open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 922/3517/14
Моніторити
Постанова /01.03.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /09.02.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /10.12.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /09.10.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /21.07.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.06.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Рішення /26.05.2015/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /21.04.2015/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /16.03.2015/ Господарський суд Харківської області Постанова /17.02.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /27.01.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /10.12.2014/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.11.2014/ Харківський апеляційний господарський суд Рішення /05.11.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /15.10.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /30.09.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /21.08.2014/ Господарський суд Харківської області
emblem
Справа № 922/3517/14
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /01.03.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /09.02.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /10.12.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /09.10.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /21.07.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.06.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Рішення /26.05.2015/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /21.04.2015/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /16.03.2015/ Господарський суд Харківської області Постанова /17.02.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /27.01.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /10.12.2014/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.11.2014/ Харківський апеляційний господарський суд Рішення /05.11.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /15.10.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /30.09.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /21.08.2014/ Господарський суд Харківської області

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2016 року

Справа № 922/3517/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого

Бакуліної С.В. (доповідач),

суддів :

Грейц К.В., Поляк О.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги

Товариства з обмеженою відповідальністю "Віко"

на постанову

від 21.07.2015 Харківського апеляційного господарського суду

у справі

№ 922/3517/14

господарського суду

Харківської області

за позовом

Харківської міської ради

до

Товариства з обмеженою відповідальністю "Віко"

про

внесення змін до договору оренди землі

в судовому засіданні взяли участь представники :

від позивача:

не з'явились

від відповідача:

Лавро Л.В. - директор, Катанцев О.Є. - адвокат

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Харківської області (суддя Пономаренко Т.О.) від 26.05.2015 у справі № 922/3517/14 позов задоволено частково; внесено зміни до договору оренди землі від 09.02.2001 за №16/01 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А. "07" лютого 2001 року в реєстрі за №1033, зареєстрованого "09" лютого 2001 року за №16/01 у виконавчому комітеті Харківської міської ради

11 грудня 2013

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВІКО" (Орендар) в особі керівника _________________________________________________ з другого боку домовились про нижченаведене:

I. Доповнити пунктом 1.3. договір оренди земельної ділянки, зареєстрованого "09" лютого 2001 року за №16/01 словами і викласти у такій редакції:

"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:09:041:0001."

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А. "07" лютого 2001 року в реєстрі за №1033, зареєстрованого "09" лютого 2001 року за №16/01 у виконавчому комітеті Харківської міської ради і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:

Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ

Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВІКО"

м . Харків, м-н Конституції, 7 61009, м. Харків, вул. Вокзальна, буд.46

код 04059243 код 23763309

В особі міського голови В особі керівника

_________________Г.А. Кернес _________________ ______________

/підпис/ / підпис/ /ПІБ/

В решті позову відмовлено; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІКО" на користь Харківської міської ради витрати, понесені на сплату судового збору в розмірі 609,00 грн.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду (головуючий суддя Гетьман Р.А., судді - Бородіна Л.І., Лакіза В.В.) від 21.07.2015 рішення Господарського суду Харківської області від 26.05.2015 у справі №922/3517/14 скасовано частково та викладено резолютивну частину в наступній редакції: "Позов задоволено частково; внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 09.02.2001 за № 16/01 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А. "07" лютого 2001 року в реєстрі за №1033, зареєстрованого "09" лютого 2001 року за №16/01 у виконавчому комітеті Харківської міської ради

11 грудня 2013

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВІКО" (Орендар) в особі керівника _________________________________________________ з другого боку домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити договір оренди земельної ділянки, зареєстрований "09" лютого 2001 року за №16/01 у виконавчому комітеті Харківської міської ради:

Пунктами 1.3., 1.4. Розділу 1. "Предмет договору" наступного змісту:

"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:09:041:0001".

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №26 від 17.10.2013 становить 3661204 грн (три мільйони шістсот шістдесят одна тисяча двісті чотири гривні)".

Абзацом 2 пункту 2.1. розділу 2 "Плата за землю" наступного змісту: "Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №695/14 від 18.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 205027,42 грн (двісті п'ять тисяч двадцять сім гривень сорок дві копійки), або в місяць - 17085,62 грн (сімнадцять тисяч вісімдесят п'ять гривень шістдесят дві копійки)".

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А. "07" лютого 2001 року в реєстрі за №1033, зареєстрованого "09" лютого 2001 року за №16/01 у виконавчому комітеті Харківської міської ради і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:

Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ

Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВІКО"

м. Харків, м-н Конституції, 7 61009, м. Харків, вул. Вокзальна, буд. 46

код 04059243 код 23763309

В особі міського голови В особі керівника

_________________Г.А. Кернес _________________ ______________

/підпис/ / підпис/ /ПІБ/"

В решті позову відмовлено".

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Віко" на користь Харківської міської ради 913,50 грн витрат на сплату судового збору за подання позову та апеляційної скарги.

В касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21.07.2015, а рішення Господарського суду Харківської області від 26.05.2015 у справі № 922/3517/14 залишити в силі, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.632, 651, 652 ЦК України, ст.19 ЗК України, ст.ст.33, 35 ГПК України.

У відзиві на касаційну скаргу позивач повністю заперечує викладені в ній доводи.

Позивач не скористався наданим процесуальним правом на участь у засіданні суду касаційної інстанції.

Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представників відповідача, які підтримали викладені в ній доводи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в рішенні місцевого господарського суду та в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Харківська міська рада звернулась до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Віко", в якому просила суд внести зміни до договору оренди землі від 09.02.2001 року, зареєстрованого у виконавчому комітеті Харківської міської ради в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 09.02.2001 за № 16/01, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції, що викладена у прохальній частині позовної заяви. Позовні вимоги вмотивовані посиланням на те, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку з затвердженням нової нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки. В обґрунтування позовних вимог Харківська міська рада послалась на норми ст.ст.13, 144 Конституції України, ст.ст.12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст.5, 13, 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст.5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст.651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст.179, 188, 193 Господарського кодексу України.

Судами встановлено таке.

На підставі рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради від 12.07.2000 №974 "Про надання ТОВ "Віко" у користування земельної ділянки" між Харківською міською радою та вказаним підприємством 07.02.2001 був укладений договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), зареєстрований у Виконавчому комітеті Харківської міської ради в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 09.02.2001 за №16/01.

Згідно з пунктами 1.1. та 1.2. договору відповідачу (орендарю) в оренду строком до 31.07.2025 надано в платне користування земельну ділянку за адресою: м. Харків, вул. Вокзальна, 39-а, загальною площею 0,3197 га, у тому числі: інших угідь 0,3197 га для експлуатації і обслуговування нежитлової будівлі складського призначення.

Пунктом 2.1. договору сторони обумовили, що плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 671,73 грн до 31.12.2001; 988,41 грн - з 31.12.2002 на зазначений у договорі рахунок міськфінуправління не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.

Пунктом 2.2. договору визначено, що орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до законодавства України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.

Відповідно до абзацу а) пункту 3.1.2. договору орендодавець має право вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку.

Отже, згідно з умовами договору оренди земельної ділянки, підставою для збільшення розміру орендної плати є збільшення ставок земельного податку відповідно до змін у чинному законодавстві, тобто, коли визначена у договорі орендна плата є нижчою за встановлений законом її граничний розмір.

У відповідності до п.4.1. договору зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди спір вирішується в судовому порядку.

Договір оренди земельної ділянки набирає чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації. Невід'ємною частиною цього договору є план земельної ділянки.

До договору позивачем додано, зокрема, план земельної ділянки (кадастровий номер 880941001, площа 0,3197 га) та акт прийому-передачі в оренду вказаної земельної ділянки, підписаний сторонами (т.1 а. с.19-20).

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.

Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007" та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007" та була введена в дію з 01.03.2008.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 (п.п.2, 3),

Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів землі у місті Харкові.

Відповідно до п.п.3.1. та 3.2. Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі.

Згідно з пунктом 16.4. зазначеного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі.

Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Відповідно до пунктів 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку, виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013, одержано витяг №26 від 17.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (т.1 а.с.19, 24, 25).

На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 07.02.2001 №16/01 та направлено відповідачу листи - пропозиції №5554/0/225-13 від 17.12.2013 про зміну договору оренди земельної ділянки для підписання та скріплення печаткою та №5762/0/225-13 від 18.12.2013 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки (т.1 а.с.26, 27).

Разом з листом-пропозицією від 17.12.2013 ТОВ "Віко" було направлено примірники додаткової угоди та розрахунок орендної плати в зв'язку зі зміною розміру орендної плати.

З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови КМ України від 21.11.2012 №1204 "Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру", Департаментом земельних відносин у листі - пропозиції від 18.12.2013 було запропоновано відповідачеві сплатити кошти в розмірі 51,00 грн за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та в розмірі 120,00 грн за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати у двадцятиденний строк після одержання листа - пропозиції оригінали платіжних документів щодо сплати зазначених платежів.

Вищевказані вимоги виконавчого органу Харківської міської ради відповідачем виконані не були, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Наведене стало підставою для звернення у серпні 2014 Харківської міської ради до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Віко", м. Харків, про внесення змін до договору оренди землі від 07.02.2001 АВР №371857 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренду землі у редакції позивача, викладеній у позовній заяві.

Частково задовольняючи позов, місцевий господарський суд виходив із того, що на будь-які порушення умов договору з боку відповідача позивач в підставах позову не посилався, договором оренди землі не передбачено такої підстави для внесення змін до договору як зміна нормативної грошової оцінки земель, також позивачем не доведено, що в даному разі мають місце або зміна умов господарювання, або зміна розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо. Також господарський суд Харківської області дійшов висновку, що оскільки на цей час відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про віднесення земельної ділянки по вул. Вокзальна, 39-а, м. Харків до категорії земель комерційного використання (тобто, до категорії земель, коефіцієнт функціонального використання яких становить 2,5), а новий договір оренди землі між позивачем та відповідачем не укладено, спірний договір оренди землі діє в тій редакції, яка була узгоджена та підписана сторонами, позивач не мав права визначати у додатковій угоді нормативну грошову оцінку землі на підставі витягу №26 від 17.10.2013, у якому застосоване інше функціональне використання земельної ділянки ніж те, що встановлено в договорі оренди землі. За таких обставин, господарський суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем не доведено правомірність внесення змін до договору оренди землі шляхом доповнення його, зокрема, п.1.4 додаткової угоди, яку він просив затвердити, вказавши, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки, відповідно до витягу з технічної документації №26 від 17.10.2013, становить 3 661 204 грн. Крім того, господарським судом першої інстанції вказано, що спірний договір оренди землі та чинне законодавство не передбачають такої підстави для зміни договору оренди землі як зміна органом місцевого самоврядування порядку визначення розміру орендної плати у разі зміни формули її розрахунку та відповідних коефіцієнтів, отже, суд дійшов висновку про неправомірність застосування позивачем ставки орендної плати у розмірі 5,6% від нормативної грошової оцінки землі у запропонованих змінах до договору оренди землі. Місцевий господарський суд у своєму рішенні також дійшов висновку про незаконність застосування до спірних правовідносин оренди землі рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", зважаючи на відсутність порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, який би діяв стосовно договорів оренди, укладених до 01.01.2013.

Решту вимог позивача про внесення змін до договору оренди землі від 07.02.2001 №16/01 (зміна пункту 1 (із підпунктами 1.2.), пункту 2 (із підпунктами 2.2.-2.6.), пункту 3 (із підпунктами 3.1.-3.5.), пункту 4 (із підпунктами 4.1.-4.4.), пункту 5 (із підпунктами 5.1., 5.2.), пункту 6 (із підпунктами 6.1.-6.5.), пункту 7 (підпункт 7.1.) договору шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції позивача місцевий господарський суд також визнав такими, що не підлягають задоволенню, оскільки позивачем не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами додаткової угоди до договору, які позивач просить суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оцінки підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції.

Харківський апеляційний господарський суд, змінивши рішення суду першої інстанції, правомірно виходив із такого.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Разом із тим слід зазначити, що згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Судами попередніх інстанцій установлено, що рішення Харківської міської ради, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. При цьому, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати, зокрема внаслідок зміни у встановленому порядку нормативної грошової оцінки землі, є підставою для внесення відповідних змін до спірного договору оренди землі.

Крім того, з урахуванням приписів ст.15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком апеляційного суду про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради щодо визнання укладеною додаткової угоди до спірного договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки.

Пропозиція орендодавця встановити орендну плату в розмірі 5,6 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, є виконанням обов'язку привести істотні умови договору у відповідність до вимог наведеного у цій постанові законодавства, що не суперечить, зокрема, приписам пунктів 288.5.1., 288.5.2. Податкового кодексу України, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тому в цій частині позов також задоволено правомірно. Орендодавець, запропонувавши встановити для даного виду функціонального використання земель орендну плату в розмірі 5,6 відсотків, обґрунтував свою пропозицію тим, що такий відсоток вирахувано відповідно до чинного на момент внесення змін до договору Порядку, проте відповідач не запропонував та будь-яким чином не обґрунтував, ані нормативно, ані економічно під час розгляду справи у переддоговірному спорі іншого розміру відсотку, заперечуючи позовні вимоги повністю через відсутність на його переконання законних підстав для внесення змін до договору.

Щодо доводів касаційної скарги про невідповідність коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки як до земель комерційного використання, тоді як фактично земельна ділянка відноситься до земель промисловості, то касаційна інстанція звертає увагу на таке.

Відповідно до частини 1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно з пунктом 3.5 Наказу Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006 року №18/15/21/11 "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл.1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності; віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за №788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Тобто, законодавство України поділяє землі України за цільовим призначенням та, крім цього, за функціональним використанням.

Конституцією України, ст.20 Земельного кодексу України та іншими нормами земельного законодавства України не передбачено здійснення віднесення земельних ділянок до земель того чи іншого функціонального використання на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, на що помилково не звернув уваги суд першої інстанції.

Крім того, згідно статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Відповідно до статті 28 Закону України "Про оцінку земель" спори між суб'єктами оціночної діяльності, пов'язані з оцінкою земель, вирішуються в судовому порядку.

Позивач є органом місцевого самоврядування, який здійснює управління у сфері оцінки земель, в силу положень ст.6 вищенаведеного Закону, та державне регулювання у сфері оцінки земель, яке в силу положень ст.25 цього ж Закону, полягає в забезпеченні об'єктивності та законності проведення оцінки земель, отже спір з ним, пов'язаний з оцінкою земель, має вирішуватись в суді адміністративної юрисдикції і до предмету доказування в даній справі не входить доведення відповідності діючим нормам чинного законодавства витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в якому визначено і функціональне використання і коефіцієнт Кф, що прямо впливає на розрахунок розміру орендної плати.

Твердження заявника про порушення і неправильне застосування Харківським апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження та суперечать матеріалам справи, у зв'язку з чим підстав для скасування прийнятої у справі постанови колегія суддів не вбачає.

Керуючись ст.ст.1115, 1117, 1118, п.1 ч.1 ст.1119, ст.11111 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Віко" залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21.07.2015 у справі № 922/3517/14 залишити без змін.

Головуючий -суддя С.Бакуліна

Судді К.Грейц

О.Поляк

Джерело: ЄДРСР 56249245
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку