open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2013 року м. Київ К/9991/43701/11

К/9991/43695/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Суддів:Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Маслія В.І.провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційними скаргами Державного закладу "Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України" та Міністерства охорони здоров'я України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.12.2010р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30.06.2011р. у справі № 2а-5748/10/2670 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Медбланк+», Товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Інтерхелп», фізичної особи-підприємця ОСОБА_5, фізичної особи-підприємця ОСОБА_6, заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Міністерства охорони здоров'я України, третя особа - Центр медичної статистики МОЗ України про визнання незаконними наказів, -

ВСТАНОВИЛА:

ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5 та ФОП ОСОБА_6 звернулися з позовами до Міністерства охорони здоров'я України, третя особа Центру медичної статистики МОЗ України про: - визнання незаконним пункту 1 Наказу Міністерства охорони здоров'я України № 48 від 3 березня 1998 року «Про затвердження Положення про Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України»; - визнання незаконним Наказу Міністерства охорони здоров'я України № 573 від 7 жовтня 2008 року «Про впорядкування використання бланків суворого обліку».

Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва № 2а-5748/10/2670 від 16 квітня 2010 року, № 2а-5369/10/2670 від 28 квітня 2010 року, № 2а-5748/10/2670 від 12 липня 2010 року об'єднано в одне провадження позовні вимоги за вищевказаними адміністративними позовами.

Заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства охорони здоров'я України про визнання протиправним та скасування Наказу Міністерства охорони здоров'я України № 573 від 7 жовтня 2008 року «Про впорядкування використання бланків суворого обліку».

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва № 2а-5748/10/2670 від 27 серпня 2010 року об'єднано в одне провадження позовні вимоги за позовами ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6, Заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Міністерства охорони здоров'я України, третя особа Центр медичної статистики МОЗ України.

В ході розгляду даної адміністративної справи ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5 та ФОП ОСОБА_6 уточнено позовні вимоги.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва № 2а-5748/10/2670 від 1 грудня 2010 року залишено без розгляду позовні заяви ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6 в частині позовних вимог щодо визнання незаконним Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 7 жовтня 2008 року № 573 «Про впорядкування використання бланків суворого обліку».

Таким чином предметом розгляду є позовні вимоги:

- Заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування Наказу Міністерства охорони здоров'я України № 573 від 7 жовтня 2008 року «Про впорядкування використання бланків суворого обліку»

- позовні вимоги ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6 про визнання незаконним абзацу 21 пункту 3.2 Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України», затвердженого пунктом 2 Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 15 липня 2010 року № 580 «Про зміну назви та затвердження Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України» (нова редакція)» наступного змісту «видавничу і рекламну діяльність відповідно до завдань Центру, забезпечення друку і розповсюдження бланків, в тому числі суворої звітності, відповідно до наказів МОЗ України»; зобов'язання Міністерства охорони здоров'я України вилучити зі Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України, затвердженого пунктом 2 Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 15 липня 2010 року № 580 «Про зміну назви та затвердження Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України»(нова редакція)», абзац 21 пункту 3.2 Статуту, а саме «видавничу і рекламну діяльність відповідно до завдань Центру, забезпечення друку і розповсюдження бланків, в тому числі суворої звітності, відповідно до наказів МОЗ України»та провести державну реєстрацію відповідних змін до Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України» згідно з Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Позовні вимоги Заступника Генерального прокурора України мотивовано тим, що Наказ Міністерства охорони здоров'я України № 573 від 7 жовтня 2008 року «Про впорядкування використання бланків суворого обліку» (надалі - «Наказ № 573») є незаконним та таким, що суперечить чинному законодавству України.

Позовні вимоги ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6 мотивовано тим, що положення абзацу 21 пункту 3.2 Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України», затвердженого пунктом 2 Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 15 липня 2010 року № 580 «Про зміну назви та затвердження Статуту Державного закладу «Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України» (нова редакція)» (надалі - Наказ № 580») є незаконним та таким, що суперечить положенням чинного законодавства України - в частині наступного змісту: «видавничу і рекламну діяльність відповідно до завдань Центру, забезпечення друку і розповсюдження бланків, в тому числі суворої звітності, відповідно до наказів МОЗ України».

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.12.2010р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 30.06.2011р., позов Заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України задоволено повністю. Визнано протиправним та нечинним Наказ Міністерства охорони здоров'я України від 7 жовтня 2008 року № 573 «Про впорядкування використання бланків суворого обліку». В задоволенні позовних вимог ТОВ «Медбланк», ТОВ «ДП Інтерхелп», ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6 відмовлено повністю.

Не погоджуючись з постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.12.2010р. та ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 30.06.2011р. Державний заклад "Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України" та Міністерство охорони здоров'я України звернулись з касаційними скаргами у яких, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просять скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

За змістом частини 2 статті 220 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.

Отже, враховуючи що касаційну скаргу подано відповідачем та третьою особою на рішення судів першої та апеляційної інстанцій, якими задоволені позовні вимоги частково, колегія відповідно до ст. 220 КАС України перевіряє справу у межах касаційних скарг, а саме, в частині правомірності рішень судів стосовно визнання протиправним та нечинним Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 7 жовтня 2008 року № 573 «Про впорядкування використання бланків суворого обліку».

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 7 жовтня 2008 року № 573 «Про впорядкування використання бланків суворого обліку» затверджено: Облікову форму № 140-2/о «Відомість про використання бланків суворого обліку»; Інструкцію щодо заповнення облікової форми № 140-2/о «Відомість про використання бланків суворого обліку»; Облікову форму № 140-3/о «Журнал реєстрації виданих бланків суворого обліку»; Інструкцію щодо заповнення облікової форми № 140-3/о «Журнал реєстрації виданих бланків суворого обліку»; Інструкцію про порядок обліку медичних бланків суворого обліку (пункт 1 Наказу № 573).

Пунктом 3 Наказу № 573 визначено Центр медичної статистики МОЗ України головним закладом щодо розробки, замовлення, упровадження, контролю за обігом та визначенням замовника облікових статистичних форм, у тому числі бланків суворого обліку. Згідно з пунктом 4 Наказу № 573 начальнику Центру медичної статистики МОЗ України Голубчикову М. В. доручено: організувати постійний контроль за формуванням замовлення для отримання бланків суворого обліку в Департаменті по контролю за виробництвом цінних паперів, акцизних марок, документів суворої звітності та голографічних захисних елементів Міністерства фінансів України (Держзнак) та їх обігом у закладах охорони здоров'я; забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України в установленому порядку.

Також Наказом № 573, зокрема, затверджено Інструкцію про порядок обліку медичних бланків суворого обліку (надалі - «Інструкція»). Відповідно до пункту 1.3 Інструкції державним замовником бланків суворого обліку є Міністерство охорони здоров'я України, яке здійснює замовлення через Центр медичної статистики МОЗ України в централізованому порядку в обсягах згідно із заявками обласних інформаційно-аналітичних центрів медичної статистики (далі - Центри).

Згідно з пунктом 2.3 Інструкції видача бланків суворого обліку здійснюється Центрами або довіреними організаціями, що діють за дорученням Центру медичної статистики МОЗ України. Для отримання медичних бланків суворого обліку заклади охорони здоров'я або довірені організації мають подати Центру (ам) такі документи: заявку на отримання бланків з урахуванням потреби на рік; копію ліцензії на здійснення медичної практики або довіреність на право реалізації бланків суворого обліку, видану Центром медичної статистики МОЗ України; довіреність підприємства (організації); паспорт або інший документ, що посвідчує особу (пункт 2.5 Інструкції).

Відповідно до пункту 2.6 Інструкції видача медичних бланків суворого обліку закладам охорони здоров'я або довіреним організаціям здійснюється уповноваженою особою Центру на підставі заяви та затвердженого кошторису на зазначені потреби або підтвердження факту надходження коштів на рахунок (для довірених організацій).

22 лютого 2010 року Заступник Генерального прокурора України звернувся до Міністра охорони здоров'я України із Протестом на наказ Міністра охорони здоров'я України № 573 від 7 жовтня 2008 року «Про впорядкування використання бланків суворого обліку», в якому, виклавши факти невідповідності Наказу № 573 вимогам чинного законодавства України, вимагав скасувати Наказ Міністра охорони здоров'я України № 573 від 7 жовтня 2008 року «Про впорядкування використання бланків суворого обліку», як незаконний.

Листом № 14.01-06/14 від 5 березня 2010 року МОЗ України повідомило Генеральну прокуратуру України про те, що Наказ № 573 є законним та таким, що не підлягає скасуванню.

Водночас, що стосується наказу МОЗ України від 7 жовтня 2008 року за № 573 (яким затверджено облікові форм за №№ 140-2\0 та 140-3\0 та Інструкції щодо їх заповнення), то, як вірно встановлено судами, Центр медичної статистики визначений головним закладом щодо розробки, заповнення, упровадження, контролю за обігом та визначенням замовника облікових статистичних форм, а МОЗ України є держзамовником бланків суворої звітності через Центр згідно заявкам обласних центрів медстатистики. Саме Центр здійснює видачу бланків суворого обліку, яка здійснюється лише після надання закладами охорони здоров'я Центру певних документів.

Як зазначено в преамбулі, цей наказ МОЗ України прийнятий відповідно до ст.ст. 13, 14 Закону України «Про державну статистику» та Положення про Міністерство охорони здоров'я України, та з метою здійснення належного контролю за використанням бланків і вдосконалення їх обліку.

В той же час, органи державної статистики - спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі статистики та утворювані ним підпорядковані йому органи, перелік яких чітко визначені законом, рівно, як і права та обов'язки (ст.ст. 1, 11, 13, 14 Закону України «Про державну статистику»).

Виходячи з системного аналізу норм останнього закону, суд першої інстанції прийшов до висновку, що МОЗ не входить до системи органі державної статистики та не являється спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у цій галузі, тому цей центральний орган виконавчої влади, делегуючи повноваження іншого центрального органу виконавчої влади державному закладу «Центр медичної статистики МОЗ України», вийшов за межі повноважень та діяв поза межами наданих йому повноважень, тобто всупереч ч. 2 ст. 19 Конституції України.

В той же час аналіз статутних положень цього держзакладу та наказів МОЗ України за № 72 від 22.04.1992 року, № 348 від 12.12.1997 року та № 580 від 15.07.2010 року вказує на те, що Центр є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахункові рахунки, печатку. Ця державна бюджетна неприбуткова установа, заснована на державній власності під управлінням МОЗ України є насамперед виключно закладом охорони здоров'я.

В свою чергу, повноваження МОЗ України визначені Положенням про МОЗ України (зокрема п. 4), затвердженим Постановою КМУ за № 1542 від 02.11.2006 року, відповідно до яких цей центральний орган виконавчої влади вправі контролювати розробку, замовлення, упровадження та контролювати обіг бланків суворого обліку.

За таких обставин делегування функцій МОЗ України окремій юридичній особі (зокрема Центру), яка не є структурним підрозділом відповідача - законодавством не передбачено, а, як для закладу охорони здоров'я в сенсі ст.ст. 1, 16 Закону України «Основи законодавства про охорону здоров'я» такі статистичні функції не властиві.

В той же час, виходячи зі змісту ч. 1 ст. 62 ГК України та затвердженому наказом ДК України з питань техрегулювання та споживчої політики від 28.05.2004 року за № 97 Державного класифікатора України, цей заклад охорони здоров'я є суб'єктом господарювання та здійснення ним функцій державного нагляду і контролю є недопустимим (ст. 19 ГК України) та не узгоджується з положеннями закону України «Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності».

За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що при вирішенні справи в цій частині позовних вимог судами першої та апеляційної інстанцій вірно застосовані норми матеріального та процесуального права. Доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують. За таких обставин підстав для задоволення касаційної скарги судова колегія не вбачає.

Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу Державного закладу "Центр медичної статистики Міністерства охорони здоров'я України" відхилити.

Касаційну скаргу Міністерства охорони здоров'я України відхилити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.12.2010р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30.06.2011р. залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

Джерело: ЄДРСР 34633163
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку