open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43

Вн. № 1/27

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

24.04.2009 р. № 2а-343/09/2670

За

позовом

Асоціації

"Індустріальний телевізійний комітет"

до

Національної

Ради з питань телебачення та радіомовлення

3-і особи

Міністерство

юстиції України

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва

про

скасування

рішення

Судова колегія у складі:

Головуючий суддя О.В.Бачун

Судді А.С.Мазур, І.А.Качур

Секретар О.В.Саратова

Представники:

Від позивача: Крохмальна Л.Т. –п/к (дов. від 30.03.09 р.), Тарновецька Л.П. –п/к (дов. від 30.03.09р.), Коваль І.В. –п/к (дов. від 30.03.09 р.)

Від відповідача: Білецька А.К. –п/к (дов. від 02.02.09 р. №11/2)

Від 3-ї особи-1: Андреєва О.Г. –п/к (дов. від 23.12.08 р. №29-22/172)

Від 3-ї особи-2: не з’яв.

В судовому засіданні присутній старший прокурор відділу прокуратури м. Києва Насадчук Ж.Д. (посв. №41)

Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені про визнання протиправною в повному обсязі та скасування рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.08 р. №1101 «Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті», заборону застосування Правил.

В судовому засіданні 24.04.09 р. оголошено резолютивну частину постанови про задоволення позовних вимог.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

11.06.08 р. Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення прийнято рішення №1101 «Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті».

Позивач –Асоціація «Індустріальний телевізійний комітет»- вважає, що зазначене рішення прийняте на порушення його прав та інтересів, у зв’язку з чим має бути визнане протиправним. Крім того, позивач посилається на той факт, що рішення не набрало чинності, тому не може застосовуватися у відповідних правовідносинах.

Позивач є об’єднанням, створеним для сприяння розвитку телевізійного ринку в Україні, у зв’язку з чим вважає прийняття оскаржуваного рішення з порушенням процедури, а також на порушення законодавства України.

Позивач вважає, що відповідачем допущені такі порушення законодавства при прийнятті оскаржуваного рішення:

недотримання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», згідно якого відповідач є регуляторним органом, що видає регуляторні акти;

Оскільки оскаржуване рішення є нормативно-правовим (а значить, регуляторним актом згідно ст. 1 Закону), то при його прийнятті мала бути дотримана процедура, передбачена ст.ст. 6-10 Закону, зокрема, затвердження та оприлюднення плану діяльності з підготовки регуляторних актів у 2008 р., розроблення та оприлюднення аналізу регуляторного впливу, залучення громадськості до підготовки аналізу регуляторного впливу, експертних висновків, вжиття заходів з відстеження результативності регуляторного акту, здійснення офіційного оприлюднення акту.

Жоден з зазначених заходів не був вжитий, що дає підстави для висновку про невідповідність оскаржуваного рішення вимогам законодавства.

порушення вимог ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» та ст.12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», згідно яких акти Національної ради, що мають нормативно-правовий характер, необхідно офіційно оприлюднювати у встановленому законодавством порядку.

Крім порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення та його оприлюднення, позивач вважає оскаржуване рішення таким, що прийняте відповідачем на порушення його компетенції, оскільки Закон України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»не встановлює повноваження Національної ради щодо регулювання питання порядку мовлення на телеканалах в дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті.

Також такі повноваження, на думку позивача, відсутні і в інших актах законодавства, що визначають компетенцію Національної ради.

Відповідач –Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення –проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

Згідно ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»дійсно передбачено оприлюднення нормативно-правових актів Національної ради, проте не визначено спосіб оприлюднення, не визначено, що воно має бути офіційним, та не вказано на те, що воно повинно бути саме опубліковане.

За таких обставин відповідачем оприлюднено оскаржуване рішення в офіційному виданні Національної ради –у бюлетені «Вісник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення».

Щодо необхідності дотримання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», то відповідач вважає, що на нього зазначені вимоги не поширюються, оскільки його діяльність регулюється виключно Законами України «Про телебачення і радіомовлення»та «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення».

Так як Закон України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»діє раніше Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», то, на думку відповідача, положення останнього мають переважну силу.

Щодо порушення компетенції при прийнятті оскаржуваного рішення, то відповідач вважає, що рішення по суті відповідає законодавству і прийняте в межах визначеної законодавством компетенції Національної ради.

3-я особа –Міністерство юстиції України –в наданих поясненнях підтримало позицію щодо відсутності необхідності реєструвати нормативно-правові акти Національної ради у Міністерстві юстиції України.

Позиція 3-ї особи –Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва –висловлена у листі від 24.03.09 р. №3069, направленого на адресу Індустріального телевізійного комітету. У зазначеному листі, зокрема, висловлено однозначну позицію Комітету щодо регуляторного характеру нормативно-правових актів Національної ради і, відповідно, необхідності дотримуватися процедури, передбаченої Законом України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності».

Представник прокуратури просить в задоволенні позовних вимог відмовити.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.

Щодо нечинності оскаржуваного рішення

Відповідно до ст. 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Оскаржуване рішення - Правила ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті, затверджене рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.08 р. №1101, - є нормативно-правовим актом, у зв’язку з чим має доводитися до відома населення у встановленому законом порядку для набрання чинності.

Станом на день прийняття рішення по справі спеціального закону щодо нормативно-правових актів не прийнято, проте визначення нормативно-правового акту міститься у Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведенні їх державної реєстрації, затвердженого наказом Мінюсту від 12.04.05 р. №34/5.

Зокрема, згідно Порядку нормативно-правовим актом є офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженим на це суб’єктом нормотворення у визначеній законодавством формі, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, має не персоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування.

Цілком очевидно, що оскаржуване рішення відповідає всім вищеперерахованим критеріям, у зв’язку має бути офіційно оприлюднений для набуття чинності.

Відповідно до ч. 9 ст. 23 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»рішення Національної ради, які мають нормативно-правовий характер, набирають чинності з дня їх оприлюднення.

Безпосередньо цим Законом або іншими законами України, що регулюють діяльність Національної ради, порядок оприлюднення нормативно-правових актів не визначений. Проте, це не звільняє Національну раду від обов’язку проводити оприлюднення прийнятих нею нормативно-правових актів, оскільки існує загальний порядок оприлюднення нормативно-правових актів, що має застосовуватися у випадку відсутності спеціально передбаченого для Національної ради.

Зокрема, згідно ст. 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»регуляторні акти, прийняті Національним банком України, Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, іншими державними органами, центральними органами виконавчої влади, державними спеціалізованими установами та організаціями, некомерційними самоврядними організаціями, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, а також їх посадовими особами, офіційно оприлюднюються в «Офіційному віснику»та у газеті «Урядовий кур'єр»не пізніш як у десятиденний строк після їх державної реєстрації або прийняття та підписання, у випадку, якщо ці регуляторні акти не підлягають державній реєстрації.

Нормативно-правова природа оскаржуваного рішення автоматично відносить його до розряду регуляторних згідно ст. 1 Закону.

Таким чином, ст. 12 Закону, що визначає загальний порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів органів державної влади, прямо називає серед цих органів Національну раду і, таким чином, є обов’язковою для виконання.

Закони України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»та «Про телебачення і радіомовлення»не містять положень, що дозволяли би не поширювати дію Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»на Національну раду, у зв’язку з чим посилання відповідача не можуть бути прийняті до уваги.

Згідно матеріалів справи оскаржуване рішення не було оприлюднене у встановленому законодавством порядку, а саме: в «Офіційному віснику»та у газеті «Урядовий кур'єр»не пізніш як у десятиденний строк після їх державної реєстрації або прийняття та підписання, у зв’язку з чим оскаржуване рішення є нечинним.

Оприлюднення оскаржуваного рішення в офіційному виданні Національної ради –у бюлетені «Вісник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення»- не може замінити оприлюднення в офіційних виданнях.

За таких обставин суд вважає за можливе в межах повноважень, наданих йому ч. 1 ст. 11 КАС України, вийти за межі позовних вимог та визнати оскаржуване рішення нечинним, тобто таким, що не набрало чинності.

При цьому, суд окремо наголошує, що питання набрання рішенням чинності не охоплюється поняттям протиправності (законності), тому рішення може бути одночасно предметом розгляду як щодо чинності, так і щодо законності.

Щодо (протиправності) незаконності оскаржуваного рішення

Згідно наведеного вище суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення є регуляторним актом, у зв’язку з чим на нього поширюються положення Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»щодо процедур, які мають передувати прийняттю регуляторного акта.

Матеріалами справи підтверджено та не заперечується відповідачем, що при прийнятті оскаржуваного рішення жодна процедура, передбачена Законом України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», дотримана не була, зокрема, проект рішення не містилося у затвердженому та оприлюдненому плані діяльності з підготовки регуляторних актів у 2008 р., не було розроблено та оприлюднено аналіз регуляторного впливу, не залучалася громадськість до підготовки аналізу регуляторного впливу, не робилися експертні висновки, не вживалися заходи з відстеження результативності регуляторного акту та ін.

Щодо компетенції Національної ради приймати рішення про ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті (фактично, запроваджувати обмеження щодо мовлення) суд зазначає наступне.

Аналіз норм чинного законодавства, зокрема, Законів України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»та «Про телебачення і радіомовлення»дає суду підстави для висновків про те, що у законодавстві відсутні положення, що наділяли би Національну раду повноваженнями на запровадження обмежень щодо мовлення у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті.

При цьому, Закон України «Про телебачення і радіомовлення»містить випадки, коли дозволяється втручання у діяльність теле- та радіокомпаній. Зокрема, це передбачено ст. 49, 51 Закону (розповсюдження офіційної інформації та іншої обов’язкової інформації, мовлення в особливих обставинах). Також законодавством окремо врегульовано питання мовлення під час виборчого процесу.

Жодних положень щодо обмежень мовлення у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті (або можливість запровадження таких обмежень) Законом не передбачено.

Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано; безсторонньо; добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно.

Вказане свідчить про те, що оскаржуване рішення прийняте на порушення наданої відповідачу компетенції, а також процедури прийняття нормативно-правового акту, що є підставою для визнання оскаржуваного рішення як такого, що не відповідає вимогам законодавства, тобто, незаконного.

Щодо позовних вимог в частині заборони застосування Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті, то суд не вважає за можливе розглядати їх в якості окремих позовних вимог, оскільки визнання рішення нечинним та незаконним унеможливлює його застосування без окремого зазначення про це.

На підставі вищевикладеного, ст. 160-163, 171, 186 КАС України, ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», ст.6-10, 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати нечинним рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.08 р. №1101 «Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті».

3. Визнати протиправним (незаконним) та скасувати рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.08 р. №1101 «Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті».

4. Після набрання судовим рішенням законної сили резолютивна частина постанови підлягає невідкладній публікації Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення у виданнях, у яких рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.08 р. №1101 «Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам’яті»мало бути офіційно оприлюднено, - в «Офіційному віснику»та у газеті «Урядовий кур'єр».

5. Постанова може бути оскаржена в порядку ст. 186 КАС України.

Головуючий Суддя Бачун О.В.

Судді Мазур А.С.

Качур І.А.

Джерело: ЄДРСР 3614431
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку