open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 червня 2016 року № 826/28017/15

Окружний адміністративний суд м. Києва у складі колегії суддів під головуванням судді Добрянської Я.І., суддів Кузьменка В.А., Федорчука А.Б., розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу:

за позовом ОСОБА_1 до відповідачаМіністерства соціальної політики Українитретя особаУправління праці та соціального захисту населення Дарницької районної в місті Києві державної адміністраціїпровизнання протиправним та скасування рішення,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся в Окружний адміністративний суд м. Києва з позовом до відповідача Міністерства соціальної політики України, третя особа - Управління праці та соціального захисту населення Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації, в якому, просить:

1) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії із спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС Мінсоцполітики України (Комісія Мінсоцполітики), від 24.09.2015 р. стосовно безпідставності видачі позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС;

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.02.2016 р. головуючим суддею Добрянською Я.І. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до попереднього судового розгляду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.03.2016 р. головуючим суддею Добрянською Я.І. закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні.

До судового засідання 19.04.2016 р. представники сторін, будучи належним чином повідомленими по дату, час та місце розгляду справи, не прибули, при цьому попередньо позивачем скеровано до суду клопотання про розгляд справи без його участі.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

В силу ч. 1 ст. 41 КАС України суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, а також з`ясувавши позицію судів вищих інстанцій з приводу вирішення аналогічних спірних правовідносин, Окружний адміністративний суд міста Києва,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 працював водієм в Управлінні механізації ремонтно-будівельних робіт «Київзеленбуд».

На підставі наказу від 25.06.1986 р. №49-КМ для виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС позивача відряджено до м. Іванків, де знаходилась автомобільна база по чергуванню водіїв та ремонту техніки, яка виконувала роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та дезактивації доріг в зоні відчуження, терміном на 6 днів - з 26 червня по 01 липня 1986 р.

На підтвердження виконання трудових обов`язків під час відрядження позивача у м. Іванків з 26.06.1986 р. по 01.07.1986 р. позивачем надано шляховий лист вантажного автомобіля №408598, який був списаний та заборонений згідно акту.

Також у справі наявна копія талону замовника від 26.06.1986 р. Іванківського ККП на замовлення послуг роботи автомобіля, копії додаткового та основного табелів за червень 1986 р., згідно якого позивачем відпрацьовано в цьому місяці 21 днів, табеля за липень 1986 р., згідно якого позивачем відпрацьовано в цьому місяці 7 днів.

У справі наявна копія посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, видане 09.08.1991 р. Серія НОМЕР_1 , згідно якого ОСОБА_1 має право на пільги і переваги, передбачені законодавством СРСР і союзних республік для осіб, які приймали участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Наказом від 02.10.1992 р. №96 Орендного спеціалізованого підрядного управління механізації ремонтно-будівельних робіт «Київзеленбуд» для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, які були командировані в м. Іванків, для роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС проводили як зоні відчуження, так поза нею, створено відповідну Комісію.

Так, згідно акту від 08.07.1992 р., оформленого членами даної Комісії за результатами вивчення документів, пов`язаних з виконанням завдань щодо ліквідації наслідків на ЧАЕС, прийнято рішення здійснити доплату по коефіцієнту три 103 робітникам та службовцям, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, згідно Списку (Додаток до даного акту).

При цьому, як вбачається із вказаного Списку, позивача також включено до переліку осіб, які приймали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 23).

В той же час згідно наказу від 09.10.1992 р. №99 Орендного спеціалізованого підрядного управління механізації ремонтно-будівельних робіт «Київзеленбуд» Комісією встановлено, що не дивлячись на відкомандирування робочих та службовців в м. Іванків, при виконанні завдання по дезактивації доріг, промислових приміщень та підвозу води на комунальні підприємства в зоні відчуження, починаючи з 27.04.1986 р. (м. Прип`ять, а потім в м. Чорнобиль та Іванкові) змінювались лише водії та старші груп, а поливальні автомобілі залишались незмінними, маючи високий ступінь ураження та після закінчення робіт 04.09.1986 р. були захоронені в зоні відчуження с. Луб`янка-2.

Згідно до витягом з протоколу від 10.12.1997 р. №47 засідання Тимчасової комісії для перевірки правильності видачі посвідчень «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» на підставі представлених документів підтверджено правильність видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків ОСОБА_1 .

В той же час відповідно до витягу з протоколу від 24.09.2015 р. №90 Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (далі - ЧАЕС) на підставі представлених документів визнано безпідставною видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС категорії 2 ОСОБА_1 з підстав непідтвердження факту виконання робіт в зоні відчуження, при цьому зазначено, що посвідчення підлягає вилученню з повідомленням органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Відтак, вважаючи рішення Комісії із спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС Мінсоцполітики України, що оформлене протоколом від 24.09.2015 р. №90, протиправним в частині стосовно позивача та таким, що порушують права та законні інтереси позивача, останній за захистом порушених прав та інтересів він звернувся із цим позовом до Окружного адміністративного суду м. Києва.

Дослідивши наявні у справі докази, проаналізувавши матеріали справи та норми чинного законодавства з приводу даного спору, а також заслухавши пояснення представника відповідача та оглянувши позицію судів вищих інстанцій з приводу аналогічних спорів, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог, зважаючи на наступне.

Статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, їх соціальний захист та гарантії, визначені, зокрема, Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 р. №796-XII (з наступними змінами і доповненнями, далі - Закон №796-XII).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 9 Закону №796-XII (у редакції, чинній на час видачі позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків на ЧАЕС), особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків.

Статтею 10 Закону №796-XII (у редакції, чинній на час видачі позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків на ЧАЕС) передбачалось, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження, організації проведення евакуації із цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені для виконання робіт у зазначеній зоні, в тому числі військовослужбовці, включаючи резервістів, працівники державних, громадських організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки як у цій зоні, так і за її межами.

До учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС належать також громадяни, які брали участь у ліквідації наслідків інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї.

Згідно зі ст. 64 Закону №796-XII (у редакції, чинній на час видачі позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків на ЧАЕС) учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС видаються посвідчення та нагрудні знаки, виготовлені за зразками, затвердженими Радою Міністрів Української РСР для кожної категорії громадян. (ч. 1).

При зміні категорії посвідчення підлягає заміні (ч. 3).

Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документом, який підтверджує статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право користування пільгами, встановленими цим Законом (ч. 4).

Видача посвідчень та нагрудних знаків провадиться міністерствами, відомствами, обласними виконавчими комітетами (Київської і Севастопольської міських) Рад народних депутатів (ч. 5).

Порядок видачі встановлюється Радою Міністрів Української РСР (ч. 6).

Як встановлено судом, посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в 1986 р., що видане ОСОБА_1 09.08.1991 р., Серія А №004415, за формою відповідає посвідченням, які видавалися на підставі постанови від 02.06.1990 р. №148 Ради Міністрів УРСР і Української республіканської ради професійних спілок «Про заходи щодо поліпшення медичного обслуговування і соціального забезпечення осіб, які брали участь у роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильські АЕС».

Згідно з п. 7 цієї Постанови особам, зазначеним у пунктах 1, 4, 5 і 6 вказаної постанови, у тому числі особам, які брали участь у роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у межах 30-кілометрової зони (зони відселення) цієї станції або були зайняті в післяаварійний період на експлуатації та інших роботах на цій станції (в тому числі тимчасово направлених або командированих) видається Посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, яке є документом, що підтверджує право на встановлені пільги, та нагрудний знак. Форма вказаного посвідчення і зразок нагрудного знака затверджуються Державним комітетом СРСР по праці і соціальних питаннях за погодженням із заінтересованими організаціями. Видача посвідчень і нагрудних знаків провадиться міністерствами і відомствами Радами Міністрів союзних республік, виконкомами обласних Рад народних депутатів, військовими комісаріатами і органами соціального забезпечення.

При цьому п. 1 вказаної Постанови зобов`язано Міністерство охорони здоров`я СРСР, Міністерство оборони СРСР, Міністерство внутрішніх справ СРСР, Комітет державної безпеки СРСР та інші міністерства і відомства, що мають у своїй системі медичні заклади: організувати в 1990 році додаткове медичне обстеження всіх осіб, які брали участь у роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у межах 30-кілометрової зони (зони відселення) цієї станції або були зайняті в післяаварійний період на експлуатації та інших роботах на цій станції (в тому числі тимчасово направлених або командированих), включаючи військовослужбовців військових частин військовозобов`язаних запасу, призваних на спеціальні збори, залучених до виконання робіт, пов`язаних з ліквідацією наслідків вказаної аварії, незалежно від місця дислокації та виконуваних робіт.

В той же час постановою КМУ від 27.11.1993 р. №970 затверджено Порядок визначення категорій осіб, які працювали за межами зони відчуження під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (далі Порядок №970), а також установлено, що особам зазначених категорій видаються посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або потерпілого від Чорнобильської катастрофи за зразками, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 р. №501.

Цей Порядок, як передбачено його п. 1, визначає умови віднесення громадян, які брали участь у роботах з особливо шкідливими умовами праці, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями у 1986-1990 роках за межами зони відчуження, до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або до потерпілих від їх впливу, а також перелік місць, де виконувалися зазначені роботи і перелік відповідних виробництв, видів робіт, професій і посад згідно з додатками N 1 і 2.

Згідно до Переліку місць за межами зони відчуження, де за урядовими завданнями у 1986-1990 роках виконувались роботи в особливо шкідливих умовах, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що дає право на пільги та компенсації відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (Додаток №1 до Порядку №970) смт. Іванків Іванівського району Київської області віднесено до населених пунктів, де були розгорнуті пункти дезактивації та станції знебруднення авіаційного, автомобільного, залізничного, річкового транспорту, будівельної дорожньо-гірничої та іншої техніки, що використовувалася на різних роботах у зоні відчуження (п. 40 розділу ІV Переліку).

Разом з тим постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 р. №51 було затверджено новий «Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", (далі - Порядок №51), п. 3 якого встановлено, що інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, віднесеним до категорії 1, а також учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 р. - незалежно від кількості робочих днів, з 1 липня 1986 р. до 31 грудня 1986 р. - не менше 5, а у 1987 р. - не менше 14 календарних днів, віднесеним до категорії 2, видаються посвідчення синього кольору, серія А. При цьому у посвідченні на правій стороні по діагоналі зліва направо ставиться штамп фарбою червоного кольору "Перереєстровано" і на вільному місці виконується запис про дату перереєстрації. Починаючи з 1 жовтня 1998 р. зазначене посвідчення без такого штампу вважається недійсним. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" і "Постраждалий від Чорнобильської катастрофи" (категорії 1, 2, 3 серії А) без відмітки про перереєстрацію, передбачену у абзаці першому пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 4 лютого 1997 р. N 135 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 6, с. 68, число 34, с. 7; 1998 р., N 19, ст. 681), з тимчасовими вкладками затвердженого цією постановою зразка для осіб, які станом на 1 жовтня 1998 р. не отримали відповідної довідки у Державному галузевому архіві Міністерства оборони, вважаються чинними до 1 травня 1999 року.

Пунктом 12 Порядку №51 встановлено, що спірні питання щодо визначення статусу осіб, які брали участь у проведенні робіт з евакуації людей і майна із зони відчуження, розглядаються комісіями при Київській і Житомирській облдержадміністраціях на підставі відповідних письмових підтверджень, виданих керівниками підприємств, організацій та установ, які направляли цих осіб на роботу до зони відчуження, або керівниками місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування за місцем виконання робіт.

Спірні питання щодо визначення статусу осіб, евакуйованих із зони відчуження в 1986 році, розглядаються відповідними комісіями Київської і Житомирської облдержадміністрацій на підставі довідок та інших документів, що засвідчують факт перебування в населеному пункті, віднесеному до зони відчуження, виданих місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.

Спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішуються комісією при Мінпраці, до складу якої, крім спеціалістів зазначеного Міністерства включаються спеціалісти МОЗ, МНС, Мінюсту, Міноборони, Держкомгідромету та Київської облдержадміністрації за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Рішення зазначених комісій є підставою для видачі посвідчень відповідної категорії.

У разі встановлення цими комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії посвідчення на підставі рішення комісії підлягає вилученню.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.1997 р. №135 "Про перевірку правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" визнано за необхідне провести у період до 1 травня 1998 р. перевірку правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" згідно з "Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №51 (пункт 1).

Згідно до п. 3 цієї постанови міністерством з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями у посвідченнях, щодо правильності видачі яких немає сумнівів, на правій сторінці по діагоналі зліва направо ставиться штамп червоного кольору "Перереєстровано" і на вільному місці сторінки робиться запис про дату перереєстрації за підписом заступника керівника, який скріплюється печаткою.

У разі коли документи, згідно з якими було видано посвідчення, не дають змоги підтвердити статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, посвідчення підлягає вилученню за рішенням органу, яким це посвідчення видано, а якщо це питання є спірним, відповідні матеріали надсилаються органами, якими вони видані, на розгляд спірної комісії при Міністерстві з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.

Таким чином, дослідивши наявні у справі матеріали, а також вивчивши позицію сторін у справі, суд, зважаючи на підтвердження під час судового розгляду обставини фактичного виконання позивачем робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, приходить до висновку, про необхідність задоволення позовних вимог ОСОБА_1 та визнання протиправним і скасування протоколу засідання Комісії із спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС Мінсоцполітики України від 24.09.2015 р. №90 в частині визнання безпідставної видачі позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС категорії 2. При цьому суд зауважує, що належних та ґрунтовних доказів на підтвердження помилковості доводів позивача в рамках даної справи відповідачем до суду не предоставлено.

Відповідно до вимог ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Також згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Водночас якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб`єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов`язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз (ч. 2).

Враховуючи вищенаведене в сукупності та керуючись ст.ст. 2, 71, 86, 94, 97, 158-163 КАС України, Окружний адміністративний суд м. Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовну заяву задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати протокол засідання Комісії із спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, Міністерства соціальної політики України від 24.09.2015 р. №90 в частині визнання безпідставної видачі ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС категорії 2.

3. Присудити на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства соціальної політики України суму сплаченого судового збору у розмірі 974,40 грн. (дев`ятсот сімдесят чотири гривні 40 копійок).

Строк і порядок набрання судовим рішенням законної сили встановлені у статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Головуючий суддя Я.І. Добрянська

Судді В.А. Кузьменко

А.Б. Федорчук

Джерело: ЄДРСР 58501128
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку