open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2016 року м. Київ К/800/3377/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач)СуддівМороз Л.Л. Шведа Е.Ю. провівши у касаційному порядку попередній розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України в Рахівському районі Закарпатської області про зобов'язання вчинити певні дії за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду (далі - УПФ) України в Рахівському районі Закарпатської області на постанову Рахівського районного суду Закарпатської області від 21 березня 2012 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 грудня 2014 року

в с т а н о в и л а :

У січні 2012 року ОСОБА_4 у Рахівському районному суді Закарпатської області пред'явила позов до УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області про зобов'язання вчинити певні дії.

Просила зобов'язати УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області виплатити їй суми надбавки до пенсії у розмірах, визначених Законом України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною", які недоплачені з червня 2004 року.

Постановою Рахівського районного суду Закарпатської області від 21 березня 2012 року, залишеною без зміни ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 грудня 2014 року, адміністративний позов ОСОБА_4 задоволено.

Зобов'язано УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області провести нарахування та виплатити ОСОБА_4 надбавку до пенсії, передбачену Законом України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною", за період з 28 травня 2004 року по 21 березня 2012 року, як таку, що не була виплачена ОСОБА_4 з вини УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області.

Не погоджуючись з рішеннями судів УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області подало касаційну скаргу. Посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їхні рішення скасувати та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Пунктом 8 статті 1 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" визначено, що матері, які народили п'ятеро і більше дітей і виховали їх до шестирічного віку, мають право також на пенсію за особливі заслуги.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" пенсія за особливі заслуги встановлюється як надбавка до пенсії, на яку має право особа згідно із законом, у таких розмірах прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність: від 35 до 40 відсотків - особам, зазначеним у пункті 1 статті 1 цього Закону; від 25 до 35 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 2-5 статті 1 цього Закону; від 20 до 25 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 6-8 статті 1 цього Закону. Розмір надбавки визначається відповідними комісіями, зазначеними у статті 2 цього Закону, залежно від заслуг особи. У разі, коли особа одночасно має право на надбавки, зазначені в кількох пунктах статті 1 цього Закону, призначається та надбавка, яка є більшою у максимальному розмірі.

Пенсія за особливі заслуги призначається з дня звернення за встановленням пенсії, але не раніше дати набрання чинності положеннями Закону, що встановлює право на таку пенсію. Днем звернення за встановленням пенсії за особливі заслуги вважається день прийому заяви про порушення клопотання про встановлення пенсії за особливі заслуги з усіма необхідними документами. Якщо заява про встановлення пенсії за особливі заслуги надсилається поштою і при цьому подаються всі необхідні документи, то днем звернення за встановленням пенсії за особливі заслуги вважається дата, вказана на поштовому штемпелі місця відправлення заяви. У разі, коли до заяви додані не всі необхідні документи, орган, що здійснює підготовку документів для встановлення пенсії за особливі заслуги, повідомляє заявнику, які документи повинні бути подані додатково. Якщо вони будуть подані не пізніше 3 місяців з дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за встановленням пенсії за особливі заслуги вважається день прийому або відправлення заяви про встановлення такої пенсії.

Судами встановлено, що позивач перебуває на обліку в УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області та з 28 травня 2004 року отримує пенсію за віком, як багатодітна мати, яка народила і виховала до 6-річного віку п'ятеро дітей, відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що позивач при зверненні до органу Пенсійного фонду з заявою про призначення їй пенсії за віком як багатодітній матері, яка народила і виховала до 6-річного віку п'ятеро дітей, подала всі необхідні документи для призначення такої пенсії та надбавки до пенсії, передбаченої Законом України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною".

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 13 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" суми пенсії, не одержані пенсіонером своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.

Звертаючись у серпні 2004 року до УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області з заявою про призначення пенсії за віком як багатодітній матері, яка народила і виховала до 6-річного віку п'ятеро дітей, ОСОБА_4 подала всі необхідні документи для оформлення такої пенсії.

За її заявою органом Пенсійного фонду призначена лише пенсія у відповідності до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Питання про призначення їй надбавки до пенсії відповідно до статті 5 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" вирішено не було.

Така надбавка ОСОБА_4 була призначена лише з 13 квітня 2012 року.

При прийнятті від ОСОБА_4 заяви про призначення пенсії за віком та за результатами її розгляду про право на призначення надбавки до пенсії останній ніхто із службових (посадових) осіб не роз'яснив. У матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б спростовували посилання відповідача на те, що ОСОБА_4 було повідомлено про те, що вона має право на надбавку до пенсії і що вона проігнорувала такі роз'яснення.

Крім того, на момент звернення ОСОБА_4 з заявою про призначення пенсії за віком діяв Закон України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною", яким не було встановлено обов'язку подання особами для призначення надбавки до пенсії заяви встановленого зразка, що виключало потребу подавати ОСОБА_4 другу заяву та копії документів, які вже були подані до заяви про призначення пенсії за віком.

Отже, надбавка до пенсії не була призначена та не виплачена ОСОБА_4 з вини УПФ України в Рахівському районі Закарпатської області.

Суди першої та апеляційної інстанцій урахували ці обставини та положення чинного законодавства і дійшли правильного висновку про обґрунтованість вимог позивача.

Правильним є висновок судів першої та апеляційної інстанцій щодо способу захисту порушеного права позивача.

Оскаржувані рішення судів є законними і обґрунтованими, підстав для їх скасування або зміни немає.

Доводи касаційної скарги не містять у собі посилань на наявність порушень чинного законодавства, які є підставами для висновку про те, що судами неправильно застосовані норми матеріального чи процесуального права і що призвело або могло призвести до ухвалення незаконних та необґрунтованих судових рішень.

Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без зміни, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 210, 220, 220-1, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Рахівському районі Закарпатської області залишити без задоволення, а оскаржувані постанову Рахівського районного суду Закарпатської області від 21 березня 2012 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 грудня 2014 року в адміністративній справі за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України в Рахівському районі Закарпатської області про зобов'язання вчинити певні дії - без зміни.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі.

Судді Горбатюк С.А.

Мороз Л.Л.

Швед Е.Ю.

Джерело: ЄДРСР 57492500
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку