open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 серпня 2016 року м. Київ К/800/32811/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л.,

Маслія В.І.,

Кравцова О.В.,

розглянула у порядку попереднього розгляду касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015 року у справі за позовом товариства з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

Товариство з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 102-КФ-В від 25.11.2014 року, складене уповноваженою особою відповідача ОСОБА_3; зобов'язати Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855"; зобов'язати відповідача анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855".

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 25.11.2014 року № 102-КФ-В. В іншій частині відмовлено.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015 року постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 року у частині відмови у задоволенні позову скасовано. Прийнято у цій частині нову постанову. Зобов'язано Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855". Зобов'язано Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855". У решті постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 року залишено без змін.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами норм процесуального та матеріального права при постановлення рішень у частині задоволення позовних вимог, просить скасувати вказані судові рішення та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом апеляційної інстанцій норм процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає відхиленню з таких підстав.

Як встановлено, 09.04.2010 року черговими загальними зборами акціонерів Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" прийнято рішення про припинення ВАТ "Житомирське АТП-11855" шляхом реорганізації (перетворення) у Товариство з додатковою відповідальністю. Розмір статутного капіталу ТДВ "Житомирське АТП-11855" дорівнює розміру статутного капіталу емітента до його реорганізації 1654293,00 грн. Зазначене підтверджено протоколом загальних зборів акціонерів ВАТ "Житомирське АТП-11855" від 09.04.2010 року.

27 липня 2010 року установчими зборами засновників ТДВ "Житомирське АТП-11855" прийнято рішення, оформлене протоколом № 1, щодо створення Товариства з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855" шляхом перетворення з Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855", затвердження передавального акта, яким ВАТ "Житомирське АТП-11855" передає всі майнові права, грошові кошти, зобов'язання та інші права та обов'язки згідно передавального акту та балансу, які у зв'язку з перетворенням ВАТ "Житомирське АТП-11855" переходять до його правонаступника - ТДВ "Житомирське АТП-11855", визначено, що частка кожного учасника ТДВ у відсотках дорівнюватиме його частці в статутному капіталі ВАТ на момент перетворення.

Згідно із передавальним актом, ТДВ "Житомирське АТП-11855" є єдиним і повним правонаступником ВАТ "Житомирське АТП-11855", до якого переходить вся сукупність прав та обов'язків.

12 серпня 2014 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнятно рішення № 1066 "Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів".

Пунктом 1 зазначеного рішення зобов'язано ТДВ "Житомирське АТП-11855" у строк до 12.10.2014 року усунути порушення вимог пункту 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 №737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354, (пункту 3.1 глави 3 розділу ІІІ Порядку), а саме: подати до комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення.

На виконання рішення відповідача № 1066 від 12.08.2014 року, ТДВ "Житомирське АТП-11855" повторно направлено до НКЦПФР документи для скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Житомирське АТП-11855" відповідно до п.3.1 гл.3 р.ІІІ Порядку скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.1998 № 222.

Уповноважена особа - директор Департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Папаіка А.В., на підставі рішення комісії від 25.11.2014 № 1608, рішення комісії від 24.10.2013 № 2484, на підставі п. 5 р. 1 Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 23.04.2013 № 737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354, та відповідно до документів, наданих ТДВ "Житомирське АТП-11855" на скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Житомирське АТП-11855" 25.11.2014 року видала розпорядження № 102-КФ-В. Зазначеним розпорядженням на підставі підп. а) пункту 5 розділу І Порядку №737 відмовлено ТДВ "Житомирське АТП-11855" у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Житомирське АТП-11855".

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначає, що ним своєчасно, відповідно до вимог законодавства, здійснено всі можливі заходи для виконання рішення комісії від 12.08.2014 року, тому у відповідача відсутні підстави для прийняття спірного розпорядження від 25.11.2014 року № 102-КФ-В.

Згідно зі статтями 5, 6 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює державне регулювання ринку цінних паперів, розробляє і затверджує нормативно-правові акти з питань, що належать до її компетенції, обов'язкові до виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринку цінних паперів, їх об'єднаннями, контролює їх виконання.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" акція - іменний цінний папір, який посвідчує майнові права його власника (акціонера), що стосуються акціонерного товариства, включаючи право на отримання частини прибутку акціонерного товариства у вигляді дивідендів та право на отримання частини майна акціонерного товариства у разі його ліквідації, право на управління акціонерним товариством, а також немайнові права, передбачені Цивільним кодексом України та законом, що регулює питання створення, діяльності та припинення акціонерних товариств і законодавством про інститути спільного інвестування.

Емітентом акцій є тільки акціонерне товариство. Порядок прийняття відповідним органом акціонерного товариства рішення про розміщення акцій визначається законом, що регулює питання утворення, діяльності та припинення акціонерних товариств (абз. 1 ч. 3 ст. 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" (зі змінами та доповненнями)).

На час прийняття загальними зборами Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" рішення про перетворення акціонерного товариства в товариство з додатковою відповідальністю порядок зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій установлював Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затверджений рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 р. № 222 (у редакції рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 липня 2005 р. N 398) і зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.03.1999 р. за № 180/3473 (далі - Порядок № 222).

Відповідно до Порядку № 222 (у редакції, чинній на момент прийняття рішення про реорганізацію ВАТ "Житомирське АТП-11855") у разі, якщо жоден з правонаступників акціонерного товариства, що реорганізовується, не є акціонерним товариством, порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій включає таку послідовність дій: зупинення обігу акцій; відновлення обігу акцій; скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства; анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку зі зміною форми випуску; анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій при зміні номінальної вартості та кількості акцій без зміни розміру статутного капіталу.

Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства наведено у пункті 3 розділу ІІІ Порядку.

З метою впорядкування ведення Загального реєстру випуску цінних паперів 30.12.1998 року рішенням Комісії затверджено Порядок № 222, який і був чинним на час прийняття загальними зборами Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" рішення про перетворення акціонерного товариства в товариство з додатковою відповідальністю.

Згідно з пунктом 7 розділу І Порядку акціонерне товариство, що прийняло рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації, зобов'язано здійснити обмін акцій на частки у статутному капіталі товариств, що створюються під час реорганізації, та викуп акцій до їх державної реєстрації.

Відповідно до пункту 3.1 розділу ІІІ Порядку протягом семи робочих днів з дня державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - правонаступника товариства або останнього з них правонаступник подає до реєструвального органу передбачені цим пунктом документи, зокрема: в) звіт про наслідки обміну акцій у статутному капіталі товариства, що реорганізовується, на письмові зобов'язання про видачу відповідної кількості часток товариств, що створюються внаслідок реорганізації, який повинен містити таку інформацію: фактичну дату початку і фактичну дату закінчення обміну; кількість акцій, на які видані письмові зобов'язання; кількість акцій, на які не були видані письмові зобов'язання, із зазначенням причин; кількість акцій, що були викуплені в акціонерів; е) довідку, яка свідчить про персональне повідомлення акціонерів про проведення цих загальних зборів (згідно з порядком, установленим у статуті товариства), що засвідчуються підписом голови комісії та печаткою товариства.

Згідно з пунктом 8 розділу І Порядку відмова у скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій складається у разі: а) невідповідності поданих документів вимогам чинного законодавства; б) порушення встановленого законодавством порядку припинення діяльності акціонерного товариства; в) виявлення на дату подання документів порушення порядку скликання та/або проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення діяльності акціонерного товариства.

Зі змісту розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 25.11.2014 року № 102-КФ-В слідує, що для його прийняття слугувало ряд порушень, виявлених під час ознайомлення із надісланими позивачем документами. Зокрема, відповідач установив, що:

- відсутня копія повідомлення про внесення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, опублікованого в друкованих засобах масової інформації відповідно до вимог законодавства України, що не відповідає вимогам підп. д) п. 3 Розділу ІІІ Порядку № 737;

- порядок розподілу часток засновників у статутному капіталі ТДВ та порядок виплати компенсації акціонерам ВАТ, зазначений у передавальному акті ВАТ станом на 27.07.2010, не відповідає вимогам ст. 41 Конституції України. Крім того, в передавальному акті ВАТ станом 27.07.2010р. також зазначено, що загальними зборами акціонерів прийнято, серед іншого, рішення щодо виплати компенсації акціонерів ВАТ від 27.07.2010 та у протоколі № 2 позачергових загальних зборів акціонерів ВАТ від 27.07.2010 та у протоколі № 2 про підсумки голосування на вищевказаних зборах ВАТ від 27.07.2010 відсутні відомості щодо ухвалення зазначеного рішення;

- пункти 4.2, 6.2 статуту ТДВ, зареєстрованого державним реєстратором 02.09.2010, не відповідають вимогам ст. 41 Конституції України у частині складу засновників (учасників);

- відповідно до довідки ВАТ від 10.09.2010 № 72, протоколу № 2 позачергових загальних зборів акціонерів ВАТ від 27.07.2010, протоколу № 2 про підсумки голосування на вищезазначених зборах ВАТ від 27.07.2010 загальна кількість акціонерів на дату проведення зборів (27.07.2010) - 369 осіб, згідно даних звіту про наслідки обміну акцій ВАТ на частки у статутному капіталі ТДВ обмін акцій було здійснено у повному обсязі, при цьому згідно 4.2, 6.2 статуту ТДВ від 02.09.2010 учасниками ТДВ стали 40 осіб та частка у розмірі 9.9499% закріплюється за товариством. Зазначене є порушенням вимог ст. 41 Конституції України;

- у протоколі № 2 позачергових загальних зборів акціонерів ВАТ від 27.07.2010 та у протоколі № 2 про підсумки голосування на вищезазначених зборах ВАТ від 27.07.2010 порядок розподілу часток засновників у статутному капіталі ТДВ не відповідає вимогам ст. 41 Конституції України;

- в протоколі установчих зборів засновників ТДВ від 27.07.2010 № 1 порядок розподілу часток засновників у статутному капіталі ТДВ та порядок виплати компенсації акціонерам ВАТ не відповідає вимогам ст. 41 Конституції України.

Відповідно до підп. 3.1 п. 3 розд. ІІІ Порядку, протягом семи робочих днів з дня державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - правонаступника товариства або останнього з них правонаступник подає до реєструвального органу такі документи (у разі, якщо в процесі реорганізації створюється декілька товариств, документи на скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій подає один з правонаступників):

а) заяву про скасування реєстрації випусків акцій (додаток 5);

б) рішення загальних зборів акціонерів товариства про затвердження передавального акта або розподільчого балансу, що засвідчується підписом голови комісії та печаткою товариства. У разі, якщо рішення про затвердження передавального акта або розподільчого балансу прийнято загальними зборами акціонерів, до реєструвального органу також подається довідка, засвідчена підписами голови і секретаря зборів, голови комісії та печаткою товариства, яка має містити відомості про: - загальну кількість акціонерів на дату проведення загальних зборів; - кількість та відсоток голосів акціонерів, що беруть участь у загальних зборах; - найменування емітента та його місцезнаходження, ідентифікаційний код юридичної особи; - розмір статутного капіталу; - кількість та відсоток голосів акціонерів, що приймають рішення про затвердження передавального акта або розподільчого балансу; - порядок голосування;

в) звіт про наслідки обміну акцій у статутному капіталі товариства, що реорганізовується, на письмові зобов'язання про видачу відповідної кількості часток товариств, що створюються внаслідок реорганізації, який повинен містити таку інформацію: - фактичну дату початку і фактичну дату закінчення обміну; - кількість акцій, на які видані письмові зобов'язання; - кількість акцій, на які не були видані письмові зобов'язання, із зазначенням причин; - кількість акцій, що були викуплені в акціонерів. Звіт про наслідки обміну акцій у статутному капіталі товариства, що реорганізовується, на письмові зобов'язання про видачу відповідної кількості часток товариств, що створюються внаслідок реорганізації, засвідчується підписом голови комісії та печаткою товариства, яке прийняло рішення про реорганізацію, підписами та печатками аудитора (аудиторської фірми);

г) статут або зміни до статуту всіх товариств, що беруть участь у реорганізації, чи нотаріально засвідчені копії цих документів;

ґ) передавальний акт або розподільчий баланс, що затверджені вищим органом товариства та засвідчені підписом та печаткою товариства;

д) довідку, засвідчену підписами та печаткою реєстратора про передачу йому реєстру власників іменних цінних паперів (при додатковому випуску акцій у документарній формі) або депозитарію, з яким укладено договір про обслуговування випуску цінних паперів (при бездокументарній формі), із зазначенням ідентифікаційного коду юридичної особи та його місцезнаходження;

е) копію опублікованого згідно із вимогами статті 43 Закону України "Про господарські товариства" повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів товариства, на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта або розподільчого балансу, та довідку, яка свідчить про персональне повідомлення акціонерів про проведення цих загальних зборів (згідно з порядком, установленим у статуті товариства), що засвідчуються підписом голови комісії та печаткою товариства;

є) копію повідомлення (оголошення) про реорганізацію акціонерного товариства, опублікованого в друкованих засобах масової інформації відповідно до вимог статті 105 Цивільного кодексу України, статті 59 Господарського кодексу України;

ж) копії свідоцтв про реєстрацію юридичних осіб - правонаступників акціонерного товариства;

з) оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що реорганізується.

На підставі розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій реєструвальним органом вносяться відповідні зміни до загального реєстру випуску цінних паперів, а також здійснюється анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій (пп. 3.5 п. 3 розд. ІІІ Порядку № 222).

З'ясовано, що обіг акцій Відкритого акціонерного товариства " Житомирське АТП-11855" зупинено у зв'язку з припиненням діяльності акціонерного товариства розпорядженням Житомирського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 11.05.2010 року № 7-ЖИ-3 (а.с. 17).

Вперше заява про скасування реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства подана у вересні 2010 року.

Отже, ТДВ "Житомирське АТП-11855", яке є правонаступником ВАТ "Житомирське АТП-11855", процедуру скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій розпочато у вересні 2010 року.

У свою чергу, Порядок скасування реєстрації випусків акцій, затверджений рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 N737 і зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 р. за N822/23354 (далі - Порядок № 737), недотримання якого, на думку представника відповідача, слугувало підставою для прийняття спірного розпорядження, набрав чинності 27.06.2013 року.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що для скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Житомирське АТП-11855", рішення про перетворення якого прийнято до набрання чинності Порядком № 737, необхідно дотримуватися процедури визначеної Порядком № 222.

Відповідач у пункті 1 оскарженого розпорядження посилається на відсутність копії повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, опублікованого в друкованих засобах масової інформації відповідно до вимог законодавства України, що не відповідає вимогам підп. д) п. 3 Розділу ІІІ Порядку № 737.

Проте, вказані доводи спростовуються обставинами, які встановлено судами попередніх інстанцій. Так, разом з документами, які надсилалися на адресу відповідача рекомендованим листом з описом вкладення 07.11.2014 року, була завірена копія витягу з бюлетеня державної реєстрації № 157 (17) від 08.09.2010 року.

У касаційній скарзі відповідач зазначає, що зазначена копія витягу з бюлетеня не може вважатись належним повідомленням про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо прийняття рішення про припинення акціонерного товариства, оскільки не містить усієї інформації, наявність якої передбачена ч. 1 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та Наказом Міністерства юстиції України від 01.06.2013 року № 1035/5 «Про затвердження форм та змісту повідомлень щодо внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які підлягають обов'язковому опублікуванню в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації».

Проте, вказані доводи відповідача є необґрунтованими, оскільки вказані нормативно-правові акти не застосовуються до вимог для складення повідомлення у спірних правовідносинах з огляду на те, що вони прийняті пізніше, ніж, публікувалось повідомлення.

Також, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про необґрунтованість доводів відповідача про порушення позивачем вимог ст. 41 Конституції України.

Відповідно до статті 79 Закону України "Про акціонерні товариства" від 17.09.2008 року № 514-VI (далі - Закон № 514-VI), акціонерне товариство припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим підприємницьким товариствам - правонаступникам (шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Добровільне припинення акціонерного товариства здійснюється за рішенням загальних зборів у порядку, передбаченому цим Законом, з дотриманням вимог, встановлених Цивільним кодексом України та іншими актами законодавства. Інші підстави та порядок припинення акціонерного товариства визначаються законодавством.

Частиною 1 статті 87 Закону №514-VI визначено, що перетворенням акціонерного товариства визнається зміна організаційно-правової форми акціонерного товариства з його припиненням та передачею всього майна, прав і обов'язків підприємницькому товариству - правонаступнику згідно з передавальним актом. Акціонерне товариство може перетворитися лише на інше господарське товариство або виробничий кооператив.

Частиною 3 вказаної статті Закону № 514-VI встановлено, що загальні збори акціонерів товариства, що перетворюється, ухвалюють рішення про перетворення товариства, про порядок і умови здійснення перетворення, порядок обміну акцій товариства на частки (паї) підприємницького товариства-правонаступника. Учасники створюваного при перетворенні нового підприємницького товариства ухвалюють на своєму спільному засіданні рішення про затвердження установчих документів такої юридичної особи і обрання (призначення) органів управління відповідно до вимог законодавства.

Абзацом 3 частини 2 статті 80 Закону № 514-VI передбачено, що акції товариства, що перетворюється, конвертуються в частки (паї) підприємницького товариства-правонаступника та розподіляються серед його учасників.

В силу вимог частини 4 статті 87 Закону №514-VI, розподіл часток (паїв) підприємницького товариства - правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворилося. Не підлягають обміну акції товариства, що перетворюється, викуплені цим товариством, які на дату прийняття рішення про припинення товариства шляхом перетворення не продані та/або не анульовані відповідно до цього Закону. Такі акції підлягають анулюванню в порядку, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 68 Закону №514-VI, кожний акціонер - власник простих акцій товариства має право вимагати здійснення обов'язкового викупу акціонерним товариством належних йому голосуючих акцій, якщо він зареєструвався для участі у загальних зборах та голосував проти прийняття загальними зборами рішення про злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділ, зміну типу товариства.

Згідно зі п. 5 розділу І Порядку № 222, акціонерне товариство, що прийняло рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації, зобов'язано здійснити оцінку та викуп акцій акціонерів, які вимагають цього, у разі, коли ці акціонери не голосували за прийняття загальними зборами акціонерів рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації та звернулись до товариства з письмовою заявою. Викуп акцій здійснюється за ціною, що визначається за домовленістю сторін, але не нижчою за номінальну вартість.

Акціонерне товариство, що прийняло рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації, зобов'язано здійснити обмін акцій на частки у статутному капіталі товариств, що створюються під час реорганізації, та викуп акцій до їх державної реєстрації (п. 7 розд. І Порядку № 222).

Як правильно зазначено судами попередніх інстанцій, аналіз вказаних норм свідчить про те, що за наслідками викупу акцій акціонерів, які не голосували за прийняття рішення про припинення діяльності товариства та звернулись до товариства з письмовою заявою, товариство стає власником частки у статутному капіталі в розмірі, визначеному кількістю придбаних акцій.

Обмін акцій на частки у статутному капіталі товариства-правонаступника проводиться у два етапи. На першому етапі в обмін на акції акціонери отримують письмові зобов'язання про видачу частки у статутному капіталі товариства-правонаступника. Результати проведення такого обміну фіксуються у звіті про наслідки обміну акцій у статутному фонді товариства, що реорганізовується, на письмові зобов'язання про видачу відповідної кількості часток товариств, що створюються внаслідок реорганізації, складення якого передбачене підпунктом "в" пункту 3.1 розділу III Порядку № 222. На другому етапі відбувається обмін письмових зобов'язань на частки у статутному капіталі товариства з додатковою відповідальністю відповідно до отриманих на першому етапі письмових зобов'язань. При цьому, отримання часток у статутному капіталі товариства з додатковою відповідальністю, що створюється внаслідок перетворення (реорганізації) акціонерного товариства, в обмін на видані акціонерам письмові зобов'язання строками не обмежується.

Також, визначення порядку здійснення обміну акцій на частки у статутному капіталі товариства-правонаступника належить до виключної компетенції загальних зборів акціонерного товариства. Ні Закон №514-VI, ні інші нормативні акти не містять норм, які б обмежували загальні збори акціонерного товариства у визначенні такого порядку або встановлювали обов'язкові вимоги до змісту рішення загальних зборів з цього питання.

Відповідно до п.6 розд. І Порядку № 222, розмір статутного капіталу товариства на дату прийняття рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації повинен дорівнювати сумі розмірів статутних капіталів усіх товариств, що створені шляхом реорганізації (на дату їх державної реєстрації).

За таких обставин, а також ураховуючи можливість проведення викупу акціонерним товариством акцій акціонерів, які вимагають цього, у разі коли ці акціонери не голосували за прийняття загальними зборами акціонерів рішення про припинення діяльності товариства шляхом його перетворення (реорганізації) та звернулись з письмовою заявою, а також можливості обміну письмових зобов'язань на частки у статутному капіталі товариства-правонаступника після його державної реєстрації, на момент державної реєстрації товариства з додатковою відповідальністю, що створюється внаслідок перетворення (реорганізації) акціонерного товариства, окремі частки у статутному капіталі товариства-правонаступника можуть бути не розподіленими між його учасниками.

Пунктом 4 частини 1 статті 115 ЦК України визначено, що господарське товариство є власником іншого майна, набутого на підставах, що не заборонені законом.

Згідно зі частиною 5 статті 53 Закону України "Про господарські товариства" (зі змінами та доповненнями), у разі придбання частки (її частини) учасника самим товариством з обмеженою відповідальністю воно зобов'язане реалізувати її іншим учасникам або третім особам протягом строку, що не перевищує одного року, або зменшити свій статутний капітал відповідно до статті 52 цього Закону. Протягом цього періоду розподіл прибутку, а також голосування і визначення кворуму у вищому органі проводяться без урахування частки, придбаної товариством.

Таким чином, при створенні товариства з додатковою відповідальністю за наслідками перетворення акціонерного товариства, у його статутному капіталі може закріплюватись частка, яка в передавальному акті відображається як заборгованість товариства перед акціонерами (учасниками) акціонерного товариства, що припиняється. Розмір такої частки не повинен перевищувати суми загальної номінальної вартості викуплених акціонерним товариством під час реорганізації акцій акціонерів, які вимагають цього, у разі коли ці акціонери не голосували за прийняття загальними зборами акціонерів рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації у товариство з додатковою відповідальністю і звернулись до акціонерного товариства з письмовою заявою, та загальної номінальної вартості часток у статутному капіталі товариства з додатковою відповідальністю, право на отримання яких мають власники письмових зобов'язань, які не взяли участі в установчих зборах товариства з додатковою відповідальністю, що створюється в результаті перетворення акціонерного товариства.

Як встановлено, згідно свідоцтва про реєстрацію випуску акцій від 20.08.2007 року засвідчено, що Відкритим акціонерним товариством "Житомирське АТП-11855", правонаступником якого є Товариство з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855", випущено 6670172 шт. простих іменних акцій.

Відповідно до протоколу № 1 від 09.04.2010 року загальних зборів акціонерів ВАТ "Житомирське АТП-11855", прийнято рішення про визнання умов та порядку викупу акцій та затверджено умови обміну акцій на частки в статутному капіталі ТДВ "Житомирське АТП-11855".

З метою належного повідомлення всіх акціонерів товариства, які не прибули для участі у загальних зборах акціонерів ВАТ "Житомирське АТП-11855" про прийняті рішення та з метою забезпечення їх прав, відразу після проведення загальних зборів ВАТ "Житомирське АТП-11855" та з оформленням у протоколі від 09.04.2010 року на адресу всіх акціонерів було направлено рекомендовані листи з повідомленням про припинення товариства із зазначенням умов викупу акцій та умов обміну акцій на частки в статутному капіталі товариства. Про факт повідомлення акціонерів свідчить список рекомендованих відправлень.

Також додатково у бюлетені "Цінні папери України" №100 від 04.06.2010 року було розміщено повідомлення про проведення позачергових загальних зборів акціонерів товариства, які відбудуться 27.07.2010 року. Аналогічне повідомлення було розміщено у друкованому виданні від 09.06.2010 року "Меркурій".

Проте, участь у загальних зборах ВАТ "Житомирське АТП-11855" 27.07.2010 року, на яких прийнято рішення про перетворення акціонерного товариства в Товариство з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855", прийняло 40 акціонерів, що складає 90,05 % голосів від загальної кількості голосуючих акцій акціонерного товариства.

Як встановлено, рішення про перетворення товариства прийнято одноголосно, жоден з акціонерів, які зареєструвалися та прийняли участь у зборах, не голосував проти прийняття зборами рішення про реорганізацію, права вимагати обов'язкового викупу акцій не виникло, оцінки та викупу акцій товариством у акціонерів не відбудеться.

Загальна кількість акціонерів на дату проведення зборів складає 369 осіб, які володіють 6617172 шт. простих іменних акцій.

27 липня 2010 року відбулися загальні збори акціонерів ВАТ "Житомирське АТП-11855". Про скликання цих зборів акціонери були повідомлені у порядку, передбаченому статутом ВАТ, про що свідчать матеріали справи.

Участь у зборах взяли 40 акціонерів, які володіють 5963847 акціями, що становить 90,12 % від загальної кількості статутного капіталу. Зборами було затверджено передавальний акт.

Як встановлено судами, відсутні на зборах 329 акціонерів, які володіють 277987 акціями, до ВАТ "Житомирське АТП-11855" про видачу часток у статутному капіталі товариства не зверталися, письмову заяву щодо викупу їх акцій не подавали.

Згідно зі протоколом установчих зборів Товариства з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855" від 27.07.2010 року та статуту ТДВ "Житомирське АТП-11855", Товариство з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855" створено з статутним капіталом у розмірі 1654293,00 грн., який дорівнює розміру статутного капіталу реорганізованого ВАТ "Житомирське АТП-11855" на час його припинення шляхом перетворення. Статутний капітал Товариства розділено на частки.

Також на вказаних зборах з метою захисту прав акціонерів, які не прибули для участі у зборах було прийнято рішення - сформувати статутний капітал ТДВ "Житомирське АТП-11855" за рахунок майна, майнових прав та обов'язків переданих від ВАТ "Житомирське АТП-11855", що припинило свою діяльність шляхом перетворення в ТДВ в розмірі 1654293,00 грн. Частка кожного учасника ТДВ у відсотках дорівнюватиме розміру його частки в статутному капіталі ВАТ "Житомирське АТП-11855" на момент перетворення у ТДВ.

Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що обмін акцій на частки у статутному капіталі Товариства з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП-11855" та розподіл часток засновників у статутному капіталі ВАТ "Житомирське АТП-11855" здійснено із дотриманням вимог законодавства, у порядку та у спосіб, що передбачені ним, відтак твердження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку стосовно порушення позивачем вимог статті 41 Конституції України є безпідставними і спростовані під час судового розгляду справи.

З огляду на викладене, розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 25.11.2014 року № 102-КФ-В є протиправним.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Житомирське АТП-11855" та зобов'язання відповідача анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Житомирське АТП-11855", суд апеляційної інстанції обґрунтовано виходив з того, що Порядок № 222 втратив чинність на підставі Рішення комісії № 737 від 23.04.2013 р. А тому будь-яке повторне звернення позивача до відповідача із пакетом документів, оформлених відповідно до положень Порядку № 222 буде відхилено відповідачам з посиланням на приписи Порядку № 737.

Отже, вимога позивача щодо зобов'язання відповідача видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" є обґрунтованою.

У касаційній скарзі відповідач зазначає, що суд, у порушення закону, втрутився у його дискреційні повноваження, зобов'язавши Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Відкритого акціонерного товариства "Житомирське АТП-11855".

Колегія суддів не погоджується з доводами відповідача з огляду на таке.

Відповідно до частин 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Згідно з частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Пунктом 8 частини 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 2 частини 4 статті 105 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що адміністративний позов може містити вимоги про зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов'язання відповідача прийняти рішення, і це прямо вбачається з пункту 2 частини 4 статті 105 та пункту 3 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства.

При цьому, аналіз зазначених норм свідчить про те, що такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача і необхідність їх відновлення.

У спірних правовідносинах праву позивача отримати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій (у разі наявності законодавчо встановлених підстав) кореспондує обов'язок відповідача видати таке розпорядження.

У випадку невиконання обов'язку відповідачем, за наявності визначених законом умов, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача, у тому числі шляхом зобов'язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, зокрема, прийняти рішення. Це цілком узгоджується з положеннями пункту 2 частини 4 статті 105, пункту 3 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства.

Разом з тим, дійсно існують випадки, у яких суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень діяти певним чином і це вбачається з аналізу зазначених вище норм Кодексу адміністративного судочинства.

Стосовно дискреційних повноважень, колегія суддів зазначає, що такими є повноваження обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є законною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

У такому випадку дійсно суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде законним.

Натомість, у цій справі, відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов'язаний до вчинення конкретних дій - прийняти розпорядження. Підставою для відмови у прийнятті такого рішення можуть бути лише визначені законодавством обставини. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд - видати розпорядження, або відмовити у його виданні, існує лише один правомірний варіант поведінки.

Колегія суддів вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку щодо задоволення позовних вимог.

Касаційну скаргу слід відхилити, оскільки рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з додержанням норм матеріального та процесуального права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують, підстави для призначення справи до розгляду в судовому засіданні відсутні.

Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи судами допущено неправильне застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, які передбачені ст.ст. 225 - 229 Кодексу адміністративного судочинства України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.

Керуючись ст. ст. 220, 220-1, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відхилити, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015 року у цій справі залишити без змін.

Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

Джерело: ЄДРСР 59664417
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку