та у відповідності з діючою нормою зазначених законів, а тому позовні вимоги щодо стягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задоволенню не підлягають.

   

З вищевикладеного вбачається, що Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі повинно було здійснити перерахування в такому вигляді:

Місяць, рік

Необхідно виплатити, грн.

Фактично виплачено, грн.

Недоплачена сума допомоги, грн.

З 9 липня 2007 року

90,37

90,37

Серпень 2007 року

121,80

121,80

Вересень 2007 року

121,80

121,80

Жовтень 2007 року

123,30

123,30

Листопад 2007 року

123,30

123,30

Грудень 2007 року

123,30

123,30

Всього 2007 рік

703,87

703,87

З 22 травня 2008 року

46,55

15,52

31,03

Червень 2008 року

144,30

48,10

96,20

Липень 2008 року

144,60

48,20

96,40

Серпень 2008 року

144,60

48,20

96,40

Вересень 2008 року

144,60

48,20

96,40

Жовтень 2008 року

149,40

49,80

99,60

Листопад 2008 року

149,40

49,80

99,60

Грудень 2008 року

149,40

49,80

99,60

Всього 2008 рік

1072,85

357,62

715,23

Всього за 2007 та 2008 роки

1776,72

357,62

1419,10

З вищенаведеного розрахунку вбачається, що Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі  повинно здійснити перерахунок пенсії та провести виплати за період з  09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року  – в розмірі 703,87 гривень, за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року – в розмірі 715,23 гривень, а всього на суму  1419,10 гривень.

 

Стаття 64 Конституції України передбачає, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", державні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.

Щодо розрахункової величини мінімальної пенсії за віком, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям війни в розмірі 30%, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частиною першою цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Однак, враховуючи той факт, що Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" є єдиним законодавчим актом, який визначає розмір мінімальної пенсії за віком, та, зважаючи на позицію Європейського Суду з прав людини, відповідно до якої держава не може посилатися на відсутність певного нормативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах, а громадяни повинні мати змогу покладатися на зобов'язання взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії, суд вважає за можливе застосувати саме частину 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" для розрахунку зазначеного підвищення дітям війни. Крім того, в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується не для визначення розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величина для визначення розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Законом України "Про соціальний захист дітей війни", оскільки цей Закон передбачає в якості критерію визначення розміру щомісячної доплати до пенсії саме із розрахунку мінімальної пенсії за віком, що  не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Доводи відповідача про відсутність механізму реалізації ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" не можуть бути підставою для невиконання вимог зазначеного Закону.

Пенсійний фонд України діє на підставі Положення "Про Пенсійний фонд України" та здійснює свої повноваження на підставі пункту 15 даного Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" рішення про призначення та перерахунок пенсії приймається районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів. Територіальним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання позивача є Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області.

Враховуючи вищевикладене, саме Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області повинно здійснити перерахунок пенсії позивачу.

Суд відхиляє заяву відповідача про наявність підстав для відмови в задоволенні позову через пропущення позивачем строку звернення до суду з позовом, через наступне.

Порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду,  тривало з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року і припинилось лише 01.01.2008 року після внесення змін до Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Таким чином,  суд не вбачає пропущення позивачем строку звернення до суду за захистом свого права щодо отримання доплати до пенсії, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".

Із змісту позовної заяви вбачається, що в даному спорі фактично оскаржується бездіяльність територіального управління Пенсійного фонду України щодо відмови в нарахуванні зазначеного підвищення до пенсії.

Згідно ч. 2 ст. 11 КАС України, з метою повного захисту прав та інтересів позивача суд вважає необхідним вийти за межі позовних вимог та визнати бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області протиправною щодо невиконання приписів статті 6 Закону України  "Про соціальний захист дітей війни" з 09 липня 2007 року, яка призвела до  порушення прав позивача на  своєчасне нарахування та отримання  доплати до пенсії.

Отже, позовні вимоги щодо зобов'язання відповідного управління Пенсійного фонду України нарахувати недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу  позивачу у визначеній позивачем грошовій сумі та виплатити належні позивачу грошові суми підлягають задоволенню за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року – в розмірі 703,87 гривень, за 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року – в розмірі 715,23 гривень, що разом складає – 1419,10 гривень.

В іншій частині позову відмовити за безпідставністю позовних  вимог.

Керуючись ст. 64 Конституції України, ст.ст.  3, 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", Законом України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", ст.ст. 159-160 Кодексу адміністративного судочинства України, суд            

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі протиправною.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та провести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року – в розмірі 703,87 гривень, за 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року – в розмірі 715,23 гривень, що разом складає – 1419,10 гривень.

В іншій частині позову відмовити за безпідставністю позовних  вимог.

Заяву про апеляційне оскарження постанови може бути подано протягом десяти днів з дня виготовлення повного тексту постанови. Апеляційна скарга на постанову суду подається до Харківського адміністративного апеляційного суду через Сумський районний суд Сумської області  протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження або апеляційну скаргу не було подано.

Суддя

Джерело: ЄДРСР 6296954
Друкувати PDF DOC
Копіювати скопійовано
Надіслати
  • PDF
  • DOC
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
скопійовано Копіювати
Шукати у розділу