open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2016 року Справа № 876/7120/16

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.,

за участю секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 31 серпня 2016 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Долинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, з участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з додатковою відповідальністю «Долинський завод залізобетонних виробів», про зобов'язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

29 березня 2016 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до відповідача - Долинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, з участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з додатковою відповідальністю «Долинський завод залізобетонних виробів», в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просив зобов'язати відповідача призначити пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 2 та здійснювати її виплату з 02.06.2015.

Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивує тим, що з 18.05.1984 по 31.10.2001 він працював електрозварником третього розряду на Долинському заводі залізобетонних виробів тресту «Прикарпатсільбуд», який у 1997 році перейменовано на ВАТ «Долинський завод залізобетонних виробів». Відповідно його пільговий стаж за Списком №2 на даній посаді становить 17 років 05 місяців 12 днів.

ОСОБА_2 наголошує на тому, що у відповідності до п."б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, працівники, зайняті повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці - за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою КМУ від 11.03.1994 року за №162: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах і за результатами атестації робочих місць.

Позивач вказує, що, маючи відповідний стаж роботи, він звернувся до Долинського об»єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2, однак відповідач відмовив ОСОБА_1 у призначенні такої пенсії, зіславшись на неподання заявником пакету документів, необхідного для розгляду заяви та прийняття відповідного рішення.

ОСОБА_1 вважає такі дії Пенсійного фонду протиправними, такими, що порушують права та інтереси позивача на належне пенсійне забезпечення, оскільки наявність відповідного стажу та періоди роботи підтверджуються записами у трудовій книжці та показаннями свідків.

Постановою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 31 серпня 2016 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено. Постанова мотивована тим, що з врахуванням встановленого порядку зарахування періодів роботи на відповідних посадах, передбаченого пп.4.4 Порядку застосування списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383, пільговий стаж позивача є недостатнім для призначення пенсії на пільгових умовах.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з помилковим застосуванням норм матеріального права, порушенням норм процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі (аналогічних тим, що були наведені у позовній заяві). Просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги.

Заслухавши суддю-доповідача, позивача та його представника, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції достовірно встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 у період з 18.05.1984 по 31.10.2001 працював електрозварником по третьому розряду (з 01.04.1985 року присвоєно четвертий розряд електрозварника) на Долинському заводі залізобетонних виробів тресту «Прикарпатсільбуд», який відповідно до відомостей в трудовій книжці позивача та довідки ВАТ "Долинський завод ЗБВ» від 13.05.2003 №33 в результаті приватизації Державного підприємства «Долинський завод залізобетонних виробів» перейменовано на ВАТ "Долинський завод ЗБВ». З 01.11.2011 року ОСОБА_1 переведений на посаду арматурника четвертого розряду.

Після досягнення 55-річного віку ОСОБА_1 звернувся до Управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах.

Однак листом від 19.01.2016 № 311/03 Управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області відмовило в задоволенні заяви позивача у зв'язку з відсутністю уточнюючої довідки, яка підтверджує стаж роботи в шкідливих умовах повний робочий день, необхідної для призначення даної пенсії. При цьому пенсійним органом вживались заходи, спрямовані на витребовування документів для підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 шляхом надсилання листа від 18.12.2015 № 6323 на адресу ТДВ «Долинського заводу ЗБВ» з проханням надати уточнюючу довідку підприємства.

Відповідно до п. «б» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.

Відповідно до ст. 100 цього Закону особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченомустаттями 13-14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.

Професія електрозварника була передбачена в Списку № 2 виробництв, цехів, професій і посад з важкими умовами праці, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, затвердженому постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року № 1173, Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 року № 10, та Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 року № 162.

Порядок застосування зазначеного Списку №2 визначається "Порядком застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах", затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.05 р. за № 383 і зареєстрований в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2005 року за №1451/117731 (далі-Порядок).

У відповідності до п. 10 Порядку, для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442, та розробленими на виконання цієї постанови Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 1 вересня 1992 року № 41.

Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Згідно п. 3 даного Порядку, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення

атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.

Атестація робочих місць відповідно до Порядку та Методичних рекомендацій передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії зі шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад із пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.92 N 442 атестація робочих місць за умовами праці проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.

Зазначена постанова N 442 набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (п. 4.1 Порядку).

Слід зазначити що п. 4.4 Порядку містить чітку норму щодо обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Так, якщо атестація робочого місця була вперше проведена після 21.08.92, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.92, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку .

Відмову задоволенні позовних вимог суд першої інстанції мотивував відсутністю доказів, що за результатами відібраних Долинською районною СЕС у 2000 році замірів було проведено експертизу за умовами праці робочих місць, за результатами якої підтверджено шкідливість і важкість умов праці та видано наказ про завершення атестації робочих місць за умовами праці. Запис про витяг із наказу по підприємству про затвердження переліку посад з пільговим пенсійним забезпечення відсутній і в трудовій книжці позивача. А тому довідка, в якій засвідчено факт проведення замірів, їх результати та направлення їх на експертизу для розгляду, не може слугувати достатнім доказом підтвердження проведення атестації робочого місця електрозварника арматурного цеху в 2000 році, а суд не є тим органом, до компетенції якого віднесено вирішення питань про санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці, комплексної оцінки факторів виробничого середовища, установлення ступеня шкідливості і небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією, обгрунтування віднесення робочого місця до категорії із шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) та ін.

Проте колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до наявного у матеріалах справи наказу ВАТ «Долинський завод ЗБВ» від 17.01.2006 робочі місця, в тому числі і електрозварника, слід вважати шкідливими і тяжкими умовами праці, що відповідає списку №2 і надає право працівникам ВАТ «Долинський завод ЗБВ», зайнятих на цих роботах, на пільгове пенсійне забезпечення.

В контексті вищевикладеного, судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що наявність у ОСОБА_1 стажу роботи більше 39 років, із них не менше 12 років 6 місяців стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 підтверджується записами у трудовій книжці позивача. З матеріалів справи також вбачається, що ОСОБА_1досягнув 55-ти річного віку.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб,що передбачені Конституцією та законами України.

Так, зі змісту ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, п.4 ч.1 Європейської Соціальної хартії та ч.3 ст.46 Конституції України випливає, що кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 р. № 1788-XII (із змінами та доповненнями), відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Згідно з ст.1 Закону України "Про пенсійне забезпечення", громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до вимог статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 1, 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12 серпня 1993 року (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), передбачено також, що за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі, коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до наявної у матеріалах справи копії трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 стаж роботи позивача електрозварником відповідає вимогам пункту «б» ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Крім того, колегія суддів також бере до уваги надані у суді першої інстанції пояснення свідків - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, які у у судовому засіданні підтвердили факт роботи позивача електрозварником та незмінність умов праці протягом періоду його роботи на зазначеному підприємстві.

Разом з тим, колегія суддів зауважує, що судом першої інстанції не перевірено матеріали справи та не надано їм належну оцінку.

Так, листом від 19.01.2016 № 311/03 управління Пенсійного фонду України в Долинському районі відмовило позивачу у призначенні такої пенсії, мотивуючи її відсутністю необхідних для призначення пенсії документів, а саме уточнюючої довідки про підтвердження пільгового стажу роботи та матеріалів атестації робочого місця (а.с. 7-8).

На запит Управління Пенсійного фонду України в Долинському районі від 18.12.2015 № 6323/03 ТДВ «Долинський завод залізобетонних виробів» листом від 05.01.2016 №5 відмовило у наданні матеріалів атестації робочих місць за умовами праці, а також уточнюючої довідки для визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах колишньому працівникові ОСОБА_1 у зв'язку з відсутністю необхідних документів (а.с.77).

Із листа Архівного відділу Долинської районної державної адміністрації від 10.12.2015 №/01-20/33 на звернення ОСОБА_1 слідує, що документи з особового складу ВАТ "Долинський завод ЗБВ" до архівного відділу Долинської районної державної адміністрації на зберігання не передавались (а.с. 12).

При цьому колегія суддів зазначає, що матеріалах справи наявна довідка ВАТ «Долинський завод залізобетонних виробів» від 13.05.2003 № 33, якою підтверджується факт проведення у 2000 році атестації робочих місць за умовами праці на підприємстві, зокрема робочого місця електрозварника. Вказане підтверджується також листом Долинського міськрайонного відділу ДУ "Івано-Франківський ОЛЦ ДСЕСУ" від 01.03.2016 № 202, який містить інформацію про те, що лабораторією відділення гігієни праці Долинської рай СЕС 14.01.2000 проводились дослідження освітлення на Долинському заводі залізобетонних виробів, зварюваний пост, робоче місце зварювальника, про що свідчать записи в журналі реєстрації вимірювань рівнів освітленості. Водночас роз'яснено, що до 02.11.2000 року атестацію робочого місця за умовами праці здійснювала лабораторія санітарно-гігієнічного відділу Калуської рай СЕС. Тому для отримання архівних даних необхідно звернутись до Калуського міськрайонного відділу ДУ «Івано-Франківський ОЛЦ ДСЕСУ» (а.с. 53).

02.03.2016 позивач звертався до Калуського міськрайонного відділу ДУ "Івано-Франківський ОЛЦ ДСЕСУ" з заявою, у якій просив надати результати лаборатоно-інструментальних досліджень, які проводилися лабораторією у 1993-2004 роках на Долинському заводі ЗБВ (а.с. 51). З даного приводу судом першої інстанції також вживалися заходи, спрямовані на здобування необхідної інформації шляхом надсилання запитів до Калуського міськрайонного відділу ДУ "Івано-Франківський ОЛЦ ДСЕСУ", проте відповіді з даного питання отримано не було.

Проте дані обставини не були перевірені належним чином відповідачем при розгляді заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 17 грудня 2015 року.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що рішення Долинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту «б» ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" ОСОБА_1 є передчасним.

Відповідно до ч.1 ст.69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Згідно ч.1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Крім того, відповідно до ст.7 Закону України "Про пенсійне забезпечення", звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. В силу абз.1 ст. 83 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку.

За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що вірним способом відновлення порушеного права позивача є зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії відповідно до п.«б» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 17 грудня 2015 року.

Відповідно до частини першої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова підлягає скасуванню, оскільки вона прийнята з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а висновки суду не відповідають обставинам справи.

Керуючись частиною 3 статті 160, статтями 195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково, а постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 31 серпня 2016 року у справі № 343/706/16-а - скасувати.

Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Зобов'язати Долинське об'єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 17 грудня 2015 року про призначення пенсії відповідно до п.«б» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

В решті позову відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення постанови в повному обсязі.

Головуючий суддя І. В. Глушко

Судді О.О. Большакова

В.Я. Макарик

Постанова складена в повному обсязі 15.11.2016.

Джерело: ЄДРСР 62719508
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку