open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 903/1148/13
Моніторити
Ухвала суду /29.12.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /22.12.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /08.12.2014/ Вищий господарський суд України Судовий наказ /20.10.2014/ Господарський суд Волинської області Судовий наказ /20.10.2014/ Господарський суд Волинської області Постанова /06.10.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /28.08.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /30.07.2014/ Господарський суд Волинської області Постанова /16.07.2014/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /25.06.2014/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /16.04.2014/ Вищий господарський суд України Постанова /19.02.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /15.01.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /17.12.2013/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /05.11.2013/ Господарський суд Волинської області
emblem
Справа № 903/1148/13
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /29.12.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /22.12.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /08.12.2014/ Вищий господарський суд України Судовий наказ /20.10.2014/ Господарський суд Волинської області Судовий наказ /20.10.2014/ Господарський суд Волинської області Постанова /06.10.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /28.08.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /30.07.2014/ Господарський суд Волинської області Постанова /16.07.2014/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /25.06.2014/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /16.04.2014/ Вищий господарський суд України Постанова /19.02.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /15.01.2014/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /17.12.2013/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /05.11.2013/ Господарський суд Волинської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 січня 2014 р. Справа № 903/1148/13

за позовом Волинського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області, м. Луцьк

до відповідача: Державного підприємства "Цуманське лісове господарство", смт. Цумань, Ківерцівський р-н, Волинська обл.

треті особи, які не заявлють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

1)Берестянська сільська рада, с. Берестяне Волинська обл.

2)Головне управління Державної казначейської служби у Волинській області, м. Луцьк

про 108 637,50грн. заподіяних державі збитків

Суддя Черняк Л.О.

Секретар Хомич О.В.

За участю представників сторін:

від позивача: н/з

від відповідача: Романова Н.Л. - юрисконсульт(дов. від 05.10.2013р.)

від Берестянської сільської ради: Піддубний О.М. - сільський голова (паспорт серії АС №220027)

від ГУДКС у Волинській області: Ольхова А.В. - головний спеціаліст юридичного відділу головного управління (дов. №15-04/5-30 від 02.01.2014р.)

В судовому засіданні взяли участь: Пігулко Т.В. - прокурор Волинської міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері (дов. №34-642 від 19.11.2013р.)

Оскільки представники сторін та прокурор не заявили клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу, то протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст. 81 - 1 ГПК України без забезпечення повного фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.

Згідно ст.77ГПК в судовому засіданні 19.11.2013р. оголошено перерву до 17.12.2013р. 09:30год. для подачі сторонами додаткових доказів по справі

Суть спору: Волинський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області просить суд стягнути з Державного підприємства "Цуманське лісове господарство" (далі - лісове господарство) 108 637,50грн. збитків заподіяних державі незаконною рубкою лісу.

Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що за результатами проведеної Державною екологічною інспекцією у Волинській області, позапланової перевірки дотримання вимог чинного природоохоронного законодавства при збереженні природно-заповідних об'єктів і територій загальнодержавного значення під час здійснення спеціалізованого використання природних ресурсів ДП «Цуманське ЛГ», складено акт від 01.03.2013р., в якому зазначено, що відповідач здійснив санітарно-оздоровчі заходи (рубки дерев), а саме вибіркові санітарні рубки у кВ.35 вид.33пл. 2,6га і кВ.44 вид. 35 пл. 3,2га, очистку лісу від захаращеності у кВ.15 вид. 36,37 пл.3,6га і кВ. 29 вид. 32 пл. 4,1га та іншу господарську рубку кВ.25 вид. 14 пл. 0,1га., без дотриманням вимог ст.9-1 ЗУ «Про природно-заповідний фонд» та Інструкції про порядок установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а саме без наявного затвердженого в установленому порядку ліміту та дозволу виданого Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Волинській області.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилається на акт перевірки від 01.03.2013р. та норми чинного законодавства, а саме ст.ст. 20-2, 68, 69 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.64 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст. 3, 9, 16, 509, 526, 1166 Цивільного кодексу України.

Представник відповідача в судовому засіданні та в письмових поясненнях заперечує позовні вимоги, оскільки чинним законодавством встановлення ліміту на спеціальне використання лісових ресурсів передбачено лише для здійснення рубок головного користування, використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт, тобто на ті види діяльності, які належать до видів спеціального використання лісових ресурсів і передбачають задоволення інтересів користувачів шляхом вилучення відповідних лісових ресурсів з навколишнього природного середовища.

Просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі (а.с.64-65).

Ухвалою господарського суду Волинської області від 17.12.2013р., за клопотанням прокурора, залучено до судового розгляду на стороні позивача Берестянську сільську раду та Головне управління Державної казначейської служби у Волинській області як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, а також продовжено строк розгляду спору на 15 днів.

Із досліджених матеріалів справи та пояснень представників сторін, господарський суд, -

в с т а н о в и в:

Згідно акту від 03.06.2013р. державної екологічної інспекції у Волинській області «Позапланової перевірки дотримання природоохоронного законодавства при збереженні природно-заповідних об'єктів і територій загальнодержавного значення під час здійснення спеціального використання природних ресурсів ДП «Цуманське лісове господарство» 2012 року на території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Кормин», утвореного відповідно до Указу Президента України від 10.12.1994р. №750/94 на площі 549га, проведено санітарно-оздоровчі заходи (рубку дерев), а саме:

- вибірково санітарна рубка у кв.35 вид.33 пл.2,6га, причому зрубано 121 сироростуче дерево та 67 сухостійних дерев;

- вибірково - у кВ.44 вид.35 пл.3,2га зрубано 29 сироростучих дерев та 5 сухостійних дерев;

- при очистці лісу від захаращеності у кв. 15 вид.36, 37 пл.3,6 зрубано 69 сироростучих дерев та 53 сухостійних дерев;

- під час іншої господарської рубки у кв.25 вид.14 пл.0,1га зрубано 85 сироростучих дерев та 4 сухостійних дерева.

В акті відмічено, що вищезазначені рубки проведені з недотриманням ст.9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд» та Інструкції про порядок установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 24.01.2008р. №27, а саме, без наявного затвердження в установленому порядку ліміту та дозволу виданого Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Волинській області. Сума завданої шкоди навколишньому середовищу становить 108 637,50грн. (а.с. 12-13).

У польових перелікових відомостях від 26.04.2013р. (а.с. 14-22) зазначено породу дерев, їх технічну придатність, діаметр пня в корі, см., діаметр.

Згідно розрахунку проведеного у відповідності до додатку №1 до постанови КМУ від 21.04.1998р. №521 та польових перелікових відомостей від 26.04.2013р.,

- розмір шкоди, заподіяної внаслідок проведення господарської рубки (розширення дороги) 2012р. в кВ.25, вид.14 в межах території ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Кормин» без ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду та без дозволів, що видаються органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, складає 6 030,50грн. (а.с. 23);

- розмір шкоди, заподіяної внаслідок проведення очистки лісу від захаращення в кв.29, вид 32, пл.4,1га складає 17 840,50грн. (а.с. 24);

- шкода заподіяна очисткою лісу від захаращення в кВ.15, вид.36,37, пл.3,6га, складає 23 998,00грн. (а.с.25);

- розмір шкоди внаслідок проведення вибірково санітарної рубки в кВ.44, вид.35, пл.3,2га , та в кв.35, вид.33, пл.2,6га складає відповідно 26 431,50грн. та 34 337,00грн. (а.с.26, 27).

10 березня 1995 року Міністром охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України затверджено Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Кормин» Ківерцівського району Волинської області. Заказник, загальною площею 549га розташований на території Цуманського держлісгоспу лісогосподарського об'єднання «Волиньліс», у Берестянському лісництві, кв.2,4,7,12,15,10,25,29,35,36,43,44,52 (п.1.2 Положення). Територія, оголошена заказником, не вилучається із землекористування Цуманського держлісгоспу, який здійснює на ній свою діяльність у відповідності з цим положенням та іншими нормативними документами, несе відповідальність за належне дотримання встановленого заповідного режиму (а.с. 29-30).

Копії лісорубних квитків серії 02 ЛКБ від 10.07.2012р. (№384867), від 15.03.2012р. (№384784 та №387785), від 27.01.2012р. (№343848 та №384741) дозволені ними рубки мали бути проведені з санітарно-оздоровчою метою (а.с. 40, 42, 37, 46).

Приписами ст.9-1 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» (якою доповнено цей Закон Законом від 21.01.2010р. і який набрав чинності 16.02.2010р.) врегульовано порядок здійснення спеціального використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду. При цьому встановлено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів. Визначено порядок встановлення відповідних лімітів та надання дозволів, необхідних для спеціального використання природних ресурсів на таких територіях, процедуру анулювання виданих дозволів, підстави для цього, інші питання. Передбачено, що здійснення господарської та іншої діяльності в межах таких територій та об'єктів за декларативним принципом заборонено. Виконання повноважень із затвердження таких лімітів та надання дозволів покладено на спеціально уповноважені органи виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища з урахуванням поділу територій та об'єктів природно-заповідного фонду на такі, що мають загальнодержавне та такі, що мають місцеве значення.

Передбачено, що порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів і встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.38 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища» в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України , - на пільгових умовах.

Таким чином, йдеться про механізм забезпечення реалізації інтересу відповідних суб'єктів господарювання у використанні для здійснення їх виробничої та іншої діяльності певних природних ресурсів, які до того ж не перебувають у їх володінні, користуванні або оренді. При цьому задоволення інтересів суб'єктів господарювання, як правило, передбачає вилучення природних ресурсів саме для його потреб з навколишнього природного середовища.

Постановою КМУ від 10.08.1992р. №459 (з наступними змінами) затверджено порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів та встановлення лімітів використання природних ресурсів загальнодержавного значення. Передбачено, що видача дозволів на спеціальне використання природних ресурсів та встановлення лімітів на використання природних ресурсів в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється органами Мінекоресурсів (зараз - Мінприроди), Кабінетом Міністрів України, також визначено, що встановлений цим актом порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів не поширюється на лісові ресурси, а також те, що ліміти на спеціальне використання лісових ресурсів встановлюються в порядку, визначеному Лісовим кодексом України.

Статтею 9-1 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» визначено види використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а саме - у природоохоронних цілях, у науково-дослідних, в оздоровчих та інших рекреаційних цілях, в освітньо-виховних цілях, для потреб моніторингу навколишнього природного середовища. Тобто визначено ті види використання, які є спеціальними для територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ст.8 цього ж Закону до основних засобів збереження територій та об'єктів природно-заповідного фонду віднесено: встановлення заповідного режиму, додержання вимог щодо охорони територій та об'єктів природно-заповідного фонду під час здійснення господарської, управлінської та іншої діяльності, розробки проектної та проектно-планіровочної (за сучасною термінологією-містобудівної) документації, землевпорядкування, лісо-впорядкування, здійснення державного та громадського контролю.

Необхідно звернути увагу й на те, що Положенням про ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Кормин» (згаданий в рішенні вище) передбачено, що територія оголошена заказником, не вилучається із землекористування Цуманського держлісгоспу, який здійснює на ній свою діяльність у відповідності з цим Положенням та іншими нормативними документами, несе відповідальність за належне дотримання встановленого заповідного режиму, а отже - належне утримання та збереження заповідних лісових та інших природних комплексів та об'єктів. При цьому, дане Положення не передбачає заборону здійснення в межах заказника більшості лісогосподарських заходів (заборонено лише рубки головного користування та підсочку, пункти 4 та 11). Передбачено також, що усі роботи в заказнику здійснюються з дозволу Держуправління Мінприроди України в межах лімітів, встановлених Мінприроди України. Отже, такі дозволи мають видаватись, а ліміти встановлюватись лише в порядку, встановленому законодавством.

Кабінет Міністрів України постановою від 23.05. 2007р. №761 «Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів» (з наступними змінами) з урахуванням вимог Лісового кодексу України та інших актів законодавства затвердив Порядок спеціального використання лісових ресурсів та Порядок видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів.

Порядком спеціального використання лісових ресурсів (надалі - Порядок) передбачено можливість здійснення спеціального використання лісових ресурсів лише шляхом заготівлі деревини під час проведення рубок головного користування, другорядних лісових матеріалів, побічних лісових користувань та використання корисних властивостей лісів (п.1), передбачено погодження численних питань при здійсненні спеціального використання лісових ресурсів з Мінприродою (п.2,10,12,24,40,41,49,51,65).

Порядком передбачено, що лісорубний або лісовий квиток і є спеціальним дозволом на використання лісових ресурсів (п.1) .

Лісорубний квиток видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами Держлісагенства на заготівлю деревини під час проведення рубок головного користування на підставі затвердженої в установленому порядку розрахункової лісосіки. Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами (ст.69).

Відповідно до ч.4 ст.70 Лісового кодексу деревина заготовляється також під час здійснення лісогосподарських заходів, не пов'язаних з використанням лісових ресурсів (поліпшення якісного складу лісів) та під час проведення інших заходів. Отже, наведеним підтверджено, що поліпшення якісного складу лісів, до заходів якого відноситься і виконання санітарно-оздоровчих заходів за спеціальним законодавством не належить до спеціального використання лісових ресурсів.

Пунктами 2,4 санітарних правил в лісах України затверджених Постановою КМУ від 27.07.1995р. №555, передбачено, що санітарно-оздоровчі заходи є частиною комплексу профілактичних заходів, які проводяться лісокористувачами з метою збереження стійкості насаджень, запобігання розвиткові паталогічних процесів у лісі, зменшення шкоди, що завдається шкідниками, хворобами, стихійними природними явищами та техногенними впливами. До санітарно-оздоровчих заходів віднесено: вибіркові санітарні рубки; суцільні рубки; ліквідація захаращеності; запобігання виникненню та поширенню осередків шкідників і хвороб лісу; захист заготовленої деревини від шкідників та хвороб. Отже, цілі санітарно-оздоровчих заходів докорінно відрізняються від цілей спеціального використання природних, зокрема й лісових ресурсів.

Відповідно до Правил санітарно-оздоровчі заходи проводяться на основі відповідних планів незалежно від віку насаджень у лісах усіх груп і категорій захищеності.

Лісорубні квитки від 10.07.2012р., 15.03.2012р., 27.01.2012р., акти освідчення заготівельної деревини і місць рубок від 21.12.2012р., 29.03.2012р., 29.11.2012р., 11.12.2012р., 18.11.2012р. (а.с. 38-47) свідчать про те, що рубка проводилася вибірково згідно плану санітарно-оздоровчих заходів на 2012 рік. В підтвердження наведеного через канцелярію суду відповідачем було подано суду (в оригіналі додатки до плану проведення санітарно-оздоровчих заходів у лісах природно-заповідного фонду ДП «Цуманський лісгосп» на 2012р.).

Згадані лісорубні квитки та акти освідчення заготівельної деревини і місць рубок свідчать про те, що не передбачалось дозволу на рубки головного користування лісопродкції, а було надано дозвіл на вирубування з метою санітарно-оздоровчих заходів на 2012р. маси деревини: ділової, дров'яної, ліквіду із крони.

Встановлення лімітів та видача дозволів на спеціальне використання природних ресурсів в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду відповідно до ст.9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» має здійснюватись в порядку, встановленому КМУ, і лише щодо тих видів спеціального використання природних ресурсів, які визначені статтею 9 цього Закону, відповідно до ст.38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», а саме: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.

Таким чином, аналізуючи зібрані по справі докази, керуючись чинним законодавством, оцінюючи здійснення відповідачем санітарно-захисних заходів на землях лісогосподарського призначення в межах територій та об'єктів природо-заповідного фонду згідно з відповідними планами, погодженими та затвердженими в установленому порядку, без встановлення додатково лімітів та надання дозволу, відповідно до ст.9-1 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» суд, порушень з боку відповідача - ДП «Цуманське лісове господарство» не вбачає. Позовні вимоги є безпідставними, необгрунтованими та до задоволення не підлягають.

За правилами судового процесу кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (ст.33 ГПК України).

В силу ст.34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Господарський суд, керуючись ст.38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.9-1 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст. 33, 34, 43, 82-85 ГПК України , -

в и р і ш и в:

1..В позові відмовити.

Повний текст рішення складено

15.01.14

Суддя Л. О. Черняк

Джерело: ЄДРСР 36636285
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку