ЄУ № 420/1232/16-а
Провадження №2-а/420/29/16
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2016 року смт. Новопсков
Луганської області
Новопсковський районний суд Луганської області у складі головуючого судді Потапенко Р.Р., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій противоправними та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Новопсковського районного суду Луганської області з адміністративним позовом (уточненим) до відповідача, в якому просить визнати противоправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови йому у перерахунку пенсії з врахуванням винагороди за участь в антитерористичній операції, зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити перерахунок йому призначеної пенсії, з урахуванням у складі грошового забезпечення позивача, з якого призначається пенсія, фактично отриманих ним сум щомісячної додаткової грошової винагороди за участь в антитерористичній операції на загальну суму 89146,78 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він працював в органах внутрішніх справ України з 15.09.1992 по 06.11.2015. В періоди з 26.06.2014 по 03.07.2014, з 29.08.2014 по 05.09.2014, з 26.09.2014 по 03.10.2014 та з 04.10.2014 по 06.11.2015 він безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення АТО на території Луганської області. За вказаний період часу йому була нарахована і виплачена винагорода за безпосередню участь в АТО в сумі 57973 грн., з якої утримувався податок з доходів фізичних осіб 15%, який відповідно до постанови КМУ від 15.01.2014 №44 компенсувався, військовий збір 1,5%, єдиний соціальний внесок 2,6%. 13.06.2016 постановою Луганського окружного адміністративного суду було стягнуто з ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу Головного управління МВС України в Луганській області на користь ОСОБА_1 винагороду за безпосередню участь в АТО за червень -жовтень 2014 року та грудень 2014 року в загальному розмірі 31173,78 грн. ОСОБА_1 перебуває на обліку ГУ ПФУ в Луганській області та з 07.11.2015 йому призначена пенсія на підставі ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». При назначені йому пенсії відповідачем по справі не була врахована грошова винагорода за участь в АТО в загальній сумі 89146,78 грн. 20.04.2016 він звернувся до відповідача з заявою про перерахунок призначеної пенсії з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції, яку йому виплачували на підставі постанови КМУ від 04.06.2014 року «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерством фінансів на 2014 рік та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» та постанови КМУ від 31.01.2015 року № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій». 21 травня 2016 року він отримав лист ГУПФУ №190/П-11 від 18.05.2016, згідно якого йому було відмовлено у перерахунку пенсії. Позивач вважає дії ГУПФУ в Луганській області щодо відмови йому у перерахунку пенсії з врахуванням винагороди за участь в антитерористичній операції та матеріальної допомоги протиправними.
У судове засідання представник позивача та позивач не з'явилися. 06.10.2016 від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі та участі його представника, на заявлених вимогах наполягав.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про день та час розгляду справи повідомлений належним чином, до суду надав заперечення проти адміністративного позову. В запереченні представник відповідача просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі та просив справу розглядати без його участі. Представник відповідача заперечував проти позову, посилаючись на те, що перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, введення яких є підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців, визначається виключно Законами України. Виплата винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій в 2014 році визначалась постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2014 №158 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету», а в 2015 році постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 №24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій». На теперішній час Законами України вказаний вид виплат (винагород) не включено до переліку щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, що є підставою для перерахунку пенсій. Крім того, винагорода за участь в АТО -це тимчасові виплати, в той час як до грошового забезпечення працівника ОВС входять тільки винагороди, які мають постійний характер. На момент призначення пенсії позивачем по справі не було надано документів про отримання одноразової грошової винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції, тому пенсію було призначено з урахуванням грошового атестату №10 від 16.11.2015, виданого Новопсковським РВ ГУМВС України в Луганській області, довідки виданої Новопсковським РВ ГУМВС України в Луганській області №61/341 від 20.11.2015 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (з січня 2013 року по грудень 2014 року) та довідки виданої ГУМВС України в Луганській області №913-1624 від 06.11.2015 року про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (з листопада 2013 року по жовтень 2015 року). Враховуючи вищевикладене, на думку відповідача, позивач ОСОБА_1 не має жодних правових підстав для проведення перерахунку пенсії.
Відповідно до ч.4 ст. 122 КАС України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Враховуючи наведену норму, заяви осіб, які беруть участь у справі, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, встановивши їх підставі та фактичні обставини, характер спірних правовідносин між сторонами спору, визначивши правові норми, що підлягають застосуванню, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судом встановлено, що полковник міліції ОСОБА_1 був звільнений з посади начальника Новопсковського районного відділу Головного управління МВС України у Луганській області наказом МВС України від 06.11.2015 №410 о/с. Вислуга років на день звільнення у календарному обчисленні становить 23 роки 01 місяць 21 день, у пільговому обчисленні 32 роки 00 місяців 17 днів, що підтверджується витягом з наказу від 06.11.2015 №410 о/с (а.с.13).
Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Луганській області та отримує пенсію на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 07 листопада 2015 року.
Із наданої суду довідки Головного управління Міністерства Внутрішніх справ України у Луганській області № ВДЗ/1719/А від 28.01.2015 про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України вбачається, що ОСОБА_1 дійсно у період з 26.06.2014 по 03.07.2014, з 29.08.2014 по 05.09.2014, з 26.09.2014 по 03.10.2014 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області. Підстава: наказ першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (по стройовій частині) від 13.12.2014 №98 (а.с. 12).
Відповідно до наданої суду довідки Головного управління Міністерства Внутрішніх справ України у Луганській області № ВДЗ/6475/А від 30.06.2015 про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України ОСОБА_1 дійсно у період з 04.10.2014 по 30.06.2015 (станом на 30.06.2015) безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області. Підстава: наказ першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) (по стройовій частині) від 07.06.2015 №158 (а.с. 11).
Як вбачається з довідки Новопсковського районного відділу ГУМВС України в Луганській області №4/111/40-2016 від 16.03.2016 ОСОБА_1 була нарахована та виплачена винагорода за безпосередню участь в антитерористичних операціях за період проходження служби у Новопсковському РВ ГУМВС України в Луганській області з 26.06.2014 по 06.11.2015, яка становить у загальному розмірі 57973 грн. З винагороди за безпосередню участь в антитерористичних операціях утримувався податок з доходів фізичних осіб 15% (який відповідно до постанови КМУ від 15.01.2004 №44 компенсувався), військовий збір 1,5%, єдиний соціальний внесок 2,6% (а.с.14).
Питання виплати щомісячної додаткової грошової винагороди регламентовані нормами постанови КМУ № 889 від 22 вересня 2010 року.
Згідно листа Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 18.05.2016 №190/П-11 позивачу було відмовлено у включенні винагороди за безпосередню участь в АТО до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір пенсії у зв'язку з тим, що винагорода за безпосередню участь в АТО не входить до переліку складових грошового забезпечення, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та п.7 Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей, затвердженого Постановою КМУ від 17.07.1992 №393 (а.с.16).
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 13.06.2016 (справа №812/274/16) було стягнуто з ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу Головного управління МВС України в Луганській області на користь ОСОБА_1 винагороду за безпосередню участь в АТО за червень -жовтень 2014 та грудень 2014 та грудень 2014 в загальному розмірі 31173,78 грн. (а.с.36-39).
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 08.08.2016 у справі №812/274/16 на заяву ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області вищезазначене судове рішення було роз'яснено та зазначено, що сума, яка підлягає стягненню з Новопсковського районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області на користь ОСОБА_1 у загальному розмірі 31173,78 грн. зазначена без урахування утримань, які повинні бути проведені згідно діючого законодавства (а.с. 41-43).
Відповідно до частини третьої статті 43 Закону № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України № 393 від 17.07.1992 пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей визначені Законом № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Військовослужбовцям у зв'язку з особливим характером військової служби, яка пов'язана із захистом Вітчизни, надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Частиною першою статті 9 Закону № 2011-ХІІ установлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Частиною другою цієї статті визначено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 року упорядковано структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення за категоріями військовослужбовців (пункт 3 цієї постанови).
Згідно зі схемою додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (щомісячних та одноразових, додаток № 25 до постанови № 1294) до одноразових віднесені такі види грошового забезпечення: винагорода, призначення та виплата якої пов'язана з обсягом та складностями роботи, що виконується під час проходження військової служби; матеріальна допомога на початкове обзаведення (вид матеріального забезпечення військовослужбовців, передбачений статтею 9-1 Закону № 2011-ХІІ), а також одноразова матеріальна допомога військовослужбовцям строкової військової служби.
Вищевказані норми матеріального права дають підстави вважати, що одноразова грошова винагорода за участь в антитерористичній операції відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
З аналізу зазначених норм вбачається, що щомісячна грошова винагорода, індексація, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, грошова винагорода за безперервну вислугу років, одноразових премій та винагороди за участь в АТО, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними.
Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Згідно ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Статтею 8 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод проголошує верховенство права, як частину спільного спадку Договірних Держав.
Відповідно до статті 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Відповідно до приписів статті 51 Закону № 2262-ХІІ при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім'ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Висновком Верховного Суду України викладеному в постанові від 22 квітня 2014 року по справі 21-484а 13 встановлено, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню, а перерахунок йому пенсії має бути здійснений з 07.11.2015, тобто з моменту нарахування пенсії, з урахуванням виплаченої йому винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за період проходження служби у Новопсковському РВ ГУМВС України в Луганській області з 26.06.2014 по 06.11.2015 у сумі 57973 грн., з якої утримувався єдиний соціальний внесок, а також з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за червень -жовтень 2014 року та грудень 2014 року в загальному розмірі 31173,78 грн., з якої підлягає утриманню єдиний соціальний внесок, стягнуту постановою Луганського окружного адміністративного суду від 13.06.2016.
Керуючись ст. ст. 2, 11,71, 122, 159-163, 186 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій противоправними та зобов'язання здійснити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку пенсії з врахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції на загальну суму 89146,78 грн.
Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити перерахунок ОСОБА_1 призначеної пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманої ним суми щомісячної додаткової грошової винагороди за участь в антитерористичній операції за період з 26.06.2014 по 06.11.2015 у сумі 57973,00 грн., з якої утримувався єдиний соціальний внесок, а також винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за періоди червень -жовтень 2014 року та грудень 2014 року в загальному розмірі 31173,78 грн., з якої підлягає утриманню єдиний соціальний внесок, на загальну суму 89146,78 грн., з 07.11.2015 (з моменту призначення пенсії).
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Луганські області за рахунок бюджетних асигнувань на користь держави судовий збір у розмірі 551,20 грн.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду через Новопсковський районний суд Луганської області протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України. Якщо було подано апеляційну скаргу, судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя :