Справа № 2-а-3875/11
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02.09.2011 Хмільницький міськрайонний суд Вінницької області суддя Шемета Т. М. розглянувши в порядку скороченого провадження відповідно до ст. 183-2 КАС України адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України у Хмільницькому районі про визнання дій неправомірними, забов'язання здійснити перерахунок та виплату підвищення до пенсії як дитині війни, -
В С Т А Н О В И В :
Предметом адміністративного позову ОСОБА_1 є спір фізичної особи з суб’єктом владних повноважень –Управління пенсійного фонду України у Хмільницькому районі з приводу обчислення, здійснення та одержання виплат дітям війни.
Відповідач за період з 15.02.2011 року по даний час нараховував та виплачував позивачу передбачене ст.. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни ” підвищення до пенсії як дитині війни в заниженому розмірі: 10% замість передбачених 30 %.
Суддя, оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, приходить до висновку про їх достатність для прийняття рішення.
Суддя, дослідивши та оцінивши подані докази, приходить до наступних висновків:
Згідно ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30% мінімальної пенсії за віком.
Позивач є дитиною війни в розумінні Закону України “Про соціальний захист дітей війни ”, що не заперечується відповідачем, а відтак, на позивача повністю розповсюджуються всі пільги та соціальні гарантії, передбачені Законом України “Про соціальний захист дітей війни ”, в тому числі й право на підвищення пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком, як передбачено статтею 6 зазначеного Закону.
Згідно ст. 8 Конституції України вона, як ОСОБА_2, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії. Оцінюючи зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акту з точки зору його відповідності Конституції, у всіх випадках необхідно застосувати Конституцію України, як акт прямої дії.Пунктом 5 постанови Пленуму Верховного Суду України від 01 листопада 1996 року №9 “Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя ”, встановлено, що судам під час розгляду справ необхідно піддавати оцінці нормативно-правові акти будь-якого державного чи іншого органу в т.ч. і акти Президента України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, акти органів місцевого самоврядування на відповідність їх як Конституції так і закону. Якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягає застосуванню, не відповідає чи суперечить закону, суд зобов’язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.
Законом України “Про Державний бюджет України на 2008 рік про внесення змін до деяких законодавчих актів України” було внесено зміни до ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, згідно якого дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України “По статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” до пенсії або щомісячного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення до пенсії виплачується у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Але рішенням Конституційного суду від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 вищезазначені зміни було визнано неконституційними та вони втратили чинність з дня ухвалення рішення Конституційним Судом України, у якому, крім того, було вказано на його преюдиційність при розгляді судами загальної юрисдикції позовів у зв’язку з правовідносинами, що виникли внаслідок дії неконституційного акта. Оскільки дія ст.. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни ” в редакції, яка передбачає виплату дітям війни підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, була відновлена з 22 травня 2008 року та будь-яких змін не зазнавала, а позивачеві підвищення до пенсії як дитині війни з 15.02.2011 р. виплачувалось в розмірі лише 10% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, то суд приходить до висновку про задоволення вимог позивача.
Згідно ст. 8 КАС України суд, при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з питань захисту прав людини.
Законом України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік”, який набрав чинності 19.06.2011 року, “Прикінцеві положення закону України “Про Державний бюджет України на 2011рік”доповнено пунктом 4, в якому серед іншого зазначено, що у 2011 році норми і положення статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік". На виконання вимог п. 4 “Прикінцевих положень закону “Про Державний бюджет України на 2011 рік”Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 06.07.2011р. № 745 “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету”, згідно якої дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у розмірі 49 грн. 80 коп. (вказана Постанова набрала чинності 23.07.2011р. та діє до 01.01.2012р.). При вирішення питання, яка з однопредметних законодавчих норм рівної ієрархії, що не визнані неконституційними ( в даному випадку це ст.. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”та ОСОБА_2 “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік”) підлягає застосуванню, перевагу слід надавати тій з них, що прийнята пізніше, тобто слід застосовувати норми закону № 3491-VI від 14.06.2011р. “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік”. Водночас слід зазначити, що на момент набрання чинності зазначеним законом Кабінетом Міністрів не було встановлено нового порядку та розміру виплат окремим категоріям громадян, а тому норми зазначеного закону слід застосовувати з дня набрання чинності Постановою КМУ № 745 від 06.07.2011р., тобто з 23.07.2011р. , якою визначено порядок та розмір виплат дітям війни. Враховуючи вищевикладене, позов підлягає задоволенню за період з 15.02.2011 року по 22.07.2011р. включно.
Відповідно до Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261 та з урахуванням Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30 квітня 2002 року № 8-2 (з відповідними мінами), управління Пенсійного фонду в районах забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, безпосередньо призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії та інші виплати відповідно до чинного законодавства, отже є належним відповідачем у справі та підстав для залучення Державного казначейства в зв’язку з цим немає.
Керуючись ст.. ст.. 19, 22, 46 Конституції України, рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року, ст.. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни ”, ст. 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування ”, ст.. 2 Закону України “Про прожитковий мінімум ”, ст.ст. 27, 38 Бюджетного Кодексу України, п.7 Закону України від 14.06.2011р. “Про Державний бюджет України на 2011 рік”, Постановою КМУ від 06.07.2011 р. № 745 “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету”, ст.ст. 8, 71, 128 ч.6, 158-160, 163, 167, 1832 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя, -
П О С Т А Н О В И В :
Визнати неправомірними дії Управління пенсійного фонду України у Хмільницькому районі, які полягають у відмові здійснити перерахунок та виплату за період з 15.02.2011р. по 22.07.2011р. включно ОСОБА_1 підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком як дитині війни відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".
Зобов'язати Управління пенсійного фонду України у Хмільницькому районі здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 недоотримане підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком як дитині війни відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" з вирахуванням сум підвищення до пенсії як дитині війни, отриманих ОСОБА_1 за період з 15.02.2011 року по 22.07.2011 р. включно.
Присудити з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 3, 40 грн. понесених судових витрат по сплаті судового збору.
Постанову звернути до негайного виконання.
Постанова, якщо її не оскаржено в апеляційному порядку, є остаточною.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмільницький міськрайонний суд протягом 10 днів з моменту отримання сторонами копії постанови.
Суддя Шемета Т. М.