open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № < 2а-3916/11/1609

22.07.2011

Справа № 2 а –3916/11/1609

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.07.2011 року Суддя Київського районного суду м. Полтави Чумак О.В. розглянувши в порядку скороченого провадження в м. Полтаві в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України Київського району м. Полтави про визнання дій неправомірними та зобов’язання здійснити перерахунок пенсії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про визнання дій неправомірними та зобов’язання здійснити перерахунок пенсії, посилаючись на те, що після виходу на пенсію за віком продовжує працювати. 10 січня 2011 року звернувся до Управління пенсійного фонду Київського району м. Полтави із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням 24 місяців страхового стажу, відпрацьованого після останнього перерахунку та заробітку за цей період, та про застосування показника середньої заробітної плати за 2010 рік як календрний рік, що передує року перерахунку пенсії. Однак Управління пенсійного фонду Київського району м. Полтави здійснило перерахунок його пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2007 рік. Просив визнати неправомірною відмову відповідача щодо застосування при перерахунку пенсії позивача показника середньої заробітної плати за 2007 рік (1197,91 грн.) на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, зобов’язати відповідача здійснити перерахунок пенсії позивача відповідно до ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”із застосуванням показника середньої заробітної плати на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески і яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, який передує року проведення перерахунку, зобов”язавши відповідача здійснити перерахунок пенсії з 01 січня 2011 року.

Відповідач надав суду письмові заперечення проти позову, в яких зазначив, що частиною 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”( зі змінами, внесеними Законом України “Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” передбачено проведення перерахунку пенсій з урахуванням страхового стажу, набутого після її призначення та із застосуванням показника заробітної плати ( доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, що визначався згідно ст. 40 Закону. Рішенням Конституційного ОСОБА_2 України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року зміни, внесені до ст.ст.40, 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку пенсій були визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норми у попередній редакції не приймалося. У зв’язку з цим перерахунок пенсії позивачу проведено відповідно до підпункту 3 пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 про “Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”з використанням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески. Перерахунки пенсій у 2009 році відповідно до підпункту 3 пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 проводяться із застосуванням показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік ( 1197,91 грн.). Вважаючи дії по перерахунку пенсії позивача таким,що відповідають чинному законодавству, відповідач просив в задоволенні позову відмовити.

Відповідно до п. 2 ст. 183І КАС України в адміністративних справах щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг застосовується скорочене провадження.

За таких обставин справа суддею розглядалася відповідно до ст.183І КАС України в порядку скороченого провадження без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

Дослідивши докази у справі, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

ОСОБА_2 встановлено, що позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного Фонду України Київського району м. Полтави та отримує пенсію за віком. Перебуваючи на пенсії, позивач продовжує працювати.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення йому перерахунку пенсії 10.01.2011 року відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”з урахуванням 24 місяців страхового стажу після призначення пенсії.

Згідно ч.2 ст.42 Закону України у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в ч.1 ст.40 цього Закону.

Законом України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України”від 28.12.2007 року №107-VІ до ч.4 ст.42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”внесені зміни.

Відповідно до нової редакції ч.4 ст.42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”викладено в такій редакції: “У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.

У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше ніж 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Якщо пенсіонер, продовжуючи працювати, набув стажу, достатнього для призначення пенсії відповідно до частини 1 статті 28 цього Закону, то за заявою пенсіонера провадиться відповідний перерахунок пенсії, незалежно від того, скільки часу минуло після призначення пенсії при неповному стажі, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї частини, здійснюється не раніше дня, наступного за днем, по який обчислено страховий стаж при призначенні (попередньому перерахунку) пенсії”.

Рішенням Конституційного ОСОБА_2 України №10–рп/2008 від 22.05.2008 року у справі “Щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України”визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення підпунктом "а" підпункту 9 та підпунктом "б" підпункту 10 пункту 35 розділу II Закону України №107-УІ.

Пунктом 6 зазначеного Рішення визначено, що рішення має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону України №107-УІ, визнаних не конституційними.

Виходячи з приписів ч. 2 ст.152 Конституції України та дати ухвалення Конституційним ОСОБА_2 України рішення від 22.05.2008 року за № 10-рп\2008 року, відповідач з 22.05.2008 року при призначенні та перерахунку пенсії працівникам, зайнятим у галузях економіки, повинен був керуватись ч. 4 ст.42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року.

Тому, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативними актами, суд визнає, що при перерахунку пенсії позивачу, відповідач повинен виходити з ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на 1 застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблему (про що зокрема зазначено у рішенні № 8-рп/2005 від 11 жовтня 2005 року по справі № 1-21/2005 та у рішенні №10-рп/2008 від 22 травня 2008 року), пов'язану з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами. У рішеннях Конституційного ОСОБА_2 України зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З матеріалів справи вбачається, що перерахунок пенсії позивачу здійснений відповідачем на підставі п.п. 3 п. 11 постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 28.05.2008 року з урахуванням роз’яснень Міністерства праці та соціальної політики України ( лист № 20/0/18-09/039 від 11.03.2009 року ) щодо застосування показників заробітної плати ( доходу ) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, із застосуванням показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік –1197,91 грн.

Суд не може погодитися із розрахунком, здійсненим відповідачем, оскільки ст.75 Конституції України встановлено, що єдиним органом законодавчої влади в Україні є Парламент - Верховна Рада України. Закон України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”має вищу юридичну силу і, виходячи з загальних засад пріоритетності законів над урядовими нормативними актами, саме Закон підлягає застосуванню при вирішення даного спору.

Отже, враховуючи, що позивач звернувся до відповідача за перерахунком пенсії 10.01.2011 року, відповідач повинен був здійснити перерахунок пенсії позивачу з 01 січня 2011 року з урахуванням для обчислення пенсії визначеного у встановленому законом порядку показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за 2010 рік, як календарного року що передує року перерахунку пенсії.

Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положення “Про Пенсійний фонд України” і здійснює свої повноваження на підставі п. 15 зазначеного положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів. Територіальним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання позивача є Управління Пенсійного фонду України Київського району в м.Полтаві.

Таким чином, відповідачем порушено право позивача на перерахунок пенсії і таке право має бути відновлене, а дії відповідача слід визнати неправомірними.

Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає, що для відновлення останнього необхідно зобов’язати відповідача провести позивачу перерахунок пенсії з 01 січня 2011 року відповідно до статті 42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”із застосуванням середньої заробітної плати працівникам, зайнятим у галузях економіки України за 2010 рік (враховуючи дату звернення позивача до відповідача з заявою про перерахунок пенсії), та провести виплату належних сум відповідно до закону, з урахуванням виплачених сум.

Відповідно до ч.1 ст.256 КАС України постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження, виконуються негайно.

Також підлягають до стягнення з Державного Бюджету України на користь позивача судові витрати пропорційно до розміру задоволених вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 8-11, 94, 159,161- 163 КАС України, суд –

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України Київського району м. Полтави по не виконанню приписів статті 42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, які призвели до порушення прав ОСОБА_1 на перерахунок та отримання пенсії в належному розмірі з 01 січня 2011 року.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України Київського району м. Полтави здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2011 року відповідно до статті 42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”із застосуванням середньої заробітної плати працівникам, зайнятим у галузях економіки України за 2010 рік, та провести виплату належних сум відповідно до закону, з урахуванням виплачених сум.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 грн. 40 коп.

Постанова підлягає негайному виконанню в повному обсязі.

Постанова суду може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду через Київський районний суд м.Полтави протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

ОСОБА_2Чумак

Джерело: ЄДРСР 59053573
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку