open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2015 року Справа № 916/2772/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівФролової Г.М., Яценко О.В.,розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Вердіс"на постанову від 04.12.2014 Одеського апеляційного господарського судуу справі№916/2772/14 господарського суду Одеської областіза позовомЗаступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській областідоТовариства з обмеженою відповідальністю "Вердіс"провизнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - Васка В.В. директор

Від Генеральної прокуратури України - Савицька О.В.

У слуханні справи оголошувалась перерва до 19.02.2015.

У засіданні 19.02.2015:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - Васка В.В. директор

Від Генеральної прокуратури України - Кузнєцова Ю.В.

ВСТАНОВИЛА:

Заступник прокурора Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області до ТОВ "Вердис" про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку.

Рішенням господарського суду Одеської області від 29.09.2014 (суддя Демешин О.А.) у задоволенні позову відмовлено.

Постановою колегії суддів Одеського апеляційного господарського суду від 04.12.2014 у складі: Мишкіної М.А., Будішевської Л.О., Бєляновського В.В. рішення господарського суду першої інстанції скасовано, прийнято нове рішення, яким позов задоволено. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 8,0га, розташованої на території Овідіопольської селищної ради, який 11.11.2013 укладено між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області та ТОВ "Вердис"; зобов'язано ТОВ "Вердис" повернути Головному управлінню Держземагентства в Одеській області земельну ділянку загальною площею 8,0га, що розташована на території Овідіопольської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населеного пункту).

ТОВ "Вердис" у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, рішення господарського суду першої інстанції залишити без змін. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням апеляційним господарським судом норм чинного законодавства, зокрема, положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі".

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 28.09.2012 за №1061/А-2012 надано ТОВ "Вердис" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду на 49 років орієнтовною площею 8га із земель сільськогосподарського призначення (пасовища), які не надані у власність або користування та перебувають у запасі, для розміщення заводу по сортуванню, рейсайклінгу, компостуванню і термічній переробці твердих побутових відходів на території Овідіопольської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населеного пункту).

24.10.2013 ТОВ "Вердис" звернулось до начальника Головного управління Держземагентства в Одеській області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду.

Заяву оформлено за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2005 за №1176 (в редакції постанови від 03.09.2008 за №778), відповідно до ст.7 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", прийнято державним реєстратором Овідіопольського району та зареєстровано в ГУ Держземагентства в Одеській області 29.10.2013 за №13-6797/15.

Наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області №ОД/5123755100:01:002/00000121 від 11.11.2013 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду на 49 років для розміщення заводу по сортуванню, рейсайклінгу, компостуванню і термічній переробці твердих побутових відходів на території Овідіопольської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населеного пункту); надано ТОВ "Вердис" в довгострокову оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 8,000га із земель сільськогосподарського призначення, у тому числі: пасовища - 8,000га, кадастровий №5123755100:01:002:0677, для розміщення заводу по сортуванню, рейсайклінгу, компостуванню і термічній переробці твердих побутових відходів на території Овідіопольської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населеного пункту); до проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлено орендну плату у розмірі 12 земельних податків за 1 рік (пункт 3 наказу); вирішено після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затвердження її у встановленому законодавством порядку встановити річну орендну плату у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі (пункт 3.1 наказу); зобов'язано ТОВ "Вердис" відшкодувати у двомісячний строк витрати сільськогосподарського виробництва у сумі 222204грн. із зарахуванням їх до відповідних бюджетів у розмірах, визначених чинним законодавством (пункт 4 наказу).

11.11.2013 між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області (орендодавець) та ТОВ "Вердис" (орендар) укладено договір оренди землі №06.

Відповідно до п.1.1. договору оренди орендодавець на підставі наказу Головного управління Держземагентства в Одеській області від 11.11.2013 №ОД/5123755100:01:002/00000121 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення заводу по сортуванню, рейсайклінгу, компостуванню і термічній переробці твердих побутових відходів на території Овідіопольської селищної ради, Овідіопольського району, Одеської області (за межами населених пунктів).

Згідно із п.2.1 Договору оренди в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення для розміщення заводу по сортуванню, рейсайклінгу, компостуванню і термічній переробці твердих побутових відходів загальною площею 8,000га(вісім гектарів) у тому числі: пасовища - 8,000га.

У пункті 2.4 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена.

Відповідно до п.п.3.1,3.2 договору він укладений строком на 49 років та право оренди земельної ділянки виникає у орендаря з моменту його державної реєстрації відповідно до закону (зареєстроване 04.12.2013 згідно даних Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 10.12.2013).

Згідно із п.4.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Овідіопольської селищної ради в ВДК у Овідіопольському районі Одеської області у розмірі 12 земельних податків, а саме 90 033,12грн. за 1 рік, що складає 7 502,76грн. за один місяць. Після проведення та затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п.9.4.7 договору орендар зобов'язаний протягом одного року здійснити заходи, спрямовані на виготовлення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендується та забезпечити відповідно до вимог законодавства використання результатів нормативної грошової оцінки земельної ділянки при визначенні орендної плати.

Прокурор, вважаючи, що при укладанні договору №06 від 11.11.2013 порушені вимоги ст.ст.13, 23 Закону України "Про оцінку земель", оскільки технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не розроблялась та не затверджувалась Овідіопольською районною радою, що є підставою для визнання договору недійсним згідно положень ст.203 ч.1, ст.215 ЦК України, ст.15 Закону України "Про оренду землі".

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (частини перша, друга статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов'язково проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Водночас підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції на момент укладення договору) передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є однією з форм загальнодержавного податку.

Відповідно до пункту 1.1 статті 1 Податкового кодексу України цей Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з пунктом 5.2 статті 5 Податкового кодексу України у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Пунктом 23.1 статті 23 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об'єкта оподаткування. База оподаткування - це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об'єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов'язання.

Відповідно до статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, є як нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, так і площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Відповідно до пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Отже, оскільки Податковим кодексом України прямо передбачено можливість і порядок обчислення орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, а також встановлено пріоритет норм цього Кодексу, суд першої інстанції обґрунтовано застосував до спірних правовідносин норми цього Кодексу.

Крім того, господарським судом першої інстанції встановлено, що рішенням Овідіопольської районної ради від 11.07.2014 за №631-VI затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель несільськогосподарського призначення Овідіопольського району (за межами населених пунктів), у тому числі, і земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Враховуючи вищевикладене, суд касаційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для визнання недійсним вказаного договору у відповідності до статей 203, 215 Цивільного кодексу України, а отже - і для задоволення позову заступника прокурора Одеської області в цій частині.

Враховуючи, що позовна вимога про зобов'язання ТОВ "Вердіс" повернути державі в особі Головного Управління Держземагенства в Одеській області спірну земельну ділянку є похідною від вимоги про визнання недійсним договору оренди землі № 06 від 11.11.2013, судом першої інстанції правомірно відмовлено і у задоволенні цієї вимоги.

Таким чином, висновки апеляційної інстанції про те, що спірний договір оренди укладено з порушенням порядку, встановленого ст.ст.13, 23 Закону України "Про оцінку земель" в зв'язку з нездісненням на момент його укладення нормативної грошової оцінки землі, не відповідає матеріалам справи та положенням Податкового кодексу України, в зв'язку з чим постанова Одеського апеляційного господарського суду про задоволення позову підлягає скасуванню, а рішення господарського суду першої інстанції про відмову в позові має бути залишено без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердіс" задовольнити.

Постанову від 04.12.2014 Одеського апеляційного господарського суду у справі №916/2772/14 господарського суду Одеської області скасувати.

Рішення від 29.09.2014 господарського суду Одеської області у справі №916/2772/14 залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді Г. Фролова

О. Яценко

Джерело: ЄДРСР 42841904
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку